Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soitin aamulla töihin ja ilmoitin äkillisestä sairaslomastani ja puhelimesta kuului suoraa huutoa

Vierailija
24.06.2022 |

Ilmeisesti joku ei halua jäädä tekemään tuplavuoroa ja pyhiä päälle. Minkäs sille, mutta ei se minulle kirkuminen minua paranna. Hoitoala.

Kommentit (353)

Vierailija
81/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, ettei hoitoalan työoloihin saada muutosta, kun henkilökunta venyy ja paukkuu ja esimiehet nauttivat aina rauhassa pitkistä vapaista. Esihenkilö on aina vastuussa henkilökunnan riittävyydestä. Oli hän vapaalla tai ei. Jos hän ei tätä suostu uskomaan, yhteys aviin tai liittoon.

Vierailija
82/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään ole pakko jäädä tekemään tuplavuoroa. Hoitakoot johto uutta henkilökuntaa hätätyöhön. On potilasturvallisuusriski, jos työntekijä ei saa levätä välillä.

Meillä henkilökunta joutuu hoitamaan pyhisin nuo sijaisten hommaamiset, olen siis tällaisessa asumispalveluyksikössä. Jos sijaista ei löydy, kuten juhannuksena ei satavarmasti löydy, se onneton joka siellä töissä on aamuvuorossa joutuu jäämään sinne väkisin koska niitä asiakkaita ei voi jättää hoitamatta. Ehkä hän siksi kilahti, kun omat juhannussuunnitelmat meni mönkään. Mutta sellaista se on hoitoalalla.

Hänenä lähtisin vaan ja teeskentelisin ettet koskaan ilmoittanut poissaolostasi. Se on sana sanaa vastaan.

Minä taas ilmoittaisin esimiehelle että tilanne on nyt tämä, ja itse joudun lähtemään heti kun oma sovittu työvuoro päättyy. Silloin olen oman osuuteni tehnyt, ja loppuvastuu on esimiehellä kuten kuuluukin.

Työsopimuksissa on usein kohta, jonka perusteella työvuorolaisen on pakko jäädä töihin esimiehen määräyksellä ainakin sen seuraavan vuoron loppuun mikäli tilanne edellyttää. Kannattaa lukea ne työsopimukset, että ei tule ongelmia myöhemmin.

Mulle kyllä iskisi migreeni tai vatsatauti, jos joutuisin jatkuvasti esimiehen määräyksellä jäämään tuplavuoroon. Mitä jos täytyy hakea lapset päiväkodista tai on sovittu reissu perheen kanssa ja muut odottaa autossa mökille lähtöä?

Yleensähän tämä on toinen keino jolla luistellaan koko ajan: lapset. Milloin on lapsi sairas, milloin sitä pitää hakea jostakin, milloin sillä ei ole hoitajaa. Ja joustamaan joutuu sitten se lapseton tyyppi, joka on siellä töissä paikkaamassa koko ajan ja saa aina surkeimmat vuorot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään ole pakko jäädä tekemään tuplavuoroa. Hoitakoot johto uutta henkilökuntaa hätätyöhön. On potilasturvallisuusriski, jos työntekijä ei saa levätä välillä.

Meillä henkilökunta joutuu hoitamaan pyhisin nuo sijaisten hommaamiset, olen siis tällaisessa asumispalveluyksikössä. Jos sijaista ei löydy, kuten juhannuksena ei satavarmasti löydy, se onneton joka siellä töissä on aamuvuorossa joutuu jäämään sinne väkisin koska niitä asiakkaita ei voi jättää hoitamatta. Ehkä hän siksi kilahti, kun omat juhannussuunnitelmat meni mönkään. Mutta sellaista se on hoitoalalla.

Sellaisessa tilanteessa voi hälyttää esimiehen töihin. Mikään laki ei pakota itse jäämään. Esimies vastaa viimekädessä yksikön toiminnasta ja tulee itse paikkaamaan jos sijaisia ei saada. Vaikka miten inttäisi vastaan, niin hänelle se kuuluu.

Näin varmaan teoriassa, mutta eihän se käytännössä onnistu mitenkään. 

juu, ei se pomo vastaa sen enempää kuin muutkaan

sivu

Siteen pomaolla on varmaan joku sijainen (viranhaltija) jonka viravastuuseen puheluihin vastaaminen kuuluu.

Näin. Ja jos ei ole, niin pomohan sitten korvat punaisena selittelee miksi on laiminlyönyt velvollisuutensa ja vastuunsa kun jälkikäteen asiaa puidaan korkeimman johdon ja median välityksellä koko kansan edessä.

Näin. Siinä akuutissa tilanteessa normaali vastuuntuntoinen ihminen tietenkin jää, jos vaihtoehtona on jättää potilaat/ asukkaat oman onnensa nojaan. Asiaa ei kuitenkaan missään tapauksessa tule jättää siihen, vaan todellakin viedä asia eteenpäin. Tilanne pitää jälkeenpäin selvittää tarkasti. Esimiehen on annettava selvitys miksi ei ole ollut tavoitettavissa kuten kuuluu, ja ylipäätään on vaadittava vastuuseen tapahtuneesta oikeat henkilöt. Lisäksi on varmistettava ettei vastaavaa pääse jatkossa tapahtumaan. On myös huolehdittava että se henkilö joka on joutunut tilanteessa pakon edessä joustamaan, saa asianmukaiset korvaukset. Mikään muutaman kympin palkanlisä ei varsinkaan juhlapyhänä riitä. Oletettavaa on, että ihmisillä on juhlasuunnitelmia, ja niiden pieleen menemistä ei ihan pikkusummilla korvata. Koska lähtökohtaisesti pitäisi voida olettaa että tällainen tilanne on erittäin poikkeuksellinen, pitäisi korvaussumman olla nelinumeroinen, ja lisäksi menetetty vapaa pitäisi tietenkin antaa toisessa, työntekijän itse valitsemassa ajankohdassa.

Tämä on se karu fakta. Ei niitä asiakkaira/potilaita voi jättää sinne oman onnensa nojaan, vaan ääritilanteessa on vain pakko jäädä sinne vaikka miten ottaisi päähän. Niin se vain on. 

Hyvä kommentti muutenkin. Tosin omien kokemusteni mukaan se hälytyskorvaus on 50 euroa ja ei yhtään sen enempää. Toki lisät tulee, mutta mitä se on sen rinnalla että mökkiloma menee sivu suun. Ja jälkikäteen toki saatetaan kiittää, todennäköisesti kuitenkaan ei koska hoitajien venymistä pidetään itsestäänselvyytenä. Ja mikään ei muutu. Muistan nämä ongelmat jo 15 vuoden takaa, ihan sama meininki oli silloin eikä mikään ole muuttunut. Onneksi olen nykyään eri alalla.

Vierailija
84/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänenä lähtisin vaan ja teeskentelisin ettet koskaan ilmoittanut poissaolostasi. Se on sana sanaa vastaan.

Minä taas ilmoittaisin esimiehelle että tilanne on nyt tämä, ja itse joudun lähtemään heti kun oma sovittu työvuoro päättyy. Silloin olen oman osuuteni tehnyt, ja loppuvastuu on esimiehellä kuten kuuluukin.

Työsopimuksissa on usein kohta, jonka perusteella työvuorolaisen on pakko jäädä töihin esimiehen määräyksellä ainakin sen seuraavan vuoron loppuun mikäli tilanne edellyttää. Kannattaa lukea ne työsopimukset, että ei tule ongelmia myöhemmin.

Mulle kyllä iskisi migreeni tai vatsatauti, jos joutuisin jatkuvasti esimiehen määräyksellä jäämään tuplavuoroon. Mitä jos täytyy hakea lapset päiväkodista tai on sovittu reissu perheen kanssa ja muut odottaa autossa mökille lähtöä?

Yleensähän tämä on toinen keino jolla luistellaan koko ajan: lapset. Milloin on lapsi sairas, milloin sitä pitää hakea jostakin, milloin sillä ei ole hoitajaa. Ja joustamaan joutuu sitten se lapseton tyyppi, joka on siellä töissä paikkaamassa koko ajan ja saa aina surkeimmat vuorot. 

Tässä taas esimerkki, kuinka naiset itse toisiaan mollaamalla ja halveksimalla pilaa ammattialansa! Vaikka pitäisi keskittyä siihen, että työstä voi ihan lain suojaamana olla pois sairauden tai lapsen sairauden takia ilman muiden vihaa ja haukkumista.

Hoitoalan isoimpia ongelmia on myös naisten toisiinsa kohdistama viha. Se ulottuu jopa työkaverin lapsiin asti.

Vierailija
85/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisessa tilanteessa voi hälyttää esimiehen töihin. Mikään laki ei pakota itse jäämään. Esimies vastaa viimekädessä yksikön toiminnasta ja tulee itse paikkaamaan jos sijaisia ei saada. Vaikka miten inttäisi vastaan, niin hänelle se kuuluu.

sivu

Siteen pomaolla on varmaan joku sijainen (viranhaltija) jonka viravastuuseen puheluihin vastaaminen kuuluu.

Näin. Ja jos ei ole, niin pomohan sitten korvat punaisena selittelee miksi on laiminlyönyt velvollisuutensa ja vastuunsa kun jälkikäteen asiaa puidaan korkeimman johdon ja median välityksellä koko kansan edessä.

Näin. Siinä akuutissa tilanteessa normaali vastuuntuntoinen ihminen tietenkin jää, jos vaihtoehtona on jättää potilaat/ asukkaat oman onnensa nojaan. Asiaa ei kuitenkaan missään tapauksessa tule jättää siihen, vaan todellakin viedä asia eteenpäin. Tilanne pitää jälkeenpäin selvittää tarkasti. Esimiehen on annettava selvitys miksi ei ole ollut tavoitettavissa kuten kuuluu, ja ylipäätään on vaadittava vastuuseen tapahtuneesta oikeat henkilöt. Lisäksi on varmistettava ettei vastaavaa pääse jatkossa tapahtumaan. On myös huolehdittava että se henkilö joka on joutunut tilanteessa pakon edessä joustamaan, saa asianmukaiset korvaukset. Mikään muutaman kympin palkanlisä ei varsinkaan juhlapyhänä riitä. Oletettavaa on, että ihmisillä on juhlasuunnitelmia, ja niiden pieleen menemistä ei ihan pikkusummilla korvata. Koska lähtökohtaisesti pitäisi voida olettaa että tällainen tilanne on erittäin poikkeuksellinen, pitäisi korvaussumman olla nelinumeroinen, ja lisäksi menetetty vapaa pitäisi tietenkin antaa toisessa, työntekijän itse valitsemassa ajankohdassa.

Asiat kannattaa sopia ja neuvotella etukäteen. Vastuuntunnon varaan terveydenhuoltoa ei voi nykypäivänä rakentaa. Kunnolliset korvaukset varallaolosta ja kyllä ne yli sadan euron hälytysrahatkin ihan kivasti houkuttelee jäämään ylityökorvauksin vaikka tuplavuoroihin.

Mua ei ainakaan mikään sata euroa motivoisi jättämään kauan odotettuja juhannusjuhlia kavereiden kanssa väliin. Äärimmäisessä pakossa jäisin tietenkin, mutta tuollainen summa olisi korvauksena täysin mitätön. Eri asia jos se perustuu vapaaehtoisuuteen ja sopimukseen, mutta jos oikeasti joutuu pakon edessä jäämään, ei todellakaan riitä.

Jos summa olisi 300 euroa + pyhälisät, niin meininki olisi ehkä toinen. 

Mutta sitä ei työnantaja maksa millään. Se on se 50 euroa ja piste. 

Bye bye, mökkiloma ja jälleen yhden vuoden juhannus. Paskankäryssä työskenteleminen ja selkä vääränä vääntäminen helteessä on tosiasia.

Vierailija
86/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sivu

Tämä on se karu fakta. Ei niitä asiakkaira/potilaita voi jättää sinne oman onnensa nojaan, vaan ääritilanteessa on vain pakko jäädä sinne vaikka miten ottaisi päähän. Niin se vain on. 

Hyvä kommentti muutenkin. Tosin omien kokemusteni mukaan se hälytyskorvaus on 50 euroa ja ei yhtään sen enempää. Toki lisät tulee, mutta mitä se on sen rinnalla että mökkiloma menee sivu suun. Ja jälkikäteen toki saatetaan kiittää, todennäköisesti kuitenkaan ei koska hoitajien venymistä pidetään itsestäänselvyytenä. Ja mikään ei muutu. Muistan nämä ongelmat jo 15 vuoden takaa, ihan sama meininki oli silloin eikä mikään ole muuttunut. Onneksi olen nykyään eri alalla.

Meillä hällytysraha on reilusti yli sata euroa, enkä usko että kukaan enää jatkossa edes suostuu pienempiin hälyttsrahoihin.

Vierailija
87/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko hoitoala ainoa paikka, missä sairastunutta lytätään entisestään ja syyllistetään. Sairastumiselle ei kukaan voi mitään. Se ei itsestään ilmoittele vaan tulee kysymättä. Mutta kun sairastunut itse ilmoittaa työhön estymisestään, niin johan alkaa syytökset ja haukkumiset. Niin esimiehen kuin muidenkin kollegojen kautta.

Sairastuneelle: kaikesta huolimatta yritä sivuuttaa saamasi huuto ja negatiivinen haukkumis- ja valitusryöpoy. Keskity paranemiseesi.

Esimiehelle: sairastuminen on inhimillistä. Sille et sinä eikä kukaan muukaan voi mitään. Luurimesoaminen ei sairautta paranna. Eikä suinkaan paranna sinun ja työntekijäsi välistä kunnioitusta. Esimiehelle ei voi tulla yllätyksenä se, että ihan kaikkiin tilanteisiin on varauduttava. Ja jopa esimiehenkin on joustettava ja sopeuduttava.

(tiedän toki, että on myös näitä "sairastajia", jotka kyttäävät tilaisuutta kalenteri kädessä. Nämä ovat sitten asia erikseen.)

Vierailija
88/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas esimerkki, kuinka naiset itse toisiaan mollaamalla ja halveksimalla pilaa ammattialansa! Vaikka pitäisi keskittyä siihen, että työstä voi ihan lain suojaamana olla pois sairauden tai lapsen sairauden takia ilman muiden vihaa ja haukkumista.

Hoitoalan isoimpia ongelmia on myös naisten toisiinsa kohdistama viha. Se ulottuu jopa työkaverin lapsiin asti.

Jos tietäisit miten paljon ja härskisti lapsi-korttia käytetään hyväksi, olisit ehkä toista mieltä. Minä jouduin nuorena hoitajana olemaan joka ikisen juhlapyhän töissä ja lomat ei koskaan olleet heinäkuussa, vaan joskus kesäkuun alussa tai elokuun lopussa. Ihan vaan siksi, että ns. lapsellisilla oli aina "sovittua" menoa. Tästä käytiinkin keskustelua, mutta ei johtanut mihinkään ja voitte kuvitella miten vaikea omia puolia on pitää kun mammalaumalla on yhteinen etu puolustettavana. 

Vierailija
89/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ikin hoitoalalle. Ikinä.

Minkä teet kun työkkäri määrää..

Vierailija
90/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon näille hoitoalan esimiehille maksetaan tuosta, että joutuvat käytännössä koko ajan olemaan puhelimen päässä ja lähtemään milloin tahansa tuuraamaan?

En tiedä, mutta sen tiedän että se tosiaan heille kuuluu. Jos siis itse ovat tällaisen pestin itselleen ottaneet vapaaehtoisesti sillä palkalla mikä esimiehen työstä maksetaan, niin sehän on ollut ihan heidän oma valintansa! Itse en kuuna päivänä esimieheksi suostuisi millään palkalla. Mutta se työ mihin on sopimuksella sitoutunut, kuuluu tietenkin hoitaa. Alalla kuin alalla, ja riippumatta siitä onko alainen vai esimies. Jokainen on oman työsopimuksensa allekirjoittanut, ja siten sitoutunut sovitulla palkalla siinä sopimuksessa määriteltyihin asioihin.

Vierailija
91/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee koronan kotitesti. Jos nega niin kai voit mennä töihin ainakin huomenna siis teet sillon testin uudelleen tietty.

Ehkä sijaispula pitää hoitaa jotenkin muuten, kuin olettaa kuumeisen menevän töihin.

Itse nuorena asuin sairaalan lähellä ja minulle soitettiin usein. Tiedettiin, että pääsen noepasti töihin. Tein ylimääräisiä vuoroja usein, koska ei ollut lapsia, sain rahaa ja ylimääräistä vapaata ja pomon suosikkiaseman. Nykyään teen muuta alaan liittyvää päivätyötä.

Vierailija
92/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko hoitoala ainoa paikka, missä sairastunutta lytätään entisestään ja syyllistetään. Sairastumiselle ei kukaan voi mitään. Se ei itsestään ilmoittele vaan tulee kysymättä. Mutta kun sairastunut itse ilmoittaa työhön estymisestään, niin johan alkaa syytökset ja haukkumiset. Niin esimiehen kuin muidenkin kollegojen kautta.

Sairastuneelle: kaikesta huolimatta yritä sivuuttaa saamasi huuto ja negatiivinen haukkumis- ja valitusryöpoy. Keskity paranemiseesi.

Esimiehelle: sairastuminen on inhimillistä. Sille et sinä eikä kukaan muukaan voi mitään. Luurimesoaminen ei sairautta paranna. Eikä suinkaan paranna sinun ja työntekijäsi välistä kunnioitusta. Esimiehelle ei voi tulla yllätyksenä se, että ihan kaikkiin tilanteisiin on varauduttava. Ja jopa esimiehenkin on joustettava ja sopeuduttava.

(tiedän toki, että on myös näitä "sairastajia", jotka kyttäävät tilaisuutta kalenteri kädessä. Nämä ovat sitten asia erikseen.)

Hoitoala on ainoa ala, jossa näitä sairauslomia on todella paljon. Itse en ole koskaan kymmenen vuoden työuralla joutunut tuuraamaan ketään. Ihmiset ovat sen kerran vuodessa pari päivää pois, ja kykenevät itse hoitamaan työnsä siirrot.

Vierailija
93/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sivu

Meillä hällytysraha on reilusti yli sata euroa, enkä usko että kukaan enää jatkossa edes suostuu pienempiin hälyttsrahoihin.

Mulle pitäisi maksaa vähintään tonni jotta sovitut menot peruisin työn vuoksi. Kaikkia menoja en siitäkään summasta. Kaikelle löytyy kyllä hintansa, mutta tietyissä tilanteissa se voi olla huomattavasti korkeampi.

Vierailija
94/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon näille hoitoalan esimiehille maksetaan tuosta, että joutuvat käytännössä koko ajan olemaan puhelimen päässä ja lähtemään milloin tahansa tuuraamaan?

En tiedä, mutta sen tiedän että se tosiaan heille kuuluu. Jos siis itse ovat tällaisen pestin itselleen ottaneet vapaaehtoisesti sillä palkalla mikä esimiehen työstä maksetaan, niin sehän on ollut ihan heidän oma valintansa! Itse en kuuna päivänä esimieheksi suostuisi millään palkalla. Mutta se työ mihin on sopimuksella sitoutunut, kuuluu tietenkin hoitaa. Alalla kuin alalla, ja riippumatta siitä onko alainen vai esimies. Jokainen on oman työsopimuksensa allekirjoittanut, ja siten sitoutunut sovitulla palkalla siinä sopimuksessa määriteltyihin asioihin.

Mutta kun tosiasiassa se ei mene hoitoalalla noin. Valitettavasti. Voihan sitä teoretisoida, mutta käytännössä se sinun olemisesi voidaan tehdä hyvin hankalaksi, jos alat sinne barrikadeille nousemaan. Ja muut ei sinua seuraa sinne, vaan antavat periksi. Ja näin sama juttu jatkuu ennallaan. Nähty juttu.

Vierailija
95/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

" . . . ensimmäinen reaktio oli itkun ja raivon sekainen huuto: "eii..." Sen jälkeen lähinnä tiuskimista ja ei sanonut edes hei puhelun lopuksi vaan veti luurin korvaan. "

Tervetuloa terveydenhoito- , opetus- ja varhaiskasvatusaloille.

Naiset, kyllä, nimenomaan naiset,  ajetaan piippuun ja väsymyksen ja turhautumisen tunteille ei muuta kanavaa purkautua löydy, kuin ne työympäristön muodostavat työkaverit.

Esihenkilöt eivät tartu asioihin, tai tekevät seb hyvin vastentahtoisesti ja ponnettomasti, lähinnä pyörittelevät päätä ja kalastelevat ymmärrystä itselleen mutisten ympäripyöreitä tyyliin  "ei mullakaan kuule tässä helppo oo".

Nykyään muutamia oikeasti fiksuja ja asioista välittäviä aina silloin tällöin aloilla käy "vierailemassa" , mutta hyvin nopeasti vaihtavat postitiota tajuttuaan millaisissa olosuhteissa ovat suostuneet työskentelemään ja kuinka vähän voivat (annetaan) asioihin vaikuttaa?

Vierailija
96/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveän vähän varsinkin jos sitä vertaa lääkäreiden päivystyspalkkioihin tai siihen mitä he saa varallaolosta/ns. takapäivystyksistä. Toisaalta eihän siitäkään voi syyttää kuin itseään jos tekee sellaisen sopimuksen jossa ei kunnollisista korvauksista ole sovittu.

Mutta euroissa? Onko työajaton työ vai miten on sovittu?

Psljoltihan tuo riippuu ihan paikallisista sopimuksista. Yleisten työehtosopimusten mukaan siitä ei käsittääkseni tarvitse maksaa mitään erillisiä korvauksia.

Hei! Työskentelen yliopistollisessa sairaalassa lähiesihenkilönä. Myös minulla on työaika eikä mitään velvollisuutta vastata vapaa-ajallani puheluihin. Ns. varallaoloa palkallisena tai palkattomana ei meillä tunneta.

Toki olen antanut luvan soittaa, jos tulee oikein tiukka tilanne. Kertaakaan ei ole soitettu. Ja viranhaltijana minut saa määrätä työhön vain oma esihenkilöni.

Älkää pliis levittäkö tietoa, mikä ei pidä paikkaansa.

Vierailija
97/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerroin että valitettavasti joudun jäämään iltavuorosta ja viikonlopusta pois, ensimmäinen reaktio oli itkun ja raivon sekainen huuto: "eii..." Sen jälkeen lähinnä tiuskimista ja ei sanonut edes hei puhelun lopuksi vaan veti luurin korvaan.

No nyt voit ainakin olla sairaslomalla hyvällä mielellä eikä tarvitse olla yhtään pahoillaan, että noin töykeät ihmiset joutuvat olemaan töissä juhannuksena.

Vierailija
98/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään hoitoalan esimiestä esim. jonkun vanhusten kodin johtajaa paikalla kertomaan palkkaansa ja miten työ on sovittu hoidettavaksi?

Vierailija
99/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sivu

Asiat kannattaa sopia ja neuvotella etukäteen. Vastuuntunnon varaan terveydenhuoltoa ei voi nykypäivänä rakentaa. Kunnolliset korvaukset varallaolosta ja kyllä ne yli sadan euron hälytysrahatkin ihan kivasti houkuttelee jäämään ylityökorvauksin vaikka tuplavuoroihin.

Mua ei ainakaan mikään sata euroa motivoisi jättämään kauan odotettuja juhannusjuhlia kavereiden kanssa väliin. Äärimmäisessä pakossa jäisin tietenkin, mutta tuollainen summa olisi korvauksena täysin mitätön. Eri asia jos se perustuu vapaaehtoisuuteen ja sopimukseen, mutta jos oikeasti joutuu pakon edessä jäämään, ei todellakaan riitä.

Jos summa olisi 300 euroa + pyhälisät, niin meininki olisi ehkä toinen. 

Mutta sitä ei työnantaja maksa millään. Se on se 50 euroa ja piste. 

Bye bye, mökkiloma ja jälleen yhden vuoden juhannus. Paskankäryssä työskenteleminen ja selkä vääränä vääntäminen helteessä on tosiasia.

Loppuu heti kun siihen ei enää suostuta. Tuo perustuu vapaaehtoisuuteen. Ketään ei voi määrätä silloin kun ei ole poikkeuslaki voimassa. Älkää suostuko niin asiat joskus muuttuu!

Vierailija
100/353 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveän vähän varsinkin jos sitä vertaa lääkäreiden päivystyspalkkioihin tai siihen mitä he saa varallaolosta/ns. takapäivystyksistä. Toisaalta eihän siitäkään voi syyttää kuin itseään jos tekee sellaisen sopimuksen jossa ei kunnollisista korvauksista ole sovittu.

Mutta euroissa? Onko työajaton työ vai miten on sovittu?

Psljoltihan tuo riippuu ihan paikallisista sopimuksista. Yleisten työehtosopimusten mukaan siitä ei käsittääkseni tarvitse maksaa mitään erillisiä korvauksia.

Hei! Työskentelen yliopistollisessa sairaalassa lähiesihenkilönä. Myös minulla on työaika eikä mitään velvollisuutta vastata vapaa-ajallani puheluihin. Ns. varallaoloa palkallisena tai palkattomana ei meillä tunneta.

Toki olen antanut luvan soittaa, jos tulee oikein tiukka tilanne. Kertaakaan ei ole soitettu. Ja viranhaltijana minut saa määrätä työhön vain oma esihenkilöni.

Älkää pliis levittäkö tietoa, mikä ei pidä paikkaansa.

Mutta silloin alaisillasi tulee olla selkeät ohjeet keneen olla yhteydessä jos sinä et ole tavoitettavissa. Vastuu yksikön toiminnasta ei ole koskaan alaisillasi. Aina on joku sinuakin tuuraamassa. Tiedän tämän itsekin esimiehenä.