Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjettömän rasittava tuttavani on varannut saman juhannuksenviettopaikan

Vierailija
22.06.2022 |

kuin minä ja mieheni. Ahdistaa. Kyseessä on yleinen paikka jossa paljon ihmisiä. Olen odottanut juhannusta kuin kuuta nousevaa, mutta nyt se tuntuu olevan pilalla jo etukäteen. Olen pahalla tuulella jo valmiiksi.

Kyseessä on siis sosiaalisesti taidoton ihminen jolla on aivan jatkuva puheripuli. Aiheet ovat aina samoja eivätkä ole ikinä kiinnostaneet ketään alun perinkään. Hän ei ymmärrä normaalia puhetta; kaikki pyynnöt olla välillä hiljaa kaikuvat kuuroille korville.

Tämä tuttava on aivan innoissaan että ollaan samassa paikassa ja voidaan viettää yhteistä juhannusta. Minua melkein itkettää.

Voisiko joku kertoa tulevasta pas kasta jussistaan, ihan vain vertaistukena?

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkinlaista neurologista poikkeavuutta tuossa on pakko olla taustalla. Tuttava ei kykene lukemaan sosiaalisia vihjeitä, eikä osaa myöskään ajatella asioita muiden ihmisten näkökulmasta. Varmasti raskasta.

Varmasti on. Testasin asian kerran; hän puhui 1.5 h täysin tauotta vaikka en reagoinut millään tavalla ja esitin lukevani kirjaa. Tai siis luinkin, mutta toki puheripuli häiritsi keskittymistä.

Normaali ihminen liukenee paikalta tai vähintäänkin vaikenee jos keskustelukumppani ei reagoi puheeseen. Ihan yksikin ignoorattu lause riittää.

Tosin käytän tässä nyt epäsopivaa termiä keskustelukumppani. Keskustelusta ei tosiaan tämän tyypin kohdalla todellakaan ole kyse, vaan yksinpuhelusta. Keskusteluun osallistuu 2 tai useampi, hänelle sillä ei ole väliä kuunteleeko tai reagoiko kukaan. Kunhan oma suu käy.

Ap

Vierailija
82/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattaa olla, että moottoriturpa kyllä tajuaa sen, ettei hänen seurastaan välitetä. Mutta seurannälkäinen kun on, niin ottaa niinsanotusti seuransa pahalla, väkisin. Jonkinlaista itsepetosta.

Luulen että tästä on kyse. Kuka tahansa tajuaa lähteä muualle tai vaieta jos on puhunut taukoamatta vartin eikä toinen reagoi mitenkään. Tämä tyyppi on poikkeus. Olen alkanut epäillä ettei häntä yksinkertaisesti kiinnosta tai millään lailla häiritse se ettei hänen juttujaan jaksa kukaan kuunnella. Tärkeintä on että oma turpa käy ja joku on edes muutaman metrin säteellä läsnä.

Ap

Jos sinulla ei oikeasti ole mitään pakko olla tuon ihmisen kanssa tekemisissä, ala tehdä näin: Aina, kun se tulee luoksesi ja alkaa hölöttää nosta kädet eteesi ranteet ristissä ja sano: "EI NYT". Ja sitten käännyt ja menet pois.

Ihmiset, jotka eivät suostu puhetta ymmärtämään, reagoivat kyllä voimakkaaseen kehonkieleen. Ihan kaikki reagoi.

Sinulla on täysi oikeus suojella itseäsi ihmiseltä, joka vaan hölöttää ja hölöttää omia asioitaan eikä anna toiselle lainkaan rauhaa, vaikka olisi sanottu sekä hyvällä, että pahalla.

Tietysti se saattaa loukkaantua, mutta joskus siltä ei voi välttyä. Itsekin olen ollut monta kertaa tilanteessa, jossa joku riippa päättää yksipuolisella sopimuksella ruveta henkiystäväkseni, vaikka minä en ole osoittanut mitään muuta kuin viileän etäistä minimikohteliaisuutta jossain koiranpuistossa. Jos ei ole sellaista kokenut, ei voi tietää miten ahdistavaksi käy kun joku poikkeuksetta moniongelmainen kammotus alkaa käyttää sinua oksennusämpärinä.

Tärkeintä on, että et selittele, et silitä myötäkarvaan, et yritä pehmentää rajojen vetämistäsi. Tuollaiset ihmiset kokevat jokaisen "olisi kiva rupatella mutta nyt on kiire" -jutun niin, että kuulevat todellakin "mä niiiiiiin rakastan kuunnella sun juttujasi". Eivät ne ymmärrä mitään hienovaraisia vihjeitä.

On oikeasti olemassa ihmisiä, joille ei voi olla edes etäisen kohtelias, jos tahtoo saada minkäänlaista rauhaa.

Hyvä kommentti. Naurahdin henkiystävälle ja moniongelmaiselle kammotukselle.

Mun on töiden takia pakko olla tämän ihmisen kanssa tekemisissä. Emme ole suoraan kollegoita, mutta työskentelemme yhdessä lähestulkoon päivittäin. Työyhteisössämme (ja siihen kuuluvassa verkostossa) on ollut ilmapiiriongelmia, enkä voi ottaa sitä riskiä että maanvaiva sittenkin ymmärtäisi minun olevan tarkoituksella töykeä ja veisi asian eteenpäin. Tai voin, mutten kehtaa. Ehkä se toisaalta olisi ihan hyväkin, hänen käytöksestään kärsivät töissä muutkin kuin minä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sä pidät yhteyttä järjettömän rasittavaan tuttavaan?

En pidä vapaaehtoisesti.

Ap

Miten tämä pakko käytännössä toteutuu?

Kai kuten Solsidanissa.

Vierailija
84/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä vapaaehtoisesti.

Ap

Kai kuten Solsidanissa.

Solsidanissa ärsyttää juurikin se, että ihmiset ovat esimerkiksi Oven kanssa tekemisissä ihan silkkaa kohteliaisuuttaan. Teki välillä mieli huutaa telkkarille että älä maksa, älä kuskaa, et kutsu sitä! :D

Kalvavaan myötähäpeään sarjan suosio kai perustuukin.

Ap

Vierailija
85/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä vapaaehtoisesti.

Ap

Kai kuten Solsidanissa.

Solsidanissa ärsyttää juurikin se, että ihmiset ovat esimerkiksi Oven kanssa tekemisissä ihan silkkaa kohteliaisuuttaan. Teki välillä mieli huutaa telkkarille että älä maksa, älä kuskaa, et kutsu sitä! :D

Ap

Ove-hahmo perustuu todelliseen henkilöön joka ei käsikirjoittajien mukaan ole huomannut sitä.

Vierailija
86/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs pakko sen hankalan tyypin seurassa on olla - vaivihkaa poistut kauemmas jos tunkee liian likelle

Just näin, me ollaan menossa häihin joissa on juurikin tuollaisia haastavia tyyppejä parikin kappaletta vieraiden joukossa.

Puhuttiin puolison kanssa, että kun tulevat jaarittelee niin liuetaan vaan pokkana takavasemmalle välittämättä höpöttämisistään tippaakaan

Tutustuttakaa ääliöt toisilleen.

Vierailija
87/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulpat ja umpitunneli.

Vierailija
88/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä vapaaehtoisesti.

Ap

Kai kuten Solsidanissa.

Ap

Ove-hahmo perustuu todelliseen henkilöön joka ei käsikirjoittajien mukaan ole huomannut sitä.

Onko näin? :D

Minäkin ajattelin ensin että toivottavasti maanvaiva ei tunnista itseään tästä aloituksesta, jos vaikka sattuisikin selailemaan palstaa. Sitten aloin miettiä, että hän tuskin ymmärtäisi yhtään olevansa aloituksen ja kommenttien kuvailema tyyppi. Varmaan aloittaisi monologin aiheesta "joku tuntemani ärsyttävä ihminen" kenelle tahansa mahdollisesti lähellä oleilevalle ihmiselle.

Ap

Vierailija
89/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ärsyttävät tyypit jotka tunnen, alkoivat yhtäkkiä tuntua ihan siedettäviltä.

Tsemppiä ap! Outo tilanne.

Vierailija
90/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs pakko sen hankalan tyypin seurassa on olla - vaivihkaa poistut kauemmas jos tunkee liian likelle

Just näin, me ollaan menossa häihin joissa on juurikin tuollaisia haastavia tyyppejä parikin kappaletta vieraiden joukossa.

Puhuttiin puolison kanssa, että kun tulevat jaarittelee niin liuetaan vaan pokkana takavasemmalle välittämättä höpöttämisistään tippaakaan

Tutustuttakaa ääliöt toisilleen.

Tässä on loistava idea. :D Kuin jostain komediasta.

Paras skenaario minun tapauksessani olisi se, että maanvaiva löytäisi jonkun toisen uhrin/uhreja ja pilaisi heidän juhannuksensa. Toisaalta käy sääliksi viattomia ihmisiä, toisaalta haluan vain viettää oman juhannukseni rauhassa ja iloisissa merkeissä. En ole vastuussa moottoriturvan viihdytyksestä sen enempää kuin muutkaan.

Ap

Vierailija
91/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan minun exältä. Tulin vahingossa raskaaksi lyhyen seurustelun jälkeen. Jos olisin tiennyt minkälainen oikeasti on, en olisi ikinä kertonut hänelle lapsesta.

Eron jälkeen meni vuosia, kun hän soitti tai istui sohvallani monologia pitämässä. Lapselle antoi just niin paljon (vähän) huomiota, että en halunnut kieltää tulemasta "lasta tapaamaan". Ei kyllä tullut sitä varten, vaan ihan sitä puheripulia minun päälle oksentamassa.

Jossain vaiheessa sanoin, että lasta saa tavata, mutta minun kotiin ei saa tulla. Eli voi hakea lapsen, ja tuoda tapaamisen jälkeen takaisin. Alkoi itsemurhalla uhkailu, ja kaikenlaista ihme paskaa. Ei halunnut tavata lasta, vaikka kysyin monta kertaa. Pommitti viesteillä ja kuvilla, milloin missäkin ajeli tai oli lomalla. Ei littynyt lapseen enää ollenkaan. Estin joka paikassa. Onneksi veti kunnon porot nokkaan, eikä ole enää ollut yhteydessä. En usko että on lapsen edun mukaista olla tekemisissä.

Eli mitä neuvon? Estä puhelinnumero, somet ym ja kasvotuste ole lyhytsanainen ja suora. Jos ei usko kun sanot niin uhkaa vartioilla/poliisilla. Ehkä sitten aukeaa silmät, miten vakavana pidät hänen häiriköintiä.

Vierailija
92/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertomasi perusteella kuulostaa, että oleilette joko mökissä tai asuntovaunussa. Älä päästä häntä sisälle, vaan vaihda (kuuntele) muutama lause joko ovenraossa tai pihalla ja sen jälkeen totea, että "pitää mennä, hyvää juhannuksen jatkoa" ja poistu paikalta.

Vierailija
93/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit hänelle sanoa aivan suoraan, että et vietä vapaa-aikavesi työtovereiden kanssa, varsinkin kun töissä on niitä ilmapiiriongelmia. Voit mielestäni kertoa tilanteestasi jo ennakoivasti esimiehellesi, siis että työkaveri on tuppautumassa vapaa -ajallasi väkisin seurasi.

Vierailija
94/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voit hänelle sanoa aivan suoraan, että et vietä vapaa-aikavesi työtovereiden kanssa, varsinkin kun töissä on niitä ilmapiiriongelmia. Voit mielestäni kertoa tilanteestasi jo ennakoivasti esimiehellesi, siis että työkaveri on tuppautumassa vapaa -ajallasi väkisin seurasi.

Totta. Tuo on yksi hyvä kortti vetää esiin; en vietä aikaa kollegojen kanssa juhannuksena.

Esimiehelle asia ei ikävä kyllä kuulu, kun ongelma ilmenee vapaa-ajalla ja kyseessä on yleinen paikka.

Ap

Vierailija
95/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus kuulostaa provolta. Ap kuvailee pariinkin otteeseen sanovansa tuttavalleen ihan kasuaalisti "ole hiljaa". Minkälainen ihminen kuvittelee voivansa tai saavansa vaientaa aikuisen ihmisen komentamalla häntä olemaan hiljaa?! Älyttömän törkeää käytöstä.

Toisekseen, jos mitä tämä tuttava muka tekisi, jos ap häneen törmätessään tervehtisi, juttelisi 5 minuuttia, ja sanoisi että "mutta oli kiva törmätä, nyt jatkamme puolison/seurueemme kanssa oman ajan viettämistä? Jos tämä tuttava vaan jatkaisi, ap/seuralaisensa tois taisivat tämän niin monta kertaa kuin tarvii. Mikä ongelma?

Jos ap on niin törkeä, että kieltää tätä ihmistä jo tapauksessa puhumasta, hän voi toistaa vaikka 10 kertaa, että jatkamme tässä iltaa nyt ilman sinua.

Sinulla on pieni maailmankuva. Jos et ole itse törmännyt tuollaiseen moottoriturpa ihmiseen niin sellaista ei voi olla olemassa ja pakko olla provo?

Minä tiedän tuollaisen ihmisen ja se ei hiljene vaikka sanoisi törkeästi suoraan, että ole hiljaa, muutkin haluaisivat puhua tai haluttaisiin puhua muidenkin kaa. Sitten se seuraa oikeasti perässä jos lähtee sitä karkuun. Mikä ongelma? No se ongelma, että siitä on vaikea päästä eroon ja se on ahdistavaa kun suoraan ilmaisee, että hei emme nyt voi puhua kanssasi enempää niin toinen ei ota sitä mitenkään huomioon ja jatkaa vain monista kiellosta huolimatta.

Ja siis ihan normaali elämässään menestynyt ihminen se on. On sillä siitä moottoriturpaudesta varmaankin ollut hyötyä elämässä ja härskistä itsekkäästä asenteesta myös, mutta haittaa kyllä paljon hänen sosiaalista elämää kun monet eivät hänen seurastaan pidä.

Tuollaisten ihmisten tarve puhua on niin suuri, että ylittävät toisten rajat törkeästi kunhan vaan saavat puhua. Se on kai jonkinlaista itsekkyyttä, todella suurta huomionkipeyttä ja sosiaalista taidottomuutta. En tiedä mistä johtuu, mutta tuollaisia ihmisiä on muissakin suvuissa kuin omassani olen kuullut, kun olen kokemukseni tällaisesta ihmisestä jakanut ystävilleni.

Vierailija
96/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdat paikkaa, aikuinen ihminen. Lopeta tollanen itkeminen. Tai kerrot rttä haluat olla rauhassa ja jos ei ole munaa kertoa että haluat olla rauhassa niin ihan oma häpeä. Jotenkin olet antanut hänen ymmärtää että kanssasi voi käyttää olla seurassa, joten mieto myös omaa köytöstäsi.

Olen ignoorannut tätä ihmistä törkeästi jo pari vuotta. Sillä ei ole vaikutusta. Aion toki sanoa suoraan etten kaipaa hänen seuraansa, vaan kun tiedän jo nyt ettei silläkään ole vaikutusta.

Ap

Sun sanominen ei tunnu menevän perille. Pistä miehesi sanomaan, josko tehoaisi paremmin.

Vierailija
97/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdat paikkaa, aikuinen ihminen. Lopeta tollanen itkeminen. Tai kerrot rttä haluat olla rauhassa ja jos ei ole munaa kertoa että haluat olla rauhassa niin ihan oma häpeä. Jotenkin olet antanut hänen ymmärtää että kanssasi voi käyttää olla seurassa, joten mieto myös omaa köytöstäsi.

Olen ignoorannut tätä ihmistä törkeästi jo pari vuotta. Sillä ei ole vaikutusta. Aion toki sanoa suoraan etten kaipaa hänen seuraansa, vaan kun tiedän jo nyt ettei silläkään ole vaikutusta.

Ap

Sun sanominen ei tunnu menevän perille. Pistä miehesi sanomaan, josko tehoaisi paremmin.

Mies lupasi heti sanoa asiasta suoraan kun kuuli kuka on tulossa samoille mestoille. Tiedän vain että ainakaan alkuillasta hänestä ei ole sanomaan yhtään mitään riittävän tiukasti. On aivan liian sovinnainen ja kohtelias ihminen, vaikka tietääkin ettei se tässä tapauksessa todellakaan riitä.

Pistän enemmän toivoa ystävääni, joka hänkin on kohtelias ja ystävällinen tyyppi muttei siedä mitään sontaa tai häiriköintiä määräänsä enempää. Toivon että hän saa suunsa auki nopeasti. Ystäväni käytöksestä minua ei voi syyttää millään logiikalla, luojan kiitos.

Ap

Vierailija
98/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa tästä mieleen äitini joka kävi meillä kylässä kerran viikonlopun ajan. Sain sitä yksinpuhelua, omakehua kuunnellessa neulottua samassa ajassa villapaidan kiukuspäissäni :D

Mutta asiaan, todennäköisesti tuttava aistii skisman välillänne ja entistä hermostuneempana tulee käyttäytyneeksi juuri siten kuten ei ole toivottavaa.

Vierailija
99/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa tästä mieleen äitini joka kävi meillä kylässä kerran viikonlopun ajan. Sain sitä yksinpuhelua, omakehua kuunnellessa neulottua samassa ajassa villapaidan kiukuspäissäni :D

Mutta asiaan, todennäköisesti tuttava aistii skisman välillänne ja entistä hermostuneempana tulee käyttäytyneeksi juuri siten kuten ei ole toivottavaa.

Kiitos, nauroin. :D Oikeasti tuollaisten ihmisten käytös ei tilanteessa ollessa naurata yhtään, tiedän tunteen.

Sekin kävi tosiaan mielessä että onkohan kyse jostain sosiaalisesta jännittyneisyydestä. Välillä tuntuu että puheripuli (jos mahdollista) vain yltyy sitä pahemmaksi mitä vähemmän ympärilläolijat kiinnittävät siihen huomiota. Tosin ei se huomiotta jättämälläkään lopu tai edes vähene.

Ap

Vierailija
100/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mies lupasi heti sanoa asiasta suoraan kun kuuli kuka on tulossa samoille mestoille. Tiedän vain että ainakaan alkuillasta hänestä ei ole sanomaan yhtään mitään riittävän tiukasti. On aivan liian sovinnainen ja kohtelias ihminen, vaikka tietääkin ettei se tässä tapauksessa todellakaan riitä.

Pistän enemmän toivoa ystävääni, joka hänkin on kohtelias ja ystävällinen tyyppi muttei siedä mitään sontaa tai häiriköintiä määräänsä enempää. Toivon että hän saa suunsa auki nopeasti. Ystäväni käytöksestä minua ei voi syyttää millään logiikalla, luojan kiitos.

Ap

Kurjaa vetäytyä ystävän selän taakse kun itsellä ei riitä ryhtiä vetäytyä tilanteesta pois tai luonteenlujuutta puhutella ihmistä suoraan, että olet häiriöksi. Sun ja ystäväsi "suunnitelma" syöttää hänelle pilaantunutta kanaa on myös sairas, ruokamyrkytys voi olla jopa hengenvaarallinen tila. Miksi alentua itse samanlaiseksi kiusaajaksi ja häiriköksi vain siksi ettei kehtaa sanoa asioita suoraan?

Mene jo pois, trolli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän