Onko tervehtiminenkin keski-ikäiseltä naiselta väärin?
Sattuipa tänään rappukäytävässä. Tervehdin vastaantulevaa miestä kuten tervehdin aina naapureita, minä kun olen luullut sen kuuluvan hyviin tapoihin. Mies vastaa halveksivaan sävyyn "Moikka akka." Siis mitä? Mitä minä tein väärin? Näinkö paljon miehet vihaavat keski-ikäisiä naisia, että normaalin tervehdykseen sopii vastata nimittelemällä toista akaksi? Että asia, jota on tavattu pitää normaalina käytöstapana, onkin miestä kohtaan joku hirveä rauhanhäiritseminen ällöttävän keski-ikäisen akan taholta?
Tuntuu, että emme saisi olla edes olemassa. Tämä kyllä tekee tosi epävarmaksi ihan normaalissa arkipäiväisessä kanssakäymisessä. Voisiko joku miespuolinen henkilö valottaa edelläkuvatun käytöksen motiiveja, todellakin kiinnostaisi tietää?
Kommentit (335)
Onko sinulla ap aina ollut huono itsetunto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi kärsiä sosiaalisten tilanteiden pelosta tai olla krapulassa tai muutoin vain haluaisi hiippailla kauppaan mahdollisimman huomaamattomasti ja sitten joku isoon ääneen nostaa hänet ikään kuin silmätikuksi tervehtimällä ja hän sitten reagoi töykeydellä, joka pohjimmiltaan onkin ihan vain pelkoa, kuten se useimmiten on, tässä tapauksessa sosiaalisten tilanteiden pelkoa.
Älä ota itseesi, mutta ymmärrän, jos sattuu. Pieni tilanne mutta torjutuksi tuleminen on yksi satuttavimpia tunteita, joita on, ja me ihmiset reagoimme siihen herkästi. Mutta piristy, syy ei ollut sinussa. On kuitenkin ihmisiä, jotka syystä tai toisesta kannattaa jättää rauhaan. Hekään eivät välttämättä tarkoita pahaa mutta ovat heti siilipuolustuksessa, jos heitä häiritään. Ehkäpä tämä oi sellainen?
Minulle tuossa ei ollut kyse torjutuksi tulemisesta (ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, koska olihan kyseessä torjunta, vaikka en yrittänytkään hakea mitään kontaktia mieheen, vaan päästin suustani sen automaattisen tervehdyksen jonka teen kaikkien naapurien kohdalla), vaan tunteesta, että koko olemassaoloni on häiritsevää.
Ja se on aika musertava tunne. En kaipaa huomiota, enkä edes sitä, että minusta pidettäisiin, minulle riittää se, että olen ihan samantekevä. Mutta tuolle miehelle en selvästi ollut samantekevä, vaan hän selvästi piti minua niin inhottavana, että halusi loukata minua. Tämäkin saa miettimään, että kuinka moni muu ajattelee noin? Sanotaan, että keski-ikäiset naiset muuttuvat näkymättömiksi, mutta minusta tuntuu, että me herätämme vihaa. Eihän näkymätöntä vihata.
Mutta sinähän suorastaan ryvet nyt torjutuksi tulemisessasi :D. En tarkoittanut torjunnalla pariutumiseen liittyvää torjuntaa vaan ylipäänsä sitä, että tulee ihmisenä torjutuksi, kiellettyksi, dissatuksi, mikä nyt on se kuvaavin termi. Oli mikä oli, juuri se sinussa nyt jyllää.
Mies ei välttämättä pitänyt sinua inhottavana vaan sitä, että joutui huomion kohteeksi. Nämä ovat kaksi eri asiaa. Keski-ikäisiä naisia ei vielä vihata. Tämä torjunta/dissaus/mikä ikinä taisi osua sinussa arkaan kohtaan? SInulla on ollut huono itsetunto ja sellaiseen tuollainen torjunta/dissaus/mikä ikinä osuu kuin avohaavaan. Paras lääke tuohon on se, että jatkat rohkeasti ihmisten tervehtimistä. Näen jo kristallipallostani, että seuraavaa tervehtii sinua ja sinulle tulee siitä hyvä mieli ja tajuat, että sinussa ei ole mitään vikaan (niin kuin ei olekaan) ja että ihmisiä on näköjään moneen junaan (niin kuin onkin).
Vanhenemiseen liittyy monenlaista, ja ei voi sanoa, etteikö nuoremmat dissaisi vanhempia ihmisiä surutta. Mutta ei voi enää nykyään vedota sukupuoleen, näethän täällä palstallakin, mitä kurmuutusta setämiehet ja ikäloput saavat osakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tuli vielä mieleeni, että luulikohan mies, että olen hänestä kiinnostunut ja siksi vastasi tervehdykseen noin ilkeästi? En voisi uskoa, että joku tulkitsisi tervehtimisen näin, mutta olen täältäkin lukenut todella kummallisia tulkintoja ikäisteni naisten käytöksestä.
Nyt menee kaukaa hakemiseksi. Tapasit törpön, ja niitä on vastaisuudessaki . Yritä jättää omaan arvoonsa. Ei törppöjä pidä miettiä eikä ainakaan pohtia, että mitä törppö sinusta mahdollisesti ajatteli.
Minustakin se on kaukaa haettua, mutta tämmöisiäkin tulkintoja olen mm. täältä lukenut mitä erikoisimmista asioista. Siksi se tuli mieleeni.
Ehkä se oli joku palstan miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi kärsiä sosiaalisten tilanteiden pelosta tai olla krapulassa tai muutoin vain haluaisi hiippailla kauppaan mahdollisimman huomaamattomasti ja sitten joku isoon ääneen nostaa hänet ikään kuin silmätikuksi tervehtimällä ja hän sitten reagoi töykeydellä, joka pohjimmiltaan onkin ihan vain pelkoa, kuten se useimmiten on, tässä tapauksessa sosiaalisten tilanteiden pelkoa.
Älä ota itseesi, mutta ymmärrän, jos sattuu. Pieni tilanne mutta torjutuksi tuleminen on yksi satuttavimpia tunteita, joita on, ja me ihmiset reagoimme siihen herkästi. Mutta piristy, syy ei ollut sinussa. On kuitenkin ihmisiä, jotka syystä tai toisesta kannattaa jättää rauhaan. Hekään eivät välttämättä tarkoita pahaa mutta ovat heti siilipuolustuksessa, jos heitä häiritään. Ehkäpä tämä oi sellainen?
Minulle tuossa ei ollut kyse torjutuksi tulemisesta (ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, koska olihan kyseessä torjunta, vaikka en yrittänytkään hakea mitään kontaktia mieheen, vaan päästin suustani sen automaattisen tervehdyksen jonka teen kaikkien naapurien kohdalla), vaan tunteesta, että koko olemassaoloni on häiritsevää.
Ja se on aika musertava tunne. En kaipaa huomiota, enkä edes sitä, että minusta pidettäisiin, minulle riittää se, että olen ihan samantekevä. Mutta tuolle miehelle en selvästi ollut samantekevä, vaan hän selvästi piti minua niin inhottavana, että halusi loukata minua. Tämäkin saa miettimään, että kuinka moni muu ajattelee noin? Sanotaan, että keski-ikäiset naiset muuttuvat näkymättömiksi, mutta minusta tuntuu, että me herätämme vihaa. Eihän näkymätöntä vihata.
Mutta sinähän suorastaan ryvet nyt torjutuksi tulemisessasi :D. En tarkoittanut torjunnalla pariutumiseen liittyvää torjuntaa vaan ylipäänsä sitä, että tulee ihmisenä torjutuksi, kiellettyksi, dissatuksi, mikä nyt on se kuvaavin termi. Oli mikä oli, juuri se sinussa nyt jyllää.
Mies ei välttämättä pitänyt sinua inhottavana vaan sitä, että joutui huomion kohteeksi. Nämä ovat kaksi eri asiaa. Keski-ikäisiä naisia ei vielä vihata. Tämä torjunta/dissaus/mikä ikinä taisi osua sinussa arkaan kohtaan? SInulla on ollut huono itsetunto ja sellaiseen tuollainen torjunta/dissaus/mikä ikinä osuu kuin avohaavaan. Paras lääke tuohon on se, että jatkat rohkeasti ihmisten tervehtimistä. Näen jo kristallipallostani, että seuraavaa tervehtii sinua ja sinulle tulee siitä hyvä mieli ja tajuat, että sinussa ei ole mitään vikaan (niin kuin ei olekaan) ja että ihmisiä on näköjään moneen junaan (niin kuin onkin).
Vanhenemiseen liittyy monenlaista, ja ei voi sanoa, etteikö nuoremmat dissaisi vanhempia ihmisiä surutta. Mutta ei voi enää nykyään vedota sukupuoleen, näethän täällä palstallakin, mitä kurmuutusta setämiehet ja ikäloput saavat osakseen.
Kyllä minusta tuntuu, että keski-ikäisiä naisia vihataan. Esim. täältä luettua, yksikin mies halusi "lopettaa" keski-ikäiset naiset, selitti kommenttiaan huumoriksi, mutta kyllähän se jotain kertoo. Tämä oli ääriesimerkki, mutta ainahan sitä saa lukea, kuinka suunnilleen kaikki meissä on väärin.
Kyllä miehissä on paljon niitä, joilta ei voi edes kelloa kysyä, luulevat että nainen on tunkemassa liivehin. Olen monta sellaista kohdannut ja aina siitä tulee tosi kurja olo ja nöyryytetty ja raivostunutkin, kun toinen päättää sinun puolestasi, että kysyt sitä aikaa vain koska olet kiinnostunut.
Olen alkanut jo ajat sitten kysyä kellot ym. naisilta, niin ei tule väärinkäsityksiä ja nämä norsunluutornissaan elävät Pyhät Miehet saavat jatkaa saasteetonta elämäänsä ja sallia lähestymiset vain jalorotuisilta naisilta, jotka ovat heidän arvoisiaan. Sellainen vaikutelma ainakin tulee tuosta yhdestä mieslajista... vaalivat aivan epärealistista kuvaa itsestään ja luulevat olevansa kaikkien halun kohde ja että jokainen lähestyminen heitä kohtaan on taas yksi varma todiste siitä. Tuo olisi aivan hullun koomista, jos se ei olisi samalla niin loukkaavaa.
Mutta joo, kyllä näitä on, jotka luulevat, että jokainen tervehdyskin on iskuyritys.
Joo tuo on aika yleinen ilmiö Suomessa, koska täällä kuvitellaan, että pelkästä katsomisesta pitää mennä jo naimisiin. Huoh. Kerran ratikassa joku keski-ikäinen mies aloitti puhumisen lipuntarkastajalle. Aihe oli minusta hauska ja minulla oli siihen myös sanottavaa. Siis ihan tyyliin "joo munkin ystävä sanoi...". Se keski-ikäinen mies ja konduktööri säikähti kuin olisivat saaneet paskat housuihin ja vieressä istuva mies myös hymähti. Ei Suomessa niin vain keski-ikäiset naiset saa avata suutaan yhtään mistään viattomammmastakaan asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se oli joku palstan miehistä.
Hyvin voisi ollakin. Yksihän esimerkiksi kirjoitti, kuinka häntä yököttää nähdä vaikka ruokakaupassa keski-ikäisiä (eli omanikäisiään) naisia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehissä on paljon niitä, joilta ei voi edes kelloa kysyä, luulevat että nainen on tunkemassa liivehin. Olen monta sellaista kohdannut ja aina siitä tulee tosi kurja olo ja nöyryytetty ja raivostunutkin, kun toinen päättää sinun puolestasi, että kysyt sitä aikaa vain koska olet kiinnostunut.
Olen alkanut jo ajat sitten kysyä kellot ym. naisilta, niin ei tule väärinkäsityksiä ja nämä norsunluutornissaan elävät Pyhät Miehet saavat jatkaa saasteetonta elämäänsä ja sallia lähestymiset vain jalorotuisilta naisilta, jotka ovat heidän arvoisiaan. Sellainen vaikutelma ainakin tulee tuosta yhdestä mieslajista... vaalivat aivan epärealistista kuvaa itsestään ja luulevat olevansa kaikkien halun kohde ja että jokainen lähestyminen heitä kohtaan on taas yksi varma todiste siitä. Tuo olisi aivan hullun koomista, jos se ei olisi samalla niin loukkaavaa.
Mutta joo, kyllä näitä on, jotka luulevat, että jokainen tervehdyskin on iskuyritys.
Miehillä on niin hyvä itsetunto. Ne aina kuvittelee, että kaikki niille puhuvat naiset on kiinnotuneita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. En varmaan enää uskalla tervehtiä miestä rappukäytävässä jos tämä ei tervehdi ensin. Kehtaakohan kaupassakaan kysyä miesmyyjältä mitään ettei sitä tulkita iskuyritykseksi.
Minulla tosiaan on se asperger, lievänä kyllä, mutta ihan tarpeeksi päänvaivaa aiheuttavana, ja tämä lisää epävarmuuttani todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin ottaa käyttöön.
"Moikka akat"
M39
Miksi? Oletko miettinyt, että mitä se kertoo sinusta, että saat iloa toisten loukkaamisesta? Mitä tarvetta se sinussa palvelee?
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun tulee vastaan, pysäytät sen miehen ja sanot, että antaa olla viimeinen kerta, kun akattelet. Olen itse viime vuosina opetellut nappaamaan heti kiinni törkyturpien sanomisista, ja antanut täyslaidallisen takaisin, eikä asia sitten ole jäänyt enää vaivaamaan.
Tätä ei kyllä turvallisuussyistä kannata ihan kaikkiin tilanteisiin soveltaa, niin oikein kuin se olisikin. Osa näistä tyypeistä on sellaisia, että he vastaavat tällaiseen ojentamiseen väkivaltaisesti. Sellaisia raivohulluja nykyään on liikkeellä, että ihan oikeasti kannattaa varoa mitä niille sanoo, vaikka se sanominen olisi ihan oikein.
Ehkä hän vain häkeltyi ja änkytti. MoiKKA voi jäädä soimaan ns. akka-sanan kuuloisena. Ehkei siis tarkoittanut sanoa akka, takelteli vain moikka-sanan kanssa.
Kyllä huomaa miten naiset kuvittelevat olevansa maailman napoja ja uniikkeja lumihiutaleita. Kyllä nyt taas niin harmittaa.
Jos minä keski-ikäinen mies tervehdin ketä tahansa niin sieltä voi tulla mitä vain vastaukseksi, en silti tee siitä numeroa netissä.
Jos tuntematon nainen tulee vastaan, katson vain ohi, en reagoi mitenkään. En myöskään mene samaan hissiin kahdestaan.
Sanot seuraavan kerran: Moikka ukko!
Vierailija kirjoitti:
Joo tuo on aika yleinen ilmiö Suomessa, koska täällä kuvitellaan, että pelkästä katsomisesta pitää mennä jo naimisiin. Huoh. Kerran ratikassa joku keski-ikäinen mies aloitti puhumisen lipuntarkastajalle. Aihe oli minusta hauska ja minulla oli siihen myös sanottavaa. Siis ihan tyyliin "joo munkin ystävä sanoi...". Se keski-ikäinen mies ja konduktööri säikähti kuin olisivat saaneet paskat housuihin ja vieressä istuva mies myös hymähti. Ei Suomessa niin vain keski-ikäiset naiset saa avata suutaan yhtään mistään viattomammmastakaan asiassa.
Tähän liittyen: minulle on käynyt monta kertaa niin, että kaupassa tuijotan hyllyä ajatuksissani. Viereen ilmaantuu keski-ikäinen mies (yleensä rillipäinen, melko värittömän näköinen mutta iloinen) ja tokaisee jotain hyväntuulista.
Häkellyn sisäisesti mutta jo silkkaa kohteliaisuuttani en suinkaan vastaa epäkohtaliaasti vaan alan jutella takaisin, jopa yhtä hyväntuulisena (vaikka oikeasti haluaisin vain paeta paikalta). Ja mitäs sitten tapahtuu? Se iloinen mies näyttää tyrmistyneeltä, jopa huolestuneelta ja - tämä on aina ihan parasta - ihan minkä tahansa aasinsillan kautta ujuttaa vaimonsa keskustelusisältöön mukaan tyyliin, että vink vink akka, tajua tästä, että olen jo naimisissa, älä kuule siinä yritä yhtään mitään.
XD.
Tämä jos mikä on niin väärin. Et tunne mitään vetoa tuntemattomaan rillipäiseen mieheen, jonka kanssa alat jutella vain koska olisi niin loukkaavaa lähteä tuhahdellen ja mitään sanomatta pois. Ja kuin rangaistuksena tästä omasta liiallisesta kiltteydestäsi saat tyrmistyneen ilmeen ja tuon raivostuttava vaimon esiin vetämisen aivan kuin olisit itse ollut jo levittelemässä jalkojasi. Ei hitto. Ja kuitenkin se mies itse aloittaa keskustelun. Tämä jos mikä vetää aivot solmuun. En tajua miehiä, en.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa miten naiset kuvittelevat olevansa maailman napoja ja uniikkeja lumihiutaleita. Kyllä nyt taas niin harmittaa.
Jos minä keski-ikäinen mies tervehdin ketä tahansa niin sieltä voi tulla mitä vain vastaukseksi, en silti tee siitä numeroa netissä.
Tämä on se suhtautumistapa jota en ymmärrä. Että pidän itseäni maailman napana jos koen ahdistusta siitä, että ihminen, jolle en ole mitään pahaa tehnyt, joka ei edes tiedä minusta mitään, solvaa minua ilman mitään järjellistä syytä? Eikö se ole ihan yleisinhimillinen ilmiö, että tuollainen provosoimaton loukkaus täysin tuntemattomalta ihmiseltä häkellyttää ja surettaa? Jos sinä tervehdit toista ihmistä ja hän vastaisi vaikka "Moi rumilus", niin sinuako ei yhtään ihmetytä miksi hän teki niin?
Minä oikeasti ihmetyttää juuri tämä, miten vihamielisesti niin monet miehet tulkitsevat naisia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien piireissä ei varmaan ole ihan tavallista käytöstä vastata tervehdykseen jollain pilkkasanalla.
Nyt menee kaukaa hakemiseksi. Tapasit törpön, ja niitä on vastaisuudessaki . Yritä jättää omaan arvoonsa. Ei törppöjä pidä miettiä eikä ainakaan pohtia, että mitä törppö sinusta mahdollisesti ajatteli.