Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimusten mukaan lasta pitaisi hoitaa kotona 3-vuotiaaksi. Mutta minka tutkimusten. Antaisiko joku vihdoin ne lahdeviitteet tahan.

Vierailija
16.10.2006 |

Ja ihan oikeisiin tutkimuksiin ei Keltikangas-Järvisen haastatteuihin lehdessä tms.

Ainoa asiaa sivuava tutkimus, jonka oikeasti muistan uutisoidun viime vuosilta oli se yksi, jossa todettiin, että vaikka kotihoidossa olleet ovatkin kouluikään tullessa päiväkodissa olleita jäljessä kehityksessä, he saavuttavat koulussa päiväkotilapset parissa vuodessa. Se ei nyt ihan ilmeisesti ollut se tutkimustulos, johon täällä aina viitataan, kun lapset pitää hoitaa kotona 3-vuotiaaksi. Toki kaikkien aihetta käsittelevien tutkimusten tiedot ovat tervetulleita, ei vain kotihoitoa puoltavien. Ja kaikkein mieluiten tietysti sellaisia tutkimuksia, jotka on julkaistu arvostetuissa kansainvälisissä julkaisuissa.

Kommentit (131)

Vierailija
1/131 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee.

Vierailija
2/131 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti löytyy aina joku joka vielä ei ymmärrä, tiedä tai tajua asiaa ja siksi uusia ihmettelijöitä ilmestyy.

Suurin osa on kuitenkin näitä tyhjänpäiväisiä veetuilijoita, joiden viesteihin ei kannattaisi vastata. Eivät he halua tietää syytänne, he haluavat herättää mielessänne sen mahdollisesti uinuvan Samu Sirkan, joka kenties miettii asiaa. Minä en voi käsittää miksi ihmiset menevät näihin mukaan, koska viesteistä näkee jo päällepäin etteivät kirjoittajat mitään halua ymmärtää.

Tämän viestiketjun ap. kuuluu selvästi myös näihin viimeksi mainittuihin, samoin kuin moni muukin tässä tutkimustuloksia vaatimalla vaatinut kirjoittaja. Luuleeko joku oikeasti, että joku joka kyselee tutkimustuloksia tällaisella palstalla olisi valmis millään tavalla muuttamaan mieltään asioista? Sellainen, joka tosissaan haluaa tietoa itseään varten menee ihan muualle sitä etsimään. Palstalla tutkimustuloksia penäävät toivovat, ettei niitä löydy ja jos niitä löytyykin, he alkavat huutaa kriittisyydestä tutkimustuloksia lukiessa.

Sinun oma tyylisi kirjoittaa kotiäideistä ei ole sen kummempi, kuin mainitsemiesi luupäiden. Eikä asiaa oikeuta edes se, että " toi aloitti ja mä vaan lyön takaisin" .

Vierailija:

Onhan näille ihmettelijöille vastattu jo tuhanteen kertaan syyt, miksi kaikki eivät valitse tätä " maailman parasta hoitopaikkaa" eli kotia:

ei ole varaa, ei kestä pää, ei näe kokonaisuuden kannalta järkevimmäksi vaihtoehdoksi. Mitä se auttaa selittää näille luupäille, jotka ovat jo päättäneet muiden puolesta, miten kaikkien pitää elää eli samalla lailla kuin he: pahimmassa tapauksessa kituuttaen, tosi pienillä tuloilla, vuokra-asunnossa, masentuneena. Päälle vielä perheen isä katkerana siitä, että joutuu yksin elättämään perheen omilla tuloillaan ja että kaikki säästöt käytetään loppuun, kun kotihoidontuki ei riitä yksinään elämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/131 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen YT ja valitettavasti samaa mieltä, että alle kolmevuotiaan paikka on kotona.

Äitiydessä ei tarvita sitä paitsi tohtorintutkintoja, vaan suurta sydäntä. Minulla ei pitkästä koulutuksestani ollut mitään hyötyä, kun sain ensimmäisen lapseni, vaan olin samalla viivalle ns. teiniäitien kanssa.

Vierailija
4/131 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkeastikoulutettu haluaa varmistaa sen, että saavuttaa työelämässä tavoitteensa ja on keskimääräisesti kunnianhimoisempi kuin huonosti koulutettu eli jää harvemmin pitkäksi aikaa (3 vuotta pitkä aika monella alalla) kotiin.

Kuitenkin akateemisten joukossa on nykyisin paljon äitejä, jotka eivät ole saaneet koulutustaan vastaavaa työtä ja heille kotiin jääminen on hyvä peruste pitkälle poissaololle työelämästä. Näyttää paremmalta cv:ssä kuin työttömyys.

Vierailija
5/131 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos asiaan perehtyneet jossain haastattelussa sanovat jotain pienten lasten hoidosta, niin mikä heidän sanomisestaan tekee epäluotettavan?

Siis ymmärrän kyllä, että on olemassa koulukuntaeroja, jne, mutta mihin tämä maailma menee, jos asiantunijoiden lausuntojakin on epäiltävä puolueellisiksi. Onko todellakin tarkoituksenmukaista, että me jokainen ryhdymme lukemaan tutkimuksia lasten ensivuosista ja että me jokainen teemme saman työn alusta lähtien. Eikö kuitenkin ole tehokkaampaa, jos joku puolestamme tutkii näitä asioita ja koostaa meille valmiita vastauksia, jotta meidän jokaisen ei tarvitse käyttää vuosia kaikkien tutkimusten läpikahlaamiseen.

Ja jos johonkin haastatteluun on löytynyt vain yhden mielipiteen edustajia, niin se voi tietenkin olla lehden valitsema kanta. Tai sitten niitä toisen puolen edustajia ei vain yksinkertaisesti ole olemassa. Mutta jos on, niin laittakaa nimiä, niin tiedämme, mistä etsiä tutkimustuloksia päivähoidon puolesta, kun niitä kaipaamme.

Kertakaikkisen yllättävää minusta on se, että itseään fiksuiksi kutsuvat ihmiset tässä huutelevat tutkimusten perään, kun eivät niitä itse löydä. Jos on yhtään koulutusta ja sitä fiksuutta, niin ei sen luulisi paljon vaativan, että painuu kirjastoon etsimään edes yhden kirjan aiheesta ja tutustuu sen lopussa olevaan lähdeviiteluetteloon. Jos ei niitä tutkimuksia itse osaa etsiä, niin eipä paljon luulisi olevan varaa täällä syytellä muita lähdeviitteiden puutteesta.

Vierailija
6/131 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko aiheesta saada artikkelin Vauva-lehteen? Tutkimustuloksiin ja esim. Suomen johtavien alan asiantuntijoiden haastatteluihin perustuen, joissa otettaisiin kantaa tähän kysymykseen. Lehdessä kun yleensä jutut on kirjoitettu ilman sen kummempia kannanottoja.

Olen jonkin verran perehtynyt kehityspsykologiaan ja tulee seurattua keskustelua teeman ympärillä.

Vierailija
7/131 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miten sitten tutkimustuloksia!

Vierailija:

Kotona hoidetut lapset ilmeisesti kaipaavat aikuisen kiinni takapuoleensa 24/7? Arvelen näin, koska kotiäideille ei sallita av:lla käymistä.

Miten päivähoidossa olevien lasten laita on? Eikö sureta ajatella, että lapsen täytyy koko ajan roikkua aikuisessa, etenkin kun resurssit ovat mitä ovat? Yhdellä hoitajalla roikkuu neljästä seitsemään lasta jaloissa kiinni, eikä kukaan kykene tekemään mitään? Ja tämäkin hyvä tilanne on vain silloin kun kaikki hoitajat ovat paikalla.

Vierailija:

...jos ei muuta, niin äidit roikkuvat aihevapaalla heti herättyään :) Tämä on paljon suurempi ongelma, kuin lasten hoito päiväkodissa.

Alkuperäisessä viestissä sanottiin näin: " Valitettavasti nykyisin vanhemmuus tuntuu monille vanhemmille olevan muutenkin hukassa. On curling-vanhempia, on uraohjuksia (etenkin isiä), jotka hädintuskin muistavat lastensa iät, menojalka vipattaa ja jos ei muuta, niin äidit roikkuvat aihevapaalla heti herättyään :) Tämä on paljon suurempi ongelma, kuin lasten hoito päiväkodissa."

Vierailija
8/131 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja annetaan perheitteen elää niinkuin he itse haluavat.

Vierailija
9/131 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ei olisi kirjoittanut tuonkaltaista vastinetta, tuosta kyseisestä viestistä olisi jäänyt käsitys, että päiväkoti on ainoa paikka, jossa lapset ovat turvassa vanhemmiltaan. Kotiäideiltä pyrittiin myös viemään mahdollisuus vastata syytökseen, koska jos kerran olet palstalla, et voi olla hyvä äiti. Ainoa oikea tapa vastata syytökseen on kysyä, haluavatko työssäkäyvät äidit todellakin kuvitella omia lapsiaan niin riippuvaisiksi aikuisen seurasta, etteivät kykene päiväkodissa tekemään mitään muuta kuin roikkumaan kiinni hoitajissa. Todellisuudessahan lapset leikkivät sielläkin pitkiä aikoja keskenään tai jopa yksinään, mikäli ovat normaaleja. Aivan kuten kotonakin.

Vierailija:

Kun viestejäkin luetaan ja tulkitaan tällä tavalla

Vierailija:

Kotona hoidetut lapset ilmeisesti kaipaavat aikuisen kiinni takapuoleensa 24/7? Arvelen näin, koska kotiäideille ei sallita av:lla käymistä.

Miten päivähoidossa olevien lasten laita on? Eikö sureta ajatella, että lapsen täytyy koko ajan roikkua aikuisessa, etenkin kun resurssit ovat mitä ovat? Yhdellä hoitajalla roikkuu neljästä seitsemään lasta jaloissa kiinni, eikä kukaan kykene tekemään mitään? Ja tämäkin hyvä tilanne on vain silloin kun kaikki hoitajat ovat paikalla.

Vierailija:

...jos ei muuta, niin äidit roikkuvat aihevapaalla heti herättyään :) Tämä on paljon suurempi ongelma, kuin lasten hoito päiväkodissa.

Alkuperäisessä viestissä sanottiin näin: " Valitettavasti nykyisin vanhemmuus tuntuu monille vanhemmille olevan muutenkin hukassa. On curling-vanhempia, on uraohjuksia (etenkin isiä), jotka hädintuskin muistavat lastensa iät, menojalka vipattaa ja jos ei muuta, niin äidit roikkuvat aihevapaalla heti herättyään :) Tämä on paljon suurempi ongelma, kuin lasten hoito päiväkodissa."

Vierailija
10/131 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mene vaikkapa oman kotikirjastonsa sivuille ja laita asiasanaksi kotihoito?

Tai miksi he eivät hae näitä tutkimustuloksia yliopistojen sivustoilta tai kirjastoista?

Jos minä haluan tietoja jostain asiasta, en tule palstalta sitä kysymään.

Minä tosin olen käynyt muutakin kuin peruskoulun ja lukion, joten olen oppinut etsimään itsekin tietoa.

Vierailija:

Kertakaikkisen yllättävää minusta on se, että itseään fiksuiksi kutsuvat ihmiset tässä huutelevat tutkimusten perään, kun eivät niitä itse löydä. Jos on yhtään koulutusta ja sitä fiksuutta, niin ei sen luulisi paljon vaativan, että painuu kirjastoon etsimään edes yhden kirjan aiheesta ja tutustuu sen lopussa olevaan lähdeviiteluetteloon. Jos ei niitä tutkimuksia itse osaa etsiä, niin eipä paljon luulisi olevan varaa täällä syytellä muita lähdeviitteiden puutteesta.

Vierailija
11/131 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertonee, että ap. ei ole halunnutkaan muuta kuin taistelua. Palsta ei ole oikea paikka hakea tietoa.

Vierailija:

Ei helvetti! Sivulta 8 vasta alkoi löytyä lähdeviitteitä...

Vierailija
12/131 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin psykologiassa ja psykiatrissa vuosikymmenten aikana kerääntyneen tiedon perusteella ihmisen psyykkisestä kehityksestä voidaan todeta, että pysyvä, rakastava hoitaja (käytännössä siis kotihoito) on paras vaihtoehto lapsen kannalta.

Itse ainakin luotan omaan vaistooni tässä asiassa: en voisi kuvitella, että joku ulkopuolinen ihminen (jolla hoidettavana monta muutakin lasta samalla) olisi parempi hoitaja alle 3-vuotiaille lapsilleni kuin minä, äiti. Kaikista puutteistani huolimatta rakastan lapsiani ja he minua. Ei siihen mitään tutkimustuloksia tarvita.

Tottakai joudun ja haluan mukaan työelämään, kun lapset kasvavat. Mutta on aivan eri asia viedä hoitoon 3-4-vuotias kuin n. vudoen vanha lapsi.

Vierailija
13/131 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa viestissä todellakaan sanottu (eikä mielestäni edes tarkoitettu), että päiväkoti olisi ainoa hyvä hoitopaikka.

Hymiö aihevapaa-viittauksen perässä osoitti, että sitä ei oltu todellakaan tarkoitettu otettavaksi kirjaimellisesti. Sen verran aktiivista kirjoittelu täällä on, että kyllä varmaan monella äidillä täällä olisi varmaan syytäkin miettiä, voisiko tuon ajan (tai edes osan siitä) viettää hyödyllisemmin pelaamalla vaikka lautapelejä lastensa kanssa...

Vierailija:

Jos joku ei olisi kirjoittanut tuonkaltaista vastinetta, tuosta kyseisestä viestistä olisi jäänyt käsitys, että päiväkoti on ainoa paikka, jossa lapset ovat turvassa vanhemmiltaan. Kotiäideiltä pyrittiin myös viemään mahdollisuus vastata syytökseen, koska jos kerran olet palstalla, et voi olla hyvä äiti. Ainoa oikea tapa vastata syytökseen on kysyä, haluavatko työssäkäyvät äidit todellakin kuvitella omia lapsiaan niin riippuvaisiksi aikuisen seurasta, etteivät kykene päiväkodissa tekemään mitään muuta kuin roikkumaan kiinni hoitajissa. Todellisuudessahan lapset leikkivät sielläkin pitkiä aikoja keskenään tai jopa yksinään, mikäli ovat normaaleja. Aivan kuten kotonakin.

Vierailija:

Kun viestejäkin luetaan ja tulkitaan tällä tavalla

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija
14/131 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma sulla on ? Miksei saa kysyä, kun kuitenkin yleensä linjoilla on joku, jolla on hyviä vinkkejä. Jos ei ole, tarvitseeko sekaantua asiaan ollenkaan. Todennäköisesti ap ja monet muut ovat goolettaneet ja hakeneet tietoa muualtakin, jos asia on heille tärkeä.

Vierailija
15/131 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan siitä että jos vedotaan aina johonkin tutkimukseen niin pitäisi pystyä kertomaan edes jotain tai mistä sen löytää. Minäkin voin väittä että tutkimusten mukaan isopäiset vauvat nukkuu paremmin, mutta empäs millään kerrokaan että mikä se tutkimus on! Siinäpä guugletatte ihan rauhassa :)

Minusta on kanssa huvittavaa että tutkimuksen puolustelijat alkaa hermostua että sanoohan se maalaisjärkikin että kyllä alle 3veen paikka on kotona! Eli kun ei tutkimusta ala löytyä niin viitataankin maalaisjärkeen :-D

En minä halua sitä tutkimusta lukea enkä erityisesti halua tietää kuka sen on tehnyt. Hoidan alle kolmeveetä kotona joten aihe ei eritysesti edes koske minua. Ymmärrän vaan heitä jotka itkee sen todisteen perään, sillä periaatteestahan tässä on kyse. Täällä on varmasti kasvatustiedettä lukeneita jotka ovat tuohon aiheeseen perehtyneet ihan oikeasti. Pistäkää hyvänen aika joku linkkivinkki tänne niin saadaan tähän keskusteluun piste niin voitatte tämän väännön 6-0. Laittakaa se tutkimuksen nimi ihan omalla nimimerkillänne niin saatte ikuisen kunnian av-mammojen keskuudessa :) Yksi tuttavanikin sanoo aina miten aiheesta kerrottiin opintojen aikana sitä ja tätä joten jollain teistä on takuulla faktaa ihan omassa kirjakasassa :) Sitten voidaan keskustella vaikka BB:sta.

Vierailija
16/131 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ne kirjathan olivat lainassa, eikä mulla oo niitä yhtään täällä kotona, jotta voisin niitä lähteitä esitellä. Silti olen aivan vakuuttunut, että siellä puhuttiin kotikasvatuksen eduista. Mutta niitä kirjoja ei nyt tässä ole, enkä edes kuolemaksenikaan voi muistaa ulkoa edes kirjaa saati sen lähteitä.

Ja jos joku täällä kyselee, niin en minä ainakaan niin aktiivinen ole, että alkaisin kysyjän puolesta kirjastoon menemään tai edes netistä etsimään. Enköhän näin ollen ole vain tavallinen av-mamma, kuten muutkin vastaajat, ja siksi niitä lähteitä tuli vasta sivulla 8.

Vierailija
17/131 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tiedonhaulla yritetty löytää tutkimuksia siitä, että päivähoito on haitallista pienille lapsille, vielä ei ole tärpännyt. Yritän toisena päivänä jollain muulla haulla tai mahdollisesti vieraskielisiä julkaisuja. Infektiosta ja päivähoidosta löytyyy LT, dosentti Marjo Rengon tutkimus Lasten infektiot ja ' superbakteerit' päivähoidossa. Renko toimii Oulun yliopiston Lastentautien klinikalla ja on Lastentautien ja lasten infektiosairauksien erikoislääkäri.

Vierailija
18/131 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen on parempi ja turvallisempi olla ensimmäiset vuodet kuin isossa ryhmässä vieraiden, alati muuttuvien aikuisten ja " kavereiden" kanssa.

Eikö sen sano jo maailaisjärki? Luottakaa ihmiset omaan kykyynne olla vanhempia ja unohtakaa tutkimusfaktat!

Vierailija
19/131 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ihmiset niin tyhmiä ja lapsellisia, että pitävät jotain tutkimusta absoluuttisena totuutena? Ilmeisesti. Ei tällaisesta asiasta voi sanoa, että toiset ovat 100 % oikeassa ja toiset taas 100 % väärässä. Eiköhän kaikkien kannattaisi MIETTIÄ ITSE, mikä on parasta oman perheen kohdalla ja toimia sen mukaisesti, eikä etsiä jostain tutkimuksista, mikä on oikein ja mikä on väärin. Ei tähän asiaan ole mitään yksiselitteistä vastausta, eikä KUKAAN voi puhua, kuin oman perheensä puolesta. Lapset on erilaisia, vanhemmat on erilaisia, kasvatustyylejä on yhtä monta kuin kasvattajiakin, joten miten helvetissä joku voisi sanoa kaikille yhteisen tavan toimia tai että milloin voi viedä lapsen hoitoon? Näiden tutkimuksiin nojailijoiden kannattaisi palata oikeaan elämään jo ihan itsensäkin vuoksi.

Vierailija
20/131 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, nyt ei puhutakkaan siitä, etteikö kotihoito olisi parasta lapselle, vaan yritetään löytää faktoja siihen, että päiväkoti on haitallista lapsille, niin kuin täällä monesti sanotaan. Päiväkodin sanotaan täällä aiheuttavan sellaisia ongelmia lapsille, että niiden mukaan kaikki tarhassa pienestä asti olleet eivät voi selvitä " hengissä" . Näihin väitteisiin ollaan yritetty löytää oikeaa tutkimustietoa eikä mututietoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän