Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjettömän rasittava tuttavani on varannut saman juhannuksenviettopaikan

Vierailija
22.06.2022 |

kuin minä ja mieheni. Ahdistaa. Kyseessä on yleinen paikka jossa paljon ihmisiä. Olen odottanut juhannusta kuin kuuta nousevaa, mutta nyt se tuntuu olevan pilalla jo etukäteen. Olen pahalla tuulella jo valmiiksi.

Kyseessä on siis sosiaalisesti taidoton ihminen jolla on aivan jatkuva puheripuli. Aiheet ovat aina samoja eivätkä ole ikinä kiinnostaneet ketään alun perinkään. Hän ei ymmärrä normaalia puhetta; kaikki pyynnöt olla välillä hiljaa kaikuvat kuuroille korville.

Tämä tuttava on aivan innoissaan että ollaan samassa paikassa ja voidaan viettää yhteistä juhannusta. Minua melkein itkettää.

Voisiko joku kertoa tulevasta pas kasta jussistaan, ihan vain vertaistukena?

Kommentit (145)

Vierailija
21/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tietenkin menossa jonnekin leirintäalueelle. Hirveitä paikkoja, en ymmärrä, miten kukaan sellaisessa viihtyy

Vierailija
22/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tuttava on luonteeltaan vähemmän hienotunteinen, hienovireinen ja karski. Silloin sanot tuttavallesi suoraan, ystävällisesti, rakentavasti. Että keskustelette esmes 10 min ja sitten oleillaan omissa oloissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap aiot toimia?

Vierailija
24/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaa olla, että moottoriturpa kyllä tajuaa sen, ettei hänen seurastaan välitetä. Mutta seurannälkäinen kun on, niin ottaa niinsanotusti seuransa pahalla, väkisin. Jonkinlaista itsepetosta.

Luulen että tästä on kyse. Kuka tahansa tajuaa lähteä muualle tai vaieta jos on puhunut taukoamatta vartin eikä toinen reagoi mitenkään. Tämä tyyppi on poikkeus. Olen alkanut epäillä ettei häntä yksinkertaisesti kiinnosta tai millään lailla häiritse se ettei hänen juttujaan jaksa kukaan kuunnella. Tärkeintä on että oma turpa käy ja joku on edes muutaman metrin säteellä läsnä.

Ap

Vierailija
25/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ei käy täysillä" - onko hän kuitenkin niin täysipäinen, että matkustaa yksin, vai onko joku pitämässä huolta? 

Perheensä kanssa matkustaa.

Ap

Vierailija
26/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ove 😂

Kiitos, naurahdin ekaa kertaa vuorokauteen. Osuit täysin nappiin.

Ap

Vierailija
27/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus kuulostaa provolta. Ap kuvailee pariinkin otteeseen sanovansa tuttavalleen ihan kasuaalisti "ole hiljaa". Minkälainen ihminen kuvittelee voivansa tai saavansa vaientaa aikuisen ihmisen komentamalla häntä olemaan hiljaa?! Älyttömän törkeää käytöstä.

Toisekseen, jos mitä tämä tuttava muka tekisi, jos ap häneen törmätessään tervehtisi, juttelisi 5 minuuttia, ja sanoisi että "mutta oli kiva törmätä, nyt jatkamme puolison/seurueemme kanssa oman ajan viettämistä? Jos tämä tuttava vaan jatkaisi, ap/seuralaisensa tois taisivat tämän niin monta kertaa kuin tarvii. Mikä ongelma?

Jos ap on niin törkeä, että kieltää tätä ihmistä jo tapauksessa puhumasta, hän voi toistaa vaikka 10 kertaa, että jatkamme tässä iltaa nyt ilman sinua.

Törkeää käytöstä on myös puhua taukoamatta niin monta tuntia kun joku toinen on kuuloetäisyydellä. Muutaman vuoden jaksoin olla kohtelias ja vastailla jotain ympäripyöreää, kuten mmm, mmm, joo, niin, aivan. Kun tajusin että tämä tyyppi myös keskeyttää muut surutta jos joku toinen on äänessä vaikka 5 sekuntia hänen puolen tunnin monologinsa aikana, koin valaistumisen. Ei minulla tarvitse olla käytöstapoja kun hänelläkään ei ole. En ole vastuussa hänen tunteistaan kun ei hänkään ole muiden. Eikä edes yritä käyttäytyä.

Ja kyllä, aion toistella kiitos emme tarvitse seuraa-mantraa koko juhannuksen. Ohjeistin myös ystäviäni toimimaan samoin, mieheni jo tunteekin kys. ihmisen eli tietää miten toimia. Kyllä se silti ottaa aivoon, että saan todella sitten toistella ihan työkseni, sillä vaikutusta millään sanomisillamme ei tule olemaan.

Ap

Vierailija
28/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat avuksi henkilökunnan. Jos tämä ihminen tule tulee teidän pöytään, sanot, että tämä on meidän pöytä, ole hyvä ja poistu. Toistat tiukemmin: Poistu, sinä häiritset meitä. Jos ei lähde, sitten henkilökunta avuksi siirtämään ihminen muualle. Jos häiritsee henkilökuntaakin, he hommaavat poliisin paikalle.

Oletko varmasti sanonut todella tiukasti, siis turpa kiinni, mene helvttiin, painu helvttiin, mene vitt--n siitä äläkä tule takaisin? Et siis sillä tavalla kierrellen kainosti, mitä täälläkin osa ehdottaa, että tämä on parisuhdeaikaa tai vaan ties mitä hölynpölyä. Vaan ihan kunnolla, että mene helvett--n äläkä tule takaisin. Minä en halua sinua nähdä.

Ja tosiaan henkilökunta heti apuun.

EI kukaan halua juhannusta tuollaisen mätäpaiseen kanssa. Ei ihme, että ahdistaa.

Vierailija
29/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen, ap. Jos ei ole tavannut tällaista ihmistä, voi olla vaikea kuvitella että heitä on olemassa.

Jos tällaiselle sanoo että no niin, meidän kuulumiset taitaa olla nyt vaihdettu ja jatkan nyt iltaa omassa seurueessani, hän loukkaantuu.

Jos normaali ihminen kokee itsensä loukkaantuneeksi, hän vetäytyy ja jättää jatkossa vähän etäisyyttä. Tällainen ihminen ei. Hänen pitää sen sijaan saada siinä paikassa tietää, että miksi? Miten niin kuulumiset vaihdettu? Miksi et halua olla minun seurassani? Miten niin puhun liikaa? En puhu, kaikki on ihan totta mitä olen puhunut? Ei kai siinä ole mitään väärää että tuttavan kanssa keskustelee, miten on? Eli mikä on ongelma? Niin hänen kälyn kummin kaimakin väitti että hän puhuu liikaa, mutta kälyn kummin kaiman serkku reputti ajokokeen, eli siitä selvisi että hän oli kaikkiaan väärässä, ja myös heidän kanssaan on aivan mukavasti oltu reissussa, joten miksi te nyt ette muka voi edes yhtä juhannusta yhdessä viettää?

Ja seuraa perässä, ja nauttii jokaisesta sekunnista jonka onnistuu toisen huomiota varastamaan.

Normaalien ihmisten päivä myös menee pilalle kunnon riitelystä, eli ei ole helppoja konsteja ulos noista tilanteista.

Vierailija
30/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä ote sarjasta "Onnela"?!

Vierailija
31/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kerrot rasittavalla tuttavalle suunnitelmiasi?

En ole kertonut. Selvisi vasta varausten jälkeen että olemme samassa paikassa.

Ap

Miten? Mahdollisimmat suorat lainaukset teidän keskustelusta, kiitos!

Vierailija
32/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos sairastuisitte nyt koronaan ja vietättekin juhannuksen kotona?

Rukoilen jumalia että tämä tuttava sairastuisi vaikka vatsatautiin tai koronaan. Itse en todellakaan halua olla juhannuksena kotona, mutta toisaalta voi olla että se olisi ihan joka tavalla mukavampi vaihtoehto tänä vuonna.

Harmittaa.

Ap

Tarjoa sille aatonaattona ruokaa johon ujutat risiiniöljyä. Hänen juhannus "bileet" siirtyy kotiin 😄.

Vierailija
33/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tietenkin menossa jonnekin leirintäalueelle. Hirveitä paikkoja, en ymmärrä, miten kukaan sellaisessa viihtyy

Tai tuetulle lomalle.

Vierailija
34/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se tuttavan perhe tekee silloin, kun tuttava liimautuu muiden seuraan? Seuraavatko mukana?

Entä jos yrität itse päästä juttusille niin, että hölisijän perhe on läsnä? 10 minuutin keskustelun jälkeen otat lempeän jämäkän katsekontaktin ensin tuttavaan ja sitten hänen puolisoonsa sanoen No niin, olipa mukava jutella, me jatkamme tästä juhannuksen viettoa perheen kesken. Hauskaa juhannusta teillekin!

Ihanko todella tuttavan puoliso (tai muu perhe) ei myöskään ymmärrä tästä vinkkiä ja johdattele hölisijää tiehensä?

Vierailija
35/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat hänelle etukäteen viestin, jossa asiallisesti kerrot ettet halua olla lomalla (tai muutenkaan enää jatkossa) hänen kanssaan tekemisissä. Hyvää kesää jne. Ei mitään "parisuhdeajasta" puhumista eikä sanallisesti sanottua "painu helvettiin". Tuot viestitse ilmi suoraan ja selkeästi, että et ole enää yhteydessä. Mm. aspergerille vihjeet eivät välttämättä toimi.

Vierailija
36/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ap sama tilanne. Juhannuksenviettopaikkaan on tulossa tollanen samanlainen ihminen, rasittava, raivostuttava jaskanjauhaja. Hän on niin syvällä maailmassaan, että edes töykeä paikalta poistaminen ei enää auta. Hän palaa kohta takaisin ja jauhanta jatkuu. Hänellä ei ole diagnoosia. On vain niin sanotusti jaska tyyppi, luonnevikainen. Rajaton ja pakonomainen pälpättäjä, jonka pitää koko ajan kuulla oma äänensä.

Meillä on yhteinen tuttu saanut kuukausi sitten vauvan, ja tämä jauhaja on kuulemma jo toisaalla jauhanut siitä, mitä "virheitä" tuttava vauvansa hoidossa muka tekee. Kuten arvaat, jauhaja on itse vanhempi, hedelmätön, siis lapseton nainen. On todennäköistä, että jos juhannuksena törmätään, hän jauhaa meillekin tuosta vauvan hoidosta. Täytyy vain taas kerran sanoa, että lähdetkö pois, olemme tässä oman perheen kesken, emme haluat jatkaa kanssasi, lähde pois.

Vierailija
37/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se tuttavan perhe tekee silloin, kun tuttava liimautuu muiden seuraan? Seuraavatko mukana?

Entä jos yrität itse päästä juttusille niin, että hölisijän perhe on läsnä? 10 minuutin keskustelun jälkeen otat lempeän jämäkän katsekontaktin ensin tuttavaan ja sitten hänen puolisoonsa sanoen No niin, olipa mukava jutella, me jatkamme tästä juhannuksen viettoa perheen kesken. Hauskaa juhannusta teillekin!

Ihanko todella tuttavan puoliso (tai muu perhe) ei myöskään ymmärrä tästä vinkkiä ja johdattele hölisijää tiehensä?

Miksi sillä olisi perhe? Ei kai tuollaisella ole perhettä.

Vierailija
38/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, miksi pitäisi olla perhe? Onko se sulle joku hyvän ihmisen mittari?

Vierailija
39/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, miksi pitäisi olla perhe? Onko se sulle joku hyvän ihmisen mittari?

Tarkoitin vaan, että kuka tuollaisen kanssa jaksaisi olla parisuhteessa niin pitkään, että menisi yksiin.

Vierailija
40/145 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen, ap. Jos ei ole tavannut tällaista ihmistä, voi olla vaikea kuvitella että heitä on olemassa.

Jos tällaiselle sanoo että no niin, meidän kuulumiset taitaa olla nyt vaihdettu ja jatkan nyt iltaa omassa seurueessani, hän loukkaantuu.

Jos normaali ihminen kokee itsensä loukkaantuneeksi, hän vetäytyy ja jättää jatkossa vähän etäisyyttä. Tällainen ihminen ei. Hänen pitää sen sijaan saada siinä paikassa tietää, että miksi? Miten niin kuulumiset vaihdettu? Miksi et halua olla minun seurassani? Miten niin puhun liikaa? En puhu, kaikki on ihan totta mitä olen puhunut? Ei kai siinä ole mitään väärää että tuttavan kanssa keskustelee, miten on? Eli mikä on ongelma? Niin hänen kälyn kummin kaimakin väitti että hän puhuu liikaa, mutta kälyn kummin kaiman serkku reputti ajokokeen, eli siitä selvisi että hän oli kaikkiaan väärässä, ja myös heidän kanssaan on aivan mukavasti oltu reissussa, joten miksi te nyt ette muka voi edes yhtä juhannusta yhdessä viettää?

Ja seuraa perässä, ja nauttii jokaisesta sekunnista jonka onnistuu toisen huomiota varastamaan.

Normaalien ihmisten päivä myös menee pilalle kunnon riitelystä, eli ei ole helppoja konsteja ulos noista tilanteista.

Tässä on muuten hyvin kuvailtu tuo ihmistyyppi. Kirjaimellisesti kiimassa jokaisesta sekunnista, jonka saa vietyä toisten aikaa. Haluaa pitää itsensä äänessä ja ottaa tilan muilta.

Tuo on totta, että normaalien ihmisten päivä menee pilalle konflikteista. Juhannuksena pitäisi saada olla rauhassa ja rennosti.

Korostetaan vielä sellaisille, jotka eivät tunne tuota ihmistyyppiä. Kyse ei ole kännissä jankkaajista, vaikka repliikit ovat ihan samanlaisia. "Tämä paikka on varattu." "Ai että oikein varattu, eikä minulle? No kuule annas kun mä kerron. Ei ollut tarkoitus häiritä, oli vain niin nättiä likkaa liikkeellä. Tai nyt kun läheltä katson, niin ethän sä nätti ole. Tota kaveria mä voisin kyllä... Antakaa nyt istun hetkeksi. Kato mä kerron teille... Mä oon sellainen mies, että" ja tähän kohtaan kymmenen minuutin örinämonologi, jonka jälkeen mies istuu viereiseen pöytään ja tuijottaa ja huutelee sieltä, kunnes naisten ilta on lopullisesti pilalla.

Kirjoitettuna hauskan kuuloinen. Oikein suomalainen näytelmähahmo. Mutta paikanpäällä tämä on psyykkisesti raskasta. Tälle on olemassa jokin psykologian termikin, miten tuollaiset ihmiset imevät muilta hapen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän