Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?

Vierailija
23.06.2022 |

Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?

Kommentit (1536)

Vierailija
621/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sähkötön on parempi kuntoiluun.

Tämä käsiteltiin jo. Sähköpyörä on yksiselitteisesti parempi kuntoiluun kaiken paitsi hintansa puolesta.

Minulla on sähköpyörää kalliimpi pyörä ja sillä urheileminen on kyllä tehokkaampaa kuin jalkojen pyörittäminen ylämäessä samalla kun sähköavustus vetää ylämäkeen 25km/h.

Olen sitä mieltä että on mahtavaa että autoilu vähenee ja ihmiset ulkoilevat, mutta se joka väittää että sähköpyöräily on tavallista pyöräilyä parempi tapa nimenomaan kuntoilla on kyllä jollain tapaa aivopesty luulemaan näin.

Täällä kerrotaan yhdessä lauseessa miten on mahtavaa kun ei sykkeet nouse lainkaan ja ylämäetkin on kuin alamäkiä, mutta toisessa lauseessa väitetään että se on nimenomaan sitä parempaa kuntoilua. Eikä tässä nähdä mitään ristiriitaa.

Meitä polkijoita on niin moneen junaan. Kuntoilijat polkee edelleen hiki päässä, vaikka olisi se sähköavustus. Ja sitten on näitä, jotka antavat pyörän tehdä raskaimman työn. Joka tapauksessa, liikuntaa se on edelleen. Sähköavustus vaan tekee sen, että liikunnan laatu saattaa heiketä, mutta määrä lisääntyä.

Sähköpyörän ehdottomasti suurin etu on se, että voi lisätä sitä arkiliikuntaa, vaikka ajaa sinne töihin. Vaikka se ei kovin tehokasta sinänsä olisi isointa sähköavustusta käyttäen, on se silti liikuntaa ja ehdottomasti parempi kuin autoilu. Pelkkään pyörälenkkeilyyn sähköpyörästä on paljon vähemmän etua, kun siinä ei nopeudella ole niin merkitystä ja hikoilu on yleensä vaan ihan positiivista. Ellei harrasta maastopyöräilyä, siinä sähköstä on varmasti enemmän iloa kuin maantiellä, maastossa polkeminen on niin paljon raskaampaa ja nopeudet pienempiä.

Minä taas olen jättänyt sähköpyörän hankkimatta nimenomaan siksi että sitä ei voi juurikaan käyttää arkiliikuntaa, siis työmatkoihin, kauppareissuihin, kirjastoon tai iltaopiskeluun menoon, jne. Koska se varastetaan ainakin täällä pääkaupunkiseudulla aivan varmasti. Pahimmillaan riittää kun olet puoli minuuttia poissa niin kallis pyörä on hävinnyt.

Ihapaskaa, kohta 10 vuotta olen sähköpyörällä hoitanut melkein kaikki asiointini Helsingissä. Osaan lukita sen.

Vierailija
622/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikeissa ostaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköavusteiset maantiepyörät eli sellaiset ns. kilpapyörät maksavat suunnilleen 5000-10 000€. Sähkö avustaa tosiaan vain alle 25 km/h. Käytännössä ylämäessä ja kovassa vastatuulessa sähkö on käytössä. Muuten mennään lihasvoimalla. Sähkömoottori ja akku lisäävät painoa vain pari kiloa eikä siitä ole yhtään lisävastusta jos ajaa ilman sähköavustusta. Akku riittää käytännössä miten pitkälle päivälenkillä tahansa. Minulla akku riittää yli 100 km sähöavusteista ajokilometriä. Pyörään saa myös erittäin kalliin lisäakun, en ole tarvinnut.

Ap.n kysymys on onko järkeä?

Vastaus on kyllä.

Ainakin maastopyörissä painoa on rutkasti enemmän. Moottori yksinään n. 3kg+ akku, vahvempi runko ja komponentit. Täysjousitettu teillekin sopiva yleismaastopyörä painaa jopa 25kg.

Ap. miettii sähköavusteisuus maantiepyörää. Paino on alle 13kg.

Aika ritsa on, jos on noin kevyt, ellei ole  jotain erikoismateriaalia

Tietysti on erikoismateriaalia: hiilikuiturunko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa näistä päästöistä ilmeisesti kumpuaa vitutuksesta joka hikipyöräilijällä eskaloituu kun sähköpyöräilijä solahtaa hymyssä suin ohi ylämäessä ;-)

Kärsi, kärsi,korkeemman ktruunun saat.

Ihmiset oikeasti ylpeilevät sillä että ovat niin huonokuntoisia etteivät jaksa edes polkupyörää ilman sähköavustusta polkea?

Saisin potkut töistä, jos ajelisin pyörällä sinne joka päivä, etenkin helteillä. Hienhajuni ei ole edes paha, mutta voitko kuvitella miltä nainen näyttää, joka on aamulla laittanut tukan hyvin, lähtee pyörällä töihin, laittaa kypärän päähän ja sitten siitä työpaikalle. Tukka näyttää siltä kuin joku olisi sylkenyt siihen ja sitten vedetty kammalla tiukasti päälakea pitkin. Meikit valuneet pois naamalta, märkiä läiskiä kainaloissa, selässä jne. Kaikilla työpaikoilla ei ole mahdollisuuttaa suihkuun ennen työvuoroa, saatika, että olisi mahdollista sitten pestä tukka (merkityksessä: tukan pesun jälkeen föönaus) ja sitten vielä meikkaus. Ei onnistu. Sitten kun menisi peräreiän näköisenä palvelemaan asiakkaita, niin heitä ei sen jälkeen sitten enää näkisi ja kaiken kukkuraksi asiakkaat haukkuisivat koko puljun pystyyn, että voisitteko edes opettaas työntekijöillenne hygienian perusteet.

Kun sitten menen sähköavusteisella pyörällä töihin, niin ei tarvitse tehdä juuri itse töitä muuta kuin sen verran, että polkimet pysyy liikkeessä. Saavun töihin suurinpiirtein saman näköisenä kuin kotoa lähdin, vähän peilin edessä korjaan tukkaa ja olen valmis ja pirteä. Kotiin tullessa sitten voin ottaa kaiken kuntoiluna ja päivästä riippuen vaikka polkea itse. En koe akullisen pyörän polkemista mitenkään raskaana, edes ilman avustusta. TÄmä johtuu ehkä siitä, että ajan myös trad. pyörällä ja aika usein on selässä kauppareissuilla täyteen ahdettu reppu ja tarkalla sitten toinen kauppakassi, joten olen tottunut polkemaan ylimääräistä painoa mukanani.

Tämä vuodatus ihan vain sen takia, että ennenkuin sanoo muka kuolemattoman totuuden siitä, että sähköavusteiseillä ajavat ovat huonokuntoisia, niin pitäisi vähintään tarkistaa omat faktat ennen mielipiteensä julkaisemista julksiesti. Onneksi tämä on anonyymipalsta, niin et menetä mainettasi kokonaan.

sivusta seuraaja

Minusta myös sähköpyörällä poljetun työmatkan jälkeen on syytä käydä suihkussa. Riippuu ehkä hieman myös työmatkan pituudesta, minulla se on aina ollut noin 20 km tai vähän enemmänkin.

Ja eivätkös suihkut ole työpaikoilla pakolliset?

Suihkut työpaikoilla pakolliset? :D

Vierailija
624/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä käsiteltiin jo. Sähköpyörä on yksiselitteisesti parempi kuntoiluun kaiken paitsi hintansa puolesta.

Minulla on sähköpyörää kalliimpi pyörä ja sillä urheileminen on kyllä tehokkaampaa kuin jalkojen pyörittäminen ylämäessä samalla kun sähköavustus vetää ylämäkeen 25km/h.

Olen sitä mieltä että on mahtavaa että autoilu vähenee ja ihmiset ulkoilevat, mutta se joka väittää että sähköpyöräily on tavallista pyöräilyä parempi tapa nimenomaan kuntoilla on kyllä jollain tapaa aivopesty luulemaan näin.

Täällä kerrotaan yhdessä lauseessa miten on mahtavaa kun ei sykkeet nouse lainkaan ja ylämäetkin on kuin alamäkiä, mutta toisessa lauseessa väitetään että se on nimenomaan sitä parempaa kuntoilua. Eikä tässä nähdä mitään ristiriitaa.

Meitä polkijoita on niin moneen junaan. Kuntoilijat polkee edelleen hiki päässä, vaikka olisi se sähköavustus. Ja sitten on näitä, jotka antavat pyörän tehdä raskaimman työn. Joka tapauksessa, liikuntaa se on edelleen. Sähköavustus vaan tekee sen, että liikunnan laatu saattaa heiketä, mutta määrä lisääntyä.

Sähköpyörän ehdottomasti suurin etu on se, että voi lisätä sitä arkiliikuntaa, vaikka ajaa sinne töihin. Vaikka se ei kovin tehokasta sinänsä olisi isointa sähköavustusta käyttäen, on se silti liikuntaa ja ehdottomasti parempi kuin autoilu. Pelkkään pyörälenkkeilyyn sähköpyörästä on paljon vähemmän etua, kun siinä ei nopeudella ole niin merkitystä ja hikoilu on yleensä vaan ihan positiivista. Ellei harrasta maastopyöräilyä, siinä sähköstä on varmasti enemmän iloa kuin maantiellä, maastossa polkeminen on niin paljon raskaampaa ja nopeudet pienempiä.

Minä taas olen jättänyt sähköpyörän hankkimatta nimenomaan siksi että sitä ei voi juurikaan käyttää arkiliikuntaa, siis työmatkoihin, kauppareissuihin, kirjastoon tai iltaopiskeluun menoon, jne. Koska se varastetaan ainakin täällä pääkaupunkiseudulla aivan varmasti. Pahimmillaan riittää kun olet puoli minuuttia poissa niin kallis pyörä on hävinnyt.

Niin eli olet jättänyt sähköpyörän ostamatta juuri siksi, ettet voi käyttää sitä siinä käytössä mistä siitä olisi eniten hyötyä. Minäkin olen jättänyt sähköpyörän hankkimatta, koska asiointimatkat on joko liian pitkiä pyöräillä tai niin lyhyitä että sama mennä normipyörällä (tai kävellen).

625/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Isot akut painaa ja vie tilaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on kummastakin. Sähköoyörästä ja tavallisesta.

Arkena ajelen kevyellä city-hybridillä työmatkat (10 km) ja muunkin arkiliikkumisen.

Lomilla olen muutaman kerran vuokrannut sähkömaastopyörän tunturiin tai vuoristoon. Sähkön ansiosta ylämäet menevät kevyesti, mutta muuten sähköpyörällä ajaminen on ollut raskaampaa kuin omalla sähköttömällä pyörällä. Tämä johtuu toki siitä että sitä tehokkainta avustusta ei ole halunnut käyttää kuin ylämäessä. Enkä ole halunnut ottaa sitä riskiä että akku loppuu kesken reissun)

Tasamaastossa sellainen iso maastosähköpyörä on minun käytölläni (hyvin kevyellä avustuksella) ollut raskaampi poljettava kuin kevyt sähkötön pyörä.

Olen harkinnut sähköpyörän ostamista myös arkikäyttöön, mutta vielä en ole raskinut ostaa.

Kunnollisessa sähköpyörässä ei virta lopu  päivässä kesken . Kannattaa katsoa että on riittävän tehoinen akku. Tietysti maksaa enemmän

Kysehän on siitä, kuinka paljon polkee ja millä tehoilla? Ei sellaista akkua vielä noissa ole, jolla voi polkea aamusta iltaan sähköavustuksella, tai sitten pitää tosiaan polkea avustus pois päältä pitkiäkin matkoja.

Melko raskaassa maastoajossa älykkäällä avustuksella omalla pyörällä pääsee n. 50km täydellä akulla.

Teoriassa 100km on mahdollista eco-tilassa ja hyvässä maastossa, käytännössä tuskin on.

Koettu on käytännössä, 100 km  pääsee muutakin  kuin ecoa käyttämällä

Oikein tyhymä pystyy ajeluttamaan akkua ja moottoria jopa tuhansia kilometrejä kun ei käytä avustusta.

Fiksumpi ottaa hyvää avustusta 50 kilometrille.

Sinähän paskanjauhaja olet. Tietty  käytän eri avustusvaihtoehtoja  siinä  maastoa ja  tuntemusten mukaan . Kannattaa ostaa kunnon akulla varustettu. Maksaa  tietysti enemmän

626/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sa niihin  kunnon lukituksenkin ja myös  hälyttimiä, jotka pitää 110- 120 db ääntä. Tulee varkaalle kiire kun pärähtää hälytysääni päälle

Vierailija
627/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkälle saat polkea jos meinaat pyöräilyllä laihtua. Ei se kuluta kaloreita kävelyä enempää.

Totta, mutta laihduttava vaikutus tulee siitä että olet poissa jääkaapilta.

Tämä. Muuta mielekästä tekemistä, kun vaan neljän seinän sisällä. Sähköpyörä voi olla myös hyvä motivaattori.

Vierailija
628/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kevyesti vaan hikoilee niin eikö kuvittelis että esim paidan vaihtaminen riittäis? Ei kai sitä aina pienen hien jälkeen tarvitse suihkussa käydä...

629/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköavusteiset maantiepyörät eli sellaiset ns. kilpapyörät maksavat suunnilleen 5000-10 000€. Sähkö avustaa tosiaan vain alle 25 km/h. Käytännössä ylämäessä ja kovassa vastatuulessa sähkö on käytössä. Muuten mennään lihasvoimalla. Sähkömoottori ja akku lisäävät painoa vain pari kiloa eikä siitä ole yhtään lisävastusta jos ajaa ilman sähköavustusta. Akku riittää käytännössä miten pitkälle päivälenkillä tahansa. Minulla akku riittää yli 100 km sähöavusteista ajokilometriä. Pyörään saa myös erittäin kalliin lisäakun, en ole tarvinnut.

Vastaus on kyllä.

Ainakin maastopyörissä painoa on rutkasti enemmän. Moottori yksinään n. 3kg+ akku, vahvempi runko ja komponentit. Täysjousitettu teillekin sopiva yleismaastopyörä painaa jopa 25kg.

Enpä ole nähnyt hiilikuitusta sähkäriä vielä, enkä  silloin löytänyt netistä  kuin hankin  omani, vaikka selasin  todella monta myyjää läpi

Vierailija
630/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja miehellä on sähköpyörät. hyvä ostos, niillä jaksaa polkea pidempiä matkoja kuin normipyörällä. Molemmilla suht huono kunto, miehellä lisäksi reilu ylipaino. Säilytetään pyöriä omalla parvekkeella. Mies menee välillä sillä töihin ja vie työpaikan parkkihalliin. Ulos ei uskalleta jättää. lähikauppa on 30 metrin päässä kotoa joten sinne ei tarvitse pyöräillä. Eniten meitä aluksi huoletti nimenomaan tuo varastamisen riski.

Vierailija
631/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta pitää ihmisen kaukana jääkaapista. Ehkä liikunta panee jonkun myös miettimään, mitä suuhunsa työntää, minulla se ei toimi. Tosin itselleni tulee liikunnasta lievästi huono olo, joten syöminen lakkaa kiinnostamasta. 

Vierailija
632/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus on kyllä.

Enpä ole nähnyt hiilikuitusta sähkäriä vielä, enkä  silloin löytänyt netistä  kuin hankin  omani, vaikka selasin  todella monta myyjää läpi

Mitä??? Siis hiilikuiturungot on aivan peruskauraa nykyään. Uskottavuutesi tuon yli 100 km ajomatkankin(maastossa) suhteen alkaa rapistua, sillä maastopyörissä pyritään kevyeen painoon ja pieneen akkuun.

Vierailija
633/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus on kyllä.

Mitä??? Siis hiilikuiturungot on aivan peruskauraa nykyään. Uskottavuutesi tuon yli 100 km ajomatkankin(maastossa) suhteen alkaa rapistua, sillä maastopyörissä pyritään kevyeen painoon ja pieneen akkuun.

En väittänyt että pelkästään maastossa ajan . Paljon mäkisiä reittejä 

Vierailija
634/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän sähköpyörää arjen pyöritykseen, mutta on aivan turha kuvitella, että liikkumishaluton pysyvästi siirtyisi käyttämään matalaa avustustasoa.

Jos oikeasti tahtoo arkiliikunnan vaikuttavan, täytyy olosuhteet järjestää sellaisiksi, että on pakko liikkua.

Vierailija
635/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ahdasmielistä aatella pyöräilyä vaan liikuntana! Entäs jos näillä bensahinnoilla haluaa säästää ja mennä pyörällä töihin muttei valua hikeä heti ekana kun pääsee perille...

Vierailija
636/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiiwi kirjoitti:

Vähän ahdasmielistä aatella pyöräilyä vaan liikuntana! Entäs jos näillä bensahinnoilla haluaa säästää ja mennä pyörällä töihin muttei valua hikeä heti ekana kun pääsee perille...

Ahdasmielistä on myös ajatella että töihin pyöräily olisi kaikille mahdollinen vaihtoehto. Joskus ei vaan ole, ja pyörä on ihan vain kuntoiluväline.

Vierailija
637/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörällä energiakulutus liikunnassa moninkertaistuu.

Rajana kun enemmistöllä on vitutus. Monella niin suuri että pysyy sohvalla.

Sähköpyörällä rajaa ei tule vastaan ja sohvallakin tekee mieli lähteä ajelemaan ;-)

Vierailija
638/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköpyörällä energiakulutus liikunnassa moninkertaistuu.

Rajana kun enemmistöllä on vitutus. Monella niin suuri että pysyy sohvalla.

Sähköpyörällä rajaa ei tule vastaan ja sohvallakin tekee mieli lähteä ajelemaan ;-)

Sohvalla ei ole vielä tehnyt mieli ajella, mutta sellaisen ihmeen olen kyllä nähnyt, kun paikallinen Pelle Peloton ajoi nojatuolilla.

Vierailija
639/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörällä liikunnan harrastaminen on ihan sama asia kun itse sanoisin että kävin tosi pitkällä lenkillä kun ajoin autolla yli 50km

Vierailija
640/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää voi mennä vähä offtopic ( hyppäsin siis sivulta 5 kun en jaksanut trollien vämmäystä) muttanutta :

Sähköavusteista pyörää ei puolla kuin se että on jokin sairaus , esim nivelrikko tms. Joka estää tavallisella pyöräll ajon.

Ite en moista kapistusta hankkisi.

Syy:

1 hinta , paskan halpiaisen hinnalla saa he.....tin hyvän tav. Pyörän

2. Valikoima. Tav. pyöris on joka kategorias huomattavan parempi valikoima . Löytää varmasti sellaisen minkä runko sopii omille mitoille.

3. Kunto ei kohoa pyörittämällä tyhjää .... vaan vaatii vastuksen. Vastusta voi säätää vaihteilla.

4. Läskikään ei pala itsellään.... muuten laihtuisi sohvalla istumalla .

5. Jne.... sähköfillarilla kuntoilu on sama kuin tupakoitsija väittäisi ettei polttelu ole epäterveellistä.?