Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku istuttaa kukkia haudallemme

Vierailija
15.06.2022 |

Missä olisi säännöt, mitä voi tehdä toisen haudalle?? Kuka voi kaivaa maata ja istuttaa kukkia? Ymmärrän että toisi kynttilän tai leikkokukkia, jos haluaa muistaa jotakuta , mutta kukkien istutus ilman lupaa on jo liikaa...

Kommentit (333)

Vierailija
261/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minun vanhempien haudalle olisi joku muu istuttanut kukkia, kaivaisin ne ylös ja istuttaisin omat tilalle. Ylöskaivetut uudelleenistuttaisin jollekin hoitamattomalle haudalle.

Miksi? Eikö siihen mahdu muutama muukin kukka kuin vain omasi, kun vain vähän järjestelee? 

Mulle tulisi huono omatunto, jos ottaisin pois kukkia, jotka on tarkoitettu kuolleille vanhemmilleni. 

Mulle tulisi mieleen, että sellainen tuntematon, joka salaa istuttelee kukkia haudalle, on ollut yhden vainajan kanssa hyvin läheinen. Esim. jomman kumman vanhemman sivusuhde. Ottaisin kyllä kukat pois, jos joku haluaa muistaa, jutelkoot mulle ensin.

Siis ihan oikeasti menisit ottamaan kukat pois? 

Ottaisin istutetun kukan pois. Kynttilän tai leikkokukkia, ts. lyhytikäisiä juttuja voi mun mielestä tuntematonkin haudalle viedä.

Toivottavasti vainaja tulee kummitelemaan sinulle harmistuksissaan. 

Meidän suku on ollut niin yksityistä porukkaa, että kaikki hyväksyisivät eikä kukaan tulisi kummittelemaan.  

Vierailija
262/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää se, että kun istutan vanhempieni haudalle kukkia (perennoja) niin ne nyhdetään pois ja tilalle tulee joitain kesäkukkia. Jo viisi vuotta sama juttu. Asialla sukuun naitu uusi ihminen, joka tekee kaiken oman päänsä mukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teillä ongelmat. Eri asia olisi, jos joku varastaisi haudalta teidän istuttamianne kukkia tai jotenkin häpäisisi hautaa, mutta joku, jolle vainajanne oli tärkeä, haluaa nyt tehdä tämän kauniin teon. Mitä pahaa siinä on?

Jos ne on istutettu rumasti tai ovat rumia kasveja?

Vierailija
264/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On teillä ongelmat. Eri asia olisi, jos joku varastaisi haudalta teidän istuttamianne kukkia tai jotenkin häpäisisi hautaa, mutta joku, jolle vainajanne oli tärkeä, haluaa nyt tehdä tämän kauniin teon. Mitä pahaa siinä on?

Antaisitko esimerkin jostain rumasta kukaasta? Kukka kuin kukka, harvemmin ne rumia ovat. 

Vierailija
265/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla kans seurakunnan työntekijä. Ne vissiin istuttaa kans haudoille joitain kukkia keväisin/kesäisin.

Seurakunta istuttaa, jos on maksettu haudan hoidosta (hautapaikan lisäksi).

Vierailija
266/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas kamala ongelma. Voi taivas!

Kerrankin aito aloitus eikä provo.

Vierailija
267/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on jos istuttaa ilman sun  lupaa. Minunkin isoisän hadalle tuodaan aina ennen  joulua seppeleitä  ja  kukkia. Hänellä  oli isot valtiolliset hautajaiset Hietaniemessä.  Ajattelen että joku muistelee  hyvällä. Julkinen  paikka.

Vierailija
268/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudallenne? Mistä sinä sitten kirjoitat, AP?

Vierailija
269/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisitko esimerkin jostain rumasta kukaasta? Kukka kuin kukka, harvemmin ne rumia ovat. 

Minä pidän villakoista, istutan niitä kahdelle hoitamalleni haudalle, valituksiakin olen kuullut - ei kelpaa kaikille kukista.

Vierailija
270/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kasvi voi olla ruma?

Vierailija
271/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sanottiin, että mummu muuttui enkeliksi. Nykyään sanotaan, että kasvaa horsmaa.

Vierailija
272/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille, jotka tuotte kukkia äitini haudalle. Kiitos myös kynttilöistä.

Vierailija
273/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua sinakin ärsyttäisi, jos saapuisin kukkineni omaisten haudalle ja joku olisi tyrkännyt jo siihen jonkunlaiset kukat. Varmasti kaivaisin pois.

Miten pieniä hautoja teillä päin oikein on ettei sille mahdu kahta kukkaa samaan aikaan?

Pointti ei ole siinä kuinka isoja tai kauniita ne pyytämättä istutetut rehut olisivat. Kellään ei ole mitään asiaa *toisten omaisten haudoille* tonkimaan ilman lupaa. Läheiset päättävät mitä sinne laitetaan, ymmärrätkö?

Ketkä on läheiset, kuka sen päättää?

Meillä ainakin se olen minä, ja vain minä yksin. Haudassa ovat mummuni mies joka kuoli lapsettomana 70-luvun alussa, mummuni ja äitini. Mummullani oli yksi lapsi, äitini, ja äidilläni yksi lapsi, eli minä. Ilahdun kyllä, jos joku muukin siellä käy, ja usein käykin. Tuo kynttilöitä tai niitä leikkokukkia. Mutta kyllä äkkiä sieltä lähtisivät muiden tuomat istutetut kukat kompostiin. Vain minä päätän, mitä kukkia sinne istutetaan ja hoidan asian itse. En halua sinne mitään sillisalaattia, vaan kauniit istutukset. Kauniit kukkapenkit olivat niin äidilleni kuin mummulleni kunnia-asia. Ja arvostukseni heitä kohtaan osoitan sillä, että hoidan heidän haittansa kauniiksi. Ei sinne tarvi tuoda kenenkään mitään istutuksia, en minä sinne mitään yhtä kukkaa istuta vaan tarkoin harkitsemani kokonaisuuden.

Vierailija
274/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on jos istuttaa ilman sun  lupaa. Minunkin isoisän hadalle tuodaan aina ennen  joulua seppeleitä  ja  kukkia. Hänellä  oli isot valtiolliset hautajaiset Hietaniemessä.  Ajattelen että joku muistelee  hyvällä. Julkinen  paikka.

Hautausmaa on julkinen paikka, mutta omaisten suhtautuminen sukuhautoihinsa voi olla hyvin yksityinen. Tässä ketjussa on keskusteltu siitä, että voiko tuntematon kaivaa toisen sukuhaudalle ja istuttaa oman kukkansa. Minusta ei voi, vaan pitäisi kysyä omaisilta, mikä tapa olisi paras muistaa vainajaa. Seppeleet ja leikkokukat ovat munkin mielestä ihan ok.

Vierailija
275/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukuhaudassa voi olla hautapaikka jo varattuna.

Vierailija
276/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kasvi voi olla ruma?

Se perus hautabegonia on ruma.

Vierailija
277/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukuhaudassa voi olla hautapaikka jo varattuna.

Voi olla, mutta ikinä ei oi olla varma, että päätyy siihen hautaan itse, kun ei siihen voi oikeasti vaikuttaa.

Vierailija
278/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimäistä kertaa kuulen tällaisesta ongelmasta, että kukkia tuodaan liikaa haudalle 

Vierailija
279/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin närkästyksen, jos ap:n omille kukille ei jäisi tilaa tai vielä pahempaa, hänen kukkansa revittäisiin uusien tilalta pois, mutta siitä tässä ei kaiketi ollut kysymys?

Vierailija
280/333 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua sinakin ärsyttäisi, jos saapuisin kukkineni omaisten haudalle ja joku olisi tyrkännyt jo siihen jonkunlaiset kukat. Varmasti kaivaisin pois.

Miten pieniä hautoja teillä päin oikein on ettei sille mahdu kahta kukkaa samaan aikaan?

Pointti ei ole siinä kuinka isoja tai kauniita ne pyytämättä istutetut rehut olisivat. Kellään ei ole mitään asiaa *toisten omaisten haudoille* tonkimaan ilman lupaa. Läheiset päättävät mitä sinne laitetaan, ymmärrätkö?

Ketkä on läheiset, kuka sen päättää?

Meillä ainakin se olen minä, ja vain minä yksin. Haudassa ovat mummuni mies joka kuoli lapsettomana 70-luvun alussa, mummuni ja äitini. Mummullani oli yksi lapsi, äitini, ja äidilläni yksi lapsi, eli minä. Ilahdun kyllä, jos joku muukin siellä käy, ja usein käykin. Tuo kynttilöitä tai niitä leikkokukkia. Mutta kyllä äkkiä sieltä lähtisivät muiden tuomat istutetut kukat kompostiin. Vain minä päätän, mitä kukkia sinne istutetaan ja hoidan asian itse. En halua sinne mitään sillisalaattia, vaan kauniit istutukset. Kauniit kukkapenkit olivat niin äidilleni kuin mummulleni kunnia-asia. Ja arvostukseni heitä kohtaan osoitan sillä, että hoidan heidän haittansa kauniiksi. Ei sinne tarvi tuoda kenenkään mitään istutuksia, en minä sinne mitään yhtä kukkaa istuta vaan tarkoin harkitsemani kokonaisuuden.

Eli mielestäsi esimerkiksi mummusi miehen sukulaisilla ei olisi hänen haudalleen mitään asiaa? Eikä sinun lapsillasi oman mummonsa haudalle? Missä on näin itsekkäitä ihmisiä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi