Mies joka ei juo.
Onko olemassa normaalia työssäkäyvää miestä joka ei käytä alkoholia. Ollenkaan. Sellasta miestä että se enemmänkin dissaa koko päihdettä. Sanokaa että on. En ole vielä valmis suhteeseen mutta haluan etukäteen jo tietää että onko sellaista ihmistä olemassakaan? Tiedän sitten varautua joko vanhanapiikana hautaamiseen tai elämäni parhaimpaan parisuhteeseen.
Kommentit (104)
Vaikeaa on löytää. Ja mulle olis ok saunaolut tai lasi viiniä ruuan kanssa mutta humalaisia en jaksa katsoa enkä varsinkaan kuunnella yhtään.
Exä alkoholisoitui kuin varkain, ensin piti ottaa ryyppy kun oli onnistunut töissä, pian piti ottaa siihen kun oli epäonnistunut töissä, sitten flunssaan jne. ja lopuksi siihen että minä olen vittumainen ämmä. Olen miettinyt et olisko auttanut jos olisin tajunnut tilanteen aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on ihan tavallinen raksainsinööri. Ei oo intourheilija eikä himouskovainen. Alkoholia ei oo käyttänyt seitsemääntoista vuoteen. Ei ennen sitäkään käyttänyt mitenkään ongelmaksi asti. Huomasi vain, ettei tarvitse alkoholia mihinkään. Sinällään meidän elämä ei ole muuttunut miksikään. Mies on ihana ja parisuhteemme on hyvä. Itse en ole absolutisti, mutta juon tosi harvoin. Yleensä vain, kun ollaan paremmassa ravintolassa, silloin otan lasin viiniä.
Tämä tarvitsemisen kertominen syyksi on aina vähän erikoista. Yleensä se tulee sellaisen suusta joka on ylemmyydentuntoinen toisia kohtaan. Vähän sama kuin käytetään sanaa ainakin, tyyliin minä en ainakaan/ no minä ainakin!
Ei kai kukaan elääkseen TARVITSE alkoholia, tai edes muutenkaan, moni vain tykkää käyttää alkoholia koska siitä tulee hyvä olo. Vai väitättekö te tätä tarvitsemisperustetta käyttävät että jokainen teidän tekemänne asia on tarveperusteinen? Ei taida olla ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on ihan tavallinen raksainsinööri. Ei oo intourheilija eikä himouskovainen. Alkoholia ei oo käyttänyt seitsemääntoista vuoteen. Ei ennen sitäkään käyttänyt mitenkään ongelmaksi asti. Huomasi vain, ettei tarvitse alkoholia mihinkään. Sinällään meidän elämä ei ole muuttunut miksikään. Mies on ihana ja parisuhteemme on hyvä. Itse en ole absolutisti, mutta juon tosi harvoin. Yleensä vain, kun ollaan paremmassa ravintolassa, silloin otan lasin viiniä.
Tämä tarvitsemisen kertominen syyksi on aina vähän erikoista. Yleensä se tulee sellaisen suusta joka on ylemmyydentuntoinen toisia kohtaan. Vähän sama kuin käytetään sanaa ainakin, tyyliin minä en ainakaan/ no minä ainakin!
Ei kai kukaan elääkseen TARVITSE alkoholia, tai edes muutenkaan, moni vain tykkää käyttää alkoholia koska siitä tulee hyvä olo. Vai väitättekö te tätä tarvitsemisperustetta käyttävät että jokainen teidän tekemänne asia on tarveperusteinen? Ei taida olla ;)
Tuo alkoholin käyttö tulee esihistoriasta ylikypsien hedelmien ja marjojen syömisestä. Aika mielenkiintoinen evoluutio.
Kuvitelkaa hiivasientä joka luulee vallaneensa hedelmän ja sitten tuleekin eliö joka pitää hiivan ulosteesta.
Uskovaiset (myös esim muslimit), ex alkoholistit, terveysintoilijat ja huippu urheilijat voisivat olla ainakin. Toki löytyy muutakin syita, mutta noista piireistä etsisin.
Poikaystäväni ei ole absolutisti, mutta juo todella harvoin. Nyt juhannuksena voi poikien reissulla pari ottaa, samoin häissä/juhlissa juo alkumaljan. Oma alkonkäyttöni aika samassa linjassa, en tykkää olla humalassa joten tänäänkin grillaamaan selvinpäin.
Kaveriporukassa on yksi täysabsolutisti mies, ollut vuosia yhdessä kohtuullisesti juovan naisen kanssa, tämä mies ei ole koskaan ollut humalassa.
Hyvä miespuolinen ystäväni on raitistunut alkoholisti, nyt yli viisi vuotta ilman pisaraakaan.
Eli tällä todella suppealla otannalla kyllä joko täysin tai lähes alkottomia miehiä löytyy.
Niin, mun mielestä pahin on se jos mies ottaa pari kaljaa, ja siitä jää ryyppyputki päälle, mä tykkään sellasista miehistä jotka osaa ottaa sen yhden tai 2 kaljaa, ja pystyy lopettaan siihen, ettei aina tarvis pelätä että mitä nyt tapahtuu ku se joi ton yhden
Kyllä minä olen onnistunut löytämään, kaksikin kertaa. En voisi olla sellaisen kanssa joka juo koska itse en halua alkoholia missään muodossa elämääni. Ihan tavallisia ihmisiä sinänsä, eikä liity uskontoon, kuten moni tuntuu heti ajattelevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sellainen, mutta on mahdotonta löytää naista. Suomessa parisuhteet ja avioliitot syntyvät viinan vaikutuksen alaisena. Alkottomana näistä jää kokonaan ulkopuolelle.
Omalle kohdalle on tinderissä osunut melko usein nainen joka ei juo ollenkaan tai hyvin harvoin, tyyliin kerran pari vuodessa. Harmikseni itse juon silloin tällöin, joten ovat kaatuneet tähän. Pk-seudulla.
Ei semmoisella naisella tee mitään jonka kanssa ei voi käydä edes ravintolassa illallisella.
Nyt en ymmärrä?
Minä sekä mieheni emme kumpikaan käytä alkoholia emmekä muitakaan päihteitä emmekä tupakoi.
Silti ravintolassa käydään päivällisellä silloin tällöin, mitään alkoholipakkoa siellä ei ole ilmennyt?
Ulkomailla ravintolassa ateriointi on melkein sääntö ei poikkeus, eikä sielläkään eteen ole tullut alkoholipakkoa. Onpa omituista että sinulla kuitenkin on sellaiseta kokemusta? Missä?
Ainakin kolmekymppisissä sinkkumiehissä on todella vähän näitä. Siedän mieheltä hillityn juomisen, mutta sekin vaikuttaa olevan liikaa toivottu. Känniörveltäjään en koske pitkällä tikullakaan. Toisaalta tunne lienee molemminpuoleinen. Olen absolutisti, jolla muutenkin terveelliset elämäntavat, ja tämä vaikuttaa olevan monelle miehelle pitkä miinus.
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu tämä on? Siis ei saa ollenkaan juoda? Jos ruuan kanssa tarjoillaa viiniä, niin ei saa ottaa? Onko tämä joku alkoholiongelmaisille välttämätön juttu, että sitä ei saa näkyä edes läheisten elämässä millään tavalla? Olen monesti miettinyt, että miten alkoholista voi tulla jollekin noin iso ongelma? En ymmärrä. Siis jos joku muu juo lasin viiniä, niin korkki aukeaa sullakin heti? Vai mikä, en vain ymmärrä. Ehkä olen tyhmä.
Taidat tosiaan olla vähän tyhmä. Kun on lapsena vaikkapa katsonut isänsä juovan itsensä hengiltä tai muuten sekoilevan niin sitä saattaa päättää että kun tästä aikuistun omaan talouteen niin tämä aine ei ikinä tule kuulumaan omaan elämään, ja elää koko ikänsä absolutistina.
Minä en katsele edes sitä lasillista viiniä, koska jo alkoholin haju saa aikaan ahdistusreaktion minussa.
Täällä yksi, olen kyllä alkoholia käyttänyt vuosien saatossa, mutta jätin sen kokonaan jokunen vuosi sitten kun meinasi alkaa maistua liikaakin.
M45
Kyllä meitä on. Itse juon todella harvoin. Viimeisen 6kk aikana olen juonut alkoholia työpaikan virkistys illassa ja jouluna taisin juoda pari olutta. Isäni on suunnilleen samanalainen, hyvä jos kerran vuodessa vetää edes hieman kovemmat kännit, yleensä juomien jää alle 6 juotavaan. M32
Vierailija kirjoitti:
täällä yksi mutta olen myös harras uskovainen.
Harvinaista. Kolme mun kriteeriä yhdessä paketissa! Sitten kun vielä löytyisi livenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvoin alkoholistiperheessä ja jo kaljan haju tuo selittämättömän ahdistuksen pintaan. En siis halua pilata omaa fiilistäni jonkun toisen juomisen vuoksi. Olen jo eronnut enkä halua lisää lapsiakaan, joten pärjään yksinkin. En etsi ketään. Vaan älkää valittako miehet vaimojenne ylipainosta, sillä tutkimuksen mukaan suomalaisia lihottaa alkoholi.
Mä olen entinen alkoholisti. Joka ei ole vetänyt kännejä enään vuosiin. Oluen tai kaksi saatan joskus saunan jälkeen toki ottaa. Mut enenpää en.
Vierailija kirjoitti:
Niitä on aika vähän. Haluan vähän samantyyppisen. Ei tarvitse olla ihan absolutisti. Vastimus: pystyy olemaan monia monia kuukausia ottamatta yhtään. Tai jopa vuosia. Olen varautunut, että elän lopun elämäni yksin. Sekin sopii hyvin 😊
N46
On meitä. Minä otan alkoholia ehkä 2-4 kertaa vuodessa viinilasillen tai kaksi. En ole vuosikymmeneen ollut humalassa. En pidä siitä, siitä jos alan tuntemaan alkoholin vaikutuksen, joten lopetan siihen.
Olen ollut töissä yhtäjaksoisesti kohta 25 vuotta, ja työni johdosta olen varmaankin helposti eläkeikään.
Minua on kuitenkin hankala löytää, koska en ple välittänyt treffeilläkään käydä vuosiin. Viihdyn avioeron jälkeen erinomaisesti yksin, koska en eroa uudestaan halua kokea.
M55
Jos viinasta aiheutuu ongelmia jollekin, niin ei kannata juoda yhtään.
Ei tähän juttuun ole mitään yhtä ja selkeää vastausta joka pätisi kaikkiin. Sama juttu kuin vaikka ihmisiin jotka ei vedä röökiä, jokaisella on oma syynsä miksei sitä tee. Toiset on ehdottomampia ku toiset.
Alkoholi pyörittää tätä yhteiskuntaa aika paljon, niin kaippa se lähinnä on sitä että meidän ei juovien ja juovien näkemyserot eroaa niin paljon että on vaikea tulla toimeen. Ainakaan niin tiiviissä suhteessa kuin parisuhde.
Ihminen joka ei käytä alkoholia, on siinä syynä sitten oma alkoholiongelma tai somaattinen sairaus tai ihan vaan se että on joko aina tiennyt tai jossain vaiheessa todennut että se on täysin turha, ihan niinku röökikin vaikkapa, niin ei jotenkin pysty eikä jaksa kuunnella/katsella sellaista ihmistä joka taas kokee sen päihteen kuuluvan moniin tilanteisiin Hyvä ruoka, terassi, juhlat, sauna.. you name it.