Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?

Vierailija
23.06.2022 |

Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?

Kommentit (1536)

Vierailija
601/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut olettavat, että pyörää tulisi käytettyä enemmän, mikäli se olisi sähköavusteinen. Sähköpyörä ei kuitenkaan ratkaise suurinta ongelmaa Suomessa eli ilmastoa. Joten suurimman osan vuodesta pyöräily ei esimerkiksi itselle ole minkäänlainen vaihtoehto työmatkoille, koska haluan olla edustava ja tuoksua hyvältä töissä. En myöskään halua roudata kauppakasseja millään pyörällä. Vapaa-ajalla voin hikoilla niin paljon kuin itseä huvittaa. Harrastekäytössä kallis sähköpyörä on rahanhukkaa.

Varmasti jatkuvaan akun roudaamiseen ja lataamiseenkin kyllästyy

Ei kyllästy, sen enempää kuin vaikka juomapullon tai kypärän roudaamiseenkaan.

Ei minun ole tarvinnut akkua roudata mihinkään. Se on pyörässsä kiinni ,kun lataan

Vierailija
602/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos sähköpyörä maksaa saman verran kuin auto niin ei. ei siinä ole järkeä.

Mitäs muita kuluja siitä autosta onkaan mitä ei sähköpyörässä ole muuta kun verot, vakuutukset, katsastukset, polttoaine (siis auton kuluttama diesel/bensa - sähköpyörän kuluttama kW määrä kilometriä kohden (hinnat siis vaikka huoltoasemilta ja kotisähkön hinnasta ja niiden kulutus/km)?

sähköpyörään tarvitaan myös vakuutus. lisäksi kunnon lukot pitää ostaa erikseen ja uudet renkaat ei ole ilmaisia myöskään. kaiken kirsikkana kakun päälle on että pyöräily kelejä ei ole montaa viikkoa suomen oloissa. jos 2000€ pitäisi sijoittaa niin ennemmin autoon jolla voi käydä jopa kaupassa helmikuussa.

Ei tarvita.

L1e-A-luokkaan kuuluva sähköpyörä, eli moottoroitu polkupyörä, on vakuutettava liikennevakuutuksella, jos sen teho on enintään 1 kW ja nopeus ilman polkemista enintään 25 km/h. 

Tällaisista laitteistahan tässä ei puhuttu, vaan sähköavusteisista pyöristä, jotka polkematta eivät liiku mihinkään, paitsi alamäessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan innolla sähköavusteisia kuntosalilaitteita!

Hahah eipä jaksanut Sali-Make nostaa penkistä 200 kiloa, mutta minäpä jaksoin! Ja ihan ilman hikoilua! Tämä on parempaa kuntoilua kun hikisali!

Ei hyvää päivää.

Vierailija
604/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sähkötön on parempi kuntoiluun.

Tämä käsiteltiin jo. Sähköpyörä on yksiselitteisesti parempi kuntoiluun kaiken paitsi hintansa puolesta.

Minulla on sähköpyörää kalliimpi pyörä ja sillä urheileminen on kyllä tehokkaampaa kuin jalkojen pyörittäminen ylämäessä samalla kun sähköavustus vetää ylämäkeen 25km/h.

Olen sitä mieltä että on mahtavaa että autoilu vähenee ja ihmiset ulkoilevat, mutta se joka väittää että sähköpyöräily on tavallista pyöräilyä parempi tapa nimenomaan kuntoilla on kyllä jollain tapaa aivopesty luulemaan näin.

Täällä kerrotaan yhdessä lauseessa miten on mahtavaa kun ei sykkeet nouse lainkaan ja ylämäetkin on kuin alamäkiä, mutta toisessa lauseessa väitetään että se on nimenomaan sitä parempaa kuntoilua. Eikä tässä nähdä mitään ristiriitaa.

Se sähköavustus EI vedä ylämäkeen yhtään mitään, jos et polje , se AVUSTAA vähän  ja MAX sen 25 km nopeuteen ,mikäli ei ole  ns. lastutettu. Ihme luuloja !

Vierailija
605/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on kummastakin. Sähköoyörästä ja tavallisesta.

Arkena ajelen kevyellä city-hybridillä työmatkat (10 km) ja muunkin arkiliikkumisen.

Lomilla olen muutaman kerran vuokrannut sähkömaastopyörän tunturiin tai vuoristoon. Sähkön ansiosta ylämäet menevät kevyesti, mutta muuten sähköpyörällä ajaminen on ollut raskaampaa kuin omalla sähköttömällä pyörällä. Tämä johtuu toki siitä että sitä tehokkainta avustusta ei ole halunnut käyttää kuin ylämäessä. Enkä ole halunnut ottaa sitä riskiä että akku loppuu kesken reissun)

Tasamaastossa sellainen iso maastosähköpyörä on minun käytölläni (hyvin kevyellä avustuksella) ollut raskaampi poljettava kuin kevyt sähkötön pyörä.

Olen harkinnut sähköpyörän ostamista myös arkikäyttöön, mutta vielä en ole raskinut ostaa.

Kunnollisessa sähköpyörässä ei virta lopu  päivässä kesken . Kannattaa katsoa että on riittävän tehoinen akku. Tietysti maksaa enemmän

Kysehän on siitä, kuinka paljon polkee ja millä tehoilla? Ei sellaista akkua vielä noissa ole, jolla voi polkea aamusta iltaan sähköavustuksella, tai sitten pitää tosiaan polkea avustus pois päältä pitkiäkin matkoja.

Melko raskaassa maastoajossa älykkäällä avustuksella omalla pyörällä pääsee n. 50km täydellä akulla.

Teoriassa 100km on mahdollista eco-tilassa ja hyvässä maastossa, käytännössä tuskin on.

Vierailija
606/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä meriitti se nyt on, että sähköpyörällä mennään sähköttömän spandex-pyöräilijän ohi ylämäessä? Tottakai mennään, mitä sitten? Ei minua ainakaan yhtään kiinnosta pyöräileekö muut hitaampaa vai nopeampaa kuin minä, jos olen kuntoilemassa. Eikös pääasia ole oma kuntoilu. Minulle sähkötön pyörä riittää ihan hyvin, ei ole tarvetta monen tonnin sähköpyörälle. Mietin tätä just kun kävin pyörälenkillä, ensin meinasin pyöräillä vaan kauppaan, mutta oli niin kivaa että polkaisin 15km ekstraa siihen. Reitti oli tämän kaupungin mittakaavalla tasainen, mutta kyllä siinä muutama isompi nousukin oli, ei ongelmaa. Jos voisi työmatkaa polkea niin sitten hankkisin sähköpyörän ilman muuta, tai jos olisi jostain syystä monta tonnia ylimääräistä rahaa niin olisihan se sähköinen pyörä kiva, mutta näin perus kuntoilukäyttöön aika tarpeeton. Minullakin keskinopeus oli päälle 20km ja matkaan mahtui pari hitaampaa pätkää risteysten ja asuinalueiden takia, joten eipä siitä sähköavustuksesta hirveästi iloa olisi tuolla lenkillä ollut. Enkä ole edes mitenkään kovassa kunnossa.

Vierailija
607/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahah eipä jaksanut Sali-Make nostaa penkistä 200 kiloa, mutta minäpä jaksoin! Ja ihan ilman hikoilua! Tämä on parempaa kuntoilua kun hikisali!

Ei hyvää päivää.

Salilaitteet on pitkälti selfiehomoilua varten. Polkupyörä on kulkuväline ja hyötyliikuntaa, sähköllä tai ilman.

Kaikkihan tietää, että salijätkät ei yleensä käytä lihaksiaan mihinkään hyödylliseen, koska treenit kärsii ja kroppa ei ole lämmin ym. hevonpaskaa.

Vierailija
608/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää.

kannat kai autoakin?

Vierailija
609/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Look at my body kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää.

Salilaitteet on pitkälti selfiehomoilua varten. Polkupyörä on kulkuväline ja hyötyliikuntaa, sähköllä tai ilman.

Kaikkihan tietää, että salijätkät ei yleensä käytä lihaksiaan mihinkään hyödylliseen, koska treenit kärsii ja kroppa ei ole lämmin ym. hevonpaskaa.

Oletko käynyt ikinä kuntosalilla? Tiedätkö mitä siellä tehdään? Itse ainakin harrastan pyöräilyä, uintia, kävelyä, joogaa ja salilla käymistä ihan että keho saa monipuolista liikuntaa, isoilla painoilla teen kun salilla käyn. Melko kuutamolla saa olla jos kuvittelee ettei salilla käyvistä ihmisistä suurin osa harrasta mitään muuta urheilua - kehonrakentajat on sitten asia erikseen.

Vierailija
610/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun suht uusi sähköpyörä on tosi raskas ilman avustusta, lähinnä loivassa alamäessä/ myötätuulessa menee. Rattaat kuluu nopeasti, jos sitä runnoo isolla voimalla (jota mulla ei kyllä olekaan). Mutta lisää kyllä liikkumista, kauppareissut ym. Jaksaa polkea pitempiä matkoja. Ihana vapaudentunne!

Mä en ole uskaltanut ostaa sähköpyörää sen takia että pelkään että hankintahinnan lisäksi kuluu paljon rahaa huoltoihin ja korjauksiin.

Ei huoltoihin ja korjauksiin kulu rahaa tavallista pyörää enempää, mutta kalliiksi tulee se, että sähköinen voimansiirto ei juurikaan ole korjattavissa. Tai periaatteessa voisi olla, mutta korjaajaa ja/tai varaosia ei mistään ylipäätään löydy, tai jos löytyy, hinta on korkeampi kuin uusi pyörä. Renkaat, jarrut, vaihteet, laakerit jne. voi siis huoltaa ja korjata kuten tavallisessa pyörässä, mutta jos akku, sähkömoottori tai moottorin ohjaus hajoaa, koko pyörä on todennäköisesti romua, ja järkevin korjaus on uuden ostaminen.

Vierailija
611/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä käsiteltiin jo. Sähköpyörä on yksiselitteisesti parempi kuntoiluun kaiken paitsi hintansa puolesta.

Minulla on sähköpyörää kalliimpi pyörä ja sillä urheileminen on kyllä tehokkaampaa kuin jalkojen pyörittäminen ylämäessä samalla kun sähköavustus vetää ylämäkeen 25km/h.

Olen sitä mieltä että on mahtavaa että autoilu vähenee ja ihmiset ulkoilevat, mutta se joka väittää että sähköpyöräily on tavallista pyöräilyä parempi tapa nimenomaan kuntoilla on kyllä jollain tapaa aivopesty luulemaan näin.

Täällä kerrotaan yhdessä lauseessa miten on mahtavaa kun ei sykkeet nouse lainkaan ja ylämäetkin on kuin alamäkiä, mutta toisessa lauseessa väitetään että se on nimenomaan sitä parempaa kuntoilua. Eikä tässä nähdä mitään ristiriitaa.

Meitä polkijoita on niin moneen junaan. Kuntoilijat polkee edelleen hiki päässä, vaikka olisi se sähköavustus. Ja sitten on näitä, jotka antavat pyörän tehdä raskaimman työn. Joka tapauksessa, liikuntaa se on edelleen. Sähköavustus vaan tekee sen, että liikunnan laatu saattaa heiketä, mutta määrä lisääntyä.

Vierailija
612/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää.

Oletko käynyt ikinä kuntosalilla? Tiedätkö mitä siellä tehdään? Itse ainakin harrastan pyöräilyä, uintia, kävelyä, joogaa ja salilla käymistä ihan että keho saa monipuolista liikuntaa, isoilla painoilla teen kun salilla käyn. Melko kuutamolla saa olla jos kuvittelee ettei salilla käyvistä ihmisistä suurin osa harrasta mitään muuta urheilua - kehonrakentajat on sitten asia erikseen.

Minä ajan (sähköttömällä) polkupyörällä sinne kuntosalille. Tosin salin pihaa katsoessa näyttää että olen kyllä vähemmistössä, parkissa on aina vain muutama pyörä ja iso parkkipaikka tupaten täynnä autoja. Sali sijaitsee semmoisella keskiluokkaisella pientaloalueella, suurin osa kävijöistä varmaan tulee siitä muutaman kilometrin säteeltä koska saleja on täällä vähän joka puolella kaupunkia.

613/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot akut painaa ja vie tilaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkena ajelen kevyellä city-hybridillä työmatkat (10 km) ja muunkin arkiliikkumisen.

Lomilla olen muutaman kerran vuokrannut sähkömaastopyörän tunturiin tai vuoristoon. Sähkön ansiosta ylämäet menevät kevyesti, mutta muuten sähköpyörällä ajaminen on ollut raskaampaa kuin omalla sähköttömällä pyörällä. Tämä johtuu toki siitä että sitä tehokkainta avustusta ei ole halunnut käyttää kuin ylämäessä. Enkä ole halunnut ottaa sitä riskiä että akku loppuu kesken reissun)

Tasamaastossa sellainen iso maastosähköpyörä on minun käytölläni (hyvin kevyellä avustuksella) ollut raskaampi poljettava kuin kevyt sähkötön pyörä.

Olen harkinnut sähköpyörän ostamista myös arkikäyttöön, mutta vielä en ole raskinut ostaa.

Kunnollisessa sähköpyörässä ei virta lopu  päivässä kesken . Kannattaa katsoa että on riittävän tehoinen akku. Tietysti maksaa enemmän

Kysehän on siitä, kuinka paljon polkee ja millä tehoilla? Ei sellaista akkua vielä noissa ole, jolla voi polkea aamusta iltaan sähköavustuksella, tai sitten pitää tosiaan polkea avustus pois päältä pitkiäkin matkoja.

Melko raskaassa maastoajossa älykkäällä avustuksella omalla pyörällä pääsee n. 50km täydellä akulla.

Teoriassa 100km on mahdollista eco-tilassa ja hyvässä maastossa, käytännössä tuskin on.

Koettu on käytännössä, 100 km  pääsee muutakin  kuin ecoa käyttämällä

Vierailija
614/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää.

Minä ajan (sähköttömällä) polkupyörällä sinne kuntosalille. Tosin salin pihaa katsoessa näyttää että olen kyllä vähemmistössä, parkissa on aina vain muutama pyörä ja iso parkkipaikka tupaten täynnä autoja. Sali sijaitsee semmoisella keskiluokkaisella pientaloalueella, suurin osa kävijöistä varmaan tulee siitä muutaman kilometrin säteeltä koska saleja on täällä vähän joka puolella kaupunkia.

Mihin kommenttisi liittyy? Itse en edes omista autoa ja käyn salilla, mitä sitten?

Vierailija
615/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä polkijoita on niin moneen junaan. Kuntoilijat polkee edelleen hiki päässä, vaikka olisi se sähköavustus. Ja sitten on näitä, jotka antavat pyörän tehdä raskaimman työn. Joka tapauksessa, liikuntaa se on edelleen. Sähköavustus vaan tekee sen, että liikunnan laatu saattaa heiketä, mutta määrä lisääntyä.

Sähköpyörän ehdottomasti suurin etu on se, että voi lisätä sitä arkiliikuntaa, vaikka ajaa sinne töihin. Vaikka se ei kovin tehokasta sinänsä olisi isointa sähköavustusta käyttäen, on se silti liikuntaa ja ehdottomasti parempi kuin autoilu. Pelkkään pyörälenkkeilyyn sähköpyörästä on paljon vähemmän etua, kun siinä ei nopeudella ole niin merkitystä ja hikoilu on yleensä vaan ihan positiivista. Ellei harrasta maastopyöräilyä, siinä sähköstä on varmasti enemmän iloa kuin maantiellä, maastossa polkeminen on niin paljon raskaampaa ja nopeudet pienempiä.

Vierailija
616/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää.

Kuntosaleillahan on paljonkin avustettuja laitteita, vaikka ne eivät tarvitsekaan sähköä. Tyyppiesimerkki tällaisesta on leuanvetolaite, joka keventää leuanvetoa halutun verran. Sen ansiosta leuanvetoa voivat harjoitella nekin, jotka eivät ilman avustusta pysty vetämään leukoja.

Mutta oikeastaan kaikkia muitakin kuntosalilaitteita voi sanoa avustetuiksi laitteiksi. Jos ei harjoittele vain vapailla painoilla, niin laite avustaa vähintään rajoittamalla liikerataa niin, että kuntoilijan ei tarvitse omilla voimillaan pitää liikerataa kasassa.

Mitä tukee sähköavusteiseen polkupyörään, niin sen hankkimisessa on paljonkin järkeä, jos sillä ajaminen tuntuu niin paljon miellyttävämmältä, että pyöräilyyn käytetty aika moninkertaistuu. Näin on käynyt monelle. Mutta jos kuuluu niihin, jotka jo nauttivat tavallisella pyörällä ajamisesta ja tekevät sitä paljon, kannattaa ennemmin käyttää rahat hyvän perinteisen pyörän hankintaan.

Vierailija
617/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun suht uusi sähköpyörä on tosi raskas ilman avustusta, lähinnä loivassa alamäessä/ myötätuulessa menee. Rattaat kuluu nopeasti, jos sitä runnoo isolla voimalla (jota mulla ei kyllä olekaan). Mutta lisää kyllä liikkumista, kauppareissut ym. Jaksaa polkea pitempiä matkoja. Ihana vapaudentunne!

Mä en ole uskaltanut ostaa sähköpyörää sen takia että pelkään että hankintahinnan lisäksi kuluu paljon rahaa huoltoihin ja korjauksiin.

Ei huoltoihin ja korjauksiin kulu rahaa tavallista pyörää enempää, mutta kalliiksi tulee se, että sähköinen voimansiirto ei juurikaan ole korjattavissa. Tai periaatteessa voisi olla, mutta korjaajaa ja/tai varaosia ei mistään ylipäätään löydy, tai jos löytyy, hinta on korkeampi kuin uusi pyörä. Renkaat, jarrut, vaihteet, laakerit jne. voi siis huoltaa ja korjata kuten tavallisessa pyörässä, mutta jos akku, sähkömoottori tai moottorin ohjaus hajoaa, koko pyörä on todennäköisesti romua, ja järkevin korjaus on uuden ostaminen.

Vaikka polkupyörien osissa on ollut suuria toimitusvaikeuksia, niin kyllä noita sähköosia näyttää olevan saatavilla. Akkuhan on se kallein osa, että jos ei takuu korvaa, niin saattaa tulla jopa tonnin lysti.

Itse olen kyllä varautunut siihen, että 3 vuoden päästä voi olla uuden akun osto edessä, enkä todellakaan aio romuttaa pyörääni.

Vierailija
618/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Isot akut painaa ja vie tilaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koettu on käytännössä, 100 km  pääsee muutakin  kuin ecoa käyttämällä

Oikein tyhymä pystyy ajeluttamaan akkua ja moottoria jopa tuhansia kilometrejä kun ei käytä avustusta.

Fiksumpi ottaa hyvää avustusta 50 kilometrille.

Vierailija
619/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täällä sanotaan että sähköpyörä ei kulje ylämäessä itsestään vaan sitä saa polkea saman verran mitä normaalia pyörää tasaisella niin eikös silloin sähköpyörällä kulkeminen ole aivan yhtä hikistä puuhaa mitä ns. hikipyörällä, siis aikayksikkö kohden. Ylämäessä hikoilun voi hikipyörällä välttää esimerkiksi taluttamalla. Sähköpyörällä tietysti pääsee kovempaa, etenkin jos ylämäkiä on paljon.

Vierailija
620/1536 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköpyörän ehdottomasti suurin etu on se, että voi lisätä sitä arkiliikuntaa, vaikka ajaa sinne töihin. Vaikka se ei kovin tehokasta sinänsä olisi isointa sähköavustusta käyttäen, on se silti liikuntaa ja ehdottomasti parempi kuin autoilu. Pelkkään pyörälenkkeilyyn sähköpyörästä on paljon vähemmän etua, kun siinä ei nopeudella ole niin merkitystä ja hikoilu on yleensä vaan ihan positiivista. Ellei harrasta maastopyöräilyä, siinä sähköstä on varmasti enemmän iloa kuin maantiellä, maastossa polkeminen on niin paljon raskaampaa ja nopeudet pienempiä.

Minä taas olen jättänyt sähköpyörän hankkimatta nimenomaan siksi että sitä ei voi juurikaan käyttää arkiliikuntaa, siis työmatkoihin, kauppareissuihin, kirjastoon tai iltaopiskeluun menoon, jne. Koska se varastetaan ainakin täällä pääkaupunkiseudulla aivan varmasti. Pahimmillaan riittää kun olet puoli minuuttia poissa niin kallis pyörä on hävinnyt.