Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?
Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?
Kommentit (1536)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös matalalla sykkeellä tehty pitkäkestoinen liikunta ole tehokkain rasvanpolttaja? Eikös se sitten tarkoita, että sähköpyöräily olisi aika hyvä laihdutusliikuntamuoto?
Etkö osaa ajaa tavallisella pyörällä matalalla sykkeellä?
Eiköhän se riipu aika paljon maastosta. Omituinen kysymys kyllä.
Omituista kyllä. Eihän se sykettä nosta kun istuu vain kyydissä tekemättä mitään.
Kyllä sitä sähköpyörääkin pitää polkea. Ostin sähköpyörä 65- v ja mitään muuta en ole katunut kuin sitä, että en ostanut aikaisemmin. Kyllä on ihana lähteä lenkille, kun ei hampaat irvessä tartte mennä. Pian on 70 vuotta mittarissa ja niin pitkään meinaan pyöräillä, kun terveys suo.
Ero sähköpyörän ja tavallisen välillä on kilometreissa ei kulutetussa energiassa. Eli samalla vaivalla aikayksikössä kulkee pidemmän matkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää sitten ajako ihmisten tai koirien päälle niillä sähköpyörillä. Vauhti pitää sovittaa omaan kuntoon, pyörä hallintaan ja ympärillä liikkuvien suhteen. Huonokuntoinen ei jaksa hallita raskasta nopeaa pyörää.
Ja pitäkää te koirankusettajat kevyienliikenteenväylällä naru lyhyellä ja tarkkailkaa ympäristöäenne ja muita liikkujia, älkääkä tuijottako sitä kännykkäänne. Se on teidän vastuullanne, ettei koira sinkoile ojasta toiseen ja tuki koko väylää ja aiheuta vaaratilanteita muille liikkujille. Kevyenliikenteenväylä on väylä liikkumista, ei koirankusetusta varten.
Laita kansalaisaloite vireille, missä vaadit lainmuutosta. Ei koiria kevyenliikenteenväylille, eikä muitakaan hitaasti kulkevia.
Eihän tuossa haluttu kieltää keneltäkään kevyen liikenteen väyliä. Oletko sinä koiraa fleksissä kuljettava, jos pitää tuollaisia juttuja keksiä? Ihan faktaa on se, että jokaisen omalla vastuulla on oma ja oman lemmikin kulku.
Ei ole faktaa. Kyllä ajoneuvoillakin on lain mukaan velvollisuus myös antaa eläimille turvallinen tila.
Myös jalankulkijana haluan sen "turvallisen tilan" jotta pääsen kulkemaan muista jalankulkijoista ongelmitta ohi ja vastaan. Alkaa olla vaikeuksia päästä kävely- tai juoksulenkeillä ohi muista. Vastaantulijatkaan ei nykyään enää väistä. Kyllä jokaisen pitäisi tajuta että muita väistetään ja pidetään huoli että itse kulkee väylän (oikeassa) reunassa. Siis reunassa, ei keskellä tai äkkisiirtymisiä tehden. Siis peräkkäin, ei rinnan tukkien koko väylä. Ja katsotaan aina taakse jos käännytään ja on tarve ylittää väylä.
Vähän aikaa sitten näin keskustassa yhden sähköpyöräilijän. Lievässä pitkässä ylämäessä vauhti oli kova, vaikka jalat ei juuri liikkuneet. Olen pyöräillyt samaa reittiä ja vaatii kyllä normaalilla pyörällä töitä että pääsee eteenpäin. Avasi oikeasti silmiä, miten paljon sähköavustuksella voi keventää polkemista.
Sähköpyörä on hidas, max 25 km/h. Pitkällä matkalla sähköpyörällä menee merkittävästi enemmän aikaa kuin oikealla polkupyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörä on hidas, max 25 km/h. Pitkällä matkalla sähköpyörällä menee merkittävästi enemmän aikaa kuin oikealla polkupyörällä.
Aika kova polkija olet, jos vetelet pitkiä matkoja yli 25 km/h. Maantiepyörällä toki onnistuu lenkkiajossa, varsinkin porukkalenkeillä. Mutta jos nyt puhutaan arkipyöräilystä, niin se ei ole kovin relevanttia.
Ja mistä ihmeestä tuo käsitys sähköpyörän max 25 km/h nopeudesta on tullut? Jos voimaa on, niin itse polkemalla saa painaa kovempaakin, ei siihen mitään rakenteellista estettä ole.
Minä ostin kuntopyörän ja laitoin siihen sähkömoottorin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kova polkija olet, jos vetelet pitkiä matkoja yli 25 km/h. Maantiepyörällä toki onnistuu lenkkiajossa, varsinkin porukkalenkeillä. Mutta jos nyt puhutaan arkipyöräilystä, niin se ei ole kovin relevanttia.
Ja mistä ihmeestä tuo käsitys sähköpyörän max 25 km/h nopeudesta on tullut? Jos voimaa on, niin itse polkemalla saa painaa kovempaakin, ei siihen mitään rakenteellista estettä ole.
Mutta noviiseille kerrottakoon että sähköpyörä kai lakkaa avustamasta kun nopeus ylittää kakskytviis kilsaa tunnis.
Niin varmasti. "Kipuillut"? Kirjoitit täällä.
Tarkoittaako tuo sitten mitä. Ehkä "henkistä" vi jopa "fyysistä"? Kun ei tästä oikein ota selvää:
"(1)Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman?
- Aja vain kuntopyörillä.
(2)Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto?
- Kuntopyöräily on liikuntaa, myös!
(3)Muuten liikkumiset tapahtuu autolla?
- Ehkä et vain pidä liikkumisesta, lihaksilla.
(4)Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?"
- Hyvin paljon tai edes vähän mahdollista, sinulle.
Hauskaa "kipuiluja" kuntoiluIHMEasian parissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää sitten ajako ihmisten tai koirien päälle niillä sähköpyörillä. Vauhti pitää sovittaa omaan kuntoon, pyörä hallintaan ja ympärillä liikkuvien suhteen. Huonokuntoinen ei jaksa hallita raskasta nopeaa pyörää.
Ja pitäkää te koirankusettajat kevyienliikenteenväylällä naru lyhyellä ja tarkkailkaa ympäristöäenne ja muita liikkujia, älkääkä tuijottako sitä kännykkäänne. Se on teidän vastuullanne, ettei koira sinkoile ojasta toiseen ja tuki koko väylää ja aiheuta vaaratilanteita muille liikkujille. Kevyenliikenteenväylä on väylä liikkumista, ei koirankusetusta varten.
Laita kansalaisaloite vireille, missä vaadit lainmuutosta. Ei koiria kevyenliikenteenväylille, eikä muitakaan hitaasti kulkevia.
Eihän tuossa haluttu kieltää keneltäkään kevyen liikenteen väyliä. Oletko sinä koiraa fleksissä kuljettava, jos pitää tuollaisia juttuja keksiä? Ihan faktaa on se, että jokaisen omalla vastuulla on oma ja oman lemmikin kulku.
Ei ole faktaa. Kyllä ajoneuvoillakin on lain mukaan velvollisuus myös antaa eläimille turvallinen tila.
Joku pöljä kehtaa alapeukuttaa tieliikennelakia 🤣
Se turvallinen tila ei ole koko kevyenliikenteenväylän yksinvaltiuus. Jotkut koiranomistajat tuntuvat olettavan, että heidän koiransa saa sinkoilla ihan haluamallaan tavalla 10 m fleksin päässä ja kaikkien muiden velvollisuus on sitten väistellä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee vähän off topic mutta todellakin kuulutan vastuuta jalankulkijoille!! Näen niin punaista kun hortoillaan ja seilaillaan päättömästi ja katsomatta ympärilleen pitkin väyliä ja keskellä väylää. Sehän on täysin idioottimaista! Sietääkin jäädä alle jos itse hyppää arvaamattoman äkkiliikkeen fillarin eteen. Juostessakin on välillä vaikea ohittaa näitä piittaamattomia idi**tteja!!! Pysykää reunassa, täällä on muitakin.
Itse olen ajanut yhden jalankulkijan päälle. Luomupyörällä tosin. Ajoin ajoväylää pitkin Helsingin keskustassa, kun yksi jalankulkija päätti ylittää tien täysin taaksensa katsomatta kännykkään tuijottaen ja hyppäsi niin eteen, että ei ollut mitään mahdollisuutta reagoida. Suojatie olisi ollut tarjolla n. 50 metriä kumpaankin suuntaan.
Kun oli selvinnyt, että kenelläkään ei käynyt pahemmin, totesin sille naiselle, että kiitä onneasi, etten ollut bussi.
Pelle Peloton kirjoitti:
Minä ostin kuntopyörän ja laitoin siihen sähkömoottorin.
Tuohan on NEROKASTA!! ..taidatko olla joku pellepeloton?? Mainioo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän näiden 50 sivun aikana ole puhuttu aika monenlaisesta pyöräilystä. Ei vain mummiksella kauppaan polkemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle saat polkea jos meinaat pyöräilyllä laihtua. Ei se kuluta kaloreita kävelyä enempää.
Näin sanoo läskit jotka menee joka paikkaa autolla ja käytää hissiä ja pyytää aina toisia tuomaan jotain, ettei tarvitse tuolilta tai sohvalta itse nousta ja sitten vielä ihmettelevät läskiyttään.
No ei se pyöräily pelkästään ketään laihduta. Eikä se, että itse nousee pullansa hakeman. Oon aina ollut kova pyöräilee, ihan perus kymppivaihteisella. Siis viistoistvuotiaasta alkaen. Ja lenkit kestään 2-5 h. Silti oon ain ollut myös ylipainoinen. Kunto on kova ja kestävyys, mut painoa myös ihan liikaa. Laihduin vasta, kun muutin ruokavaliota. Tuorekasvis/kasvisruoka painotteiseksi, turhat hiilarit alas jne. Hävisi kaikki makean himot ja muunkin turhan. Keho tiesi mitä kaipasi ja energiat olivat huipussaan. Silti en laihtunut normaalipainoiseksi. Kunto kyl hyvä.
Mielestäni kanssanttais keskittyä siihen kuntoon ja hyvään oloon. Laihtuu tai ei.Aika harvakseen olet lenkkejäsi tehnyt ja/tai mitättömällä rasituksella, tai sitten mussuttanut kaikkea paskaa pitkin päivää. 5 tunnin reipas lenkki kuluttaa helposti yli 3000 kcal, eli aika paljon saat mässyttää kyseiseen kalorimäärään.
Itse ajan pääsääntöisesti 2-3 tunnin lenkkejä noin 4 viikossa kohtuullisella rasituksella, plus lyhyemmät asiointiajelut, eikä ole kyllä pätkääkään tarvinut miettiä syömisiäni ja herkuttelen kyllä usemman kerran viikossa. BMI on 21 ja ollut 20-22 välillä jo vuosikaudet.
Tietenkin on hyvä laittaa ravintoasiat kuntoon, mutta jos kuitenkin herkutella haluat, niin ne herkut on mukava polttaa pyöräilemällä. Toki muillakin liikuntamuodoiulla se onnistuu. Fakta kuitenkin on se, että kaloreiden kuluttamiseen tarvitaan aina liikuntaa. Jos syöt 1000 kilokaloria, sinun on myös kulutettava 1000 kilokaloria, erittäin simppeliä.
eli 10 tuntia reipasta lenkkiä niin on n. rasvakilon energiamäärä poltettu. Aika nihkeää.
Onko joku joskus väittänyt laihduttamisen olevan helppoa?
Tilatkaa sähköpyörä vaikka Puolasta. Suomessa ovat liian kalliita. Jos mulla ei ois sähköpyörää, en pyöräilisi ollenkaan. Nyt ajan sillä työmatkat, palatessa kovempaa. Syke voi nousta 160:een. Matkassa menee noin puolet pidempään kuin autolla mutta jos asuisin kaupungissa niin saattaisin voittaa auton ja olla nopeammin perillä.
Sähkis kirjoitti:
Tilatkaa sähköpyörä vaikka Puolasta. Suomessa ovat liian kalliita. Jos mulla ei ois sähköpyörää, en pyöräilisi ollenkaan. Nyt ajan sillä työmatkat, palatessa kovempaa. Syke voi nousta 160:een. Matkassa menee noin puolet pidempään kuin autolla mutta jos asuisin kaupungissa niin saattaisin voittaa auton ja olla nopeammin perillä.
Ei ne ole siellä sen halvempia kuin Suomessakaan. Siis jos ostat saman tunnetun valmistajan tuotteen. Varmasti sieltä saa jotain halpiksiakin, mutta saa niitä Suomestakin.
Nyt puhutaankin sähköAVUSTEISISTA pyöristä, jotka eivät kulje ilman polkemista. Polkeminen on vain kevyempää ja esimerkiksi ylämäet on helpompia mennä. Avustusta ei myöskään tapahdu yli 25 km/h nopeudessa. Suomessa myytävät pyörät ovat sähköavusteisia. Eri asia on Kiinasta tilatut sähköpyörät jotka kulkevat ilman polkemistakin. Suosittelen perehtymistä aiheeseen ennen kun kommentoi.
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle saat polkea jos meinaat pyöräilyllä laihtua. Ei se kuluta kaloreita kävelyä enempää.
Riippuu aika oleellisesti siitä, miten lujaa polkee ja millaisessa maastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aika oleellisesti siitä, miten lujaa polkee ja millaisessa maastossa.
onko kokemusta pyöräilemällä laihduttamisesta? ei siis mitään säätöä ruokavalioon.
Itse asiassa kyllä niiden kävelijöiden kuuluu jättää tilaa ohitukseen. Koko tien leveydeltä ei saa kulkea