Soitin aamulla töihin ja ilmoitin äkillisestä sairaslomastani ja puhelimesta kuului suoraa huutoa
Ilmeisesti joku ei halua jäädä tekemään tuplavuoroa ja pyhiä päälle. Minkäs sille, mutta ei se minulle kirkuminen minua paranna. Hoitoala.
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa täällä nämä "työnantaja joustaa, jos työntekijä joustaa". Juu niinhän se monesti onkin muilla aloilla. Itse lopetin hoitoalalla joustamisen sen jälkeen kun työnantajalta ei tullut koskaan joustoja, koska "ei ole resursseja". Ymmärrän kyllä, että tilanne on hankala, mutta ei työnantaja silti voi olettaa, että minä aina joustan, vaikka en saa koskaan mitään takaisin. Meillä lopulta oli tilanne niin paha, että esim. työvuorotoiveet meni läpi hyvinhyvin harvoin, yksi palkaton vapaa oli mahdoton jne. Olisin siis yhden kerran kahdeksan vuoden aikana tarvinnut yhden ylimääräisen vapaan ja pyysin sitä kuukausia etukäteen. "Juu katsotaan sitten tilanne" oli vastaus ja lopulta "ei ole resursseja". Siihen loppu minun joustaminen.
Hoitoalalla ja myös muilla naisvaltaisilla aloilla on paljon täysin esihenkilö työskentelyyn sopimattomia esihenlilöitä. Vertaa yksiköihin, joissa hoitoalalla mies esihelkilönå, niin homma toimii paljon paremmin pääsääntöisesti.
Kukko kanalauman vartijana, tämä ilmiö on hoitoalalla valitettavankin tuttu. On vain huonoja kokemuksia. On huomattavan yleistä, että mieshoitajat etenevät nopeasti esimiestehtäviin. Vaikka miehiä on hoitoalalla tosi vähän, niin esimiehissä ovat hyvin edustettuina.
Tässä taas yksi esimerkki miksi EI kannata hakeutua hoitoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa täällä nämä "työnantaja joustaa, jos työntekijä joustaa". Juu niinhän se monesti onkin muilla aloilla. Itse lopetin hoitoalalla joustamisen sen jälkeen kun työnantajalta ei tullut koskaan joustoja, koska "ei ole resursseja". Ymmärrän kyllä, että tilanne on hankala, mutta ei työnantaja silti voi olettaa, että minä aina joustan, vaikka en saa koskaan mitään takaisin. Meillä lopulta oli tilanne niin paha, että esim. työvuorotoiveet meni läpi hyvinhyvin harvoin, yksi palkaton vapaa oli mahdoton jne. Olisin siis yhden kerran kahdeksan vuoden aikana tarvinnut yhden ylimääräisen vapaan ja pyysin sitä kuukausia etukäteen. "Juu katsotaan sitten tilanne" oli vastaus ja lopulta "ei ole resursseja". Siihen loppu minun joustaminen.
Hoitoalalla ja myös muilla naisvaltaisilla aloilla on paljon täysin esihenkilö työskentelyyn sopimattomia esihenlilöitä. Vertaa yksiköihin, joissa hoitoalalla mies esihelkilönå, niin homma toimii paljon paremmin pääsääntöisesti.
Kukko kanalauman vartijana, tämä ilmiö on hoitoalalla valitettavankin tuttu. On vain huonoja kokemuksia. On huomattavan yleistä, että mieshoitajat etenevät nopeasti esimiestehtäviin. Vaikka miehiä on hoitoalalla tosi vähän, niin esimiehissä ovat hyvin edustettuina.
Joustamattomat naiset eivät tule toimeen reilun ja joustamisesta palkitsevan esiMIEHEN kanssa. Nää on niin nähty monella muullakin alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään ole pakko jäädä tekemään tuplavuoroa. Hoitakoot johto uutta henkilökuntaa hätätyöhön. On potilasturvallisuusriski, jos työntekijä ei saa levätä välillä.
Meillä henkilökunta joutuu hoitamaan pyhisin nuo sijaisten hommaamiset, olen siis tällaisessa asumispalveluyksikössä. Jos sijaista ei löydy, kuten juhannuksena ei satavarmasti löydy, se onneton joka siellä töissä on aamuvuorossa joutuu jäämään sinne väkisin koska niitä asiakkaita ei voi jättää hoitamatta. Ehkä hän siksi kilahti, kun omat juhannussuunnitelmat meni mönkään. Mutta sellaista se on hoitoalalla.
Hänenä lähtisin vaan ja teeskentelisin ettet koskaan ilmoittanut poissaolostasi. Se on sana sanaa vastaan.
Itse jätin aikanaan vastaamatta puhelimeen kun tällainen sarjasaikuttaja soitti. Aina viikonloppuisin tai juhlapyhinä. Sitten lykkäsin puhelimen työparille ja olin kuin en tietäisi asiasta mitään ja valehtelin että minulle tuli viikonlopulle pakollista menoa. Kohta puhelin soi uudestaan ja työpari vastasi. Hän sitten joutui jäämään väkisin töihin, kun minä olin ehtinyt sanoa että minulla on pakollista menoa :)
Suoraan sanottuna sairasta. Miten voi olla ettei johto ole laittanut asiaa kuntoon?
Mitäs kuntoon laittamista tuossa on. Aina on homma hoitunut kun alaiset järkänneet.
terveisin Johtaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenenkään ole pakko jäädä tekemään tuplavuoroa. Hoitakoot johto uutta henkilökuntaa hätätyöhön. On potilasturvallisuusriski, jos työntekijä ei saa levätä välillä.
Meillä henkilökunta joutuu hoitamaan pyhisin nuo sijaisten hommaamiset, olen siis tällaisessa asumispalveluyksikössä. Jos sijaista ei löydy, kuten juhannuksena ei satavarmasti löydy, se onneton joka siellä töissä on aamuvuorossa joutuu jäämään sinne väkisin koska niitä asiakkaita ei voi jättää hoitamatta. Ehkä hän siksi kilahti, kun omat juhannussuunnitelmat meni mönkään. Mutta sellaista se on hoitoalalla.
Hänenä lähtisin vaan ja teeskentelisin ettet koskaan ilmoittanut poissaolostasi. Se on sana sanaa vastaan.
Itse jätin aikanaan vastaamatta puhelimeen kun tällainen sarjasaikuttaja soitti. Aina viikonloppuisin tai juhlapyhinä. Sitten lykkäsin puhelimen työparille ja olin kuin en tietäisi asiasta mitään ja valehtelin että minulle tuli viikonlopulle pakollista menoa. Kohta puhelin soi uudestaan ja työpari vastasi. Hän sitten joutui jäämään väkisin töihin, kun minä olin ehtinyt sanoa että minulla on pakollista menoa :)
Suoraan sanottuna sairasta. Miten voi olla ettei johto ole laittanut asiaa kuntoon?
Mitäs kuntoon laittamista tuossa on. Aina on homma hoitunut kun alaiset järkänneet.
terveisin Johtaja.
No sinähän se kusessa olet, kun jotain sattuu. En uskaltaisi olla noin huoleton, "aina homma hoitunut". Jos yhtään olet lukenut mikä tilanne on nykyään niin nuoret pitää puoliaan ja luo sitä samaa henkeä vanhempiinkin. "Aina on hoitunut" alkaa olla jostain 20-luvun alusta. Siinä kun työntekijät lähtee töistä ja kukaan ei ole paikalla niin tiedät varmaan, että kuka vastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin joutuu? Ei ole mitään velvoitetta.
Niinpä. Ei ole mitään "joutuu väkisin". EI joudu. Puhelu toiseen yksikköön, jos ei pomoa tai hänen sijaista saada kiinni, että täällä on nyt tilanne se, että vanhukset jää yksin, kun vuorossa olleet lähtee kotiin ja yökkö sairastui. Jos ei muualta saada ketään niin vanhukset siirretään vuodeosastoille. Hätätyö on hengissä pitävää työtä, ennalta arvaamatonta ja edellyttää, että tilannetta ei oltaisi voitu hoitaa mitenkään muuten. Eli juuri niillä siirroilla, omaisjärjestelyillä, yms. Ei tuollainen "ehkä omat suunnitelmat meni mönkään, mut sellaista se on" lammasta edes pidemmän päälle hoitoala kaipaa. Itse olen ollut alalla 15v eikä tarvitse väsymyssaikuttaa, kun pitää rajoistaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti niin kipeä, ettet voi tehdä työvuoroasi tai korvaavaa työtä? On eri asia olla työkuntoisena lievillä oireilla kuin työkyvyttömänä sairas. Hoitoalan työ on raskasta ja alipalkattua, Helsinki ei edes maksa palkkaa kaikille sovitusti tällä hetkellä, joten houkutus jäädä saikulle matalalla kynnyksellä on varmasti olemassa.
Kurkku kipeä, pientä lämpöä.. voi olla koronaa eikä voi riskeerata asiakkaita. Muuten menisin.
ap
Lusmu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän ohis ja myöhässä, mutta miksi te joudutte itse hommaamaan sijaiset? Se on työnjohdon työtä. Saatteko te siitä erillisen korvauksen että teette pomon työt?
Onko tuuraajia? Miksi puhelimessa saa huutaa, asiakkaillekin?
Vierailija kirjoitti:
Esimies tekee vuoron, jos sijaista ei saa.
Onhan tämä vanha ketju, mutta aina yhtä ajan kohtainen.
Toi on aivan hirveetä ilmotella duuniin, että ei pääse.
Jäin pitkälle sairaslomalle (3kk alkuun, saattaa venyä pidempään) ja sain paljon p*skaa niskaani. Esimies heti sanoi, ettei mun ehkä koko saikkua tarvii pitää. Voisin tulla tekemään jotain keveempiä töitä.
Ok, mulla oli siis jalka kipsissä ja olen keittiötyöntekijä. Kunhan pahin kipu hellittää eli en tarvii enää kovia kipulääkkeitä tulen testaamaan. Istuessa sitten misaisin yms. Tai kassalla voisin olla koko ajan. Yksi haaste oli myös miten pääsen töihin, kun en autoa voi ajaa ja lähin pysäkkikin on 1,5 kilsan päässä. Se sitten ratkesi omalla painollaan kuin vahingossa.
Sitten alkoi työkaverit soittelemaan, että mikä sulla on.. miksi et tule töihin? Kolme viidestä haukkui mut pystyyn, kun mun poissaoloni kuormittaa heitä. Mähän en siis tahallani tätä jalkaa rikkonut.
Kävin muutaman kerran yrittämässä töissä. Mähän olin vaan tiellä ja toin lisää töitä heille. Valitettavasti jotain piti juoksuttaa, kun en sitten voinut itse könytä siellä kepeilläni ja kärryni kanssa miten sattuu, kun oli jatkuvana tukkeena yms.
Yritettiin löytää kompromisseja ja ideoita, että kuinka nämä asiat saisi toimimaan. Eipä keltään mitään ratkaisevaa ideaa tullut. Jatkuvasti vaan sain kuulla kuinka p*ska olen, kun en tee töitä kuten muut.
Siinähän sitten kävi, että kolme kuukautinen saikkuni on nyt kestänyt kohta kaksi vuotta. Jalka parantui noin viidessä kuukaudessa. Ahdistus ja masennus nosti jo päätään kolmen kuukauden kohdalla.
Olinhan saanut kokea olevani riittämätön, kuullut olevani täysip*ska, aina tiellä, mitä hyötyä musta muka on... jne. Jep, Kiitti kamut.
Enäänhän mä en vastaa kaikkiin työperäisiin puheluihin. Vain esimiehen ja kahden duunikaverin puheluihin. Mulle on luvattu, että työpaikka pysyy, mutta haluanko mä sinne takaisin..
Auttaisiko tuollaiseen jos olisi parempi palkka?