Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Syövätkö jotain erilaista kuin ennen?
Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Ei 2010-luvun alkupuolella nuoret olleet noin pyöreässä kunnossa, suurin osa parikymppisistä oli hoikkia. Syövätkö nykynuoret jotain sellaista, mitä ei vielä n. 10 v sitten syöty?
Kommentit (554)
Vierailija kirjoitti:
Kännykät passivoivat ehkä enemmän. Muutos yhteiskunnassa. Syödään liian vähän kasviksia.
Perheiden pahoinvointi.
Maailmanmeno, korona, sota lähialueella, ehkä vielä meilläkin.
Syödään siis varastoon jos tulee sota tai iskee korona? Kännykät kyllä passivoi itse kutakin. 2010 ei mielestäni oltu mitenkään erityisen hoikkia, pikemminkin päinvastoin. Nykyään ylipaino on helpompi havaita, kun pukeudutaan niin paljastavasti. On jo miltei hämmentävää, jos jollain on peittävämpää päällä. Ihan valehtelematta näin hiljattain Kampin alueella kävelevän tukevahkon naisoletetun pelkissä stringeissä. Ihan muina henkilöinä paineli menemään. 2010 kun olin parikymppinen, ei olisi moinen tullut kuulonkaan. Ylenpalttista paljastelua pidettiin siihen aikaan nolona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan mäkkärin ohi jokapäivä ,aina täynnä nuoria naisia, yksittäisiä lapsia ja miespuolisia toki myös.
Tykkään ruuasta, ihan liikaakin. Mutta oikeasti en ymmärrä, mitä hyvää on Mäkkärin ruuissa? Siis maussa. Maistaako teinit ja lapset jotenkin eri tavalla nuo pikaruuat? En koskaan sanoisi, että menen HERKUTTELEMAAN Mäkkäriin tai vastaavaan.
Noihin teollisiin ja sokerisiin ruokiin jää koukkuun ja niitä tottuu syömään.
Olen vieroittanut itseni sekä prosessoidusta ruuasta että sokerista ja en pysty niitä enää syömään. Sokeri maistuu kuin myrkylle ja happohyökkäys tuntuu suussa. Teolliset mössöt maistuvat kaikki samalle ja ovat usein ylisuolattuja.
Vieroittamisessa ei mennyt kauan ja syön todella herkullisia ruokia. Sokeria voin syödä vaikka hyvässä konvehtissa, en ole absolutisti siinä suhteessa. Suosittelen kaikille.
Olen kaupassa töissä ja kyllähän ne nuoret ostaa paljon energiajuomia ja herkkuja. Nykyään monet kaupat ovat 247 auki niin mielihaluja pääsee toteuttamaan koska vaan, jopa tämmöisessä kyläpahasessa. Omassa nuoruudessa vain jotkut abc:t olivat yötä myöten auki, mutta niihin oli pitkä matka. Tosin itse olin pyöreä teini, joka eli hesen ruoalla. Ja olen pyöreä aikuinen, joka syö ihan liikaa suklaata.
Nykyään jopa tölkkimaississa on sokeria. Oikeasti. Tölkkimaississa. Sen lisäksi, että siinä on suolaa.
Paitsi siinä paremmassa, Bonduellessa.
Totta kai ruuasta tehdään koukuttavampaa, koska ruuan tekevät yritykset ja yritysten tehtävä on tahkota voittoa.
Liikutaan vähemmän ja syödään sitäkin enemmän. Energiajuomat+pikaruoka. Tai sitten nuoret vaan on stressaantuneempia ja se itsessään sekä sitä turruttavat konstit.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään jopa tölkkimaississa on sokeria. Oikeasti. Tölkkimaississa. Sen lisäksi, että siinä on suolaa.
Paitsi siinä paremmassa, Bonduellessa.
Totta kai ruuasta tehdään koukuttavampaa, koska ruuan tekevät yritykset ja yritysten tehtävä on tahkota voittoa.
Ja sitten pulskat ostavat ylihintaisia nutriletteja, ravintoterapiaa, verikokeita, pt:n ja kuntosalikortin, jota eivät koskaan käytä.
Pulska on yksinkertaisesti parempi kuluttaja kuin perusterve perushoikka.
Psyykkiset ongelmat, syöminen ja juominen tunteisiin.
Yksi syy: Kauppojen paistopisteet!!! Peruskoulun alempiluokkalaisetkin syöksyvät heti koulupäivän päätyttyä hakemaan munkkia, pullaa, croisantia tm. erittäin energiapitoista suuhunsa ja se huuhdellaan alas litran purkilla sokerimehua, huom. pillimehu ei riitä mihinkään...
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupassa töissä ja kyllähän ne nuoret ostaa paljon energiajuomia ja herkkuja. Nykyään monet kaupat ovat 247 auki niin mielihaluja pääsee toteuttamaan koska vaan, jopa tämmöisessä kyläpahasessa. Omassa nuoruudessa vain jotkut abc:t olivat yötä myöten auki, mutta niihin oli pitkä matka. Tosin itse olin pyöreä teini, joka eli hesen ruoalla. Ja olen pyöreä aikuinen, joka syö ihan liikaa suklaata.
Nuo energiajuomat on kyllä yksi perkle. Tunnen ihmisiä, jotka juovat päivittäin niitä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy: Kauppojen paistopisteet!!! Peruskoulun alempiluokkalaisetkin syöksyvät heti koulupäivän päätyttyä hakemaan munkkia, pullaa, croisantia tm. erittäin energiapitoista suuhunsa ja se huuhdellaan alas litran purkilla sokerimehua, huom. pillimehu ei riitä mihinkään...
Aina kun käyn pienessä lähikaupassa, löytyy tietyiltä ihmistyypeiltä tietyt ostokset. Pienemmät lapset: karkkia ja limua, nuoret: energiajuoma ja paistopistetuotteita (pasteija, berliinininmunkki ym), 35-45-vuotiaat miehet: olutta, 45+ miehet: maitoa, Lauantaimakkaraa tms, leipää. Siinäpä terveelliset eväät.
Sitten kun mennään aikaan, jolloin ei ollut vielä somea, älylaitteita, kaiken maailman tietokonepelejä, konsolipelejä, sähköhärpäkkeitä jne., oltiin paljon hoikempia. Kuljettiin fillareilla, vietettiin paljon aikaa ulkona, eikä Suomeen ollut rantautunut vielä ensimmäistä McDonald'sia.
Kai sitä läskiksi muututaan, kun jätetään liikunta pois ja korvataan se roskaruoalla ja paikallaan ololla.
Sipsiä, limpsaa, pelaamista ja netissä trollausta. Välillä otetaan sähkölauta tai mauto alle ja lähetään käymään mäkissä. Sitten tullaan niin laiskoiksi, että minkään liikunnan aloittaminen ei enää edes onnistu, koska ollaan opittu siihen tiettyyn elämäntapaan, missä ei "turhaan" liikuta ja nähdä vaivaa minkään eteen.
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut että nuoret nykyään olisi muka lihavampia.
Syövät enemmän ja liikkuvat vähemmän. Sähköpotkulaudat ja ruokien tilaaminen kotiin tulevat vähentämään tavallista hyötyliikuntaa entisestään.
Tänään juuri näin pullukan parikymppisen tytön napapaidassa ja collareissa niin että maha pullotti paljaana pitkällä. Tajusin tytön varmaan kuvittelevan olevansa isoperseisen kauneusihanteen mukainen. Ei kukaan nainen muuten esittelisi sillä tavalla lihavaa isoa mahaansa. Joku kehonkuvan häiriö kyseessä kun kuvittelevat liikakilojensa sijoittuvan kuin joillakin kurvijulkkiksilla, vaikka kaikki on mahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun käyn pienessä lähikaupassa, löytyy tietyiltä ihmistyypeiltä tietyt ostokset. Pienemmät lapset: karkkia ja limua, nuoret: energiajuoma ja paistopistetuotteita (pasteija, berliinininmunkki ym), 35-45-vuotiaat miehet: olutta, 45+ miehet: maitoa, Lauantaimakkaraa tms, leipää. Siinäpä terveelliset eväät.
Mitä vikaa on kurrissa, ruisleivässä ja leikkeleissä? Nehän ovat oikeaa ruokaa. Ei kai lauantaimakkara ole enää erityisen suosittua? Mielummin vaikka rosvopaistia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on tarjolla niin paljon ruokaa. Halpoja buffeteja joissa syödään helposti liikaa. Herkkuja syödäään paljon ja annoskoot ovat yleisesti ottaen kasvaneet. Mun lapsuudenkodin ruokalautaset näyttävät nykyään leipälautasilta. Nyt lähes viisikymppisenäkin olen edelleen hoikka. Toki herkkujajakin syön, mutta kohtuudella enkä päivittäin.
Nuo buffetit! Avataan housunnappia ja sanotaan, että oksettaa jo ja tuntuu että räjähtää, mutta syödään nyt koko rahan edestä.
Olisikin "halpoja" buffetteja mutta ongelma on, että hinnat pyörii jo 11-15 euron välillä ja silloin oikeasti alkaa olla jo asenne, että pitää ahtaa koko rahan edestä. Parempi olisi, jos lounas maksaisi sen kohtuullisen "vitosen".
Eikö 11-15 eurolla ole järkevämpää ottaa joku laadukas salaatti, kuin buffet?
Buffetissahan menee herkästi siihen, että ottaa useamman kerran sitä ruokaa jne.
Ei sellaista voi viikottain tehdä.
No voihan sen nyt viikottain tehdä, mutta ei päivittäin. Eihän kukaan nyt pysty oikeasti syömään yhdeltä istumalta edes koko päivän kaloreita. Itse kun käyn lounasbuffetissa 1-2 kertaa viikossa, niin en sitten syö kotona päivällistä kuin ihan vähän, kun ei ole nälkä.
Beceliä leivän päälle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on kurrissa, ruisleivässä ja leikkeleissä? Nehän ovat oikeaa ruokaa. Ei kai lauantaimakkara ole enää erityisen suosittua? Mielummin vaikka rosvopaistia!
Kurri ei ole millään lailla ravintoa.
En olisi itsekään uskonut, mutta ainakin tämän 2018 tilaston mukaan näyttäisi pitävän paikkaansa.
https://yle.fi/uutiset/3-10220911
Vierailija kirjoitti:
Liikutaan vähemmän ja syödään sitäkin enemmän. Energiajuomat+pikaruoka. Tai sitten nuoret vaan on stressaantuneempia ja se itsessään sekä sitä turruttavat konstit.
Energiajuomissa tosiaan liiaksi sokeria. Mutta kauppojen karkkihyllyt taitaa olla suositumpia kuin koskaan. Lapsia harvakseltaan, pääasiassa tukevia 30 ja alle, miehiä ei niissä näy mutta pojat juo niitä energiajuomia.
Kahviin ei laitettu eikä laiteta sokeria kuin palanen tai kaksi, kuppi kahvia riitti ja juojilla riittää aamulla, päivällä, illalla useallekin. Energiajuomissa jo yhdessä purkissa paljon enemmän.
Pikaruoka jos jokin hampurilainen josta nälkä ei lähde, aika pitkälti sama kuin söisi leivän lenkkimakkaralla ja juustolla, mutta pizzeriat laittaa ihan hemmetisti rasvaa niihin pizzoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on tarjolla niin paljon ruokaa. Halpoja buffeteja joissa syödään helposti liikaa. Herkkuja syödäään paljon ja annoskoot ovat yleisesti ottaen kasvaneet. Mun lapsuudenkodin ruokalautaset näyttävät nykyään leipälautasilta. Nyt lähes viisikymppisenäkin olen edelleen hoikka. Toki herkkujajakin syön, mutta kohtuudella enkä päivittäin.
Nuo buffetit! Avataan housunnappia ja sanotaan, että oksettaa jo ja tuntuu että räjähtää, mutta syödään nyt koko rahan edestä.
Olisikin "halpoja" buffetteja mutta ongelma on, että hinnat pyörii jo 11-15 euron välillä ja silloin oikeasti alkaa olla jo asenne, että pitää ahtaa koko rahan edestä. Parempi olisi, jos lounas maksaisi sen kohtuullisen "vitosen".
Eikö 11-15 eurolla ole järkevämpää ottaa joku laadukas salaatti, kuin buffet?
Buffetissahan menee herkästi siihen, että ottaa useamman kerran sitä ruokaa jne.
Ei sellaista voi viikottain tehdä.No voihan sen nyt viikottain tehdä, mutta ei päivittäin. Eihän kukaan nyt pysty oikeasti syömään yhdeltä istumalta edes koko päivän kaloreita. Itse kun käyn lounasbuffetissa 1-2 kertaa viikossa, niin en sitten syö kotona päivällistä kuin ihan vähän, kun ei ole nälkä.
Kyllä multa onnistuu. Pari lautasellista ruokaa ja leipää päälle, päivän ruokailu siinä. Buffeteissa en käy.
Stressaava elämä, en saa unta. Myös epillereiden lopetus aiheuttanut hormonitasapainon vaihtelun, vatsakivut ja painon nousun.