Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko nyt valmis 30 asteen helteisiin?

Vierailija
23.06.2022 |

Onko mitään opittu viime kesistä vai taasko saa kärsiä ilman viilennyslaitetta?

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemista haettu, vissyä, jääteetä, mehujäitä, ruokaa... Pärjää helteiden ajan sisällä. Tehokkaat tuulettimet ostin viime vuonna. Nitrotkin on uudet. Ehkä se tästä. Huolehtikaa senioreistanne ja muista sydänpotilaista, että on vissyä ja "suolukkaa" syövät..

Vierailija
42/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko nämä helteistä "nauttijat" kertoa että mitä nautinnollista siinä helteessä on? Miten se tarjoaa teille jonkun suuren nautinnon?

Tarjoaa se. Ihana olla ulkona, kun lämpö ja aurinko hellii ihoa. Tykkään liikkua lämpimällä, teen pihatöitä ja ainoa, mitä pitää muistaa on se, että juo tarpeeksi. Voi jopa käydä uimassa, jos lämpöä vähän aikaa jatkuu ja vedetkin ehtivät lämmitä, mitä niin kovin harvoin Suomessa tapahtuu eikä tarvitse kylmästä tutista pois tulleessaan. Mikään ei ole sään puolesta parempaa. 

Sinä voisit kertoa, mitä ihanaa siinä kylmässä on? Minä en ole sitä vielä koskaan ymmärtänyt. 

Miksi minun pitäisi sellaista sinulle kertoa? Minä en ole väittänyt saavani kylmästä jotain nautintoa enkä ainakaan ole tuputtanut sitä nautintoväitettä muiden naamalle.

Joo eihän se niin ole tietenkään, että jos ei kestä hellettä niin jotenkin automaattisesti on suuri kylmyyden ystävä!

Jostain syystä vain jos joku sanoo yhdenkin poikkipuolisen asian helteestä nämä hellehullut alkavat jäkättää "ai onko pakkanen sitten parempi vai". Yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen ajatusmaailma.

Ja sama pätee talveen ja lumeen. Uskallappas sanoa jotain ikävää kylmästä niin et ole edes suomalainen.

Sinua lainatakseni, yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen ajatusmaailma. 🤗

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan turha tulla mulle aukomaan pätäään että "nyt nautitaan kun on helle". Ei nautita, kun pelätään koko ajan, milloin vanhempani joutuu sydänvaivaisena sairaalaan, jos sekä sisällä että ulkona on jatkuvasti 30 astetta. Asuntoon ei saa asentaa ilmalämpöpumppua.

Antaa heidän nauttia, jotka haluaa. Ja tuossa tilanteessa kannattanee hankkia asunto, jossa viilennys löytyy tai sen saa asentaa. 

Vierailija
44/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko nämä helteistä "nauttijat" kertoa että mitä nautinnollista siinä helteessä on? Miten se tarjoaa teille jonkun suuren nautinnon?

Tykkään lämpimästä. Voi olla pihalla ja jos tulee kuuma, niin mennään pyörillä järvelle uimaan. Järvivedetkin ovat lämpöisiä kohta. Olen syntynyt ihan väärille leveysasteille :)

Vierailija
45/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään lämpimästä. Voi olla pihalla ja jos tulee kuuma, niin mennään pyörillä järvelle uimaan. Järvivedetkin ovat lämpöisiä kohta. Olen syntynyt ihan väärille leveysasteille :)

Mun leveysasteeni ovat muuttuneet. Pirkanmaasta on tullut kammottava kesäisin, 30 asteen helleputkia 2018, 2019, 2020 ja 2021. Tätä kesää ei jääty odottelemaan. Kaipaan 20-22 asteen kesäkelejä, nykyään harvoin tarjolla.

Vierailija
46/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämmin ilma tuntuu hyvältä ja pehmeältä. Itse koen noin 27 - 28 C' ihanteelliseksi ulkolämpötilaksi. Pyöräily on miellyttävää silloin eikä ajoviima palella kurkkua. Asunnossani on koneellinen jäähdytys joten illalla joka tapauksessa pääsen nukkumaan viileään noin 20 C' makuuhuoneeseen.

Mitä helteestä nauttimista tuo koneellinen jäähdytys nyt on? Laitteet pois päältä ja nautit siitä helteestäsi yölläkin.

Vierailija
47/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajaämmä ei anna lupaa asentaa ilmalämpöpumppua. Tyypillinen vuokranantaja...

Ostin viime kesänä ilmastointilaitteen ja sillä asunnon saa 22 asteiseksi. M27

Vierailija
48/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjoaa se. Ihana olla ulkona, kun lämpö ja aurinko hellii ihoa. Tykkään liikkua lämpimällä, teen pihatöitä ja ainoa, mitä pitää muistaa on se, että juo tarpeeksi. Voi jopa käydä uimassa, jos lämpöä vähän aikaa jatkuu ja vedetkin ehtivät lämmitä, mitä niin kovin harvoin Suomessa tapahtuu eikä tarvitse kylmästä tutista pois tulleessaan. Mikään ei ole sään puolesta parempaa. 

Sinä voisit kertoa, mitä ihanaa siinä kylmässä on? Minä en ole sitä vielä koskaan ymmärtänyt. 

Miksi minun pitäisi sellaista sinulle kertoa? Minä en ole väittänyt saavani kylmästä jotain nautintoa enkä ainakaan ole tuputtanut sitä nautintoväitettä muiden naamalle.

Joo eihän se niin ole tietenkään, että jos ei kestä hellettä niin jotenkin automaattisesti on suuri kylmyyden ystävä!

Jostain syystä vain jos joku sanoo yhdenkin poikkipuolisen asian helteestä nämä hellehullut alkavat jäkättää "ai onko pakkanen sitten parempi vai". Yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen ajatusmaailma.

Ja sama pätee talveen ja lumeen. Uskallappas sanoa jotain ikävää kylmästä niin et ole edes suomalainen.

Sinua lainatakseni, yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen ajatusmaailma. 🤗

Syytön minä siihen olen jos hengailet yksinkertaisten ihmisten kanssa keiden mielestä jostain helteestä tai kylmästä pitäisi nauttia.

Vierailija
49/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämmin ilma tuntuu hyvältä ja pehmeältä. Itse koen noin 27 - 28 C' ihanteelliseksi ulkolämpötilaksi. Pyöräily on miellyttävää silloin eikä ajoviima palella kurkkua. Asunnossani on koneellinen jäähdytys joten illalla joka tapauksessa pääsen nukkumaan viileään noin 20 C' makuuhuoneeseen.

Mitä helteestä nauttimista tuo koneellinen jäähdytys nyt on? Laitteet pois päältä ja nautit siitä helteestäsi yölläkin.

Mikäs auktoriteetti sä ole sanelemaan miten kenenkin pitää nauttia?

Vierailija
50/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mainita, että vihaan helteitä. Ainut hyvä asia siinä on se, että amistytöt pukeutuu kivasti. M27

Vierailija
51/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa hehkuttaa nauttivansa helteestä kun tuhnuttelee jonkun jäähdytyslaitteen vieressä. Mitä helteestä nauttimista se muka on?

52/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymykseen, en vieläkään ole hankkinut ilmastointilaitetta. Jonossa on sitä ennen pari muuta välttämätöntä satojen eurojen hankintaa, joihin säästän rahaa.

Hellekärsimyksessä vertailukohtanani on jo vuosia ollut kesä 2018. Jos niin pahaksi ei mene, kestän kyllä. Silloin kuuluin niihin, joilla ei ollut edes pöytätuuletinta. Ne oli loppuunmyyty kaikkialla. Nyt minulla on tuulettimia sentään.

Välillä kuumuuden voivottelu täällä netissä keventää oloa.

Vierailija
53/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen <3 Oon odottanut helteitä vuoden ja todellakin olen valmis nauttimaan sen lyhyen ajan mitä helteet kestää. Olen pahoillani kaikkien niiden puolesta joilla on helteellä tukalaa, mutta samalla toivon että hellekausi tulisi pian kestäisi pitkään koska lämpimät päivät Suomessa on harvinaista herkkua. 

Vierailija
54/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa hehkuttaa nauttivansa helteestä kun tuhnuttelee jonkun jäähdytyslaitteen vieressä. Mitä helteestä nauttimista se muka on?

kyseinen henkilö haluaa nauttia helteestään niin että vi t t u akos se muille kuuluu :)

Vierailija
55/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä 25 on hyvä. Ulkona 35 on nautinto.

Vierailija
56/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää helteitä kerrallaan on minusta vielä ihan ok, koska jotkut niistä todella nauttivat. Viikkojen helleputket ovat kuitenkin ihan liikaa ihan jo luonnon ja eläintenkin kannalta, samoin kuin vanhusten ja muiden heikompikuntoisten kannalta. Helteitä ei pääse mihinkään pakoon (ts. kaikilla ei ole mahdollisuutta olla lomalla/viilennetyissä sisätiloissa /järvessä/tms.), vaan jos elimistö ei kestä, niin se ei sitten kestä.

Sähkön hintakin on niin suolainen, että viikkokausien ilmastointilaitteen huudattamisesta joutuu jo maksamaankin aika mukavasti. Ilppi olisi varmasti edullisempi käytössä, mutta kun ei sitäkään joka paikkaan saa laittaa.

Vierailija
57/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!! Siis kommenteista huomaa, että lähes poikkeuksetta helteestä "nauttijoilla" onkin kaikista parhaat viilennyslaitteet ja keinot. xD Ei se ole mitään helteestä nauttimista! Olkaa ilman viilennystä ja kertokaa sitten kuka oikeasti nauttii. Valvokaa yöt kuumuuden ja hikoilun takia ja valukaa hikeä päivät auringossa.

Teitä, joilla on viilentimet ja viilennyskeinot ei enää edes voi laskea oikeiksi helteistä nauttijoiksi. Piste.

Vierailija
58/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alaston ihminen jätetään luontoon sivistyksen ulottumattomiin 30 tai -30 asteessa, vain tuo helteeseen jätetty säilyy elossa.

Amen

Vierailija
59/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää, että tänä kesänä en odota helteitä.

Ilmalämpöpumppu on tilattu jokunen kuukausi takaperin, mutta komponenttipulan johdosta (huono laitesaatavuus) asennus on vasta neljän viikon kuluttua. Lisäksi meillä on neljän viikon ikäinen vauva, joten auringossa oleilu on aikas nounou.

Vierailija
60/128 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- helleaamuina jo klo 6 jälkeen tarkenee olla terassilla juomassa aamukahvia. Näitä aamuja Suomessa yleensä 1-2 käden sormilla laskettavissa. Tähän mennessä lämpimin aamu kesäkuussa ollut 12 astetta, kylmin 6 (vrt tammikuun lämpimin päivä 5 astetta!)

- aamu-uinti klo 07 kun aurinko jo lämmittää mutta vesi on raikasta yön jäljiltä. Ihan taivas!

- 25 asteen yläpuolella mun 24/7 kivut alkaa helpottamaan. Jos on viikko noita lämpötiloja olen ensimmäisen kerran lähes kivuton. Eli tuosta voi laskea ettei montaa kivutonta päivää ole vuodessa!

- jos ei tuule kovasti voi käyttää kesämekkoja ja sandaaleja

- merelläkin tarkenee ilman toppatakkia

- tarkenee syödä ulkona

- illat jolloin ei tarvitse pukeutua kevytunskaan tai villapaitaan vaan voi istuskella vielä ysiltä mekko päällä ulkona

- ihmiset on iloisempia ja kauniimpia lämpimällä auringonpaisteella

- ainakin oman pihan kukat, marjat, kasvikset ja hedelmäpuut voi paremmin kun on lämmintä

Ja ei - meillä ei käytetä viilennintä ikinä. Tuota listaa voisin varmaan jatkaa loputtomiin:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi