Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tervehtiminenkin keski-ikäiseltä naiselta väärin?

Vierailija
23.06.2022 |

Sattuipa tänään rappukäytävässä. Tervehdin vastaantulevaa miestä kuten tervehdin aina naapureita, minä kun olen luullut sen kuuluvan hyviin tapoihin. Mies vastaa halveksivaan sävyyn "Moikka akka." Siis mitä? Mitä minä tein väärin? Näinkö paljon miehet vihaavat keski-ikäisiä naisia, että normaalin tervehdykseen sopii vastata nimittelemällä toista akaksi? Että asia, jota on tavattu pitää normaalina käytöstapana, onkin miestä kohtaan joku hirveä rauhanhäiritseminen ällöttävän keski-ikäisen akan taholta?

Tuntuu, että emme saisi olla edes olemassa. Tämä kyllä tekee tosi epävarmaksi ihan normaalissa arkipäiväisessä kanssakäymisessä. Voisiko joku miespuolinen henkilö valottaa edelläkuvatun käytöksen motiiveja, todellakin kiinnostaisi tietää?

Kommentit (335)

Vierailija
61/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa vaan mieleen että jos hän artikuloi tervehdyksensä jotenkin huonosti, yritti ehkä sanoa jotenkin reteesti moikka ka moikka ja sitten siihen päälle vielä käytävän huono äänentoisto. Oon itse huomannut että asiakaspalvelussa ihmiset usein kuulevat ihan mitä sattuu vaikka sanoisin vain näkemiin.

Vierailija
62/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa tuli kerran yksi mies Helsingin keskustassa kyselemään ns. mummotunnelin (eräs ravintola) sijaintia. Se mies oli vähån humalassa ja sanoi "hei rummo, missä on mummotunneli?". Häkellyin ja kerroin sijainnin, mutta mies ei edes tuntunut kuuntelevan neuvojani, vaan jatkoi "mä kysyn sulta, kun oot tuollainen ruma mummo, niin sun kaltaiset tietää" sekä nauroi päälle.

Olin ihan nätisti laittautunut ja oon 35+ nainen, hoikka ja ihan ok "tasoa". Olin ihan epäuskoinen ja sanoin jotain "ok, mä tiedän, että olen ruma, mutta..." ja mies jatkoi matkaansa kavereittensa kanssa naureskellen. Mies oli samaa ikäluokkaa kuin itsekin, mua lyhyempi, ei lainkaan komea.

Ahdisti ja tuosta jäi sellainen olo, etten välttämättä juttele enää kenellekään miehelle ikinä.

Aivan kamalaa. Tuntuu, että naisviha on hirveästi lisääntynyt, vaikka elämme monessa mielessä tasa-arvoisempaa aikaa kuin vaikka minun nuoruudessani.

Kun on pitkään ollut etuoikeutettu, tuntuu tasa-arvoisuus vihalta. Naisilta kestää tajuta miten etuoikeutettuja valkoiset länsimaiset naiset ovat aina olleet.

Aivan varmasti länsimainen nainen on kehitysmaan naisiin verrattuna etuoikeutettu. Mutta ihan kaikkialla miehet ovat paljon etuoikeutetumpia kuin naiset.

Koska ilmeisesti kuitenkin koet, että olet naisia huonommassa asemassa, niin valitsisitko syntyväsi uudelleen naisena jos jälleensyntyminen olisi totta ja saisit itse valita sukupuolesi seuraavassa elämässä? Minäpä luulen, että et valitsisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multa tuli kerran yksi mies Helsingin keskustassa kyselemään ns. mummotunnelin (eräs ravintola) sijaintia. Se mies oli vähån humalassa ja sanoi "hei rummo, missä on mummotunneli?". Häkellyin ja kerroin sijainnin, mutta mies ei edes tuntunut kuuntelevan neuvojani, vaan jatkoi "mä kysyn sulta, kun oot tuollainen ruma mummo, niin sun kaltaiset tietää" sekä nauroi päälle.

Olin ihan nätisti laittautunut ja oon 35+ nainen, hoikka ja ihan ok "tasoa". Olin ihan epäuskoinen ja sanoin jotain "ok, mä tiedän, että olen ruma, mutta..." ja mies jatkoi matkaansa kavereittensa kanssa naureskellen. Mies oli samaa ikäluokkaa kuin itsekin, mua lyhyempi, ei lainkaan komea.

Ahdisti ja tuosta jäi sellainen olo, etten välttämättä juttele enää kenellekään miehelle ikinä.

Aivan kamalaa. Tuntuu, että naisviha on hirveästi lisääntynyt, vaikka elämme monessa mielessä tasa-arvoisempaa aikaa kuin vaikka minun nuoruudessani.

Totta. Naisviha on pahentunut ihan huomattavasti ja mennyt törkeäksi. Vastaavaa juttua tuo oli kuin ne nettijutut, joita saa lukea. Joku selvästi sosiaalinen (kaveriporukka mukana) menee tölväisemään jotain loukkaavaa ihan siististi pukeutuneelle ja hoikalle suunnilleen ikäiselleen naiselle ilman, että nainen mitenkään provosoi miestä (puhuin kännykkään, katselin toiseen suuntaan ja mulla oli puhelu jopa kesken, kun hän tuli puhumaan minulle). En edes vilkaissut häntä, ennen kuin hän tuli puhumaan. Itse olin ihan hyvällä tuulellakin ennen hänen kommenttejaan. Mies oli maistissa, mutta enemmänkin nousuhumalassa olemuksestaan päätellen.

Kun olin itse teini, niin jotkut ryysyihin pukeutuneet ihan selvästi sekaisin olevat tai sitten huumeissa olevat saattoivat tölväistä jotain outoa tai törkeää, eivät nousuhumalaiset miehet ikäiselleen naiselle, joka vieläpä oli keskittynyt ihan muuhun asiaan.

T. Sama

Vierailija
64/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies voi kärsiä sosiaalisten tilanteiden pelosta tai olla krapulassa tai muutoin vain haluaisi hiippailla kauppaan mahdollisimman huomaamattomasti ja sitten joku isoon ääneen nostaa hänet ikään kuin silmätikuksi tervehtimällä ja hän sitten reagoi töykeydellä, joka pohjimmiltaan onkin ihan vain pelkoa, kuten se useimmiten on, tässä tapauksessa sosiaalisten tilanteiden pelkoa.

Älä ota itseesi, mutta ymmärrän, jos sattuu. Pieni tilanne mutta torjutuksi tuleminen on yksi satuttavimpia tunteita, joita on, ja me ihmiset reagoimme siihen herkästi. Mutta piristy, syy ei ollut sinussa. On kuitenkin ihmisiä, jotka syystä tai toisesta kannattaa jättää rauhaan. Hekään eivät välttämättä tarkoita pahaa mutta ovat heti siilipuolustuksessa, jos heitä häiritään. Ehkäpä tämä oi sellainen?

Jos hänellä olisi sosiaalisten tilanteiden pelko hän ei vastaisi ehkä mitään, ei todellakaan alkaisi haukkumaan.

Helpostikin voi, jos on vaikka hermot pinnassa ja on jo etukäteen ahdistunut tilanteesta ja puree hammasta ja miettii  päässään, että tossa toi nainen nyt tulee, älä vaan sano mulle mitään, älä vaan sano mulle mitään ja eikö se totta kai sano... sellaisessa tilanteessa pelko muuttuu nurkkaan ajetun rotan vihaiseksi hyökkäykseksi, joka sekin kumpuaa pelosta.

Vierailija
65/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu hänen pers'tikusta, ei sinusta.

Voisin irrottaa tikun hänen takalistosta, vaan jätänpä paikalleen.

Vierailija
66/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisen naisen kannattaa olla vaan tuppisuuna.Erehdyin kerran lounastunnilla kysymään ääneen,missähän kahvimaito on ja toisella kerralla ryhmän miespuoliselle jotain kommenttia ruoasta.Heti syytettiin iskemisyrityksestä.Siis ovatko miehet niin itserakkaita,että tulkitsevat jonkun tavallisen rouvan puheen peräti lähentelyksi?

Vierailija
67/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäisen naisen kannattaa olla vaan tuppisuuna.Erehdyin kerran lounastunnilla kysymään ääneen,missähän kahvimaito on ja toisella kerralla ryhmän miespuoliselle jotain kommenttia ruoasta.Heti syytettiin iskemisyrityksestä.Siis ovatko miehet niin itserakkaita,että tulkitsevat jonkun tavallisen rouvan puheen peräti lähentelyksi?

Joo. Tämä on ihan täysin totta ja aivan hullua, kun sitä nyt oikein alkaa miettiä. Ja nämä oman elämänsä täydelliset miehet pitävät naisia lumihiutaleina. Itse vainoharhoissaan kuvittelevat olevansa koko ajan hirveiden iskuyritysten armoilla ja puolustautuvat kuin tosiaan jotkut nurkkaan ajetut rotat. Ja tämäkin on totta, että se vaimo vedetään aina keskusteluissa kuin suojakilveksi itsen ja noiden läpinäkyvien muka kahvimaidon kyselyiden (tosiasiallisesti harvinaisen läpinäkyvien iskuyritysten) väliin!

Vierailija
68/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan yleistä tämä on? Näyttää siltä, että paljon yleisempää kuin olen kuvitellut. Ajattelin, että nämä miehet, jotka luulevat, että kaikki naiset ovat heistä hirveän kiinnostuneita, ovat kuitenkin vähemmistössä, mutta kai se sitten on yleinen käsitys miehillä. Varmaan siihen sisältyy myös sitä keski-ikäisiin naisiin kohdistuvaa halveksuntaa, useinhan miehet kuvittelevat, että kaikki keski-ikäiset naiset ovat epätoivoisen miehenkipeitä. Tännekin on kirjoitellut mies joka luulee, että "vanhat" eli hänen itsensä ikäiset naiset yrittävät jopa kadulla tehdä itseään tykö. Siis ihan jatkuvasti tätä hänen mukaansa tapahtuu. Varmasti hän itse luuleekin niin. Mutta olen kuvitellut, että hän on poikkeus, jolla ei ole päässä ihan kaikki kohdallaan. Näköjään niin luulee useampikin mies.

Vierailija
69/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan yleistä tämä on? Näyttää siltä, että paljon yleisempää kuin olen kuvitellut. Ajattelin, että nämä miehet, jotka luulevat, että kaikki naiset ovat heistä hirveän kiinnostuneita, ovat kuitenkin vähemmistössä, mutta kai se sitten on yleinen käsitys miehillä. Varmaan siihen sisältyy myös sitä keski-ikäisiin naisiin kohdistuvaa halveksuntaa, useinhan miehet kuvittelevat, että kaikki keski-ikäiset naiset ovat epätoivoisen miehenkipeitä. Tännekin on kirjoitellut mies joka luulee, että "vanhat" eli hänen itsensä ikäiset naiset yrittävät jopa kadulla tehdä itseään tykö. Siis ihan jatkuvasti tätä hänen mukaansa tapahtuu. Varmasti hän itse luuleekin niin. Mutta olen kuvitellut, että hän on poikkeus, jolla ei ole päässä ihan kaikki kohdallaan. Näköjään niin luulee useampikin mies.

Luulee, mutta siitä ei vain puhuta. Ehkä nyt olisi jo aika. Tuosta saisi melko hauskan hahmon Putoukseenkin. Mies, joka luulee, että on koko ajan inhoittavien iskuyritysten kohteena. Joku lapun liisakin jätti numeronsa ja hintansa tuulilasiin.

Vierailija
70/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulee, mutta siitä ei vain puhuta. Ehkä nyt olisi jo aika. Tuosta saisi melko hauskan hahmon Putoukseenkin. Mies, joka luulee, että on koko ajan inhoittavien iskuyritysten kohteena. Joku lapun liisakin jätti numeronsa ja hintansa tuulilasiin.

Hyvä idea. Repliikkejä voisi ottaa vaikka suoraan palstamiesten kirjoituksista.

Vierailija
71/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän vain häkeltyi ja änkytti. MoiKKA voi jäädä soimaan ns. akka-sanan kuuloisena. Ehkei siis tarkoittanut sanoa akka, takelteli vain moikka-sanan kanssa.

Jotain vastaavaa mullekin tuli ensimmäisenä mieleen, ja kuulostaakin todennäköisemmältä kuin että olisi sanonut "moikka akka". Mahdollisesti nyt itsekin häpeää jossain että nyt luulet että sanoi sulle noin.

Vierailija
72/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän vain häkeltyi ja änkytti. MoiKKA voi jäädä soimaan ns. akka-sanan kuuloisena. Ehkei siis tarkoittanut sanoa akka, takelteli vain moikka-sanan kanssa.

Jotain vastaavaa mullekin tuli ensimmäisenä mieleen, ja kuulostaakin todennäköisemmältä kuin että olisi sanonut "moikka akka". Mahdollisesti nyt itsekin häpeää jossain että nyt luulet että sanoi sulle noin.

Kyllä hän sanoi sen sen verran selvästi, että akka se toinen sana oli. Ja äänensävykin oli pilkallinen.

Vierailija
73/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään tervehtiminen taitaa olla vähän väistyvää kulttuuria. Itsekin tottunut tervehtimään, mutta useamman hutin jälkeen opetellut että en tervehdi uusia asukkaita ensimmäisenä. Jos he tervehivät niin toki vastaan ja tiedän jatkossa että ovat "moikkauslistalla" :). Moni nainekin on nykyään kun seipään niellyt ja psykoosilääkkeet päällä tai sitten olevinaan niin tärkeitä etteivät tervehdi. Itsekin olen nainen eli viimeinen virike ei ollut naisvihaa vain toteamus ettei moukkamaisuus katso sukupuolta.

Vierailija
74/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nykyään tervehtiminen taitaa olla vähän väistyvää kulttuuria. Itsekin tottunut tervehtimään, mutta useamman hutin jälkeen opetellut että en tervehdi uusia asukkaita ensimmäisenä. Jos he tervehivät niin toki vastaan ja tiedän jatkossa että ovat "moikkauslistalla" :). Moni nainekin on nykyään kun seipään niellyt ja psykoosilääkkeet päällä tai sitten olevinaan niin tärkeitä etteivät tervehdi. Itsekin olen nainen eli viimeinen virike ei ollut naisvihaa vain toteamus ettei moukkamaisuus katso sukupuolta.

Ei se kaikkialla ole väistyvää kulttuuria, ja siksi nykyisessä käytöstapojen suhteen "vapaammassa" kulttuurissa voikin olla oikeastaan vaikeampi toimia kuin sellaisessa, jossa on hyvin tarkat kohteliaisuussäännöt. Ei tiedä, että milloin kohtelias tapa onkin jotain muuta, ja milloin sitä taas pitäisi noudattaa.

Vierailija
75/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on pitkään ollut etuoikeutettu, tuntuu tasa-arvoisuus vihalta. Naisilta kestää tajuta miten etuoikeutettuja valkoiset länsimaiset naiset ovat aina olleet.

Huutelevatko naiset miehille yleisestikin törkeyksiä kadulla? Kun se törkeyksien huutelu on sinusta ilmeisesti sitä tasa-arvoa.

Miehet huutelevat miehille myös. Joten vaikka olisit mies, et juuri sen paremmin välttyisi törkeyksiltä. Erona vain olisi se, että miehenä sinulla olisi korkeampi riski joutua cväkivallan uhriksi. 

Vierailija
76/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se johtua sairaudesta, on niitä oikeasti olemassa jotka eivät pysty hallitsemaan purkauksia. 

Vierailija
77/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutelevatko naiset miehille yleisestikin törkeyksiä kadulla? Kun se törkeyksien huutelu on sinusta ilmeisesti sitä tasa-arvoa.

Miehet huutelevat miehille myös. Joten vaikka olisit mies, et juuri sen paremmin välttyisi törkeyksiltä. Erona vain olisi se, että miehenä sinulla olisi korkeampi riski joutua cväkivallan uhriksi. 

Naisella onkin sitten seksuaalisen väkivallan ja hyväksikäytön riski aina läsnä kun on nuori (tässä asiassa keski-ikäisyys on onni). Jo alakouluikäisiä tyttöjä ahdistellaan.

Kotiväkivallan, ja varsinkin vakaviin vammoihin tai kuolemaan johtavan sellaisen uhreista suurin osa on naisia ja tekijöistä miehiä. Parisuhde on naiselle väkivaltariski.

Vierailija
78/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen tuo mies oli? Oliko hän kenties aineissa? Eihän tuo ole normaalia käytöstä. Meillä kerrostalossa kaikki tervehtivät kaikkia. Tervehdin myös niitä, joista en niin pidä. Niin on helpompi mennä äkkiä ohi. Moikkaamattomuus olisi kiusallista.

Mutta tosiaan, älä tuosta välitä.

En niin tarkkaan katsonut, mutta jotain kolme-nelikymppinen, ei mikään parikymppinen. Ei hän varmaankaan missään aineissa ollut, joltakin narkkarilta nyt tuollaista voisi odottaakin, mutta ei "normaalin" oloiselta.

Vaikka yritän olla välittämättä ja ajatella, että miehen käytös oli sivistymätöntä, niin kyllähän tämä aiheuttaa minussa suurta häpeää. Kai hän sitä juuri tavoittelikin. Tuntuu käsittämättömältä, että ihminen, jolle en ole tehnyt mitään pahaa, halusi aiheuttaa minulle pahan mielen. Ihan kuin en tosiaan saisi edes liikkua ihmisten ilmoilla.

Hyvänen aika millaista liioittelua!!! Itse olisin purskahtanut nauruun ja sanonut olevani ihan rouva tms.

Vierailija
79/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen, ja vihaan sitä, kun naapuruston vanha nainen (n. 80) huutelee perääni hyvää huomentaaaa siirappisella, lähes keimailevalla äänellä aivan kuin hänellä olisi hieman kevättä rinnassa. Se on outoa ja perverssiä ja pelkään niitä hetkiä, kun joudun näkemään hänet. En ikinä tervehdi vastaan, koska en halua rohkaista häntä juttelemaan kanssani ja tuntuu, että tuo vanhus takertuu kuin liima kaikkiin, jotka sanovat hänelle edes hei.

En tiedä, miten sinä tervehdit, mutta jospa tuo mies kokee sinut samalla tavalla kohtuuttoman ylitsevuotavaksi kuin minä sen vanhan naisen ja tosiaan on vaistoavinaan jonkinlaista takertumista? En väitä, että käyttäytyisit niin, hän vain saattaa tulkita niin.

Ei olisi sinulta paljon pois vaihtaa hänen kanssa pari sanaa tai edes huomenet.

Se voi olla hänelle päivän paras hetki, saada jutella jonkun kanssa.

Yksinäisyyttä ja itsekkyyttä on paljon, liikaa.

Vierailija
80/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisella onkin sitten seksuaalisen väkivallan ja hyväksikäytön riski aina läsnä kun on nuori (tässä asiassa keski-ikäisyys on onni). Jo alakouluikäisiä tyttöjä ahdistellaan.

Kotiväkivallan, ja varsinkin vakaviin vammoihin tai kuolemaan johtavan sellaisen uhreista suurin osa on naisia ja tekijöistä miehiä. Parisuhde on naiselle väkivaltariski.

Kyllä, olet oikeassa. Naiset elävät silti n. 7 vuotta pidempään kuin miehet, eikä heidän tarvitse seúorittaa asevelvollisuutta. Nämä ovat myös tasa-arvoasioita, mutta niitä et halua mainita.