Neljän hengen perhe, viikon ruokamenot 62,96
Laskin ja laitoin viime viikolla ylös mitä meillä kului ruokaan nyt, kun hinnat nousee koko ajan. Ei tällä muuta tarkoitusta ole kuin olla yksi esimerkki vaan. Ruoissa on 30% ja 50% alennuslihaa ja halloumi oli -30%. Kallein oli kokonainen tarjouslohi, joka maksoi 16 euroa, mutta josta tuli 2 ruokaa ja osa lohesta on vielä pakkasessa. Lohen osuus on laskettu tässä 2/3, kun kaikkea ei käytetty. Tykkään leipoa. Leivät ja piirakat ovat itse tehtyjä kuten muutkin ruoat. Hummus on tehty itse. Lapsien välipalat ovat olleet esimerkiksi sämpylä, vesimelonia tai karjalan piirakka.
Meitä on 2 aikuista ja 3v + 8v. Mies on lomalla ja lapset kotona, eli täysi muonavahvuus aamusta iltaan.
Rahaa ruokiin kului 62,96.
Maanantai
kaurapuuroa ja maitoa
vihanneskeittoa ja sämpylöitä
makaroonilaatikkoa
sämpylä ja teetä
Tiistai
kaurapuuroa ja maitoa
nokkoskeittoa, kananmunan puolikas, lättyjä ja hilloa
nakkikastike, perunamuusi ja salaattia
sämpylä ja teetä
Keskiviikko
mannapuuroa ja hilloa
peltilihapiirakkaa ja salaattia
täytettyjä lettuja (eiliseltä), sisällä riisiä, vihanneksia, broileria (valmiiksi grillattua -50%) ja päällä juustoa
puolukkavispipuuroa
Torstai
jogurttia ja hedelmiä
peltilihapiirakkaa eiliseltä, tomaattia
kalapuikkoja, perunamuusia, salaattia
puolukkavispipuuroa eiliseltä
Perjantai
jogurttia ja banaania
kalakeittoa, ruisleipää
lasagne, tomaattia
sämpylää, juustoa ja paprikaa
Lauantai
muroja ja maitoa
hummusta, vihannestikkuja, porkkanapihvejä ja puolukkahilloa
juurespyttipannu, seassa halloumia
karjalanpiirakoita ja munavoita
Sunnuntai
sämpylää, hummusta ja vihanneksia
kasvissosekeitto, näkkäriä
grillattua lohta, keitettyjä perunoita, muna-sipulikastike, salaattia
suklaamannapuuro
Kommentit (276)
Ap, minkä verran teillä syödään päivittäin pähkinöitä ja siemeniä? Nekin kuuluvat jokapäiväiseen ruokaympyrään.
Ap vielä tässä. Aika kovaa huutia sain kun uskalsin julkaista tuon viime viikon ruokalistamme ja sen kustannukset. Tein listan ja laskin ruokien menot omaksi ilokseni, ihan huvikseen vain, mutta sitten ajattelin, että se saattaisi kiinnostaa jotakuta toistakin ja laitoin listan tänne. Tarkoitus ei ole ollut esittää mahdollisimman halpaa ruokaa tai keulia millään tavalla. Teen itse ruoat ja leivon 2-3 kertaa viikossa koska pidän siitä. Pysyy tuo mieskin jaloillaan ja pääsee ylös vuoteesta leipomuksilla, vaikka yhtenä päivänä lounasleitossa oli vain puolikas muna :D
Ruokakulut eivät ole viikon ruokaostokset, kuten useampi onkin jo kommentoinut, vaan se määrä euroja, jotka söimme viime viikolla ruokana. Jos siis ostin esimerkiksi euron pussin pastaa ja söimme siitä vain puolet, myös yhteisen aterian hintaan laskin sen 0,50€ joka ateriaan oikeastikin kului. Tämä on vain esimerkki. Ei tarvitse laskea miten puoli pussia pastaa riittää perheen aterialle.
Meidän lapset ja me itse pidämme kasviksista, joita syömme paljon. Lapset ovat pienestä alkaen syöneet mielellään kasviksia. Joku epäili syökö 3-vuotias fenkolia, kaalia, paprikaa ja punasipulia - syö! Punasipulia ei tosin ollut paljon, se oli mauste. Kaulittu kaali suikaleina, ohuen ohueksi leikattu fenkolisilppu, paprikarenkaat ja punasipulisilppua, hieman soijaa (Lidlin soija on hyvää ja halpaa), pieni ripaus sokeria, mustapippuria ja tämä kaikki muutaman tunnin jääkaapissa painon alla - kokeilkaapa!
Hedelmiä ja vihanneksia ostan sen mukaan mikä on sesongissa ja edullista. Esimerkiksi tällä viikolla ostimme omenaa tarjouksesta 1,99/2kg, banaania 1,65/kg ja vesimelonia 1,49/kg. Käytämme paljon myös erilaisia herne- ja papukasveja. Ostan niitä eniten kuivattuna, esimerkiksi 2 kg kikherneitä noin 6,50. Hummukseen sitä kuluu 2 dl.
Koska tein listaa ja seurasin viime viikon ruokiin kuluvaa rahaa sen mukaan mitä syömme, en laittanut kaikkea niin tarkasti ylös, kuin osa olisi toivonut. Välipaloista mainitsin alussa, mutta niitä ei merkitty erikseen päivän ruokiin. En laskenut jokaisen jokaista suupalaa eri päivinä. Kun tein karjalanpiirakoita, laskin sen kokonaismäärän kokonaiskulut, enkä pilkkonut niitä enää erikseen päiviin. Sama kuluhan se viime viikolle oli siitä riippumatta minä päivänä joku piirakan söi ja kaikki meni saman viikon aikana.
Joku mainitsi mehun ja viinin, niin ja leivänpäälliset :D Meillä on vielä jäljellä itse tehtyä mehua, joten lapset joivat sitä ne harvat kerrat kun mehua joivat. Jos tämä antaa jonkun mielestä valheellisen kuvan viikon ruokakuluista, niin siksi me juuri niitä ilmaisia marjoja ja sieniä sekä villiyrttejä keräämme, että niillä voisi vähentää ruokakuluja pitkin vuotta. Siis sen lisäksi, että ne ovat hyviä ja terveellisiä. Ja kyllä. Viiniäkin juomme joskus, mutta emme viime viikolla, kuten emme muutakaan alkoholia. Leivänpäällisinä viime viikolla oli juustoa, munavoita, hummusta ja vihanneksia. Leikkeleistä meillä ei tykkää oikeen kukaan. Maksamakkarasta enintään, mutta ei siitäkään erityisesti.
Vielä lopuksi se lohi. Lohi oli tarjouksessa olevaa kirjolohta. Ostimme kokonaisen, olisiko painoa ollut noin 1,5 kiloa. Pyrstöpäistä tein lounaskeiton, muut osat grillattiin. Grillattua jäi yli, joten tein siitä lounaspyttipannua maanantaina.
Vierailija kirjoitti:
Ap, minkä verran teillä syödään päivittäin pähkinöitä ja siemeniä? Nekin kuuluvat jokapäiväiseen ruokaympyrään.
Ei taideta syödä ihan joka päivä, mutta ei niiden suosituskaan mikään hurja ole, maksimissan 30 grammaa päivässä aikuisellakin ja pienille 15 grammaa. Syödään kuitenkin molempia. Aika usein salaatissa, juggarin päällä tai leivän seassa, siis silloin kun syödään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sipsit karkit ja limukka?
Kyllä siellä namitkin oli lauantaina, mutta en laske niitä ruokamenoihin. Olisikohan niihin mennyt lauantaina 3 euroa, ei ainakaan enempää. Limua ja sipsejä meillä ei syöty viime viikolla. Ollaan ehkä enemmän popcornista tykkääviä kuin sipseistä.
Entäs iltapäivä- tai jälkiruokakahvit? Itse juon tavallisesti aamulla teetä ja iltapäivällä kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sipsit karkit ja limukka?
Kyllä siellä namitkin oli lauantaina, mutta en laske niitä ruokamenoihin. Olisikohan niihin mennyt lauantaina 3 euroa, ei ainakaan enempää. Limua ja sipsejä meillä ei syöty viime viikolla. Ollaan ehkä enemmän popcornista tykkääviä kuin sipseistä.
Entäs iltapäivä- tai jälkiruokakahvit? Itse juon tavallisesti aamulla teetä ja iltapäivällä kahvia.
Meistä kumpikaan ei juo kahvia, mutta on meillä vierasvarana sitä hiukan kaapissa. Mies ei pidä kahvin mausta ja mulle se aiheuttaa närästystä. Join kahvia ennen kun aloin odottamaan esikoista, mutta raskauden aikana se aiheutti niin kamalaa närästystä, joka ei sitten loppunut myöhemminkään, että lopetin kahvin juomisen kokonaan. Teetä siis juodaan aamu- ja iltapalalla. Talvella saatetaan juoda päivällä mustikka- tai puolukkamehusta tehtyä glögiä tai ihan vaan kuumaa marjamehua iltpäiväkahvien tapaan tai milloin tekee mieli.
Laihtuisin tehokkaasti tuolla ruokavaliolla. Energiaa ei tule paljon mitään. Ehkä 1500 kaloria päivä. Se on puolet vähemmän mitä kulutan.
Onhan se halpaa jos syö vain vähän ja vehnäjauhot ja makaronit on pääosassa. Eihän tuo huonoa ole kuitenkaan hintaansa nähden ja tekisi hyvääkin syödä vähemmän.
Yksipuolinen ruoka ei välttämättä tuo säästöjä. Jos aamulla on pelkkää jugurttia niin sitä nälissään syö helposti koko puolen litran purkin. Samalla rahalla ehkä laittaisi pienet annokset muutamaa ruokalajia ja saisi monipuolisuutta.
voihan syömisestäkin tehdä orgiat kirjoitti:
apn perheessä syödään eläkseen eikä toisinpäin.
Kuten me kaikki. Syöminen elääkseen kuitenkin toisille tarkoittaa oikeasti syömistä eikä kituuttamista. Kituutetaan elääkseen, no way.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
What? Meillä menee 700€ vko ruokaan.
Kun käy ostamassa leipää, maitoa ja yhden ruoan, menee 50€. Miten ihmiset muka elää viikon sillä?
Tölkki maitoa maksaa max 2€, leipä... 10 €? Yksi ruoka (sisäfilepihvi, suomalaista parsaa ja kampasimpukoita???) 38€? Missä ihmeessä käyt ostoksilla?
😀 Tule takaisin sit kun ruokit neljä henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Laihtuisin tehokkaasti tuolla ruokavaliolla. Energiaa ei tule paljon mitään. Ehkä 1500 kaloria päivä. Se on puolet vähemmän mitä kulutan.
Onhan se halpaa jos syö vain vähän ja vehnäjauhot ja makaronit on pääosassa. Eihän tuo huonoa ole kuitenkaan hintaansa nähden ja tekisi hyvääkin syödä vähemmän.
Eihän tuossa ollut mitään määristä. Esimerkiksi ruoista pyttipannu ja lasagne ei ole useinkaan mitään kevyitä ruokia.
Kuulostaa aloituksen ruoat siltä että saa mahan ihan täyteen ja riittävästi energiaa. Monilla ongelma taitaakin olla että energiaa tulee vähän liikaa ja vuosi vuodelta tulee kilo tai pari ekstraa.
"Eihän tuossa ollut mitään määristä. "
Jos budjetti on jotain 60€ neljälle hengelle niin ei siinä kovin paljon santsailla.
Ilmeisesti hillot ei ole kotimaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa, toimii kun pienet lapset. Teinit kun alkaa itse kokkailla niin tuon rahan edestä menee jos roskiin ruokaa kun palanut, unohtunut taevikkeita pöydälle, ei onnistunutkaan jne. Teini kun jää viikonlopuksi kotiin niin vähintään 80€ menee hänen ruokiin eikä käy ulkona syömässä. Nälkä hirveä koko ajan. Esim kilo kanaa menee helposti päivässä.
Jos teillä on noin, niin vika ei ole ruoassa tai sen määrässä, vaan kasvatuksessa. Meillä on 7 teiniä: 13, 14 ja 16-vuotiaat kaksoset. Totta kai ruokaa kuluu enemmän kuin tällä esimerkkiperheellä, mutta meidän lapset on kasvatettu ymmärtämään ja arvostamaan ruokaa. Ikinä ei lasten käsistä ole mitään heitetty pois. Päin vastoin! Esimerkiksi 14-vuotias on niin hyvä ja innokas leipuri, että pesee äitinsä mennen ja tullen. Ihan totta, sulla on kasvatuksessa jokin pielessä jos meno on tuollaista. Tuskin uskot, mutta näin on.
Mua niin naurattaa aina kun hävikkiin tai ettei kelpaa se halvinmahdollinen väitetään vian olevan kasvatuksessa. Esim nepsyt ei ole kasvatuksesta sairastuneita. Taustalla voi olla vaikka aistiyliherkkyys ja vaikka kuinka käsket kunnioittamaan kukkaroa ja ruokaa, ei se vaan alas mene.
Meillä on tässä perheessä useampi ruokarajoittunut henkilö. On juuri tuollainen autismikirjoon kuuluva, jolla aistiyliherkkyydet vaikeuttavat syömistä. On "kaikelle" allerginen (mm. kana, ananas, kaura, paprika ja chili), on yksi, joka söisi vain ja ainoastaan sikanautaa ja läskisoossia. Silti meillä ei jää ruuat pöydälle happanemaan, tai heitetä syömäkelpoista ruokaa roskiin, ruokaa ei polteta kuin satunnaisesti vahingossa (ja se olen yleensä minä, joka kärtsää letun, kun pitikin välissä käydä komentamassa jotain neljästä teinistä tekemään jotain muuta, vaikkapa tyhjentämään kissanhiekka-astiaa). Meillä menee "hävikkiin" hyvin vähän syömäkelpoista ruokaa. Pääosin pilaantuneita kasviksia. Liha/kalatuotteita ei mene lainkaan, koska vanhentuneeksi päässeet pääsee syömään koira (kerran kuussa joku leikkelepaketin kaksi viimeistä viipaletta...) Kasviksista esimerkisi viinirypäleissä tuppaa olemaan aina joku pilaantunut yksittäinen rypäle, vaikka kuinka yrittää kaupassa katsoa. Tai jos ostaa mandariineja (talvella) niin illalla kaikki ovat täydellisiä ja aamulla onkin seassa yksi vihreän homeen peitossa.
Teinit, etenkin tuo autismikirjoinen, ovat huomattavasti tarkempia ruuanlaitossaan kuin minä, he suunnittelevat tarkasti ja huolehtivat ruuanlaiton jälkeen kaiken paikoilleen - ehkä voisi vähän petrata siinä, että heti käytettyään jotain voisivat laittaa sen pois, vaikkapa juuston heti jääkaappiin, kun ovat raasteensa raastaneet. Osasyynä on se, että olen aina painottanut, että ruoka on ARVOKASTA (en puhu rahasta, vaan siitä, että ruoka itsessään on tärkeää ja huolehtimisen arvoista), sitä pitää kohdella kunniottavasti eikä heittää roskiin huvin vuoksi. Astiat eivät eksy tiskikoneeseen, mutta sillä ei nyt niin ole väliä, koska astianpesukonetetriksessä kukaan ei ole minua parempi. Vielä.
Vierailija kirjoitti:
Niitähän saa kilon parilla eurolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitähän saa kilon parilla eurolla?
Mistä saa?
Kilohinta on n. 7,5€.
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä tässä. Aika kovaa huutia sain kun uskalsin julkaista tuon viime viikon ruokalistamme ja sen kustannukset. Tein listan ja laskin ruokien menot omaksi ilokseni, ihan huvikseen vain, mutta sitten ajattelin, että se saattaisi kiinnostaa jotakuta toistakin ja laitoin listan tänne. Tarkoitus ei ole ollut esittää mahdollisimman halpaa ruokaa tai keulia millään tavalla. Teen itse ruoat ja leivon 2-3 kertaa viikossa koska pidän siitä. Pysyy tuo mieskin jaloillaan ja pääsee ylös vuoteesta leipomuksilla, vaikka yhtenä päivänä lounasleitossa oli vain puolikas muna :D
Ruokakulut eivät ole viikon ruokaostokset, kuten useampi onkin jo kommentoinut, vaan se määrä euroja, jotka söimme viime viikolla ruokana. Jos siis ostin esimerkiksi euron pussin pastaa ja söimme siitä vain puolet, myös yhteisen aterian hintaan laskin sen 0,50€ joka ateriaan oikeastikin kului. Tämä on vain esimerkki. Ei tarvitse laskea miten puoli pussia pastaa riittää perheen aterialle.
Meidän lapset ja me itse pidämme kasviksista, joita syömme paljon. Lapset ovat pienestä alkaen syöneet mielellään kasviksia. Joku epäili syökö 3-vuotias fenkolia, kaalia, paprikaa ja punasipulia - syö! Punasipulia ei tosin ollut paljon, se oli mauste. Kaulittu kaali suikaleina, ohuen ohueksi leikattu fenkolisilppu, paprikarenkaat ja punasipulisilppua, hieman soijaa (Lidlin soija on hyvää ja halpaa), pieni ripaus sokeria, mustapippuria ja tämä kaikki muutaman tunnin jääkaapissa painon alla - kokeilkaapa!
Hedelmiä ja vihanneksia ostan sen mukaan mikä on sesongissa ja edullista. Esimerkiksi tällä viikolla ostimme omenaa tarjouksesta 1,99/2kg, banaania 1,65/kg ja vesimelonia 1,49/kg. Käytämme paljon myös erilaisia herne- ja papukasveja. Ostan niitä eniten kuivattuna, esimerkiksi 2 kg kikherneitä noin 6,50. Hummukseen sitä kuluu 2 dl.
Koska tein listaa ja seurasin viime viikon ruokiin kuluvaa rahaa sen mukaan mitä syömme, en laittanut kaikkea niin tarkasti ylös, kuin osa olisi toivonut. Välipaloista mainitsin alussa, mutta niitä ei merkitty erikseen päivän ruokiin. En laskenut jokaisen jokaista suupalaa eri päivinä. Kun tein karjalanpiirakoita, laskin sen kokonaismäärän kokonaiskulut, enkä pilkkonut niitä enää erikseen päiviin. Sama kuluhan se viime viikolle oli siitä riippumatta minä päivänä joku piirakan söi ja kaikki meni saman viikon aikana.
Joku mainitsi mehun ja viinin, niin ja leivänpäälliset :D Meillä on vielä jäljellä itse tehtyä mehua, joten lapset joivat sitä ne harvat kerrat kun mehua joivat. Jos tämä antaa jonkun mielestä valheellisen kuvan viikon ruokakuluista, niin siksi me juuri niitä ilmaisia marjoja ja sieniä sekä villiyrttejä keräämme, että niillä voisi vähentää ruokakuluja pitkin vuotta. Siis sen lisäksi, että ne ovat hyviä ja terveellisiä. Ja kyllä. Viiniäkin juomme joskus, mutta emme viime viikolla, kuten emme muutakaan alkoholia. Leivänpäällisinä viime viikolla oli juustoa, munavoita, hummusta ja vihanneksia. Leikkeleistä meillä ei tykkää oikeen kukaan. Maksamakkarasta enintään, mutta ei siitäkään erityisesti.
Vielä lopuksi se lohi. Lohi oli tarjouksessa olevaa kirjolohta. Ostimme kokonaisen, olisiko painoa ollut noin 1,5 kiloa. Pyrstöpäistä tein lounaskeiton, muut osat grillattiin. Grillattua jäi yli, joten tein siitä lounaspyttipannua maanantaina.
Taidat taistella tuulimyllyjä vastaan (Don Quijote). Kirjoitin aikoinaan muutaman kerran, että minulla menee korkeintaan 150 e kuukaudessa ruokien ostamiseen. Elän yksin, mutta minulla on pieni puutarha ja pieni kasvi- ja yrttimaa. Säilön kaikkea mahdollista. Kerään sieniä ja marjoja sekä villiyrttejä, pakastan ja kuivatan. Minulla on puulämmitteinen leivinuuni ulkona ja leivon itse leivät kerran viikossa. Minut on joka kerta täysin tyrmätty, ettei noin voi elää ja noin vähällä ruokalaskulla ei tule millään toimeen. Niin ja tietty on mainittu, ettei ole sitä ja tätä tarpeeksi monipuolisesti. Teen esim. itse kefiirin, ei ole vaivaa siitä yhtään ja aina tuoretta kefiiriä. Maitoa käytän aamukahviin. Välipaloja en syö enkä mehuja juo. Kahvia juon kolme pientä kuppia päivässä. Leikkeleitä en syö, juustoja kylläkin ja leivän päälle ei tule margariinia eikä voita. Tämä on kirjoittajien mukaan aivan älytöntä köyhästelyä. Kalaa ostan tarjouksista ja pakastelen sopivia annoskokoja. Pastakastikkeita teen isomman määrän ja pakastan yhden hengen annoksiksi. Lounaaksi teen aina kahta erilaista salaattia itselleni, juuri fenkolia, kaalia, vihreitä salaatteja, porkkanaa. Paahdan juureksia leivinuunissa leipomisen jälkeen. En syö salaatteja joissa on kaikkea sekaisin. Kesällä tomaattia, kurkkua, kesäkurpitsaa kasvimaalta jossa myös punasipulia ja purjoa kasvaa. Talvella syön pitkään ja hyvin haudutettua hapankaalia useamman kerran. Maustettuja jugurtteja en syö. Vältän sokeria kaikissa ruoissa niin pitkälle kuin mahdollista. Kakkuakin leivon pari kertaa vuodessa kuten patonkiakin, silloin on tulossa vieraita. Itse tehtyjä karjalanpiirakoita on vino pino pakasteessa aina. Välillä naapurit tuovat puutarhoistaan pussilisen jotain kuten herneen palkoja ja tuoreita papuja ym. Ei ole mitään syytä olla nuuka ja "köyhästellä", tykkään yksinkertaisesti siitä, että tuotan itse osan ruokaani kesällä ja nautin siitä, että on talvellakin aina mistä ottaa. Minulla on hyvä eläke mutta miksi ihmeessä veisin rahojani supermarkettiin, josta ostaisin monen päivän vanhaa salaatteja ja vihanneksia. Joku tulee taas kuitenkin väittämään, ettei tuollaiseen kaikkeen ole aikaa. Kyse on viitseliäisyydestä. Toinen tulee selittämään, ettei ole siemeniä ja pähkinöitä ikäänkuin ne olisivat kaikkein tarpeellisimpia ja niitä ilman ei voisi elää ja pysyä terveenä. Kasvatan ja syön paljon valkosipuliakin, luonnon antibioottia. Onnittelen sinua Ap taloutesi hoidosta ja siitä, että lapsesikin syövät salaatteja ja sipulia, niin tekivät omatkin lapseni ja nyt heidän jälkeläisensä myös.
Olen nykyään eläkeläinen mutta kasvimaa minulla on ollut aina, vuosikymmeniä. Olen terve kuin pukki, ei mitään lääkitystä ja jalka nousee edelleen ketterästi. Verenpaine ihanteellinen ollut aina, 120/80, jota myös jotkut lääkärit suorastaan ihmettelevät. N71
Tuota listaa et saa mitenkään tohon hintaan. Teillä menee jo puuton kanssa maitoa niin paljon, että ei varmasti riitä pari litraa viikoksi.
Listalla ei ole lasten välipaloja lainkaan. Meillä menee jo välipaloihin tuo summa vkossa, eikä riitäkään.
Tuo ap:n ruokalista aiheuttaisi meillä ihan hirveän vastalausemyrskyn.
Kolme urheilevaa teiniä ja molemmat vanhemmat fyysisessä työssä.
Meillä menee ruokaa PALJON, on paljon proteiinia ja kasviksia. Vehnäjauhoja ei meillä mene ollenkaan.
Minä en ymmärrä miten AP saat 1,5kg lohen riittämään keittiön, grillaukseen ja vielä jää ylikin??
Eihän se kokon1,5kg ole sitä syötävää kalaa/n lihaa vaan myös niitä perkeitä yms.
Ei tainnut keitossa montaa lohenpalasta uiskennella ja grillattavat palat oli todella pieniä, jos tosiaan jäi vielä ylikin🤔 kokonaan uudelle aterialle..
Usein tulee lohta ostettua ja vieläpä niin ettei painossa ole päitä eikä pyrstöjä eli pelkkää syötävää ja sellainen 900g-1,2kg kokoinen lohifilee menee meillä kokonaan, siis kerralla, ja syöjinä 2aik+1-2 teiniä riippuen siitä onko esikoinen kotona. Välillä jää 1 annospalan (150-200g) kokoinen pala myöhemmäksi.
Ja on lisukkeetkin tottakai ateriassa eli esim.keitetyt perunat tai muusia, kylmä tillikastike tai remoulade ja salaattia (esim.jääsalaatti+kurkku+tomaatti+paprika+mozzarella).
Tölkki maitoa maksaa max 2€, leipä... 10 €? Yksi ruoka (sisäfilepihvi, suomalaista parsaa ja kampasimpukoita???) 38€? Missä ihmeessä käyt ostoksilla?