Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tervehtiminenkin keski-ikäiseltä naiselta väärin?

Vierailija
23.06.2022 |

Sattuipa tänään rappukäytävässä. Tervehdin vastaantulevaa miestä kuten tervehdin aina naapureita, minä kun olen luullut sen kuuluvan hyviin tapoihin. Mies vastaa halveksivaan sävyyn "Moikka akka." Siis mitä? Mitä minä tein väärin? Näinkö paljon miehet vihaavat keski-ikäisiä naisia, että normaalin tervehdykseen sopii vastata nimittelemällä toista akaksi? Että asia, jota on tavattu pitää normaalina käytöstapana, onkin miestä kohtaan joku hirveä rauhanhäiritseminen ällöttävän keski-ikäisen akan taholta?

Tuntuu, että emme saisi olla edes olemassa. Tämä kyllä tekee tosi epävarmaksi ihan normaalissa arkipäiväisessä kanssakäymisessä. Voisiko joku miespuolinen henkilö valottaa edelläkuvatun käytöksen motiiveja, todellakin kiinnostaisi tietää?

Kommentit (335)

Vierailija
81/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..

Nuorena kysyin yökerhossa neutraalisti kelloa yhdeltä samanikäiseltä mieheltä (tai siis pojalta...), joka lähes raivostui siitä, että "yritin pokata häntä". ... 

Minulle on käynyt lähes sama, kysyin neuvoja johonkin paikkaan eräältä tuntemattomalta kundilta ja se katsoi halveksivasti takaisin ja vastasi todella tympeästi tyyliin katso itse kartasta, kuvitteli tosiaan kai että yritin pokailla häntä ja halusi osoittaa että olen hänen alapuolellaan. 

Toinen uniikki lumihiutale. On se niin väärin kun miehet ei palvo.

Kaipa sitä voi käyttäytyä asiallisesti. Miten puhuisit vaikkapa siskollesi tai naispuoliselle työkaverillesi?

Mitenköhän tosiaan nämä "normaali asiallinen käytös on naisten palvontaa"-miehet pärjäävät työelämässä? Kun kai nyt sielläkin joskus joutuu naisten kanssa tekemisiin? Mitä nämä vastaavat jos työkaveri vaikka kysyy jotain, sanovatko jotain että "häivy siitä akka" vai mitä?

Vierailija
82/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa tuli kerran yksi mies Helsingin keskustassa kyselemään ns. mummotunnelin (eräs ravintola) sijaintia. Se mies oli vähån humalassa ja sanoi "hei rummo, missä on mummotunneli?". Häkellyin ja kerroin sijainnin, mutta mies ei edes tuntunut kuuntelevan neuvojani, vaan jatkoi "mä kysyn sulta, kun oot tuollainen ruma mummo, niin sun kaltaiset tietää" sekä nauroi päälle.

Olin ihan nätisti laittautunut ja oon 35+ nainen, hoikka ja ihan ok "tasoa". Olin ihan epäuskoinen ja sanoin jotain "ok, mä tiedän, että olen ruma, mutta..." ja mies jatkoi matkaansa kavereittensa kanssa naureskellen. Mies oli samaa ikäluokkaa kuin itsekin, mua lyhyempi, ei lainkaan komea.

Ahdisti ja tuosta jäi sellainen olo, etten välttämättä juttele enää kenellekään miehelle ikinä.

Aivan kamalaa. Tuntuu, että naisviha on hirveästi lisääntynyt, vaikka elämme monessa mielessä tasa-arvoisempaa aikaa kuin vaikka minun nuoruudessani.

Kun on pitkään ollut etuoikeutettu, tuntuu tasa-arvoisuus vihalta. Naisilta kestää tajuta miten etuoikeutettuja valkoiset länsimaiset naiset ovat aina olleet.

Huutelevatko naiset miehille yleisestikin törkeyksiä kadulla? Kun se törkeyksien huutelu on sinusta ilmeisesti sitä tasa-arvoa.

Miehet huutelevat miehille myös. Joten vaikka olisit mies, et juuri sen paremmin välttyisi törkeyksiltä. Erona vain olisi se, että miehenä sinulla olisi korkeampi riski joutua cväkivallan uhriksi. 

Naisella onkin sitten seksuaalisen väkivallan ja hyväksikäytön riski aina läsnä kun on nuori (tässä asiassa keski-ikäisyys on onni). Jo alakouluikäisiä tyttöjä ahdistellaan.

Kotiväkivallan, ja varsinkin vakaviin vammoihin tai kuolemaan johtavan sellaisen uhreista suurin osa on naisia ja tekijöistä miehiä. Parisuhde on naiselle väkivaltariski.

Kyllä, olet oikeassa. Naiset elävät silti n. 7 vuotta pidempään kuin miehet, eikä heidän tarvitse seúorittaa asevelvollisuutta. Nämä ovat myös tasa-arvoasioita, mutta niitä et halua mainita.

Miksi naiset elävät pidempään? Liittyisikö jotenkin terveempiin elintapoihin (esim. vähäisempi alkoholinkäyttö)? Mutta sinä tunnut näkevän sen naisten miehiin kohdistamana sortona.

Ja luulen, että aika moni nuori nainen ottaisi sen pakollisen asepalveluksen ennemmin kuin kaiken sen seksuaalisen kaltoinkohtelun jota nuori nainen kohtaa. Ja monihan menee sinne inttiin ihan vapaaehtoisesti. Itsekin menisin jos se tässä iässä olisi mahdollista. Haluan puolustaa Suomea kaikin tavoin jos Venäjä hyökkää tänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen, ja vihaan sitä, kun naapuruston vanha nainen (n. 80) huutelee perääni hyvää huomentaaaa siirappisella, lähes keimailevalla äänellä aivan kuin hänellä olisi hieman kevättä rinnassa. Se on outoa ja perverssiä ja pelkään niitä hetkiä, kun joudun näkemään hänet. En ikinä tervehdi vastaan, koska en halua rohkaista häntä juttelemaan kanssani ja tuntuu, että tuo vanhus takertuu kuin liima kaikkiin, jotka sanovat hänelle edes hei.

En tiedä, miten sinä tervehdit, mutta jospa tuo mies kokee sinut samalla tavalla kohtuuttoman ylitsevuotavaksi kuin minä sen vanhan naisen ja tosiaan on vaistoavinaan jonkinlaista takertumista? En väitä, että käyttäytyisit niin, hän vain saattaa tulkita niin.

Ei olisi sinulta paljon pois vaihtaa hänen kanssa pari sanaa tai edes huomenet.

Se voi olla hänelle päivän paras hetki, saada jutella jonkun kanssa.

Yksinäisyyttä ja itsekkyyttä on paljon, liikaa.

Odotinkin, että joku laittaa tämän kommentin. Ongelma on, että kun vanhuksista puhutaan, keskustelijat loihtivat sillmiensä eteen sen suloisen ideaalivanhuksen, sen pellavapäisen mummon muusi -mummon, mutta vähän hauraampana ja hennompana... pyytämään surusilmillään edes vähän huomiota. Totuus tämän mummon suhteen on aivan toinen mutta en nyt lähde kuvailemaan tarkemmin, millainen tämä egosentrinen oman elämänsä keskipiste -mummo on. Sen verran kuitenkin että tApaus, josta kukaan ei taloyhtiössä pidä, riitaisa, koppava, valehteleva, yrittää koko ajan haalia etuja ja väistellä maksuja. Juonii kaikessa etuja itselleen. Ahne. Paremmista piireistä, vähän sellainen parempi mummo, joka kuvittelee, että koko maailma on hänen piikojaan ja renkejään. Ja sitten on tämä teatrealinen kujerrus aivan kuin olisi kosintapuuhissa koko ajan joka suuntaan sukupuolesta riippumatta. Aivan painajainen. Joten unohda se ideaalivanhus-idylli, tämä tapaus ei nyt kuulu siihen luokkaan. Ideaalivanhusta toki tervehtisin. Tämä hirviö on ihan oma juttunsa.

Vierailija
84/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ehkä hyvä tervehtiä kaikkia rapussa kulkijoita automaattisesti, osa ei haluaisi ehkä jatkuvasti moikkailla ja osa juo alkoholia, tai keskittynyt muuhun. Jos mies tervehtii itse, niin katsoo jos vastaa. Tai sitten jos löytyy innokkaita tutumpia niin toimii. 

Paras vaan, että muuttaa takaisin jonnekin perähikiälle, jos naapureiden tervehtiminen tuottaa noin paljon tuskaa. Se, kun kuuluu hyviin käytöstapoihin, joten ei vaan ole muuta vaihtoehtoa kuin saada se suu auki edes kolmen kirjaimen verran.

Vierailija
85/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ton aloittajan tunteen... Koen sitä usein. Olen keski-ikäistyvä nainen :). En tiedä liittyykö itsetuntooni, että tulkitsisin töykeydeksi/torjunnaksi joskus sellaistakin, mikä ei sitä ole?

Meilläpäin on tapana tervehtiä kaikkia, vaikkei tuntisikaan, ei vain rappukäytävässä vaan ulkona kävellessäkin. Vähintään katsekontaksi ja nyökkäys/hymy/hymähdys. No, kaupassa ja pankissa ja huoltoasemalla tervehditään vain tuttuja ja ei aina niitäkään, jos ei olla jäämässä juttusille.

Yksi naapuripariskunta ei tervehdi. En tiedä miksi, ehkä kun ilmoitin lopulta heidän sisällätupakoinnin aiheuttamasta haitasta. Olin kyllä jo puolentoista vuoden ajan ilmoittanut heille iltselleen, mutta ei mennyt sitä kautta perille. Tervehdin vaan aina heitä silti. Ei ole minun ongelma, jos heillä ei ole käytöstapoja.

Yksi naapurimies, ehkä ikäiseni tai vähän nuorempi, on alkanut moikata jotenkin aktiivisemmin mielestäni. Ei häiritse mitenkään, mutta olen miettinyt silti syytä. Käsittääkseni hän on perheellinen, mutta en ole ihan varma, kuka hänen vaimonsa on. Ehkä hän on haistanut kannabiksen hajun takapihaltani, ja haluaisi osingoille, sillä hänellä on pitkä parta? Tai on vaan huomannut, että on olemassa sellaisia asioita, kuin naapurit, tervehtiminen ja jutustelu? Nuoret miehet ei monestikaan jää jutustelemaan niitänäitä, vaikka kohteliaasti tervehtisivätkin. Ehkä hänkin on havainnut olevansa jo keski-iässä ja voivansa siksi jutella naapurinakkojen kanssa ilman kummemmpia taka-ajatuksia :D

Vierailija
86/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikki miehet sösslönsöö

Oliko tuo mielestäsi aikuinen, fiksu argumentointitapa?

En sanonut, että kaikki miehet. Ilmeisesti kuitenkin aika moni, koska tähän keskusteluun tuli useampi vastaus miehiltä, joiden mielestä on ihan normaalia käyttäytyä noin ja siitä loukkaantuminen on palvonnan vaatimista.

Vierailija
87/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin parikymppisen tyttäreni kanssa ulkomailla baaritiskillä, kun viereen tuli venäläinen mies. Hän tervehti ja vastasin tervehdykseen. Hän sanoi siihen: I am not interested in you.

Vastasin että en minäkään sinusta, mutta minulla on käytöstavat.

Tomppelit meillä on aina keskuudessamme, mutta meidän ei tarvitse välittää heistä.

Vierailija
88/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies voi kärsiä sosiaalisten tilanteiden pelosta tai olla krapulassa tai muutoin vain haluaisi hiippailla kauppaan mahdollisimman huomaamattomasti ja sitten joku isoon ääneen nostaa hänet ikään kuin silmätikuksi tervehtimällä ja hän sitten reagoi töykeydellä, joka pohjimmiltaan onkin ihan vain pelkoa, kuten se useimmiten on, tässä tapauksessa sosiaalisten tilanteiden pelkoa.

Älä ota itseesi, mutta ymmärrän, jos sattuu. Pieni tilanne mutta torjutuksi tuleminen on yksi satuttavimpia tunteita, joita on, ja me ihmiset reagoimme siihen herkästi. Mutta piristy, syy ei ollut sinussa. On kuitenkin ihmisiä, jotka syystä tai toisesta kannattaa jättää rauhaan. Hekään eivät välttämättä tarkoita pahaa mutta ovat heti siilipuolustuksessa, jos heitä häiritään. Ehkäpä tämä oi sellainen?

Minulle tuossa ei ollut kyse torjutuksi tulemisesta (ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, koska olihan kyseessä torjunta, vaikka en yrittänytkään hakea mitään kontaktia mieheen, vaan päästin suustani sen automaattisen tervehdyksen jonka teen kaikkien naapurien kohdalla), vaan tunteesta, että koko olemassaoloni on häiritsevää.

Ja se on aika musertava tunne. En kaipaa huomiota, enkä edes sitä, että minusta pidettäisiin, minulle riittää se, että olen ihan samantekevä. Mutta tuolle miehelle en selvästi ollut samantekevä, vaan hän selvästi piti minua niin inhottavana, että halusi loukata minua. Tämäkin saa miettimään, että kuinka moni muu ajattelee noin? Sanotaan, että keski-ikäiset naiset muuttuvat näkymättömiksi, mutta minusta tuntuu, että me herätämme vihaa. Eihän näkymätöntä vihata.

Mutta sinähän suorastaan ryvet nyt torjutuksi tulemisessasi :D. En tarkoittanut torjunnalla pariutumiseen liittyvää torjuntaa vaan ylipäänsä sitä, että tulee ihmisenä torjutuksi, kiellettyksi, dissatuksi, mikä nyt on se kuvaavin termi. Oli mikä oli, juuri se sinussa nyt jyllää.

Mies ei välttämättä pitänyt sinua inhottavana vaan sitä, että joutui huomion kohteeksi. Nämä ovat kaksi eri asiaa. Keski-ikäisiä naisia ei vielä vihata. Tämä torjunta/dissaus/mikä ikinä taisi osua sinussa arkaan kohtaan? SInulla on ollut huono itsetunto ja sellaiseen tuollainen torjunta/dissaus/mikä ikinä osuu kuin avohaavaan. Paras lääke tuohon on se, että jatkat rohkeasti ihmisten tervehtimistä. Näen jo kristallipallostani, että seuraavaa tervehtii sinua ja sinulle tulee siitä hyvä mieli ja tajuat, että sinussa ei ole mitään vikaan (niin kuin ei olekaan) ja että ihmisiä on näköjään moneen junaan (niin kuin onkin).

Vanhenemiseen liittyy monenlaista, ja ei voi sanoa, etteikö nuoremmat dissaisi vanhempia ihmisiä surutta. Mutta ei voi enää nykyään vedota sukupuoleen, näethän täällä palstallakin, mitä kurmuutusta setämiehet ja ikäloput saavat osakseen.

Kyllä minusta tuntuu, että keski-ikäisiä naisia vihataan. Esim. täältä luettua, yksikin mies halusi "lopettaa" keski-ikäiset naiset, selitti kommenttiaan huumoriksi, mutta kyllähän se jotain kertoo. Tämä oli ääriesimerkki, mutta ainahan sitä saa lukea, kuinka suunnilleen kaikki meissä on väärin.

Me olemme joidenkin miesten mielestä pelottavia otuksia.

Ei enää niin "pantavan" näköisiä, mutta se ei meitä haittaa tippaakaan. Ollaan jo sinuja itsemme kanssa eikä meidän tarvitse hakea hyväksyntää miehiltä.

Niinpä meitä pitää koettaa painaa alas kaikilla mahdollisilla tavoilla.

Yrittäkää ihan vapaasti, ei vaikuta mihinkään.

N57

Vierailija
89/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin parikymppisen tyttäreni kanssa ulkomailla baaritiskillä, kun viereen tuli venäläinen mies. Hän tervehti ja vastasin tervehdykseen. Hän sanoi siihen: I am not interested in you.

Tomppelit meillä on aina keskuudessamme, mutta meidän ei tarvitse välittää heistä.

Ehkä hän yrittikin vaan jutella normaalisti, ilman taka-ajatuksia ja yritti noin turvata tilanteen, että sä et luulisi mitään.

Vierailija
90/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se oli sellainen mikä se nyt on joka kiroileekin hallitsemattomasti ja häpeää omia puheitaan... äh

Vierailija
91/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran vaan nyökkäät lyhyen tervehdyksen. Ei kannata alkaa enempää miettimään ja mieltänsä pahoittamaan toisen ihmisen tökeröstä käytöksestä. Sitähän ei tiedä mikä hänet sai noin käyttäytymään

Vierailija
92/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän yrittikin vaan jutella normaalisti, ilman taka-ajatuksia ja yritti noin turvata tilanteen, että sä et luulisi mitään.

Eiköhän se ollut vain miehistä halua lytätä naista jota ei pidä kiinnostavana. Ja venäläisten miesten suhtautuminen naisiin nyt ylipäänsä on mitä on.

Vierailija
93/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa vaan mieleen että jos hän artikuloi tervehdyksensä jotenkin huonosti, yritti ehkä sanoa jotenkin reteesti moikka ka moikka ja sitten siihen päälle vielä käytävän huono äänentoisto. Oon itse huomannut että asiakaspalvelussa ihmiset usein kuulevat ihan mitä sattuu vaikka sanoisin vain näkemiin.

Niin kuulee. Tuon näkemiin moni tosiaan kuulee mukamas, että Kemiin ja vielä oikein kysymysmerkillä varustettuna kun vastaavat, että ehei, en minä mihinkään kemiin mene vaan kotiin..

Ja joo, kaikki asiakkaat ei ole i d iootteja mutta kaikki i d iootit on asiakkaita.

Vierailija
94/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se oli sellainen mikä se nyt on joka kiroileekin hallitsemattomasti ja häpeää omia puheitaan... äh

Touretten syndrooma

Vierailija
95/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tourette?

Vierailija
96/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen tuo mies oli? Oliko hän kenties aineissa? Eihän tuo ole normaalia käytöstä. Meillä kerrostalossa kaikki tervehtivät kaikkia. Tervehdin myös niitä, joista en niin pidä. Niin on helpompi mennä äkkiä ohi. Moikkaamattomuus olisi kiusallista.

Mutta tosiaan, älä tuosta välitä.

En niin tarkkaan katsonut, mutta jotain kolme-nelikymppinen, ei mikään parikymppinen. Ei hän varmaankaan missään aineissa ollut, joltakin narkkarilta nyt tuollaista voisi odottaakin, mutta ei "normaalin" oloiselta.

Vaikka yritän olla välittämättä ja ajatella, että miehen käytös oli sivistymätöntä, niin kyllähän tämä aiheuttaa minussa suurta häpeää. Kai hän sitä juuri tavoittelikin. Tuntuu käsittämättömältä, että ihminen, jolle en ole tehnyt mitään pahaa, halusi aiheuttaa minulle pahan mielen. Ihan kuin en tosiaan saisi edes liikkua ihmisten ilmoilla.

Sinulla ei tässä ole mitään hävettävää, vaan toimit hyvien tapojen mukaisesti. Mies sen sijaan oli käytöstavaton juntti.

Vierailija
97/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis ihan varma, ettei tämä mies sanonut moikkamoikka? Tuo on sellainen reipas, hieman ilahtunutkin ja ystävällinen tervehdys just esim naapureita (joita ei tunne) kohtaan. On iloisempi kuin perus moi tai hei, jotka voi olla aika jurojakin ja tavallaan kovin "virallisia" tervehdyksiä, kun kuitenkin tavallaan ollaan tuttuja vaikka ei sitten tunnetakaan.

Tuota vastaavaa moikkamoi tyyliähän käyttää tätä nykyä jopa posti viestinnässään.

Vierailija
98/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis ihan varma, ettei tämä mies sanonut moikkamoikka? Tuo on sellainen reipas, hieman ilahtunutkin ja ystävällinen tervehdys just esim naapureita (joita ei tunne) kohtaan. On iloisempi kuin perus moi tai hei, jotka voi olla aika jurojakin ja tavallaan kovin "virallisia" tervehdyksiä, kun kuitenkin tavallaan ollaan tuttuja vaikka ei sitten tunnetakaan.

Tuota vastaavaa moikkamoi tyyliähän käyttää tätä nykyä jopa posti viestinnässään.

Olen aika varma, ja äänensävykään ei ollut mikään ystävällinen.

Huh huh, ihan ahdistaa ajatus, että kohtaan tuon uudestaan. Ainakin nyt tiedän olla tervehtimättä.

Vierailija
99/335 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen, ja vihaan sitä, kun naapuruston vanha nainen (n. 80) huutelee perääni hyvää huomentaaaa siirappisella, lähes keimailevalla äänellä aivan kuin hänellä olisi hieman kevättä rinnassa. Se on outoa ja perverssiä ja pelkään niitä hetkiä, kun joudun näkemään hänet. En ikinä tervehdi vastaan, koska en halua rohkaista häntä juttelemaan kanssani ja tuntuu, että tuo vanhus takertuu kuin liima kaikkiin, jotka sanovat hänelle edes hei.

En tiedä, miten sinä tervehdit, mutta jospa tuo mies kokee sinut samalla tavalla kohtuuttoman ylitsevuotavaksi kuin minä sen vanhan naisen ja tosiaan on vaistoavinaan jonkinlaista takertumista? En väitä, että käyttäytyisit niin, hän vain saattaa tulkita niin.

Ehkä sun pitäisi käydä jossain lääkärillä puhumassa, ei kuulosta normaaleilta noi kokemuksesi.

Vierailija
100/335 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keski-ikäinen nainen, enkä ole kokenut näkymättömyyttä tai vähättelyä. Voisiko oma asenne tai itsetunto myös vaikuttaa asiaan. Uskon myös siihen, että tuo tervehtijä sanoi moikka moikka.