Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko olemassa naista, joka ei ole kokenut häirintää?

Vierailija
22.06.2022 |

En tunne tai tiedä ketään naista, joka ei tyttönä/naisena ole kokenut seksuaalista häirintää. Onko olemassa ketään, joka on säästynyt tältä?

Kommentit (559)

Vierailija
81/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi, joidenkin naisten pitää korostaa, ettei ole mitään traumoja tullut tai ei ole kokenut häirintää häirintänä.

Ei suurin osa meistä, joiden pyllyä on puristettu ole saanut siitä mitään traumoja tai jäänyt siihen asiaan vellomaan vuosiksi. Ei se silti ole mitenkään mukavaa ja siihen pitää puuttua, ettei ihmisiä ahdistella. Toki on henkilöitä joista ahdistelu on paljon stressaavampaa ja voivat siitä saada traumoja. Harvempi mieskään on varmaan jostain simputuksesta saanut traumoja, jotkut ovat, mutta ei se tee asiasta yhtään hyväksyttävämpää.

Vierailija
82/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan muista kokeneeni. Olen 30-vuotias ja asun pääkaupunkiseudulla. Moni kaveri on kyllä kokenut ainakin jonkinlaista häirintää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en laske häirinnäksi jos joku työmies viheltää perään tai joku huikkaa jotain, vaikka en semmoistakaan kaipaisi. Inhottavimpia on miehet ketkä on kaivaneet kalun esiin esim.bussipysäkillä tai kerran metrossa eräs mies tuli istumaan vastapäätä ja kovaan ääneen puhui kuinka näkee minusta että kaipaan tummaa vehjettä..kerran baarissa joku mies tuli ja alkoi nuolla käsivartta edes takas..helkkarin kuvottavaa, persettä myöskään ei tarvii puristaa. Ja en ole mitenkään kaunis, perus punkero joka vetää hulluja puoleensa.

Vierailija
84/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä menee sitten seksuaalisen häirinnän ja flirtin raja?

Vaikka siinä että joku "hyökkää" kysymättä suutelemaan tai kourimaan vs joku juttelee sulle ja kehuu ehkä hiuksia tms ja juttelun lomassa hipaisee selkää katsoakseen sun reaktion.

Jos et ole innostunut niin jälkimmäiseen riittää kun pakitat askeleen taaksepäin, ja vastapuoli ymmärtää mutta ensimmäiseen sellainen ei riitä, vaan täytyy alkaa huutamaan tai joskus jopa tönimään että saan ahdistelijan itsestäsi irti.

Vierailija
85/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kokenut asioita, joita joku ehkä pitäisi häirintänä, mutta itse en pitänyt enkä pidä. Nää on niin subjektiivisia juttuja.

Vierailija
86/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni mieskin on kokenut naisilta samanlaista häirintää kuin naiset miehiltä, mutta ei koe tai tunnista sitä häirinnäksi. Minua ovat tuntemattomat naiset suudelleet yhtäkkiä ja kopeloineet. Naisilta sallitaan enemmän häirintää.

Tämä on totta. Olen monelta mieheltä kuullut, että on joutunut naisen ahdistelemaksi. Miehen useasti oletetaan olevan se "vahvempi osapuoli" joka osaa pitää puolensa. Tai miehen tulisi ottaa saamansa huomio jotenkin kohteliaisuutena. Tämän ansiosta mies ei niin usein uskalla tuoda asiaa julki, koska ei uskota ja vähätellään

"Eihän nainen nyt voi miestä ahdistella" tai "Olisit nyt ottanut kohteliaisuutena kun sait naiselta huomiota, olihan se muija hyvännäköinenkin!" yms.

Sen jälkeen, kun tästä ahdistelusta on alettu puhua enemmän, olen kyllä minäkin naisena miettinyt tarkemmin, mitä sanon miehille. Mä kyllä ainakin tiedostan sen, että myös naiset voi ahdistella miehiä.

Vierailija
87/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tuntuu ikävältä, että ne joita ei ole ahdisteltu kyseenalaistavat koko ilmiön.

Laitatko linkkiä juttuun tai lainausta viestistä, jossa on kyseenalaistettu ahdistelun olemassa olo?

No tällaset kommentit, joissa mainitaan oikea vs. kuviteltu ahdistelu.

Esimerkki auttaisi hahmottamaan mitä tarkoitat. Eihän oikea vs. kuviteltu astelema kyseenalaista sitä, että ahdistelua tapahtuisi. 

No tässä nyt yksi:

"

Ei ole kukaan minua häirinnyt. Minusta tuntuu, että tämä häirinnäksi kutsuminen on vain tietynlaisten naisten tapa "näpäyttää" miehiä. Mennyt ihan överiksi koko juttu. Ei tajuta, että perusteeton vouhotus vie pohjaa niiltä, jotka ovat oikeasti joutuneet esim. seksuaalirikoksen uhriksi ja yrittävät tuoda asiaansa esiin. Heidätkin leimataan vain #metoo-hörhöiksi ja asia kuitataan sillä. 

N38"

Vierailija
88/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut 11-vuotiaasta asti. En tietenkään silloin tunnistanut sitä häirinnäksi tai ymmärtänyt että kyseessä on jotain mitä ei saisi tapahtua. Kuljin koulumatkat bussissa ja siellä mies istui viereen, siveli reittä eikä meinannut päästää pois omalla pysäkillä.

Kehityin aikaisin, koulussa pojat kommentoivat rintojani ja jopa kourittiin. Miesopettaja naureskeli kommenteille rinnoistani. Tämä kun olin 12.

Ja näitähän riittää. Kun olin 42 ja aloittanut uudessa työpaikassa, sain kikkelikuvan johtotehtävissä olevalta mieheltä jonka kanssa en ollut ollut missään tekemisissä. Valitapa siinä sitten, uutena tulokkaana. En varmasti ollut ensimmäinen ja ainoa uhri siinäkään firmassa.

Näistä pitää kertoa avoimesti. Opettajaa tyttönne sanomaan ei, ja opettakaa, ettei tarvitse miellyttää toisia. Minä olen yrittänyt opettaa pojilleni sen, että muita kohdellaan hyvin.

Vierailija
89/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä enää mitä pitäisi ajatella, kun alaselästä ohjaaminen on monien mielestä sama asia kuin perseelle käyminen. Siis häh?

Eikö ihmiset enää erota ruumiinosia toisistaan vai onko tuo ele ihan vieras? Siinä tosiaan käsi osuu hyvin kepeästi tuohon alaselkään lapojen alle ja alimmillaan just häthätää vyötärölle. Ja se tosiaan on ihan hipaisu ohimennen ilman mitään seksuaalista ja tulee ihan automaattisesti.

Itse viimeksi tänään ohjasin tuolla tavalla alaselästä omaa äitiäni oikeaan hyllyväliin kaupassa.

N47

Ei se nyt ihan sama asia toki ole, mutta toisen fyysistä koskemattomuutta ei ole mitään syytä rikkoa ilman toisen lupaa. Lisäksi se, että mies ohjaa naista alaselästä on jo lähtökohtaisesti halventava ele. Ihan kuin mies olisi se joka päättää ja nainen pikkulapsi, jota pitää ohjata, että osaa liikkua oikeaan suuntaan. Se, että ohjailit äitiäsi niin, ei liity ketjun aiheeseen. Mutta kuvittelepa, jos työpaikalla nainen yrittäisi tuollaista ohjailu elettä miehelle. Monenko miehen luulet pitävän sitä normaalina? 

Vierailija
90/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tuntuu ikävältä, että ne joita ei ole ahdisteltu kyseenalaistavat koko ilmiön.

Laitatko linkkiä juttuun tai lainausta viestistä, jossa on kyseenalaistettu ahdistelun olemassa olo?

Esimerkki auttaisi hahmottamaan mitä tarkoitat. Eihän oikea vs. kuviteltu astelema kyseenalaista sitä, että ahdistelua tapahtuisi. 

No tässä nyt yksi:

"

Ei ole kukaan minua häirinnyt. Minusta tuntuu, että tämä häirinnäksi kutsuminen on vain tietynlaisten naisten tapa "näpäyttää" miehiä. Mennyt ihan överiksi koko juttu. Ei tajuta, että perusteeton vouhotus vie pohjaa niiltä, jotka ovat oikeasti joutuneet esim. seksuaalirikoksen uhriksi ja yrittävät tuoda asiaansa esiin. Heidätkin leimataan vain #metoo-hörhöiksi ja asia kuitataan sillä. 

N38"

Eihän tuossa missään kohtaa kyseenalaisteta ahdistelua. Tuossa ei edes puhuta ahdistelusta, vaan häirinnästä. Kaksi eri asiaa. 

Vierailija
91/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N38

Sä olet pahempi kuin nuo miehet.

Naiset kertoo, että heitä on häiritty, ja sä sivuutat sen, koska sulla ei ole samaa kokemusta asiasta.

Vierailija
92/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ahdistelu ei ole kyllä koskaan ollut sellaista, minkä voisi tulkita flirtiksi. Joo, olen saanut lähestymisyrityksiä miehiltä, joista en ole ollut kiinnostunut, mutta eivät ne ole olleet ahdistelua! Vaivauttavaa se tietenkin on, kun toinen on kiinnostunut, mutta itse ei. Ahdistelu on ollut esim. 

- kourimista

- seksuaalista huutelua

- seksuaalista puhetta (joko niin, että olen sanonut, ettei puheenaihe kiinnosta tai sitten joku on tullut yhtäkkiä kysymään/ehdottamaan jotain)

- hinkkaamista esim. bändien keikoilla

Voiko näitä jonkun mielestä sekoittaa flirttiin?

Vierailija
93/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kourittiin haaroista ja rintakehästä (ei ollut vielä tissejä silloin) ja kehoani kommentoitiin seksuaalisella tavalla jo ala-asteella samanikäisten poikien toimesta, eikä kukaan puuttunut asiaan millään muulla tavalla, kuin toteamalla, että rakkaudesta se hevonenkin potkii. Kun olin 11-vuotias, aikuinen mies lähestyi minua kun olin ulkoiluttamassa perheen koiraa ja kysyi, onko pimppini koskaan ollut märkänä. Muistan sen, koska en ymmärtänyt, mitä hän tarkoitti ja olin todella hämmentynyt. Kun kerroin asiasta aikuisille, minua kehotettiin olemaan puhumatta vieraille, aivan kuin olisin itse aiheuttanut koko tilanteen. Teini-iässä tilanne tietysti paheni entisestään, jotenkin se oli silloin 90-luvulla normaalia.

Aikuisiällä on kourittu ja läpsitty, vähätelty, kommentoitu tissejä ja takapuolta, ja kyselty seksielämästä täysin asiattomasti, myös naisten taholta. Olen kokenut ihan älyttömästi häirintää, ahdistelua ja fyysisen koskemattomuuden loukkauksia. Flirtti, tahattomat kommentit tai katseet, vilpittömät treffikutsut jne. ovat oma asiansa, ne ovat ehkä enemmänkin huonoa tilannetajua, eivät ahdistavaa häirintää.

En osallistunut metoo-kampanjaan. Minusta tuntui, että itse kokemani loukkaukset ja häirintä olivat erilaisia, kuin mitä muut kertoivat kokeneensa.

Jokainen tuntemani nainen on kokenut jossain elämänsä vaiheessa jonkinasteista seksuaalista häirintää.

Vierailija
94/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä nyt yksi:

"

N38"

Sinulle siis mielipide, joka eroaa omastasi=kyseenalaistaa ahdistelun. Asia selvä.

t. tuo N38

Vierailija
95/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä työpaikalla kun asiasta puhuttiin, oli yksi nainen joka sanoi että häntä ei ole ahdisteltu. Että on niitä ainakin se yksi.

Ehkä se yksi ei ole ymmärtänyt joutuneensa häirinnän kohteeksi, vaan on kuvitellut sen olevan normaalia tai jokin yksittäistapaus.

Ahaa. Näin päinkö se sitten ei olekaan kiinni siitä, että tunteeko itsensä häirityksi/ahdistelluksi?

Ehei, muut kyllä tietää tässä tapauksessa että ahdisteltu sitäkin on vaikka siltä ei tuntuisikaan. Osa pistää vielä paremmaksi ja tekee diagnoosin, että se on vaan niin ahdisteltu ja häiritty jo lapsesta asti, ettei se ymmärrä mikä on ahdistelua/häirintää.

Jotenkin alkaa tuntua jo aika häiriintyneiltä nämä yleistämiset.

Vierailija
96/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joita ei ole häiritty/ahdisteltu koskaan, olkaa onnellisia asiasta! Joitain muita naisia voikin sitten olla ihan teidänkin edestä... Varmasti tuo riippuu myös asuinpaikasta ja aikakaudesta, mitä on joutunut kuulemaan/kokemaan.

N54

Ei muakaan häiritty alaikäisenä, mutta kun muutin pks:ään, muuttui asia.

Vierailija
97/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä nyt yksi:

"

N38"

Eihän tuossa missään kohtaa kyseenalaisteta ahdistelua. Tuossa ei edes puhuta ahdistelusta, vaan häirinnästä. Kaksi eri asiaa. 

Saivartelua.

Vierailija
98/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni mieskin on kokenut naisilta samanlaista häirintää kuin naiset miehiltä, mutta ei koe tai tunnista sitä häirinnäksi. Minua ovat tuntemattomat naiset suudelleet yhtäkkiä ja kopeloineet. Naisilta sallitaan enemmän häirintää.

Yhtä lailla tuo kokemasi on häirintää ja sulla on oikeus suuttua siitä. PIdä puoliasi!

Vierailija
99/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä menee sitten seksuaalisen häirinnän ja flirtin raja?

Käsittääkseni tämän toisen osapuolen kiinnostavuudessa. Jos toinen on ihan no-no niin se kepeä flirtti on seksuaalista häirintää ja jos taas ei, niin se on kepeää flirttiä joka piristi päivää.

Onko sun mielestä "kepeää flirttiä" vaikkapa kysellä seksin hintaa?

Sinullehan tuo kysymys tuli mieleen kepeästä flirtistä, ei minulle.

Vierailija
100/559 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä nyt yksi:

"

N38"

Sinulle siis mielipide, joka eroaa omastasi=kyseenalaistaa ahdistelun. Asia selvä.

t. tuo N38

No kyllähän kommentissasi aika selkeästi kyseenalaistetaan ahdistelun olemassaolo.