Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tervehtiminenkin keski-ikäiseltä naiselta väärin?

Vierailija
23.06.2022 |

Sattuipa tänään rappukäytävässä. Tervehdin vastaantulevaa miestä kuten tervehdin aina naapureita, minä kun olen luullut sen kuuluvan hyviin tapoihin. Mies vastaa halveksivaan sävyyn "Moikka akka." Siis mitä? Mitä minä tein väärin? Näinkö paljon miehet vihaavat keski-ikäisiä naisia, että normaalin tervehdykseen sopii vastata nimittelemällä toista akaksi? Että asia, jota on tavattu pitää normaalina käytöstapana, onkin miestä kohtaan joku hirveä rauhanhäiritseminen ällöttävän keski-ikäisen akan taholta?

Tuntuu, että emme saisi olla edes olemassa. Tämä kyllä tekee tosi epävarmaksi ihan normaalissa arkipäiväisessä kanssakäymisessä. Voisiko joku miespuolinen henkilö valottaa edelläkuvatun käytöksen motiiveja, todellakin kiinnostaisi tietää?

Kommentit (335)

Vierailija
41/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wtf

No minua voi ainakin tervehtiä kaikki naiset 😏😁

Vierailija
42/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa miten naiset kuvittelevat olevansa maailman napoja ja uniikkeja lumihiutaleita. Kyllä nyt taas niin harmittaa.

Jos minä keski-ikäinen mies tervehdin ketä tahansa niin sieltä voi tulla mitä vain vastaukseksi, en silti tee siitä numeroa netissä. 

Tämä on se suhtautumistapa jota en ymmärrä. Että pidän itseäni maailman napana jos koen ahdistusta siitä, että ihminen, jolle en ole mitään pahaa tehnyt, joka ei edes tiedä minusta mitään, solvaa minua ilman mitään järjellistä syytä? Eikö se ole ihan yleisinhimillinen ilmiö, että tuollainen provosoimaton loukkaus täysin tuntemattomalta ihmiseltä häkellyttää ja surettaa? Jos sinä tervehdit toista ihmistä ja hän vastaisi vaikka "Moi rumilus", niin sinuako ei yhtään ihmetytä miksi hän teki niin?

Minä oikeasti ihmetyttää juuri tämä, miten vihamielisesti niin monet miehet tulkitsevat naisia.

Kyllä nyt pitää säätää joku laki että miehet ei saa olla epäkohteliaita tuntemattomille naisille vaan miehen pitää palvoa maata jossa nainen astelee. Naiselle voi tulla paha mieli ja se on väkivaltaa.

Tajuatko yhtään miten älytöntä tämä on.

Itse asiassa en tajua. En ole koskaan väittänyt, että pitäisi säätää laki jolla kiellettäisiin epäkohteliaisuus. Toisen nimittely akaksi ei ole rikollista eikä pidäkään olla, ei se ole myöskään väkivaltaa, mutta huonoa, loukkaavaa käytöstä se on ja on ihan aiheellista kysyä, miksi sinusta on ok nimitellä rumasti ihmistä, joka on itse käyttäytynyt aivan asiallisesti. Koskeeko tämä "rumasta nimittelystä ei saa loukkaantua" asenteesi vain miesten naisiin kohdistuvaa nimittelyä vai kaikkia muitakin tilanteita?

On aika outoa väittää, että neutraalin, hyvän käytöksen toivominen muilta ihmisiltä olisi vaatimus "maan palvomisesta jalkojen alla". Eikö sinulle ole jo lapsena opetettu, että älä tahallasi pahoita toisen mieltä?

Miksi haluaisit solvata ihmistä, josta et edes tiedä mitään ja joka ei ole mitenkään loukannut sinua? Miksi se on sinulle tärkeää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa miten naiset kuvittelevat olevansa maailman napoja ja uniikkeja lumihiutaleita. Kyllä nyt taas niin harmittaa.

Jos minä keski-ikäinen mies tervehdin ketä tahansa niin sieltä voi tulla mitä vain vastaukseksi, en silti tee siitä numeroa netissä. 

Tämä on se suhtautumistapa jota en ymmärrä. Että pidän itseäni maailman napana jos koen ahdistusta siitä, että ihminen, jolle en ole mitään pahaa tehnyt, joka ei edes tiedä minusta mitään, solvaa minua ilman mitään järjellistä syytä? Eikö se ole ihan yleisinhimillinen ilmiö, että tuollainen provosoimaton loukkaus täysin tuntemattomalta ihmiseltä häkellyttää ja surettaa? Jos sinä tervehdit toista ihmistä ja hän vastaisi vaikka "Moi rumilus", niin sinuako ei yhtään ihmetytä miksi hän teki niin?

Minä oikeasti ihmetyttää juuri tämä, miten vihamielisesti niin monet miehet tulkitsevat naisia.

Kyllä nyt pitää säätää joku laki että miehet ei saa olla epäkohteliaita tuntemattomille naisille vaan miehen pitää palvoa maata jossa nainen astelee. Naiselle voi tulla paha mieli ja se on väkivaltaa.

Itse asiassa en tajua. En ole koskaan väittänyt, että pitäisi säätää laki jolla kiellettäisiin epäkohteliaisuus. Toisen nimittely akaksi ei ole rikollista eikä pidäkään olla, ei se ole myöskään väkivaltaa, mutta huonoa, loukkaavaa käytöstä se on ja on ihan aiheellista kysyä, miksi sinusta on ok nimitellä rumasti ihmistä, joka on itse käyttäytynyt aivan asiallisesti. Koskeeko tämä "rumasta nimittelystä ei saa loukkaantua" asenteesi vain miesten naisiin kohdistuvaa nimittelyä vai kaikkia muitakin tilanteita?

On aika outoa väittää, että neutraalin, hyvän käytöksen toivominen muilta ihmisiltä olisi vaatimus "maan palvomisesta jalkojen alla". Eikö sinulle ole jo lapsena opetettu, että älä tahallasi pahoita toisen mieltä?

Miksi haluaisit solvata ihmistä, josta et edes tiedä mitään ja joka ei ole mitenkään loukannut sinua? Miksi se on sinulle tärkeää?

Ja lisäys, haluaisin kysyä sinulta sitä, että miten esimerkiksi minun nyt pitäisi elää ja olla, että en niin kovasti inhottaisi ja häiritsisi teitä miehiä? Vietän hyvin hiljaista elämää, en häiritse kanssaihmisiä enkä tuppaudu tuntemattomien seuraan. Pukeudun neutraalisti. En yritä herättää huomiota millään tavalla.

Mitä minun siis pitää muuttaa?

Vierailija
44/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..

Nuorena kysyin yökerhossa neutraalisti kelloa yhdeltä samanikäiseltä mieheltä (tai siis pojalta...), joka lähes raivostui siitä, että "yritin pokata häntä". ... 

Minulle on käynyt lähes sama, kysyin neuvoja johonkin paikkaan eräältä tuntemattomalta kundilta ja se katsoi halveksivasti takaisin ja vastasi todella tympeästi tyyliin katso itse kartasta, kuvitteli tosiaan kai että yritin pokailla häntä ja halusi osoittaa että olen hänen alapuolellaan. 

Vierailija
45/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäys, haluaisin kysyä sinulta sitä, että miten esimerkiksi minun nyt pitäisi elää ja olla, että en niin kovasti inhottaisi ja häiritsisi teitä miehiä? Vietän hyvin hiljaista elämää, en häiritse kanssaihmisiä enkä tuppaudu tuntemattomien seuraan. Pukeudun neutraalisti. En yritä herättää huomiota millään tavalla.

Mieti sitä.

Vierailija
46/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa tuli kerran yksi mies Helsingin keskustassa kyselemään ns. mummotunnelin (eräs ravintola) sijaintia. Se mies oli vähån humalassa ja sanoi "hei rummo, missä on mummotunneli?". Häkellyin ja kerroin sijainnin, mutta mies ei edes tuntunut kuuntelevan neuvojani, vaan jatkoi "mä kysyn sulta, kun oot tuollainen ruma mummo, niin sun kaltaiset tietää" sekä nauroi päälle.

Olin ihan nätisti laittautunut ja oon 35+ nainen, hoikka ja ihan ok "tasoa". Olin ihan epäuskoinen ja sanoin jotain "ok, mä tiedän, että olen ruma, mutta..." ja mies jatkoi matkaansa kavereittensa kanssa naureskellen. Mies oli samaa ikäluokkaa kuin itsekin, mua lyhyempi, ei lainkaan komea.

Ahdisti ja tuosta jäi sellainen olo, etten välttämättä juttele enää kenellekään miehelle ikinä.

Vierailija
47/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän koki tulleensa ahdistelluksi ja olevansa turvattomassa tilassa. Älä väheksy kyseisen henkilön tuntemuksia ja nosta itseäsi jalustalle ylemmyydentunnossasi.

Vierailija
48/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..

Nuorena kysyin yökerhossa neutraalisti kelloa yhdeltä samanikäiseltä mieheltä (tai siis pojalta...), joka lähes raivostui siitä, että "yritin pokata häntä". ... 

Minulle on käynyt lähes sama, kysyin neuvoja johonkin paikkaan eräältä tuntemattomalta kundilta ja se katsoi halveksivasti takaisin ja vastasi todella tympeästi tyyliin katso itse kartasta, kuvitteli tosiaan kai että yritin pokailla häntä ja halusi osoittaa että olen hänen alapuolellaan. 

Miehet tekevät tuota ja nuo huonosti käyttäytyvät ovat monesti ihan todella tavallisia talliaisia itse.

Vierailija
49/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti sitä.

No mitä se on? Olen miettinyt, en tiedä. Pitäisikö minun kuolla?

Vierailija
50/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..

Toinen uniikki lumihiutale. On se niin väärin kun miehet ei palvo.

Kaipa sitä voi käyttäytyä asiallisesti. Miten puhuisit vaikkapa siskollesi tai naispuoliselle työkaverillesi?

Vierailija
51/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen tuo mies oli? Oliko hän kenties aineissa? Eihän tuo ole normaalia käytöstä. Meillä kerrostalossa kaikki tervehtivät kaikkia. Tervehdin myös niitä, joista en niin pidä. Niin on helpompi mennä äkkiä ohi. Moikkaamattomuus olisi kiusallista.

Mutta tosiaan, älä tuosta välitä.

En niin tarkkaan katsonut, mutta jotain kolme-nelikymppinen, ei mikään parikymppinen. Ei hän varmaankaan missään aineissa ollut, joltakin narkkarilta nyt tuollaista voisi odottaakin, mutta ei "normaalin" oloiselta.

Vaikka yritän olla välittämättä ja ajatella, että miehen käytös oli sivistymätöntä, niin kyllähän tämä aiheuttaa minussa suurta häpeää. Kai hän sitä juuri tavoittelikin. Tuntuu käsittämättömältä, että ihminen, jolle en ole tehnyt mitään pahaa, halusi aiheuttaa minulle pahan mielen. Ihan kuin en tosiaan saisi edes liikkua ihmisten ilmoilla.

Moni vaikuttaa ihan normaalin oloiselta myös päihtyneenä. Ei kaikki narkkarit ole likaisia, luisevia ja sekavan oloisia.

Vierailija
52/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..

Toinen uniikki lumihiutale. On se niin väärin kun miehet ei palvo.

Siis onko nykyään miehillä vain kaksi eri tasoa naisten kanssa toimimisessa, joko palvonta tai töykeys ja jopa suora haukkuminen? Välissä ei ole mitään? Miten olisi vaikka normaali kohtelias käytös, samanlainen kuin miehiä kohtaan?

Niin usein saa lukea tätä kommenttia, että miehet pitävät tavallisia käytöstapoja naisten palvontana. Mitä ihmettä? En minäkään vastaisi tietä kysyvälle, että kato ite kartasta. Saati että vastaisin tervehdykseen nimittelyllä. En minä silti palvo sitä tien kysyjää tai tervehtijää.

Ja meitä aspergereita pidetään sosiaalisesti taitamattomina....

Vierailija
53/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän koki tulleensa ahdistelluksi ja olevansa turvattomassa tilassa. Älä väheksy kyseisen henkilön tuntemuksia ja nosta itseäsi jalustalle ylemmyydentunnossasi.

En koe ylemmyydentunnetta. Haluaisin vain tietää, mitä tein väärin ja miten voin tämän ikävän tilanteen jatkossa välttää.

Vierailija
54/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläkä myöskään oleta että hän oli mies, mistä sinä tiedät oliko hän mies? Saattoi olla nainen tai ei-binääri henkilö. Tai vaikka mielenterveyspotilas, sinä täällä haukut tuntematonta ihmistä ja teet oletuksia vaikka et tiedä hänestä mitään!

Vierailija
55/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
56/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa tuli kerran yksi mies Helsingin keskustassa kyselemään ns. mummotunnelin (eräs ravintola) sijaintia. Se mies oli vähån humalassa ja sanoi "hei rummo, missä on mummotunneli?". Häkellyin ja kerroin sijainnin, mutta mies ei edes tuntunut kuuntelevan neuvojani, vaan jatkoi "mä kysyn sulta, kun oot tuollainen ruma mummo, niin sun kaltaiset tietää" sekä nauroi päälle.

Olin ihan nätisti laittautunut ja oon 35+ nainen, hoikka ja ihan ok "tasoa". Olin ihan epäuskoinen ja sanoin jotain "ok, mä tiedän, että olen ruma, mutta..." ja mies jatkoi matkaansa kavereittensa kanssa naureskellen. Mies oli samaa ikäluokkaa kuin itsekin, mua lyhyempi, ei lainkaan komea.

Ahdisti ja tuosta jäi sellainen olo, etten välttämättä juttele enää kenellekään miehelle ikinä.

Aivan kamalaa. Tuntuu, että naisviha on hirveästi lisääntynyt, vaikka elämme monessa mielessä tasa-arvoisempaa aikaa kuin vaikka minun nuoruudessani.

Vierailija
57/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5

On kuule ihan totta. En meinannut itsekään aluksi uskoa, että sanoiko mies tosiaan noin vai kuulinko väärin, mutta kyllä se sanoi.

Vierailija
58/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe ylemmyydentunnetta. Haluaisin vain tietää, mitä tein väärin ja miten voin tämän ikävän tilanteen jatkossa välttää.

Ei tuollaista voi välttää lainkaan välttämättä. Ei kannata jatkossa tervehtiä kyseistä miestä enää. Kaikkia ihmisiä ei voi miellyttää, vaikka mitä tekisit ja ilmeisesti osa miehistä jotenkin pelkää, että epäkiinnostava nainen kiinnostuisi heistä. Kannattaa keskittyä niihin kivoihin ihmisiin ja muistaa, että omille läheisillesi olet tärkeä.

Vierailija
59/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies voi kärsiä sosiaalisten tilanteiden pelosta tai olla krapulassa tai muutoin vain haluaisi hiippailla kauppaan mahdollisimman huomaamattomasti ja sitten joku isoon ääneen nostaa hänet ikään kuin silmätikuksi tervehtimällä ja hän sitten reagoi töykeydellä, joka pohjimmiltaan onkin ihan vain pelkoa, kuten se useimmiten on, tässä tapauksessa sosiaalisten tilanteiden pelkoa.

Älä ota itseesi, mutta ymmärrän, jos sattuu. Pieni tilanne mutta torjutuksi tuleminen on yksi satuttavimpia tunteita, joita on, ja me ihmiset reagoimme siihen herkästi. Mutta piristy, syy ei ollut sinussa. On kuitenkin ihmisiä, jotka syystä tai toisesta kannattaa jättää rauhaan. Hekään eivät välttämättä tarkoita pahaa mutta ovat heti siilipuolustuksessa, jos heitä häiritään. Ehkäpä tämä oi sellainen?

Jos hänellä olisi sosiaalisten tilanteiden pelko hän ei vastaisi ehkä mitään, ei todellakaan alkaisi haukkumaan.

Vierailija
60/335 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus mitä uhriutumista taas. Jos tuo mies oikeasti sanoi noin niin se on hänen häpeänsä eikä liity mitenkään sinuun.

Täällä päin pyöri fillarilla joku vastaavanlainen tyyppi joka yritti ajaa sillä fillarillaan etenkin remmissä olevien koirien päälle ja syljeskeli naisia kohti eikä käynyt ikinä edes mielessä, että se olisi jotenkin normaalia tai (keski-ikäisenä) naisena ansaitsisin sen. Tai että kaikki miehet toimisi noin.

Taisi se kerran sähistä jotain v*t*nh*o*astakin ohimennessään, mutta en senkään jälkeen olettanut tai kuvitellut olevani sellainen.

Enkä myöskään kuvitellut, että kaikki miehet olisi sellaisia kuin tuo tyyppi jonka paikka olisi ihan muualla kuin yhteiskunnassa vapaana.