Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?
Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?
Kommentit (1536)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä hankin sähköpyörän nimenomaan siirtymiseen paikasta toiseen bussin tai metron sijasta. Erittäin hyvä päätös. Mieluummin sähköpyörällä kuin tuolla ruuhkissa autolla.
On vaan niin paljon helpompaa ottaa auto ja ajaa kauppakeskuksen parkkihalliin kuin jaksaa alas pyöräkellariin, nostaa se telineestään ja avata lukko jolla kiinni seinässä. Ja sama lukitusrumba johonkin paikan päälläkin. Ja kotiin tullessa sama. Ja pitäisi välillä ladatakin.
:D Onpas se vaikeaa... autollakin lukko pitää avata, vetää ovi kahvasta auki, mennä istumaan, työntää avain reikään ja kääntää, sitten painella polkimia, siis voivoi miten vaivalloista juu...... Auta armias jos pitää vielä valot vääntää päälle niin siis minä en jaksa!!!!! Enkä ainakaan tankkaa!
No , voi voi sentään. Meissä nuoremmissakin on liikuntarajoitteisia, jotka kykenevät pyöräilemään. Sillä on hyötyliikkuminen terveysasemalle, apteekkiin ja kaupoille. Matka on pitkä joten sähköfillarista on korvaamaton apu.On olemassa muitakin kuin vain OMANAPA !!!
Vierailija kirjoitti:
No liikunta itsessään on melko onneton laihdutusmuoto.
Ihmerohdoilla moni 120 kiloinen nainen on päässyt kilon tai pari sen alle. Viisikymppiä kuussa maksaa vain, upeeta ja mahtavaa.
aloittaja on kateellinen kommari kaikkea pitää vastustaa. sähkö pyörällä ajetaan jopa 150km lenkkejä itse polkien ja avusteisella. aloittaja ilmeisesti sama joka kansan rutina ratiossa on jatkuvasti mollannut sähkö pyöriä. minä ENNEN POLJIN kilometrin matkan illoin aamuin. poomerit aivan pihalla osaavatko edes äänestys koppiin
Useimmille niistä ihmisistä, joilla ei ole varaa ajatellakaan auton ostoa (tai ehkä edes ajokortinkaan hankintaa) polkupyörä on se ajoneuvo jolla ostosmatkat kauppaan ym. välit pääsääntöisesti liikutaan .
Heille kyse ei ole siis mistään (ensisijaisesti) 'harrastusvälineestä', 'laihdutus-' ,'retkeily-' .urheilu'tai ' kuntoiluvälineestä, vaan arkIpäiväisestä AJONEUVOSTA.
On selvää, että sähköavusteisella pyörällä jaksaa kuka hyvänsä polkea paljon helpommin ja paljon pidempiä matkoja (...ja vetää jopa pyörän perässäkin suurempia kuormia),kuin tavallisella polkupyörällä.
Sähköpolkupyörä on siis ennenkaikkea uusi KULKUNEUVO ,saastuttamaton ajoneuvouutuus,jonka tulo markkinoille on jo ehtinyt ilahduttaa monia siihen ja sen käyttökelpoisuuteen tyytyväisiä ostajia.
Arjen paikasta toiseen liikkumista, ihan siis työmatkoja, kaupassa käyntiä yms. helpottamaan.
ps* oletko pannut merkille että ainakin suurin osa polkupyörällä liikkujista on jo nyt aivan normaalipainoisia ?
Huonoin puoli tässä on se, että monet "perus tantatkin" ovat nyt oppineet ajamaan vaarallisesti, eli liian lujaa ja itsekkäästi joka paikassa, eli laajentunut näiden pyörähousumiesten (audikuskit) kulttuuri.
pyöräily on heikko liikuntamuoto koska jo ennen sähköpyörää käytettiin vaihteita ja muitakin apuvälineitä, kuten super ohuita renkaita ja vaikka mitä
jos taas poljet vaihteettomalla mummonpyörällä, niin sitä todellista arkiliikuntaa saa ja se on hyödyllistä, eli tähän pitäisi tehdä se vertailu, eikä johonkin luxus-vaihdepyörään, jonka siirtelyyn ei juuri kaloreita kulu
JA jos ovat ympäri vuoden, niin loskassa ja lumessa kun polkee painavalla vaihteettomalla pyörällä niin hyöty kasvaa entisestään, monethan ajavat pyörällä vain hyvillä keleillä, eli juuri silloin, kun siitä ei ole mitään hyötyä!!!
On.
Ja huomaa, että olen erittäin kokenut pyöräilijä ja minulla ei ole itselläni sähköpyörää. Mutta vastus on silti ehdottomasti kyllä.
(mutta ei se pakollinen ole)
Vierailija kirjoitti:
pyöräily on heikko liikuntamuoto koska jo ennen sähköpyörää käytettiin vaihteita ja muitakin apuvälineitä, kuten super ohuita renkaita ja vaikka mitä
jos taas poljet vaihteettomalla mummonpyörällä, niin sitä todellista arkiliikuntaa saa ja se on hyödyllistä, eli tähän pitäisi tehdä se vertailu, eikä johonkin luxus-vaihdepyörään, jonka siirtelyyn ei juuri kaloreita kulu
JA jos ovat ympäri vuoden, niin loskassa ja lumessa kun polkee painavalla vaihteettomalla pyörällä niin hyöty kasvaa entisestään, monethan ajavat pyörällä vain hyvillä keleillä, eli juuri silloin, kun siitä ei ole mitään hyötyä!!!
Mikäänhän ei estä sinua hankkimasta iloisesti loskassa viiletellen ja vihellellen mummonpyörälläsi juuri tuota haluamaasi liikuntaa.
Minulle kauppareissun hyöty on kyllä lähinnä ne mahdollisimman kuivassa satulalaukussa mahdollisimman nopeasti (...vielä) perille saadut kauppaostokset.
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle saat polkea jos meinaat pyöräilyllä laihtua. Ei se kuluta kaloreita kävelyä enempää.
Minulle just se maisemien vaihtuminen on yksi motivaatiotekijä. Kävely on minulle pahinta mahdollista pakkopullaa, kun ripeälläkään kävelylle ei kovin kauaksi pääse tunnissa tai kahdessa.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Näin järjetöntä ja väärä ohjeistusta saa harvoin lukea. Olisko ollut vitsi?
Sähköpyörän idea on se, että ei tule hiestä läpimärkänä (huom. yhteen kirjoitettu, hah) töihin ja ei tarvitse matkustaa kansanvankkureissa. Tarkoitus ei ole kuntoilla, menettää painoa tms. Kilot lähtee ruokavaliolla, vaikka liikunta tukeekin vähän, mutta se merkitsee mitä tunget kurkustasi alas, jos painoa haluat menettää.
Vierailija kirjoitti:
Ajetaanko tour de France nykyään sähköpyörällä? 😂😂😂
On ymmärtääkseni yritetty kokeilla, mutta huonolla tuloksella.
Eikös uusin trendi ole sähkönsäästö, eikä näiden laitteiden lisääminen?
Luovuimme toisesta autosta ja ostin sähköpyörän työmatka-ajoon reilu vuosi sitten. Mittarissa 3700 km. Aiemmin en pyöräillyt ollenkaan. Työmatkan voi ajaa sen verran läähättämättä, ettei tarvitse heti töissä tai töiden jälkeen mennä suihkuun. Ajanut kesät talvet, jos ei kaatamalla sada tai pyrytä. Vain muutama päivä jäänyt välistä. Pyörällä ajelee myös mielikseen vapaa-ajallakin. Eka vuotena en hoksannut vaihtaa ketjua ajoissa ja sitten pitikin vaihtaa myös rataspakka, kun oli niin kulunut. Kannattaa itse opetella yleisimmät huoltotoimet ja ostaa niihin tarvittavat työkalut muutamalla kympillä. Pyörässä on kaksi lukkoa, runkolukko ja U-lukko. Kerran on varastettu eturengas pyörästä kun oli lukittuna hetken julkisella paikalla vartioimatta. Suosittelen sähköpyörän hankintaa, jos on talletustilat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa jättää suksetkin voitelematta tai laittaa pitovoidetta koko matkalle. Saa enemmän sitä liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa jättää suksetkin voitelematta tai laittaa pitovoidetta koko matkalle. Saa enemmän sitä liikuntaa.
No näinhän se on. Miks ihmiset nostelee painavia painoja kevyiden sijasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä hankin sähköpyörän nimenomaan siirtymiseen paikasta toiseen bussin tai metron sijasta. Erittäin hyvä päätös. Mieluummin sähköpyörällä kuin tuolla ruuhkissa autolla.
On vaan niin paljon helpompaa ottaa auto ja ajaa kauppakeskuksen parkkihalliin kuin jaksaa alas pyöräkellariin, nostaa se telineestään ja avata lukko jolla kiinni seinässä. Ja sama lukitusrumba johonkin paikan päälläkin. Ja kotiin tullessa sama. Ja pitäisi välillä ladatakin.
:D Onpas se vaikeaa... autollakin lukko pitää avata, vetää ovi kahvasta auki, mennä istumaan, työntää avain reikään ja kääntää, sitten painella polkimia, siis voivoi miten vaivalloista juu...... Auta armias jos pitää vielä valot vääntää päälle niin siis minä en jaksa!!!!! Enkä ainakaan tankkaa!
Ottamatta nyt varsinaisesti kantaa asioiden vaikeuteen, mutta itselläni jää noista autoilun "vaikeista" asioista suurin osa pois, kun ovi aukeaa napatessa kahvasta kiinni (kun avain on taskussa), menen istumaan, auto käynnistyy, kun painaa napista (kun avain on taskussa) ja jalka on jarrulla... ja valotkin ovat automaattiset. :) Eli kuulostaahan tuo pyöräily siihen verrattuna vaikeammalta.
Sähköpyörässä ainoat haitat ovat kova hankintahinta, huoltokulut sekä mahdollinen varkaus. Täydentää hyvin vakavankin harrastajan pyörävalikoimaa tai sopii ensi pyöräksi tai peruspertin työmatkapyöräksi mihin vaan. Normipyörän huoltokustannukset ovat todella vähäiset. Kumeja, jarrupaloja kuluu joskus vaijereita ja kerran olen polkenut sisuskalut muusiksi. Uudet tilalle parilla sadalla ja homma jatkui taas. Onhan pyöräily autoiluun verrattuna aivan älyttömän halpaa. Sähköpyöräily nostaa hiukan kustannuksia, mutta nämä ovat näitä länsimaiden ja hyvinvointivaltioiden asukkien ongelmia....