Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Syövätkö jotain erilaista kuin ennen?
Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Ei 2010-luvun alkupuolella nuoret olleet noin pyöreässä kunnossa, suurin osa parikymppisistä oli hoikkia. Syövätkö nykynuoret jotain sellaista, mitä ei vielä n. 10 v sitten syöty?
Kommentit (554)
Arkiliikunta, siis kotityöt ja kotimatkojen kulkeminen omaa fysiikkaa hyödyntäen puuttuu, ei tarvitse tehdä mitään.
Liikutaan autolla tai seistaan potkulaudan päällä kun liikutaan paikasta toiseen.
Istutaan kokoajan.
Ollaan sisällä, ennen nuoret oli aina ulkona kun mahdollista (ainakin maalla).
Kemikaalit ja ympäristömyrkyt sotkee aineenvaihdunnan ja hormoonit.
STRESSI lihottaa.
Ruokaa ja naposteltavaa, karkkia on ihan joka paikassa tarjolla.
Veikkaan että suurimmat syyt ovat
- stressi, stressihormoni lihottaa jo itsessään ja stressi saa syömään lohturuokaa (mitä se sitten kenelläkin on).
- kemikaalit joita saadaan ihan joka paikasta. Ne sotkee hormoonit. Näkeehän tuon ku enenevässä määrin nuorilla miehilläkin alkaa olla rasvaiset rinnat, hyvinkin leveät reidet ja pulskat ahterit.
Tämä on ihan uusi ilmiö jota ei kyllä ollut havaittavissa vielä esim 20-30 v sitten. Tukevat miehet oli eri tavalla tukevia, nyt rasvakudosta kertyy samoihin paikkoihin kuin naisilla.
..... ai niin, paitsi että eikös miehet naisellistu muutenkin kokoajan enenevässämäärin?
Mä olen lihonut parikymppisenä ja on osa ystävistäkin, itsellä sitä nosti välillisesti huono terveystilanne (kroonista kipua ja väsymystä) yhdistettynä arkirytmien muuttumiseen ja hankalaan elämäntilanteeseen. Söin epäsäännöllisesti ja huonosti.
Ystävälli on sairauksia (sekä mt-ongelmaa että fyysistä), jotka vaikuttaa elämänhallintaa ja osa painonhallintaan (esim. 1.- ja kakkostyypin diabete, PCOS, ehkä kilpparin vajis).
Epäsäännöllinen syöminen on ykkösongelma, totta kai illalla maistuu pizza, kun päivällä ei syö tarpeeksi. 😬
Mä lihoin kun piti opiskella ja käydä töissä, eikä ollut energiaa kokata niin paljoa kotona, eikä ollut aikaa vanhoille liikuntaharrastuksille.
Jengi vetää prosessointua paskaa sekä energiajuomia ja siinä se syy on. Lopettakaa jumalauta niiden valmisruokien syönti ja alkakaa tehdä alusta alkaen itse ruokanne sekä leipokaa leipänne. Siinä säästyy rahaa ja vaa'an paristot. Ruoka ei ole vielä edes kallista ja sanon näin vaikka olen itsekin kelan minimituilla, silti on varaa syödä jopa kalaa 2-3krt viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-aikojen puuttuminen.
Ei tehdä aterioita ja istuta rauhassa syömässä vaan esimerkiksi illan mittaan napostellaan karkkipussi tai sipsipussi katsoessa TV-sarjaa.
Kun näkee näitä kaupan kassalla: kokista, pitsaa, energiajuomaa tai sidukkaa, mäyräkoira, hampurilaisia ja karkkia, suklaata. Mietin välillä missä näiden vanhemmat on. Onko kaikki tällaiset orpoja kun yhteiskuntaahan syytetään kaikista nuorten ongelmista. Kyllä minusta ne syylliset löytyy ihan siitä kotoa.
Vanhemmat ei välitä hevonpskaa siitä mitä kakarat tunkee suuhunsa. Kukaan ei kasvata, kaikki syyttää yhteiskuntaa. Vanhemmat on ihan kujalla mitä niille sänkyjensä hedelmille pitäis oikeasti opettaa.
Hyvä ettei nälänhätää kärsivillä alueilla ole stressiä ja unettomuutta, sittehän ne ois lihavia ja nälkäisiä.
Syitähän tähän lihomiseen on varmasti monia. Lasten ja nuorten lihavuus on tainnut olla tasaisessa nousussa viimeiset 20 vuotta ainakin. Kaupoissa on nykyisin runsauden pula kaikista mahdollisista syötävistä ja juotavista herkuista, mainonta on kattavampaa ja some on lisännyt mainontaa osaltaan. Pikaruokapaikkoja on jokainen vähintään keskisuuri kaupunki pullollaan. Lapset eivät saa enää pientä viikkorahaa, vaan rahaa sen mukaan mitä haluavat kuluttaa (jos vanhempien talous antaa myöten). Liikkuminen paikasta toiseen tapahtuu harvemmin pyörällä taikka kävellen. Henkilöauto, julkinen liikenne, sähköpotkulaudat ja mopot/mopoautot mahdollisuuksien mukaan ovat parempi vaihtoehto. Ihmisiä ei tavata enää niin paljon ja lasten ulkosalla leikkiminen on jäänyt, lapset laitetaan täyttämään sen sijaan liikuntatarve harrastuksiin, osan lapsista harrastaessa taas hyvin vähän mitään liikunnallista. Monet ei-tavoitteelliset jumppa- ja liikuntakerhot, joissa harrastetaan 1-2 krt viikossa n. 45-60min kerrallaan ovat kalorien kulutukseltaan samaa tasoa kuin vanhainkodin voimisteluhetket, mikä on pieni murto-osa siitä energiankulutuksesta mitä ennen kului lapsilla pihaleikeissä. Joillakin lapsilla ja nuorilla some vain lisää yksinäisyyttä ja mielenterveysongelmia, mikä myös heikentää fyysistä hyvinvointia. Vanhemmilla on kiire ja eivät ehdi laittaa ruokaa, nämä heikot ruokailutottumukset ja laiskuus välittyvät sitten lapsillekin. Tiivistäen, lapsi, joka on erinäisten laitteiden kuten kännykkä, tietokone, pelikonsoli ja tv ympäröimänä suurimman osan vuorokaudesta ja ruokitaan hötöllä ei nuorena aikuisena tiedä paremmasta ja jatkaa samojen elintapojen ja kulutustottumusten parissa. Lihavuus ei myöskään ole enää paheksuttavaa, kuten ei elämänhallinnan menettäminenkään, enemmän paheksuttavaa on se, jos joku kehtaa kyseenalaistaa nykypäivänä tällaisen elämäntavan.
Vierailija kirjoitti:
"Kilpirauhasen vajaatoiminta" :D
Älkää ymmärtäkö väärin, oikeitakin diagnooseja on, mutta tuntuu että tätä ehdotetaan lääkärille aina kun tulee ylimääräistä eik ihmiset laiskuttaan jaksa panostaa elämiseen.
Ja itseasiassa syömällä terveellisesti tuonkin voi saada takaisin toimimaan normaalisti. Mutta ollaan laiskoja ja syödään kakkaa ja syytetään oiretta, eikä juurisyytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva lukea tällaista kun 40-50v. tantat täällä arvostelee nuorten kroppia. Itse olen huomannut päinvastaisen ilmiön, mielestäni nykynuoret ovat laihempia kuin 80-90-luvun nuoret. Tietenkin elintason nousun myötä olemme normaalikokoisia verrattuna nälkää nähneisiin isovanhempiimme, mutta keski-ikäiset ovat ne, jotka syövät itsekkäästi lihaa ja omaavat isot mahat.
T.n25v. 169cm 57kg.
Tässä taas nähdään kuinka kujalla nuoret(kin) ovat ravitsemuksesta. Ei käsittelemätön liha lihota. Eikä se että syö rasvaa tarkoita sitä, että se rasva jotenkin vain siirtyy suoraan kroppaan 1:1.
Minä ja mieheni jätettiin ruokavaliosta kokonaan liha ja leikkeleet pois, kun oltiin lievästi ylipainoisia ja miehellä verenpaine ja kolesteroli koholla, nyt 6v jälkeen painoni on laskenut 9kg ja miehellä 17kg vaikka mitään muita muuta muutoksia emme ole tehneet ruokavalioon, päinvastoin syöneet enemmän, emmekä ole edes laihduttaneet tarkoituksella vaan paino vain on laskenut ja nyt pari vuotta pysynyt paikallaan.
Eli ainakin meidän tapauksella lihalla oli suuri merkitys painonhallinnassa, kun syötiin lihaa lähes päivittäin.Älä viitsi valehdella. Liha ei lihota.
Tämä on totta. Olisi jännä kuulla miten ihmiset perustelevat itselleen, että lihasta tulleet kalorit lihottavat, mutta vaikkapa ruisleivästä tulleet kalorit eivät lihota. Mikä on se mekanismi heidän järjenjuoksussaan.
Se nyt on tutkittu aikoja sitten, että kalori ei ole kalori. Kalori mittarina on pelkkä palamisen mittaustapa. Liha jämähtää suolistoon pitkäksi aikaa kun taasen ruisleipä tulee ulos hyvinkin nopeasti.
Samoin kalorit lasketaan sisäänottona, mutta ei ollenkaan huomioida, että osa tavarasta aina tulee myös ulos. Kaikki sisääntankattu ei siis jää sisälle. Kaikessa syödyssä on ylimääräisiä ainesosia ja se tulee sitten kakkana ja pisuna ulos. Sekä hikoillessa.
Suurin osa palamisen materiaalista itse asiassa tulee ulos ... siten kuin kaikessa palamisessa. Hiilidioksidina. Eli siis kakka ja pisu, sekä hikoilu on itse asiassa pienempi osa ulostulevaa kuin uloshengittäminen. Suurin osa kaloreista kirjaimellisesti PALAA, eikä keho muutoin käytä asiaa.
Ihmisten lihominen johtuu yksinkertaisesti siitä, että ihmiset syö liikaa suhteessa tarpeeseen. Aikuisen tarpeellinen annoskoko on yllättävän pieni. Se on niin pieni, kuin kaupan ne pienet valmisruokamuovipakkaukset on. Se on yksi päivän ateria. Vanhassa maailmassa lautaskoko oli pienempi. Samoin syötiin vain ruoka-aikoina eikä närpitty jääkaapilla aikojen ulkopuolella.
On laskettu, että nykyihminen syö noin 10-30% liikaa tarpeeseensa nähden. Ei siis tuplasti tai triplasti liikaa. Lautaset vain yksinkertaisesti on pikkasen isompia kuin "mummola-aikoina".
Kun tuota jatkuu vuosikausia ja vuosikymmeniä, tulee kiloja hiipien pikkuhiljaa. Samoin myös vatsalaukku venyy ja on hurjan vaikea totuttautua siihen pienempään annokseen. Lapsillahan tuo käy vielä luonnostaan kun vatsalaukku ei ole venynyt ja aineenvaihdunta, pituuskasvu yms vie valtavat määrät energiaa. Siten lapset on suomessa todella hyvässä kunnossa mutta siinä kakskymppisenä alkaa lässähtäminen.
Samasta syystä myös lihavuusleikkaus on ihan pätevä hoitomuoto. Siinä pienennetään se vatsalaukku ottamaan vastaan sitä "oikeaa annoskokoa" joka siis on edelleenkin se pieni kaupan valmisruokapaketillinen ruokaa. Ja ihminen laihtuu. Tutkitusti ja kokeillusti.
Kun olet noin asiaan perehtynyt, niin tiedät varmaan, että ihmiskeho käyttää proteinin palamiseen 30% sen energiasta. Rasvalla ja hiilareilla sen on lähempänä nollaa. Oli siinä jotain, mutten muista tarkkoja lukuja, mutta alle 5%. Joten miksi dieetit yleensä toimii johtuu siitä, että siinä syödään paljon proteinia. Se täyttää, pitää nälän kauan pois ja antaa tasaisesti energiaa. Eli se energiamäärä on todellisuudessa 30% pienempi, kuin rasvalla ja hiilihydraatilla tankatessa. Muttei sitäkään saa liikaa syödä, koska se alkaa rasittamaan munuaisia. Mutta liika määrä on jo sellainen, että ei sitä kovin helposti edes pysty syömään normaalista lihasta ja silloinkin pitää olla täyai sohvaperuna.
Sokeria pahempi on vielä glukoosi-fruktoosisiirappi, joka lisää enemmän makeanhimoa. Itse kun en syö tai juo mitään, missä on aspartaamia niin suhtautuminen valkoiseen sokeriin on neutraalia ja Coca Colaa juon harvakseltaan. Rasvamaksakin on lisääntynyt jopa pienillä lapsilla. Välillä makeutan kotimaisella hunajalla avokadosuklaamoussen tai teen hunajalla makeutettua raakakakkua.
No en tiedä. Itse olen samaa kokoa kuin yläasteella. Mulla on diabetes mutta diabeteksella ei ole tekemistä kovinkaan paljon painon kanssa.
N25
Kyllä näitä ylipainoisia nuoria on ollut jo 20 vuotta, osa on tosi laihoja ja osa ei. Siideri ja sipsit. Sitä siideriä vedetään paljon enemmän kuin me 80-luvun nuoret drinkkejä, joita otettiin vain kohtuudella, vaikka makeita olivatkin. Eihän me vihanneksia paljon syöty, porkkanaraaste tai kaaliraaste toimittivat kasvisten virkaa ja mitä nyt keitoissa oli mukana. Kiinankaali-anananas salaatti oli ainoa salaatti, mitä usein tarjottiin. Tomaattia ja kurkkua vähän leivän päällä ja siinäpä se. Ensimmäisen kerran näin paprikan vuonna 1985 ja meni 90-luvulle ennen kuin maistoin.
Kaikki tuntemani ylipainoiset ovat kasvissyöjiä. Hiilareilla elävät, proteiinit puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Syökää omenoita!!
Omenat röyhtäyttävät, pierettävät ja turvottavat ja lisäksi ovat melkoisia sokeripommeja. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani ylipainoiset ovat kasvissyöjiä. Hiilareilla elävät, proteiinit puuttuu.
Älä jaksa. Lihavista suomalaisista melkein kaikki ovat sekasyöjiä. Meitä kasvissyöjiä on niin vähänkin, että eihän tuossa viestissäsi ole mitään järkeä.
Koska kaikilla on enemmän rahaa käytössä ja kaupoissa on mitä ostaa... Se lihominen alkaa jo lapsena ja sitten parikymppisenä on jo hyvin näkyvää. Itse olin tikkulaiha ja hentoinen parikymppinen 80- luvulla ja ehkä niihin aikoihin alkoi kaikki kasvaa, jätskitötteröistä ja karkkipusseista alkaen.
Lapsena oli hyvin säännöllinen ruokarytmi eikä välipaloja tunnettu. Aamiainen, kouluruoka, kotona päivällinen ja iltapala. Meillä ei juotu limuja eikä syöty muroja tai perunalastujakaan vaikka joissakin perheissä ne taisi olla ihan tavallisia. Sain taskurahaa kotoa ja ostin kyllä karkkia monta kertaa viikossa mutta ne määrät olivat todella kohtuullisia tyyliin yksi suffeli tai karkkilaatikko.
Ja tulihan sitä käveltyä tai pyöräiltuä joka päivä muutama kilometri.
Miten jollain on aikaa vahtia toisten läskejä ja pohtia vielä sitä. 😂😂😂
No kyllä minä valitsen mieluummin nuo korvikkeet silloin kun jotain virvoitusjuomia haluan juoda. Mutta eihän nuokaan terveellisiä ole ja ilmeisesti lisäävät nälkää.