Mitä perustoimeentulotuella enää oikeasti on varaa tehdä? Ruoka noussut 30-40%, ja sähkö 200%! Elokuussa saadaan 5% korotus joka ei riitä mihinkään...
Tarvittais joku 200e lisää perustoimeentulotuen määrään, varsinkin näinä aikoina.
Tuki on jossain vuoden 1992 tasolla, ja Suomi on saanut tästä noottia EU:lta useaan otteeseen.
Kommentit (116)
Joka ikinen tt-tukilainen jonka tunnen
Polttaa tupakkaa.
Käyttää alkoholia.
Monisairas jotka itseaiheutettua mm 2diapetes,verenpaine,kolestroli,tukielimet.
Käyttää tukirahan viikossa ja 3 viikkoa ulistaan kuinka on köyhää.
Ostaa kropanlisäosia; ripsiä, tukkaa, kynsiä, tatuointeja, rusketusta, lävistyksiä
Asuu isommin ja kalliimmin mihin rahat ikinä riittäisivät
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos menisit vaikka töihin? Nyt on todella helppo päästä töihin ja vielä helpompi neuvotella itselleen parempi palkka
Aletaan olla siina tilanteessa, että pitäisi saada noin 20€/h liksa, että työnteossa on yhtään mitään järkeä.
Tiedän toimeentulotukea saavan, joka käy saunassa päivittäin joskus jopa useamman kerran päivässä. Sähkölasku maksetaan niin ei tarvitse itse huolehtia siitäkään. Ei näillä sähkön hinnoilla moni raaski noin usein käydä sähkösaunassa jos itse pitää maksaa lasku.
Vierailija kirjoitti:
Polttaa tupakkaa.
Käyttää alkoholia.
Ostaa kropanlisäosia; ripsiä, tukkaa, kynsiä, tatuointeja, rusketusta, lävistyksiä
Kertoo enemmänkin sinusta, minkälaisissa piireissä pyörit.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän toimeentulotukea saavan, joka käy saunassa päivittäin joskus jopa useamman kerran päivässä. Sähkölasku maksetaan niin ei tarvitse itse huolehtia siitäkään. Ei näillä sähkön hinnoilla moni raaski noin usein käydä sähkösaunassa jos itse pitää maksaa lasku.
Kyllä minä käyn saunassa joka toinen päivä ja ihan itse maksan kaikki laskuni eikä minun sähkölaskuni ole miksikään muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos menisit vaikka töihin? Nyt on todella helppo päästä töihin ja vielä helpompi neuvotella itselleen parempi palkka
Aletaan olla siina tilanteessa, että pitäisi saada noin 20€/h liksa, että työnteossa on yhtään mitään järkeä.
Voi kuule alle 20 euroa tunnissa tienaavilla on varaa luksukseenkin - esimerkiksi työhaluttomien elättämiseen verovaroilla pienestä palkastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuommoisen harhan saa aikaiseksi kun vaatii ja oikeuttaa itselleen vain parasta eikä muu kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä sitten järkeä että yhteiskunta kustantaa kaiken kun ei viitsi mennä töihin?
Tuossa on ihan faktatietoa ruuan hintojen noususta, tuohon naurettavaan sähkön hinnan korotukseen en viitsi tämän enempää kommentoida:
https://www.kuluttajaliitto.fi/blog/2022/05/18/milta-nayttaa-ruoan-hint…
Vierailija kirjoitti:
Menet esim. Hsl:lle töihin, niin ne pistää poliisit sun perään ja saat syytteen jostain hemmetin "ajoneuvon luvattomasta haltuunottamisesta". Kyllä on paska yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se riitä, että ei nälkään ja viluun kuole? Sitä vartenhan se on olemassa.
Ei itse asiassa ole. Kyllä toimeentulotuen idea olisi vähän muukin kuin pelkkä elintoimintojen ylläpitäminen. Sen olisi tarkoitus turvata nykypäivän mukainen, normaali ja ihmisarvoiselta tuntuva elämä myös köyhille. Ei siis olennaista ole vain se, pysyykö hengissä, vaan elämänsisältö myös.
Tämä. Toimeentulon tarkoitus on antaa katto päälle ja ruuat. Ei tupakkaa, olutta tai Netflix-tilausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei itse asiassa ole. Kyllä toimeentulotuen idea olisi vähän muukin kuin pelkkä elintoimintojen ylläpitäminen. Sen olisi tarkoitus turvata nykypäivän mukainen, normaali ja ihmisarvoiselta tuntuva elämä myös köyhille. Ei siis olennaista ole vain se, pysyykö hengissä, vaan elämänsisältö myös.
Kelansivuilla lukee toimeentulotuen määritelmä
"Toimeentulotuki on henkilön tai perheen viimesijainen taloudellinen tuki, joka kattaa elämän perusmenoja."
Kyllä olet pahasti väärässä
Katsopa tarkemmin, mitä niihin sisältyy. Löytyy Kelan sivuilta myös. Voin itse asiassa auttaa:
Perusosalla katetaan:
ravintomenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot (esim. itsehoitolääkkeet)
henkilökohtaisesta ja kodin puhtaudesta aiheutuvat menot
paikallisliikenteen käyttö
sanomalehden tilaus
puhelimen ja tietoliikenteen käyttö
harrastus- ja virkistystoiminta
muut vastaavat henkilön ja perheen jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin
Eri perusmenoihin kuuluu muutakin kuin vuokra ja ruoka. Siihen kuuluu jopa harrastus- ja virkistystoiminta.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelansivuilla lukee toimeentulotuen määritelmä
"Toimeentulotuki on henkilön tai perheen viimesijainen taloudellinen tuki, joka kattaa elämän perusmenoja."
Kyllä olet pahasti väärässä
Laki toimeentulotuesta: ensimmäinen pykälä
"
Toimeentulotuki on sosiaalihuoltoon kuuluva viimesijainen taloudellinen tuki, jonka tarkoituksena on turvata henkilön ja perheen toimeentulo ja edistää itsenäistä selviytymistä. Toimeentulotuen avulla turvataan henkilön ja perheen ihmisarvoisen elämän kannalta vähintään välttämätön toimeentulo.
Ehkäisevän toimeentulotuen tarkoituksena on edistää henkilön ja perheen sosiaalista turvallisuutta ja omatoimista suoriutumista sekä ehkäistä syrjäytymistä ja pitkäaikaista riippuvuutta toimeentulotuesta."
- Finlex
Vierailija kirjoitti:
Polttaa tupakkaa.
Käyttää alkoholia.
Oletko ajatellut, mitä tuo kertoo sinusta itsestäsi, kun liikut tuollaisissa piireissä?
Vierailija kirjoitti:
Missähän maassa tuo ap mahtaa elää? Suomessa ei ole ruuan tai sähkön hinta merkittävän paljon saati noin älyttömästi noussut.
Sä et itse taida asua Suomessa, kun olet noin pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailijaja kirjoitti:
Polttaa tupakkaa.
Käyttää alkoholia.
Asuu isommin ja kalliimmin mihin rahat ikinä riittäisivätKertoo enemmänkin sinusta, minkälaisissa piireissä pyörit.
Jep. Jotkut tekevät työtä "näiden piirien" parissa. Työtä. Ootko koskaan kuullut mitä se on?
Perustoimeentulon pitäisi olla sen verran ettei sillä kuole nälkään samalla kun etsii itselleen töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän maassa tuo ap mahtaa elää? Suomessa ei ole ruuan tai sähkön hinta merkittävän paljon saati noin älyttömästi noussut.
Sä et itse taida asua Suomessa, kun olet noin pihalla.
Pitää olla melko älykääpiö, jos mieltää ruuan hinnan nousseen Suomessa 30-40% ja sähkön 200%.
https://www.kuluttajaliitto.fi/blog/2022/05/18/milta-nayttaa-ruoan-hint…
Vierailija kirjoitti:
Ai ruoka noussut 30-40%?
Jos hakee kaupasta vaikka litran jogurttia, juustoraasepussin, sipsipussin, perunoita, pastaa yms niin ei se paljon sen enempää maksa kuin vuosi sitten.
Ehkä pari prosenttia noussut.
Joku yksittäinen elintarvike kuten kahvi tai talvella myytävä kurkku kallistunut ehkä tuon mainitun prosenttimäärän, muu paljon vähemmän.
Aivan, tämä uhriutuminen käyttämällä hihasta vedettyjä prosentteja on nykyään ikäänkuin maan tapa.
Ap trollaa tietämättä ettei sähkö kuulu perusosaan. Mutta tärkeintä on tietysti saada näitä ketjuja auki ja kansa pillastumaan.