Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä perustoimeentulotuella enää oikeasti on varaa tehdä? Ruoka noussut 30-40%, ja sähkö 200%! Elokuussa saadaan 5% korotus joka ei riitä mihinkään...

Vierailija
17.06.2022 |

Tarvittais joku 200e lisää perustoimeentulotuen määrään, varsinkin näinä aikoina.

Tuki on jossain vuoden 1992 tasolla, ja Suomi on saanut tästä noottia EU:lta useaan otteeseen.

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä sitä vastustusta mikä täällä on kun ehdottaa muualla maailmassa olevaa tt-käytäntöä että ruokaraha laitetaan kortille jolla ei voi ostaa alkoa ja tupakkaa? Mikä ihmisoikeusrikkomus se on juopposuomessa muttei mm Italiassa?

Miksi noin pitäisi tehdä? Kun toimeentulotuki on kaikille samansuuruinen, niin samahan se on, mitä sillä ostaa. Eikä missään edes ole linjattu, että toimeentulotuella ei saisi ostaa jotain tiettyjä asioita. periaatteessahan tuollaisella kortilla ei saisi ostaa edes vappusimaa, koska siinäkin on pieni määrä alkoholia (kyllä, siinä lapsillekin soveltuvassa).

Pitäisi varmaan myös kysyä, että kelpaisikovatko nuo kortit sitten esimerkiksi H&M:llä tai Gigantissa? Vai pitäisikö vaatteet ja pesukoneet ostaa vain ja ainoastaan Prismasta? Mitä kilpailulainsäädäntö sanoisi tähän, että valtio määrää missä liikkeissä tietty väestönosa saa asioida ja missä ei? Entäpä ravintola, jossa on a-oikeudet. Sielläkin pitäisi varmaan kassajärjestelmään lisätä koodi, jossa ostokortilla saa ostaa lasin limonadia, mutta ei siideriä.

Olisi aika huono käytäntö niille toimeentulotukiasiakkaille, joiden kotipaikkakunnalla ei ole Prismaa tai muita isoja marketteja. Kiva etsiä jostain S-marketista talvihaalaria lapselle, ja facebook-kirppiksiltähän ei voisi ostaa mitään, kun myyjillä ei kuitenkaan olisi korttilaitetta, vaan käteistä vaatisivat.

Vierailija
82/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä sitä vastustusta mikä täällä on kun ehdottaa muualla maailmassa olevaa tt-käytäntöä että ruokaraha laitetaan kortille jolla ei voi ostaa alkoa ja tupakkaa? Mikä ihmisoikeusrikkomus se on juopposuomessa muttei mm Italiassa?

No tuosta käytännössä seuraisi vain se, että noiden paheiden harrastajat myisivät ruokansa pienellä alennuksella jollekin ja ostaisivat saamillaan rahoilla haluamiaan tuotteita.

No sanoppa rehellisesti kuinka monta ihmistä tunnet joka ostaa joltain subunarkilta ruokakassin? Haloo! Toisiltaan eivät osta kun eivät hyödy päihdemielessä.

Kannattaisi sinunkin sieltä kultaisesta tornistasi jalkautua sinne, missä köyhät asuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se riitä, että ei nälkään ja viluun kuole? Sitä vartenhan se on olemassa.

Ei itse asiassa ole. Kyllä toimeentulotuen idea olisi vähän muukin kuin pelkkä elintoimintojen ylläpitäminen. Sen olisi tarkoitus turvata nykypäivän mukainen, normaali ja ihmisarvoiselta tuntuva elämä myös köyhille. Ei siis olennaista ole vain se, pysyykö hengissä, vaan elämänsisältö myös.

Tuo "ihmisarvoiselta tuntuva elämä" on aika hankala määritellä. Jollekin riittää se, et tosiaan on katto pään päällä eikä kuole nälkään (näin se on miljoonilla ihmisillä ympäri maailmaa), joku kokee että ihmisarvo on menetetty, jos ei ole varaa Vuittonin laukkuun.

Kai tajuat, että Kelan tuki ei oikeasti ole se, jolla kustannetaan sen kummempaa "nykypäivän mukaista" elämänsisältöä? Muista että muut raatavat jotta saat tukesi. Ei sillä raatajallakaan välttämättä ole varaa sen ihmeellisempiin elämyksiin.

En ole itse tuensaaja. Mutta en myöskään joudu raatamaan, vaan minulla on miellyttävä työ, jonka ansiosta saan itselleni ja perheelleni hyvän elämän. Ei ole minulta pois, jos joku tuensaaja saa jotain, mikä tuo hänelle iloa ja sisältöä elämään. Jos alatte kadehtia tuensaajia tai kokea epäoikeudenmukaiseksi, etteivät joudu raatamaan jokaisen Netflix-katselunsa eteen, niin kehotan teitä miettimään omaa ammatinvalintaanne uudestaan. Menkää sellaiseen työhön, mikä ei tunnu kärsimykseltä, ja mieluiten tietysti sellaiseen, jossa palkkakin on parempi. Lupaan, että kun oma elintasonne nousee, ette kadehdi enää köyhien elämää!

Vierailija
84/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea tuossa olisi? Ostavat sitten alkoholit ja tupakat käteisellä.

Vierailija
85/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en saisi yksinasuvana ikinä menemään 500 euroa kuussa ruokaan. Pitäähän niitä vaatteitakin ostaa, bussikorttia ladata, parturissa käydä, puhelinlaskut maksaa jne jne.

Vierailija
86/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei itse asiassa ole. Kyllä toimeentulotuen idea olisi vähän muukin kuin pelkkä elintoimintojen ylläpitäminen. Sen olisi tarkoitus turvata nykypäivän mukainen, normaali ja ihmisarvoiselta tuntuva elämä myös köyhille. Ei siis olennaista ole vain se, pysyykö hengissä, vaan elämänsisältö myös.

Tuo "ihmisarvoiselta tuntuva elämä" on aika hankala määritellä. Jollekin riittää se, et tosiaan on katto pään päällä eikä kuole nälkään (näin se on miljoonilla ihmisillä ympäri maailmaa), joku kokee että ihmisarvo on menetetty, jos ei ole varaa Vuittonin laukkuun.

Kai tajuat, että Kelan tuki ei oikeasti ole se, jolla kustannetaan sen kummempaa "nykypäivän mukaista" elämänsisältöä? Muista että muut raatavat jotta saat tukesi. Ei sillä raatajallakaan välttämättä ole varaa sen ihmeellisempiin elämyksiin.

Sitten on toki sekin pointti, että monet tutkimukset kertovat, että sosiaaliturvan alikäyttö aiheuttaa kustannuksia enemmän kuin väärinkäyttö. Ihmiset eivät kehtaa tai jaksa tai uskalla hakea toimeentulotukea ja syrjäytyvät ja masentuvat. Lopulta ovat erikoissairaanhoidon riesana.

Jep. Ja tulee näin loppujen lopuksi yhteiskunnalle kalliimmaksi.

Vierailija
87/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no moni työssäkäyvä kiskoo palkkapäivästä palkkapäivään kohtalaisen bare minimum periaatteella, niin miksi ihmeessä toimeentulotuki, joka on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi tarjoaisi kiva ja virikkeellistä ilmaista rahaa. Näitä virikkeitä voi toki itsekin ihan ilmaiseksi hommata, mutkun ei jaksa varmaan.

Vierailija
88/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no moni työssäkäyvä kiskoo palkkapäivästä palkkapäivään kohtalaisen bare minimum periaatteella, niin miksi ihmeessä toimeentulotuki, joka on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi tarjoaisi kiva ja virikkeellistä ilmaista rahaa. Näitä virikkeitä voi toki itsekin ihan ilmaiseksi hommata, mutkun ei jaksa varmaan.

Tuossahan on ongelmana liian pieni palkka. Kyllä työstä pitää enemmän jäädä käteen kuin se, että juuri ja juuri selviää.

Vierailija
89/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos menisit vaikka töihin? Nyt on todella helppo päästä töihin ja vielä helpompi neuvotella itselleen parempi palkka

Kerro nyt kuinka voi vain nykyään mennä töihin ja minne mennä. Minä menen sinne heti töihin ja kerro vaan osoite minne mennä. 

Tämä. Hain juuri yhden työpaikan, olin yksi viidestä haastatelluista ja nyt tuli viesti etteivät ole palkanneet tehtävään ketään. Laittavat paikan uudestaan hakuun syksyllä. Olen sitä mieltä, että selviäisin tehtävistä ja haluan kehittyä (sen takia hainkin ylipäätänsä), mutta olen jo täyttänyt viisikymmentä, olisikohan siinä syy. Työnantajat ovat uskomattoman kranttuja nykyään.

Vierailija
90/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustoimeentulon tulisi olla tasolla, että sillä juuri ja juuri pysyy hengissä. Kuten toimeentulossa mainittu sana perus kertoo, ei ole kyse luksuselämän tarjoamisesta ilman työvelvoitetta.

Perus pottua ruoaksi, lämmin pieni asunto. Vettä ja vaatteita. Ehkä läkkeitä. Siinä kaikki mitä tarvitaan.

Vierailija
91/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläiset sossupummit vois muuttaa jonnekin muualle missä olisi varaa asua omilla tuloilla. Eikös Helsinkiin makseta 80% koko Suomen sosiaalituista

Vierailija
92/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin pärjää. Kela maksaa asumisen, johon kuuluu vuokra, sähköt, vedet, vakuutus.. Laskust terveydenhuollosta maksetaan, lehtitilaus maksetaan .. Ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, vaatteisiin, puhelinlaskuun ja nettiin saa sen n. 500€. Hyvin riittää yhdelle henkilölle. Eihän se riitä mihinkään harrastamiseen, bensaan tai auton ylläpitoon, lomailuun eikä heräteostoksiin, mutta sillä tulee toimeen ettei nälkään kuole. Kyllähän se on syvältä elää monta kuukautta tt-tuella, kun ei voi edes säästää, mutta sellaista se valitettavasti on.

Vierailija
93/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustoimeentulon pitäisi olla sen verran ettei sillä kuole nälkään samalla kun etsii itselleen töitä.

No periaatteessa ihminen välttää nälkäkuoleman syömällä erittäin minimaalisesti, vaikka mparisataa kalorita päivässä. Silloin ei kuole nälkään, vaikka kuihtuukin toki. Tämäkö siis olisi se, mitä ehdottaisit? Että toimeentulotukiasiakas saisi päivässä vaikka puolikkaan lautasellisen puuroa, lasin maitoa ja kupillisen laihaa keittoa.

Taidat olla aika helvetin tyhmä ihminen.

Varmaan olen joo, koulutukseltani olen DI, tämän vuoden vuosiansiot tulevat olemaan 90ke. Voisin helposti tehdä enemmän(asiakkaat ulkomailla, joten tule olisi suoraa plussaa vaihtotaseeseen) mutta en tee koska en koe verotuksen olevan oikeudenmukaista.

Sinänsä minusta on ok jos tukien määrä on suht korkea työttömyyden alussa, mutta sen pitäisi tippua nopeasti jotta se kannustaisi hakemaan töitä. Missään nimessä tuet eivät saa pitkällä tähtäimellä olla sillä tasolla että sillä käydään vähän väliä kavereiden kanssa latella.

Mutta toisaalta olen myös sitä mieltä että jos on sellainen henkilö ettei töitä voi saada niin sitten pitää antaa eläke ja päästää piinasta. Terveiden ihmisten latella lusmuilua en ymmärrä.

Vierailija
94/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustoimeentulon tulisi olla tasolla, että sillä juuri ja juuri pysyy hengissä. Kuten toimeentulossa mainittu sana perus kertoo, ei ole kyse luksuselämän tarjoamisesta ilman työvelvoitetta.

Perus pottua ruoaksi, lämmin pieni asunto. Vettä ja vaatteita. Ehkä läkkeitä. Siinä kaikki mitä tarvitaan.

Toisaalta ei sana "perustoimeentulotuki" tarkoitakaan, että vain juuri ja juuri jää henkiin. Sana "toimeentulo" tarkoittaa paljon enemmän kuin vain sitä, että elintoiminnot vielä jotenkuten säilyvät. Ja joka tapauksessa kyseisen tuen idea selviää, kun lukee listauksen, mitä sillä on ajateltu ostettavan. Se ketoo, mitä on ajateltu köyhänkin elämään voivan kuulua. Jännä juttu, että ajattelet lääkkeittenkin olevan vain "ehkä" toimeentulotukeen kuuluva asia.

Vierailija
95/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap perustoimeentulo on VIIMESIJAINEN etuus eikä mikään automaattinen kansalaispalkka. Mitä sinä olet tehnyt sen eteen että työllistyisit?

Vierailija
96/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuosta käytännössä seuraisi vain se, että noiden paheiden harrastajat myisivät ruokansa pienellä alennuksella jollekin ja ostaisivat saamillaan rahoilla haluamiaan tuotteita.

No sanoppa rehellisesti kuinka monta ihmistä tunnet joka ostaa joltain subunarkilta ruokakassin? Haloo! Toisiltaan eivät osta kun eivät hyödy päihdemielessä.

Kannattaisi sinunkin sieltä kultaisesta tornistasi jalkautua sinne, missä köyhät asuvat.

Olen osa-aikatyössä lähikaupassa jossa näitä "köyhiä" käy kaljaostoksilla. Hyvin näyttää massit riittävän. Tervetuloa kultaiseen torniin, huomiselta puuttuisi työntekijä.

Vierailija
97/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustoimeentulon pitäisi olla sen verran ettei sillä kuole nälkään samalla kun etsii itselleen töitä.

No periaatteessa ihminen välttää nälkäkuoleman syömällä erittäin minimaalisesti, vaikka mparisataa kalorita päivässä. Silloin ei kuole nälkään, vaikka kuihtuukin toki. Tämäkö siis olisi se, mitä ehdottaisit? Että toimeentulotukiasiakas saisi päivässä vaikka puolikkaan lautasellisen puuroa, lasin maitoa ja kupillisen laihaa keittoa.

Varmaan olen joo, koulutukseltani olen DI, tämän vuoden vuosiansiot tulevat olemaan 90ke. Voisin helposti tehdä enemmän(asiakkaat ulkomailla, joten tule olisi suoraa plussaa vaihtotaseeseen) mutta en tee koska en koe verotuksen olevan oikeudenmukaista.

Sinänsä minusta on ok jos tukien määrä on suht korkea työttömyyden alussa, mutta sen pitäisi tippua nopeasti jotta se kannustaisi hakemaan töitä. Missään nimessä tuet eivät saa pitkällä tähtäimellä olla sillä tasolla että sillä käydään vähän väliä kavereiden kanssa latella.

Mutta toisaalta olen myös sitä mieltä että jos on sellainen henkilö ettei töitä voi saada niin sitten pitää antaa eläke ja päästää piinasta. Terveiden ihmisten latella lusmuilua en ymmärrä.

Tuo ehdotuksesi tukien laskusta voisi olla kannatettava vain, mikäli työnhaku velvoittaisi työnantajan myös tarjoamaan työtä. Ei voi olla niin, että työnhakijaa rangaistaan asiasta, jonka lopulta päättää toinen henkilö.

Vierailija
98/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse tuensaaja. Mutta en myöskään joudu raatamaan, vaan minulla on miellyttävä työ, jonka ansiosta saan itselleni ja perheelleni hyvän elämän. Ei ole minulta pois, jos joku tuensaaja saa jotain, mikä tuo hänelle iloa ja sisältöä elämään. Jos alatte kadehtia tuensaajia tai kokea epäoikeudenmukaiseksi, etteivät joudu raatamaan jokaisen Netflix-katselunsa eteen, niin kehotan teitä miettimään omaa ammatinvalintaanne uudestaan. Menkää sellaiseen työhön, mikä ei tunnu kärsimykseltä, ja mieluiten tietysti sellaiseen, jossa palkkakin on parempi. Lupaan, että kun oma elintasonne nousee, ette kadehdi enää köyhien elämää!

Tietenkään kaikki eivät "raada", mutta kyllä heitäkin on. Kateus on vain itseltä pois ja täysin turha, ja itsellä on ihana työ. Tuet ei silti minusta saa olla korkeammat kuin jostain työstä saatava palkka. Työn vaihto parempipalkkaiseen ei sekään ole napsautin sormiani- juttu., koulutuskaan ei aina siihen auta.

Vierailija
99/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten samaa mieltä, mut vähän noloa tuo koulutuksella flexailu. Olet todistetusti matemaattisesti ainakin melko lahjakas, mutta se ei vielä tarkoita että olisit fiksu. Tunnen tyhmiäkin DI:jä, varsinkin sosiaalisia lahjoja puuttuu, ja sen mukana menee aika paljon. 

DI:n vaimo

Vierailija
100/116 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on työttömänä työnhakijana tilastojen mukaan yli 102 000 ihmistä jotka eivät kuulu työvoimaan. Siis työttömänä työnhakijana. Joka ei kuulu työvoimaan.

Kun 300 päivää sairaspäivärahaa on käytetty ja työeläkeyhtiö hylkää eläkehakemuksen ainoa tie on ilmoittautua vajaakuntoiseksi työnhakijaksi. Näistä muodostuu aika iso joukko pitkäaikaistyöttömistä joista kuvitellaan että he ovat näitä ns. elämäntapatyöttömiä joita tosiasiassa Suomessa on promilleluku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi