Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Syövätkö jotain erilaista kuin ennen?

Vierailija
19.06.2022 |

Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Ei 2010-luvun alkupuolella nuoret olleet noin pyöreässä kunnossa, suurin osa parikymppisistä oli hoikkia. Syövätkö nykynuoret jotain sellaista, mitä ei vielä n. 10 v sitten syöty?

Kommentit (554)

Vierailija
501/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syökää omenoita!!

Omenat röyhtäyttävät, pierettävät ja turvottavat ja lisäksi ovat melkoisia sokeripommeja. Ei kiitos.

Se joka pierua pidättää, sillä on jotain muutakin salattavaa.

Vierailija
502/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lihava nuori mutta ei mua kiinnosta se että olen lihava ja olen lihava koska mua ei kiinnosta liikkua eikä mua kiinnosta se mitä syön. Tiedän että ylipaino aihettaa terveysongelmia mutta ei kiinnosta, kuolen sitten kun kuolen.

Oliko muuta kysyttävää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin leivätkin ovat makeampia kuin ennen. Fazer makeuttaa juuri ne sämpylät joita lapsille syötetään erityisesti. Hyvin harva leipomo nykyisin ei kuulu Fazerin omistukseen.

Vierailija
504/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on enemmän tuo syöminen/juominen kuin liikunnan vähyys. Nimittäin aikamoisen määrän saa liikkua, että saa kaloreita kulumaan esim. sokerisen energiajuoman verran. Ihminen kuitenkin kuluttaa aika paljon energiaa pelkällä olemassaolollaan, etenkin kasvava teini. Sokeria nykyään on niin paljon joka paikassa, että sitä tulee ihan liikaa kun ottaa kaikki napostelut huomioon.

Siksihän ne parikymppiset lihoo, kun ruokailutottumukset on kuin kasvavalla teinillä, mutta energiantarve paljon pienempi.

Vierailija
505/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jollain on aikaa vahtia toisten läskejä ja pohtia vielä sitä. 😂😂😂

Kansanterveydelliset ongelmat on kansan yhteisiä ongelmia. Siihen ei vaadita yhtään lisäaikaa että näkee asioita.

Vierailija
506/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä ylipainoisia nuoria on ollut jo 20 vuotta, osa on tosi laihoja ja osa ei. Siideri ja sipsit. Sitä siideriä vedetään paljon enemmän kuin me 80-luvun nuoret drinkkejä, joita otettiin vain kohtuudella, vaikka makeita olivatkin. Eihän me vihanneksia paljon syöty, porkkanaraaste tai kaaliraaste toimittivat kasvisten virkaa ja mitä nyt keitoissa oli mukana. Kiinankaali-anananas salaatti oli ainoa salaatti, mitä usein tarjottiin. Tomaattia ja kurkkua vähän leivän päällä ja siinäpä se. Ensimmäisen kerran näin paprikan vuonna 1985 ja meni 90-luvulle ennen kuin maistoin.  

Nyt  oli kylläkin puhe nykyisistä parikymppisistä, älkää yrittäkökään vetää vessasta alas meitä jotka oltiin 20 vuotta sitten kakskytjarisat.

Vierailija
507/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuslääkkeet

Vierailija
508/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin lihonnut kun olen stressannut työtä ja saanut syödä firmaan piikkiin maittavan lounaan, kun ennen söin vaan salaatin ja rahkan työpäivän aikana.

1,5kk tullut 2kg ... Asialle pitää tehdä jotakin, olen jo nyt järkyttynyt miten nopeasti se voi tapahtua. Ehkä sitten kun työn jatkuminen selviää nii alan laihtumaan huomaamatta.

Vierailija
509/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syökää omenoita!!

Omenat röyhtäyttävät, pierettävät ja turvottavat ja lisäksi ovat melkoisia sokeripommeja. Ei kiitos.

Vanha sanonta pitää paikkansa. Mutta tosissaan omenat käynnistävät suolessa sellaisenkin käymisreaktion etenkin, jos vielä erehtyy vetämään samaan satsiin leipää tai muuta jauhomössöä mahalaukkuun ja suoleen, niin sellaiset mädännyspierut luvassa, että ei oo todellista. En suosittele kenellekään.

Vierailija
510/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin leivätkin ovat makeampia kuin ennen. Fazer makeuttaa juuri ne sämpylät joita lapsille syötetään erityisesti. Hyvin harva leipomo nykyisin ei kuulu Fazerin omistukseen.

Leivät eivät ole nykyään enää leipää nähneetkään. Ne ovat tehohiivalla paisutettuja kepeitä kumipalloja. Täynnä säilöntäaineita ja muuta paskaa. Ei ihme, että jengi turpoaa.

Vierailija
511/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mutta itse olen timmissä kunnossa ja parikymppinen. Terveelliset ruuat ja liikunta on niin pysyy hyvässä muodossa. Varmaan on unohtunut liikunnan ja ruokavalion tärkeys elämässä.

Liikunta on kivaa, muttei se laihduta.

Näinhän sitä sanotaan ja olen itsekin olettanut niin. Tänä keväänä päätin laajentaa viljelyharrastusta niin, että käänsin talikolla maata itseni ihan puhki ja kaikkea muuta mitä siihen liittyy. En siis todellakaan miettinyt tuota liikuntana tai laihduttamisena vaan ihan viljelynä. Olen sen verran lihava, että kun olen 175 cm pitkä, painoin n. 97-98 kg. Kävin sitten jostain päähänpistosta vaa'alla joitain viikkoja huhkittuani ja painoin 92 kg. En ole mikään dieettityyppi, en ole varmaan ikinä elämässäni edes laihtunut, pikku hiljaa vain lihonut. Olin tosi yllättynyt. Syömisiä en ole kytännyt, kun en ole laihduttanutkaan. En voi muuta keksiä kuin että tuo välillä ihan liiankin rankka huhkiminen pisti kropassani jotain liikkeelle. Käsittääkseni nuo liikuntamäärät ovat olleet sellaisia, ettei niillä periaatteessa voi laihtua noin paljon, jos laskee vain kulutettuja kaloreita. 

Todennäköisesti syynä oli kuitenkin se, että vietit runsaasti aikaa siellä kasvimaalla. Silloin et ollut jääkaapin ulottuvilla syömässä koko ajan. Ei tuollaisella liikunnalla laihduta viittä kiloa muutamassa viikossa. (Toki osa oli varmasti myös nestettä).

Olen tosiaan miettinyt ja ihmetellyt asiaa. Olen aiemminkin huomannut, että esim. lenkkeily kyllä järkevöittää syömisiä eli vaikka liikunta voi lisätä nälän tunnetta, sen voittamiseen riittää ns. normaali ruoka normaalina annoksena. Mielitekoja tulee yksinkertaisesti vähemmän. Mutta kyllä sellaiset "mättämiset" ovat muutenkin jääneet viime vuosina eli jos syöminen järkevöityi vähän tuon huhkimisen myötä, en silti voi käsittää miten laihduin noin paljon. Siis jonkin kilon nyt ymmärtäisin, mutta että joku 6 kg? Ja mitään ei nyt ainakaan vielä ole tullut takaisin. Hemmetti on kyllä mahtava tapa laihtua, kun tykkään vielä viljelyksillä rymyämisestä :)

Vierailija
512/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hese

Mäkki

Siideri, makea päärynäsiideri eritoten

Karkkii/Mässyy

Sipsii

Burgerkingii

lisää Mäkkii

lisää siiderii

Siideripissii pusikkoon

Lisää hesee

ja burgerkingii

Piisii lisää 

Lisää mäkkii

ja 

Siiderii

Valas kelluu

Uimarengas ala naturel

Lisää sössii

Läski sössii

Retardoo

Bimboläski

Bailandoo

Vierailija
513/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuslääkkeet

Varmasti osalla vaikuttavat mutta kun näyttää enemmistö olevan tukevassa kunnossa, ei kait enemmistöä vielä ole pakotettu tai yllytetty lääkkeitä syömään vaikka siihen kait niillä pyrkimys on.

Tietokoneet ja kännyt voivat viedä yöunia jotka olisivat tarpeen elimistölle.

Juuri tänään katselin että mitenhän noi sähköpotkulaudat kestää tuon kokoisia joita kolme tyttöä oli niillä ajellessaan. Sen verta nuoren näköisiä ettei luulisi vielä montaa vuotta siideriäkään olevan mennyt.

Vierailija
514/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elektroninen uhreilu.

En edes ymmärrä, miksi sitä kutsutaan urheiluksi?

Joku fancy nimi keksitty ihan tietokoneella/pelikonsolilla pelaamiselle?

Vierailija
515/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baareissa ja konserteissa ei enää tanssita ja liikuta, vaan istutaan paikallaan syömässä ja juomassa.

Vierailija
516/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimahallissa tämän ilmiön kyllä näkee. Uin joka viikko, joten katsanto on aika laaja sikäli.

Lapset on pääasiallisesti laihoja. Tottakai on muutamia poikkeuksia, mutta se iso massa.

Teini-ikäisetkin on vielä ihan ok kunnossa. Laihoja on jo vähän vähemmän, mutta tilanne ei vielä ole katastrofaalinen.

Parikymppisissä alkaakin se laiha olla jo todella harvinainen. Ei mitään järkyn lihavaa mutta selkeästi on jo pyöreyttä.

Aikuisista ei viitsi edes aloittaa, eikä vanhuksista. Lähes kaikki löllyröitä.

Jokin asia siis tapahtuu siinä noin 15-20 vuotiaana. Eikä se käänny toiseenkaan suuntaan. Ilmiön on oltava siis suht huomaamaton.

Tässä se onkin, teininä voi syödä aivan käsittämättömiä määriä ja se vain katoaa jonnekin (kasvamiseen, yms). Mutta jossakin vaiheessa se loppuu ja pitäisi vähentää syömisiään ja juomisiaan. Mutta ei se yhdessä yössä tule se ylipaino, se pikkuhiljaa hivuttautuu ilman että sitä huomaa, ellei ihan ole ulkonäkökeskeinen peiliin- ja puntariintuijottelija. Ja kun se on tullut siihen pisteeseen, että itsekin huomaa, sitä on todella vaikea saada pois. Itse havahduin n. 35-vuotiaana, että nyt alkaa olla jo liikaa. Sain muutaman kilon häviämään ihan vain ruokailua säätämällä. Vaikka en ole vielä BMI-asteikolla normaalipainoinen, olen silti tyytyväinen, että sain ylipainon kasvun kuriin. Yritän nyt löytää lisämotivaatiota vaikka vähän enempään liikkumiseen, että saisi sitten mieltä kohotettua, mutta aika masentavaa aikaa elämme, eikä elämästä tule enää sen parempaa vaikka olisi miten timmi tässä iässä. M47

Tässä sivutaan asiaa, mikä minua on aika ajoin tyrmistyttänyt näissä keskusteluissa. Kyllä, etenkin teinipojilla mitkä vaan pizzat tuntuvat katoavan kuin johonkin mustaan aukkoon, silti ne pojat ovat laihoja. Monella äidillä tuntuu olevan käsitys, ettei ole MITÄÄN VÄLIÄ mitä nuori syö, kunhan ei liho. Mutta entäpä jos jo kotona lihapatojen ääressä oppii siihen, että kaiken lisäksi voi vetäistä limsat ja hampurilaiset ihan vain välipalaksi, mitä sitten tapahtuu kun tämä onni ja autuus loppuu iän myötä, että voi syödä lihomatta mitä vain ja juuri siinä vaiheessa muutetaan usein vielä omilleen? Alkaako se poika siinä parikymppisenä sitten raastaa juureksia lautaselle mukisematta ja kohauttaa vain olkiaan rasva- ja sokeripommeille? No ei ala. Oikeasti ruokakasvatus kodeissa on tärkeää vielä nuoruusiässäkin. Olen siinä onnellisessa asemassa, että 70-luvulla syntyneenä en tottunut lapsena ja nuorena mihinkään nouto-, ravintola- tai ylipäänsä roskaruokaan. Ne ovat minulle yhä edelleen poikkeus, ihan mukava sellainen välillä.

Ja tässä puhuttiin vasta lihomisesta. Mitä se tekee ihmisen terveydelle, ettei saa riittävästi hyviä ravintoaineita, se näkökulma unohdetaan täysin, kun tuijotetaan vain painoa.

Vierailija
517/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syökää omenoita!!

Vanha sanonta pitää paikkansa. Mutta tosissaan omenat käynnistävät suolessa sellaisenkin käymisreaktion etenkin, jos vielä erehtyy vetämään samaan satsiin leipää tai muuta jauhomössöä mahalaukkuun ja suoleen, niin sellaiset mädännyspierut luvassa, että ei oo todellista. En suosittele kenellekään.

Minusta omenat on piristäviä, hyvänmakuisia ja raikkaita syötäviä. Karkkia tai sipsejä jos vetää niin alkaa minua ainakin väsyttää ne, mutta omenat ei. Voihan syödä vaikka appelsiinejäkin, jotkut appelsiinit on tosin niin kuivia ja maistuvat puulle että ei houkuta, mutta mehukkaat appelsiinit on kyllä hyviä jos onnistuu semmoisia ostamaan. Banaani taas on semmoista makeaa mössöä, en tiedä liekö banaani juuri karkkia parempaa tai terveellisempää, liekö siinäkin luonnonsokeria niin paljon että siksi makeaa.

Näillä hedelmillä ajan lähinnä sitä takaa, että olisi jokin terveellisempi vaihtoehto karkille sun muulle jonniinjoutavalle mässylle.

Vierailija
518/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsähän tämä: situkka, suklaa ja - yllätys yllätys - sipsit! Eli kolme ässää :(

Vierailija
519/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Baareissa ja konserteissa ei enää tanssita ja liikuta, vaan istutaan paikallaan syömässä ja juomassa.

Eihän nuoret jaksa enää seisoa viittä minuuttia. Jos tullaan ostoksille äidin kanssa liikkeeseen, jossa itselle ei ehkä ole niin kiintoisaa katseltavaa, niin istutaan vaikka näyteikkunan somisteisiin räpläämään kännykkää. Todella säälittävää.

Vierailija
520/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt järkeä peliin. Kyllä me keski-ikäsetkin ollaan paljo lihavempia tänäpäivänä kun keski-ikäset esm 80 luvulla. Turha osoittaa nuoria sormella ku koko porukka iästä riippumatta on ylipainoisia.

Täällä +50 v. 10 kiloo ylimääräistä.