Onko olemassa naista, joka ei ole kokenut häirintää?
En tunne tai tiedä ketään naista, joka ei tyttönä/naisena ole kokenut seksuaalista häirintää. Onko olemassa ketään, joka on säästynyt tältä?
Kommentit (559)
Rautalanka-esimerkki:
Flirttiä (ihan sama onko kiinnostava tyyppi vai ei):
"Näytät hyvältä."
Ahdistelua/häirintää:
"Mennäänkö vessaan, niin voin tutkia vähän alapäätäsi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tuntuu ikävältä, että ne joita ei ole ahdisteltu kyseenalaistavat koko ilmiön.
Laitatko linkkiä juttuun tai lainausta viestistä, jossa on kyseenalaistettu ahdistelun olemassa olo?
No tällaset kommentit, joissa mainitaan oikea vs. kuviteltu ahdistelu.
Esimerkki auttaisi hahmottamaan mitä tarkoitat. Eihän oikea vs. kuviteltu astelema kyseenalaista sitä, että ahdistelua tapahtuisi.
No tässä nyt yksi:
"
Ei ole kukaan minua häirinnyt. Minusta tuntuu, että tämä häirinnäksi kutsuminen on vain tietynlaisten naisten tapa "näpäyttää" miehiä. Mennyt ihan överiksi koko juttu. Ei tajuta, että perusteeton vouhotus vie pohjaa niiltä, jotka ovat oikeasti joutuneet esim. seksuaalirikoksen uhriksi ja yrittävät tuoda asiaansa esiin. Heidätkin leimataan vain #metoo-hörhöiksi ja asia kuitataan sillä.
N38"
Eihän tuossa missään kohtaa kyseenalaisteta ahdistelua. Tuossa ei edes puhuta ahdistelusta, vaan häirinnästä. Kaksi eri asiaa.
Saivartelua.
Ei edes ole. On erittäin tärkeää erottaa toisistaan termit häirintä ja ahdistelu. Lisäksi pitää vielä erottaa toisistaan häirintä ja seksuaalinen häirintä. Nekin ovat kaksi eri asiaa.
Kaikki mainitsemasi tuossa ovat huonoa käytöstä ja tuomittavaa.
Huonosta käytöksestä on pitkä matka rikokseen. Siksi nuo termit on tärkeä erottaa toisistaan eikä niputtaa esim. r'iskausta ja kadulla viheltämistä samaan kategoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä menee sitten seksuaalisen häirinnän ja flirtin raja?
Käsittääkseni tämän toisen osapuolen kiinnostavuudessa. Jos toinen on ihan no-no niin se kepeä flirtti on seksuaalista häirintää ja jos taas ei, niin se on kepeää flirttiä joka piristi päivää.
Onko sun mielestä "kepeää flirttiä" vaikkapa kysellä seksin hintaa?
Missä ihmeen todellisuudessa tuollaista kysymystä edes pidetään kepeänä flirttailuna?
Kepeä flirtti on kepeää flirttiä eikä siinä yleensä edes ole sanoja. Eikä tietenkään kosketuksia. Se on lähinnä hetkellistä silmäpeliä ja hymyilyä.
Lue uudestaan se viesti, johon se oli vastaus. Jos et edelleenkään sen luettuasi ymmärrä, selitän kyllä, jos kysyt.
Keskustelumme häirinnästä mieheni kanssa vuosia sitten. Mieheni on mielestäni "hyvä mies". Silti hänen ajatuksensa siitä, mikä on häirintää ja mikä ei tuntuivat olevan aivan toiselta aikakaudelta kuin minulla. Kun kerroin esimerkkejä millaista häirintää koin 10-20-vuotiaana, niin mies sanoi monesta asiasta, että tuohan on vitsi tai eihän tuo ole vaarallista. Kummasti mieli muuttui, kun pyysin ajattelemaan, että ne samat sanat sanottaisiin tai penikset näytettäisiin meidän omille samanikäisille lapsille. Nyt sitten ajatus olikin ällöttävä ja pelottava. Minä nähtävästi olin 14-vuotiaana paljon kypsempi, enkä sen takia olisi pelästynyt itsensäpaljastajaa, hinnankyselijää tai limaisia vitsejä luonnossamaksusta. Oma tytär sitten olikin ihan eri asia.
Kyllä minusta on tärkeää, että sukupuolesta riippumatta lapsille ja nuorille ipetetaan mikä on sopivaa ja mistä pitääkin pahastua ja kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole mielestäni häiritty. Mutta ehkä joku muu minun kengistäni kokisi että on.. minä en ole sellaista tyyppiä joka jäisi jumittamaan joihinkin pikku juttuihin. Siksi olen onnellinen.
Kun käsi työnnetään paidan kauluksesta sisään ja puristetaan tissiä tai takaapäin tartutaan kiinni rintoihin tai puristetaan takapuolesta, niin sitä ei voi olla huomaamatta.
Sinua ei ole häiritty.
Kerran on tultu kourimaan takapuolesta, kun olin pankkiautomaatilla. Oli joku rehvakas miesjoukkio. Epäilen kyllä, että tavoitteena oli saada harhautettua ja viedä rahat. Ei onnistunut, mutta oli kyllä pelottava tilanne, vaikka tapahtuikin kauppakeskuksen sisällä.
Muuten ei ole häiritty, paitsi bussissa kyllä useammankin kerran kovaan ääneen kommentoitu lihavuuttani. Seksuaalista häirintäähän se ei ole, mutta ihan yhtä inhottavaa.
Varmaan enemmänkin olisin saanut paskaa niskaani, jos liikkuisin baareissa, kun en ole muutenkaan mitenkään kaunis, mutta en olekaan ikinä harrastanut baarireissuja. Siksi alkoholilla tai muulla päänsä sotkeneita tulee minulle yleensä vastaan vain keskellä kirkasta päivää julkisilla paikoilla. Kouluaikana toki sain vuosia runsaasti kielteistä huomiota rumista kasvonpiirteistäni yms. asioista.
Olen päässyt ainakin vähällä, koska olen vaatimattoman näköinen. Pieni, suhteellisen laiha ja etumus on olematon. Onneksi! Olen luonteeltani epäflirtti. Minusta ei kaivelemallakaan saa irti kaksimielisiä juttuja, silmänräpsytystä, ainoastaan omituisia tai asiallisia juttuja.
Ymmärrän hyvin, että suurin osa naisista, joita ahdistellaan ovat samalla tapaa asiallisia, mutta ehkä he ovat niin seksikkäitä että joutuvat uhriksi. Ehkä pieni kokoni yhdistettynä näihin omituisiin ja lähes kuivakoihin juttuihin on omiaan karkottamaan yliflirttailevat ukkelit. Naamastani näkee myös välittömästi, jos en pidä jonkun jutuista. Nyt alan olla vanha. Se on tosi kätevää. Karkottaa limanuljaskat, kuin hyttyskarkote.
Olen tosi kiitollinen, että on käynyt näin hyvä tuuri. Mitään en niin inhoa, kuin naisiin kummallisesti suhtautuvia miehiä. Parhaat miehet suhtautuvat naiseen, kuin ihmiseen. Juttelevat, laskevat ehkä leikkiä - ovat inhimillisiä. Ei naisille ole mikään pakko vääntää jotain väsynyttä kaksimielistä läppää, käydä nyt ainakaan kiinni (viimeinenvirhe)tai kohdella kuin jotain esinettä. Tämän kun miehet ymmärtäisivät, saattaisi flaksi räjähdysmäisesti kasvaa!
En siis tiedä lasketaanko häirinnäksi, mutta kerran junassa kun olin oven edessä oottamassa et juna pysähtyy (pendolino, eli ahtaammat käytävät) yksi mies seisoi takanani niin, että melkein nojasi minuun ja oli levittänyt kädet kuin esteeksi (nojasi seiniin leveästi mutta kaiteitakin olisi voinut käyttää ja tuli ahdas olo, eli olisi ollut vaikeaa päästä pois) Tämä voi olla ihan omaa syytäni kun olin asettunut alemmalle portaikolle, mutta kukaan takanani odottava ei ole tehnyt koskaan tehnyt noin, että nojautuu takaapäin minua kohti. Ei ollut muita nyt jonottamassa poispääsyä junasta. Kun ovet aukesi, menin nopeasti ulos ja yhtäkkiä aseman portaissa hän oikein hyppäsi ihan viereeni kuin olisi halunnut minun huomaavan hänet. Portaissa ei ollut ruuhkaa joten mielestäni ei ollut syytä kiilautua ihan viereeni. Hän oikein hengitti vauhkona ja jotenkin hämmentyneenä pistin juoksuksi. Tilanne oli vaan niin ahdistava. Mies oli minua paljon pidempi, itse 153 cm. Mies seurasi tai ainakin yritti, kuulin kun askeleet vahvistuivat portaissa. Menin toista reittiä kotiin. Yhdessä vaiheessa näin hänet edessäni, menossa samaa reittiä kuin minä yleensä. Sattumaa ehkä vaan. En ole nähnyt nyt vähään aikaan, vaikka ennen matkusti aina samoilla junavuoroilla ainakin 1 vuoden kuten minäkin. Oli joskus tuijottanut minua asemalla ja junassa oudosti. En ole kehdannut kertoa koska tuntuu että olisin ylireagoinut
Vierailija kirjoitti:
En siis tiedä lasketaanko häirinnäksi, mutta kerran junassa kun olin oven edessä oottamassa et juna pysähtyy (pendolino, eli ahtaammat käytävät) yksi mies seisoi takanani niin, että melkein nojasi minuun ja oli levittänyt kädet kuin esteeksi (nojasi seiniin leveästi mutta kaiteitakin olisi voinut käyttää ja tuli ahdas olo, eli olisi ollut vaikeaa päästä pois) Tämä voi olla ihan omaa syytäni kun olin asettunut alemmalle portaikolle, mutta kukaan takanani odottava ei ole tehnyt koskaan tehnyt noin, että nojautuu takaapäin minua kohti. Ei ollut muita nyt jonottamassa poispääsyä junasta. Kun ovet aukesi, menin nopeasti ulos ja yhtäkkiä aseman portaissa hän oikein hyppäsi ihan viereeni kuin olisi halunnut minun huomaavan hänet. Portaissa ei ollut ruuhkaa joten mielestäni ei ollut syytä kiilautua ihan viereeni. Hän oikein hengitti vauhkona ja jotenkin hämmentyneenä pistin juoksuksi. Tilanne oli vaan niin ahdistava. Mies oli minua paljon pidempi, itse 153 cm. Mies seurasi tai ainakin yritti, kuulin kun askeleet vahvistuivat portaissa. Menin toista reittiä kotiin. Yhdessä vaiheessa näin hänet edessäni, menossa samaa reittiä kuin minä yleensä. Sattumaa ehkä vaan. En ole nähnyt nyt vähään aikaan, vaikka ennen matkusti aina samoilla junavuoroilla ainakin 1 vuoden kuten minäkin. Oli joskus tuijottanut minua asemalla ja junassa oudosti. En ole kehdannut kertoa koska tuntuu että olisin ylireagoinut
Ikää muuten 28, jos merkitystä. Mies vaikutti keski-ikäiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tuntuu ikävältä, että ne joita ei ole ahdisteltu kyseenalaistavat koko ilmiön.
Laitatko linkkiä juttuun tai lainausta viestistä, jossa on kyseenalaistettu ahdistelun olemassa olo?
No tällaset kommentit, joissa mainitaan oikea vs. kuviteltu ahdistelu.
Esimerkki auttaisi hahmottamaan mitä tarkoitat. Eihän oikea vs. kuviteltu astelema kyseenalaista sitä, että ahdistelua tapahtuisi.
No tässä nyt yksi:
"
Ei ole kukaan minua häirinnyt. Minusta tuntuu, että tämä häirinnäksi kutsuminen on vain tietynlaisten naisten tapa "näpäyttää" miehiä. Mennyt ihan överiksi koko juttu. Ei tajuta, että perusteeton vouhotus vie pohjaa niiltä, jotka ovat oikeasti joutuneet esim. seksuaalirikoksen uhriksi ja yrittävät tuoda asiaansa esiin. Heidätkin leimataan vain #metoo-hörhöiksi ja asia kuitataan sillä.
N38"
Eihän tuossa missään kohtaa kyseenalaisteta ahdistelua. Tuossa ei edes puhuta ahdistelusta, vaan häirinnästä. Kaksi eri asiaa.
Saivartelua.
Ei edes ole. On erittäin tärkeää erottaa toisistaan termit häirintä ja ahdistelu. Lisäksi pitää vielä erottaa toisistaan häirintä ja seksuaalinen häirintä. Nekin ovat kaksi eri asiaa.
Kaikki mainitsemasi tuossa ovat huonoa käytöstä ja tuomittavaa.
Huonosta käytöksestä on pitkä matka rikokseen. Siksi nuo termit on tärkeä erottaa toisistaan eikä niputtaa esim. r'iskausta ja kadulla viheltämistä samaan kategoriaan.
Tuossa välissä on paljon asteita, joita on vaikea todistaa jälkeenpäin kellekään vaikka ne voivat olla tosi pelottavia ja traumatisoivia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minuakin ahdistaisi, jos joku hengittäisi tuolla tavalla niskaan ahtaassa paikassa. Ei kuulosta normaalilta jonottamiselta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin vedetään seksuaalisen häirinnän raja?
Ennen ei ehkä oltu niin "herkkiä" ko asian tienoilta kuin nykyään.
Nykyään myös vähättely ja on häirintää. Palstallakin kaikki suomalaisten miesten seksuaalisten ominaisuuksien, käyttäytymisen ja taitojen vähättely on häirintää. Häirintää on myös suomalaisen miehen vähättely muita ylistämällä.
En mä ole kokenut häirintää koskaan. Nyt tiedät yhden, et toki tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri mm. häirinnän takia mua ärsyttää somen pyllykuvien postailu. Ei ihme, jos siitä tulee fiilis, että naisia voi kosketella ja kommentoida miten sattuu. En käsitä, että miksi kukaan haluaa pepulleen yhtään enempää huomiota - omani on saanut paljon ei-toivottua sellaista pitkin elämää.
Ahdistelu on tuntunut aina pahalta, mutta nuorena sen edessä oli vielä avuttomampi.
Jokaisella naisella ja miehellä on oikeus omaan vartaloonsa. Sitä saa myös halutessaan esitellä ja nauttia katseista.
Niin, mutta kun iso osa kokee pelkästään tuon katselun jonain hemmetin ahdistelua. Samaan aikaan halutaan näyttää hyvältä, mutta kun sen joku huomaa ja hetkeksi jää katsomaan, on sekin ahdistelua.
Riippuu aika paljon siitä kuka katselee. Eiköhän ole aika selvää, että parikymppinen ei halua keski-ikäisen äklömiehen tuijotteluja.
Paitsi, jos on julkkis tai massimies.
Työpaikalla oli nainen, jonka kanssa synkkasi ja pitkiä katseita vaihdettiin. Lopulta rohkaistuin ja kerroin ihastumisesta hänelle. Nainen otti sen jotenkin ahdisteluna. Nainen on yhä sinkku ja en tiedä onko ikinä edes seurustellut, koska tuntuu rakentavan itse muurin ympärilleen, ettei kukaan voi lähestyä.
Olen varma, että ihastuminen oli molemmin puolista, koska huomasimme toisemme heti tullessamme isoonkin tilaan, vaikka ympärillä oli kuinka iso väkimäärä ja paljon muita ihmisiä.
Miksi ihmeessä näitä kysytään aina vain naisilta? Aivan kuin miehet eivät kokosi samalla tavalla. Tämä on pellehermannien maa, sanoa ei saa asiallisessakaan mielessä, ettei vain ole häirintää. Mutta saa pukeutua vaikka huoraksi ja se ei muka häiritse.
Aika vähän on miehiäkin, jotka eivät ole koskaan kokeneet seksuaalista häirintää.
En ole kokenut häirintää. Ainakaan sellaista joka olisi jäänyt varsinaisesti mieleen. Varmasti on joskus ollut jotain mutta ei ole hetkauttanut niin paljon että olisin pitänyt sitä häirintänä. Ja ikää on siis jo 50 vuotta eli olen elänyt aikaa jolloin erilaiset härskit jutut ja pyllystä puristelut oleivat vain normaalia huumoria mitä olen kuullut. Mutta ei siis ole sattunut kohdalle.
Muutenkin minulla on varmaan keskimääräistä paljon paremmat kokemukset miehistä. Isäni oli todella hyvä isä, kukaan sukulaismies ei vääntänyt ainakaan minun kulleni mitään seksististä vitsiä enkä ole kokenut kenenkään miespomon minua syrjineen. Seurustelukumppanitkin ovat olleet mukavia ja nykyinen aviomieheni on niin hieno mies kun vaan voi olla. Mutta ehkä olen kokemuksieni kanssa joku poikkeus säännöstä, en tiedä.
Kaikkia tuntemiani naisia ja tyttöjä on ahdisteltu. Itseäni eniten juurikin alaikäisenä keski-ikäisten miesten taholta: puristeltu rinnoista ja takapuolesta, ehdoteltu, huoriteltu ja huudeltu perään. Vanhempia naisiahan nämä reppanat eivät uskalla ahdistella, koska siitä joutuu vastuuseen, nuoret, kypsymättömät ja arat tytöt ovat heidän kohteitaan.
Aikuisiällä ahdistelu rajoittuu itsensäpaljastajiin (näitä oli muuten paljon 80-luvulla!), humalaisiin sekä huomattavasti vanhempiin miehiin.
Kysynpä nyt, jääkö häirinnästä automaattisesti todisteita?