Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Syövätkö jotain erilaista kuin ennen?

Vierailija
19.06.2022 |

Minua kiinnostaa se, mikä lihottaa nykyisiä parikymppisiä? Ei 2010-luvun alkupuolella nuoret olleet noin pyöreässä kunnossa, suurin osa parikymppisistä oli hoikkia. Syövätkö nykynuoret jotain sellaista, mitä ei vielä n. 10 v sitten syöty?

Kommentit (554)

Vierailija
521/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elektroninen uhreilu.

En edes ymmärrä, miksi sitä kutsutaan urheiluksi?

Joku fancy nimi keksitty ihan tietokoneella/pelikonsolilla pelaamiselle?

Gran Turismo ajopelissä ei välttämättä tarvitse edes ajaa itse vaan laiskista laiskin voi laittaa tietokoneen tekoälyn ajamaan, ei tarvitse kuin seurata sohvalla maaten tekoälyn tunarointia kilpa-ajoissa :D

Vierailija
522/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kukaan ei viitsi kävellä, sähköpotkulaidoilla suhataan jokapaikkaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimahallissa tämän ilmiön kyllä näkee. Uin joka viikko, joten katsanto on aika laaja sikäli.

Lapset on pääasiallisesti laihoja. Tottakai on muutamia poikkeuksia, mutta se iso massa.

Teini-ikäisetkin on vielä ihan ok kunnossa. Laihoja on jo vähän vähemmän, mutta tilanne ei vielä ole katastrofaalinen.

Parikymppisissä alkaakin se laiha olla jo todella harvinainen. Ei mitään järkyn lihavaa mutta selkeästi on jo pyöreyttä.

Aikuisista ei viitsi edes aloittaa, eikä vanhuksista. Lähes kaikki löllyröitä.

Jokin asia siis tapahtuu siinä noin 15-20 vuotiaana. Eikä se käänny toiseenkaan suuntaan. Ilmiön on oltava siis suht huomaamaton.

Tässä se onkin, teininä voi syödä aivan käsittämättömiä määriä ja se vain katoaa jonnekin (kasvamiseen, yms). Mutta jossakin vaiheessa se loppuu ja pitäisi vähentää syömisiään ja juomisiaan. Mutta ei se yhdessä yössä tule se ylipaino, se pikkuhiljaa hivuttautuu ilman että sitä huomaa, ellei ihan ole ulkonäkökeskeinen peiliin- ja puntariintuijottelija. Ja kun se on tullut siihen pisteeseen, että itsekin huomaa, sitä on todella vaikea saada pois. Itse havahduin n. 35-vuotiaana, että nyt alkaa olla jo liikaa. Sain muutaman kilon häviämään ihan vain ruokailua säätämällä. Vaikka en ole vielä BMI-asteikolla normaalipainoinen, olen silti tyytyväinen, että sain ylipainon kasvun kuriin. Yritän nyt löytää lisämotivaatiota vaikka vähän enempään liikkumiseen, että saisi sitten mieltä kohotettua, mutta aika masentavaa aikaa elämme, eikä elämästä tule enää sen parempaa vaikka olisi miten timmi tässä iässä. M47

Tässä sivutaan asiaa, mikä minua on aika ajoin tyrmistyttänyt näissä keskusteluissa. Kyllä, etenkin teinipojilla mitkä vaan pizzat tuntuvat katoavan kuin johonkin mustaan aukkoon, silti ne pojat ovat laihoja. Monella äidillä tuntuu olevan käsitys, ettei ole MITÄÄN VÄLIÄ mitä nuori syö, kunhan ei liho. Mutta entäpä jos jo kotona lihapatojen ääressä oppii siihen, että kaiken lisäksi voi vetäistä limsat ja hampurilaiset ihan vain välipalaksi, mitä sitten tapahtuu kun tämä onni ja autuus loppuu iän myötä, että voi syödä lihomatta mitä vain ja juuri siinä vaiheessa muutetaan usein vielä omilleen? Alkaako se poika siinä parikymppisenä sitten raastaa juureksia lautaselle mukisematta ja kohauttaa vain olkiaan rasva- ja sokeripommeille? No ei ala. Oikeasti ruokakasvatus kodeissa on tärkeää vielä nuoruusiässäkin. Olen siinä onnellisessa asemassa, että 70-luvulla syntyneenä en tottunut lapsena ja nuorena mihinkään nouto-, ravintola- tai ylipäänsä roskaruokaan. Ne ovat minulle yhä edelleen poikkeus, ihan mukava sellainen välillä.

Ja tässä puhuttiin vasta lihomisesta. Mitä se tekee ihmisen terveydelle, ettei saa riittävästi hyviä ravintoaineita, se näkökulma unohdetaan täysin, kun tuijotetaan vain painoa.

Muistan ikäni, kun ohjeistin erästä tuttava-teiniä ruoka-saloihin. Että ei kannata syödä ihan mitä tahansa ja sitä kannattaa alkaa pikkuhiljaa tarkkailemaan. Oli tuossa vaiheessa juuri sellainen laiha läpikakkaaja. Sain myös vastaukseksi juuri tuon tyypillisen "mä voin syödä iiiihan mitä vain ja silti en lihoa". Ei auttanut sanoa kuin että selvä, onnea matkaan.

Nyt viisitoista vuotta myöhemmin kyseinen teini on verenpainetautinen satakiloinen iso äijänköriläs.

Vierailija
524/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt järkeä peliin. Kyllä me keski-ikäsetkin ollaan paljo lihavempia tänäpäivänä kun keski-ikäset esm 80 luvulla. Turha osoittaa nuoria sormella ku koko porukka iästä riippumatta on ylipainoisia.

Täällä +50 v. 10 kiloo ylimääräistä.

Mene lenkille porsas, syö vähemmän. Lihavat ovat rumia.

Vierailija
525/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se taitaa johtua masennuksesta. Jos elämä on kivaa, ei ehdi jumittua herkkujen äärelle. Jos on kamalaa, niin jollain on puudutettava.

Vierailija
526/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt järkeä peliin. Kyllä me keski-ikäsetkin ollaan paljo lihavempia tänäpäivänä kun keski-ikäset esm 80 luvulla. Turha osoittaa nuoria sormella ku koko porukka iästä riippumatta on ylipainoisia.

Äläpä yleistä. Täällä samanikäinen täti, jolle menee rippihame päälle ihan ongelmitta. Ei ylipainoa. Kyllä jokaisen ihan ikään katsomatta kannattaa huolehtia, ettei sitä läskiä pääse kilokaupalla kertymään. Asiaan voi itse vaikuttaa.

Vierailija
527/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai sinunko ylipainosi oikeuttaa nuorison ylipainon? Ei mene noin. Jokainen täysjärkinen ihminen on itse vastuussa omista kiloistaan.

Vierailija
528/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä yleistä. Täällä samanikäinen täti, jolle menee rippihame päälle ihan ongelmitta. Ei ylipainoa. Kyllä jokaisen ihan ikään katsomatta kannattaa huolehtia, ettei sitä läskiä pääse kilokaupalla kertymään. Asiaan voi itse vaikuttaa.

Sairas olet, jos rippihame menee viiskymppisellä päälle.  15-vuotias on vielä täysin lapsi ja kroppa sen mukainen.

Vierailija
529/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan joo lihavia, mutta kyllä tässä minusta ollaan ihan asiasta huolissaan. Ainakin naisissa moni lihoo perinteisesti pikku hiljaa ja usein sen myötä, kun saa lapsia. En sano, etteikö sille voisi tehdä mitään, mutta mitä käy niille naisille, jotka ovat jo parikymppisenä lihavia, kuinka lihavia he sitten ovat ehkä lapsia saatuaan ja ylipäänsä vaikka nelikymppisinä? Minulla ainakin oli parikymppisenä vielä selvästi armeliaampi aineenvaihdunta kuin nyt kohta viisikymppisenä. Eli se tulevaisuus pelottaa näiden nuorten naisten kohdalla, mihin painoon vielä päätyvätkään.

Vierailija
530/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhu vaan omasta puolestasi.

Olin 80 luvulla pullea teini 65 kg ja nyt 51v normaalipainoinen 56 kg/ BMI n 20.

Tää on ollut mun oma paino lähestulkoon koko aikuisiän.

Vierailija
531/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida selittää nykyistä vuosikymmeniä sitten alkanutta läskistymisongelmaa vielä sähköpotkulaudat ja sähköpolkupyörät.

Mutta hirvittää ajatella mikä tilanne on viiden-kymmenen vuoden päästä, kun nyt lapsetkin pilataan moisilla härveleillä perinteisen kävelemisen ja "aidon" polkupyörän sijaan.

Teinit on mopoja käyttäny jo aikapäiviä sitten ja aikuisetkin kulkenu autolla. Mutta nuo sähköhärvelit, joita jo lapsetkin saa käyttää on ihan uusinta uutta.

Vierailija
532/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kaivanut tähän asiaan tilastoja. Ymmärtääkseni kuitenkin ihmisten painoa yms on aktiivisesti seurattu. Nopealla nettihaulla löydän että nuorten ylipaino on ja lihavuus on jonkin verran noussut mutta ihmiset on olleet jo 10 vuotta sitten verrattain lihavia.

Ja syyt nyt on jo aivan kaikille ilmiselvät. Niistä puhuminen on joko ilmiselvien asioiden toteamista tai trollausta.

Vierailija
533/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida selittää nykyistä vuosikymmeniä sitten alkanutta läskistymisongelmaa vielä sähköpotkulaudat ja sähköpolkupyörät.

Mutta hirvittää ajatella mikä tilanne on viiden-kymmenen vuoden päästä, kun nyt lapsetkin pilataan moisilla härveleillä perinteisen kävelemisen ja "aidon" polkupyörän sijaan.

Teinit on mopoja käyttäny jo aikapäiviä sitten ja aikuisetkin kulkenu autolla. Mutta nuo sähköhärvelit, joita jo lapsetkin saa käyttää on ihan uusinta uutta.

Muistan itse n. 15v sitten opiskellessa, lähes kaikki kulkivat bussilla lähes kaikki matkat. Olin harvoja jotka kulkivat kävellen/polkupyörällä.

Vierailija
534/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairas olet, jos rippihame menee viiskymppisellä päälle.  15-vuotias on vielä täysin lapsi ja kroppa sen mukainen.

Höpö höpö. Nykyiset rippikouluikäiset ovat tanakampia kuin aikuiset. Minä myös olin lukioikäisenä painavampi kuin nyt keski-ikäisenä.

Vierailija
535/554 |
22.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokisin epäonnistuneeni vanhempana, jos minulla olisi ylipainoisia lapsia. Katsokaa vanhemmat peiliin. Olette pilanneet lasten tärkeät nuoruusvuodet totuttamalla heidät todella epäedulliseen ruokavalioon ja siten edesauttamalla heidän pullukoitumistaan.

Vierailija
536/554 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan top 3 lista lienee tässä;

- Kasvisruoka (se aiheuttaa kehoon tulehdustilan)

-> Varsinkin takeaway safka eli Wolttaaminen, koska ravintolat käyttävät huonolaatuisia ja halpoja rasvoja, kuten auringonkukka/rypsi/maissiöljyä jotka aiheuttaa hiljaista tulehduksen kehoon ja tämä yleensä yhdistettynä tärkkelyksen kanssa

- Masennuslääkkeet (ne aiheuttavat insuliiniresistenssin)

- Sähköpotkulaudat ja puhelimella möllöttäminen (noh, laiskuus tekee lihavaksi).

Nykypäivän trendit on ihan saastaa.

Vierailija
537/554 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tämä ilmastomuutos. Naisethan pystyvät lihomaan vaikkeivat syö mitään.

Vierailija
538/554 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, +50 ja 10 kiloo. Mites kun suurella osalla on +20 ja 20 kiloo. Mitä se on sitten kun on "+50"? 50 kiloo?

Vierailija
539/554 |
23.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yhdeksäntoistavuotias nainen. Minulla on jopa vaikeuksia saada painoa nousemaan tai pysyä normaalipainossa, vaikka syön määrällisesti paljon.

Tässä havaintojani:

- Juoksen pitkiä lenkkejä. Ystäväni eivät.

- Käyn kuntosalilla. Ystäväni eivät.

- Osa lihavista lukioystävistäni asui koulun vieressä tai kävi kaupassa ruokatunnilla.

- Lihavilla ystävilläni ei ollut ateriarytmiä. Ei syöty aamiaista, vaan saatettiin olla syömättä monta tuntia ja sitten ottaa jotain nuudeleita tms. kaapista. Ystävät eivät välttämättä syöneet "kunnon ruokaa" ruoka-aikoina, vaan napostelivat.

- Valitsen kaupassa kärryyn ensimmäiseksi aina hedelmiä ja tuoreita vihanneksia. Jatkossa ostan enemmän pakasteita, sillä kilohinta on halvempi. Sitten valitsen soijatuotteita, rahkaa, tofua, täysjyväpastaa, perunaa jne.

- Päätän aina ensin, mitä teen ruoaksi, budjetoin, sitten ostan tarvikkeet ja teen ruokaa moneksi päiväksi. Moni ei tiedä kauppaan mennessä, mitä söisivät.

- Koska rahani ovat vähäiset, kaupungilla opiskellessa syön ulkona joko opiskelijaravintolassa tai tuon eväät meal prep -rasiassa.

- Jos voin kävellä bussin sijaan, kävelen. Säästyy rahaa ja saan kerättyä ajatuksia kasaan vaikkapa tapaamista tai työntekoa varten.

- Jos on hellesää, teen todennäköisemmin frozen yoghurtia marjoista, banaanista ja jogurtista, en osta jäätelöä.

- Vapaapäivänä touhuan mieluummin kuin pysyn kotona. Käyn museossa, ostoksilla, laitan ruokaa, käyn kävelyillä, hoidan puutarhaa.

Vierailija
540/554 |
24.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on enemmän tuo syöminen/juominen kuin liikunnan vähyys. Nimittäin aikamoisen määrän saa liikkua, että saa kaloreita kulumaan esim. sokerisen energiajuoman verran. Ihminen kuitenkin kuluttaa aika paljon energiaa pelkällä olemassaolollaan, etenkin kasvava teini. Sokeria nykyään on niin paljon joka paikassa, että sitä tulee ihan liikaa kun ottaa kaikki napostelut huomioon.

Liikunta nopeuttaa aineenvaihduntaa, jolloin kuluttaa levossakin enemmän.