Joku istuttaa kukkia haudallemme
Missä olisi säännöt, mitä voi tehdä toisen haudalle?? Kuka voi kaivaa maata ja istuttaa kukkia? Ymmärrän että toisi kynttilän tai leikkokukkia, jos haluaa muistaa jotakuta , mutta kukkien istutus ilman lupaa on jo liikaa...
Kommentit (333)
Minua ärsyttää se, että kun istutan vanhempieni haudalle kukkia (perennoja) niin ne nyhdetään pois ja tilalle tulee joitain kesäkukkia. Jo viisi vuotta sama juttu. Asialla sukuun naitu uusi ihminen, joka tekee kaiken oman päänsä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
On teillä ongelmat. Eri asia olisi, jos joku varastaisi haudalta teidän istuttamianne kukkia tai jotenkin häpäisisi hautaa, mutta joku, jolle vainajanne oli tärkeä, haluaa nyt tehdä tämän kauniin teon. Mitä pahaa siinä on?
Jos ne on istutettu rumasti tai ovat rumia kasveja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On teillä ongelmat. Eri asia olisi, jos joku varastaisi haudalta teidän istuttamianne kukkia tai jotenkin häpäisisi hautaa, mutta joku, jolle vainajanne oli tärkeä, haluaa nyt tehdä tämän kauniin teon. Mitä pahaa siinä on?
Antaisitko esimerkin jostain rumasta kukaasta? Kukka kuin kukka, harvemmin ne rumia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kans seurakunnan työntekijä. Ne vissiin istuttaa kans haudoille joitain kukkia keväisin/kesäisin.
Seurakunta istuttaa, jos on maksettu haudan hoidosta (hautapaikan lisäksi).
Vierailija kirjoitti:
Onpas kamala ongelma. Voi taivas!
Kerrankin aito aloitus eikä provo.
Mitä väliä sillä on jos istuttaa ilman sun lupaa. Minunkin isoisän hadalle tuodaan aina ennen joulua seppeleitä ja kukkia. Hänellä oli isot valtiolliset hautajaiset Hietaniemessä. Ajattelen että joku muistelee hyvällä. Julkinen paikka.
Haudallenne? Mistä sinä sitten kirjoitat, AP?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaisitko esimerkin jostain rumasta kukaasta? Kukka kuin kukka, harvemmin ne rumia ovat.
Minä pidän villakoista, istutan niitä kahdelle hoitamalleni haudalle, valituksiakin olen kuullut - ei kelpaa kaikille kukista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kasvi voi olla ruma?
Ennen sanottiin, että mummu muuttui enkeliksi. Nykyään sanotaan, että kasvaa horsmaa.
Kiitos kaikille, jotka tuotte kukkia äitini haudalle. Kiitos myös kynttilöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua sinakin ärsyttäisi, jos saapuisin kukkineni omaisten haudalle ja joku olisi tyrkännyt jo siihen jonkunlaiset kukat. Varmasti kaivaisin pois.
Miten pieniä hautoja teillä päin oikein on ettei sille mahdu kahta kukkaa samaan aikaan?
Pointti ei ole siinä kuinka isoja tai kauniita ne pyytämättä istutetut rehut olisivat. Kellään ei ole mitään asiaa *toisten omaisten haudoille* tonkimaan ilman lupaa. Läheiset päättävät mitä sinne laitetaan, ymmärrätkö?
Ketkä on läheiset, kuka sen päättää?
Meillä ainakin se olen minä, ja vain minä yksin. Haudassa ovat mummuni mies joka kuoli lapsettomana 70-luvun alussa, mummuni ja äitini. Mummullani oli yksi lapsi, äitini, ja äidilläni yksi lapsi, eli minä. Ilahdun kyllä, jos joku muukin siellä käy, ja usein käykin. Tuo kynttilöitä tai niitä leikkokukkia. Mutta kyllä äkkiä sieltä lähtisivät muiden tuomat istutetut kukat kompostiin. Vain minä päätän, mitä kukkia sinne istutetaan ja hoidan asian itse. En halua sinne mitään sillisalaattia, vaan kauniit istutukset. Kauniit kukkapenkit olivat niin äidilleni kuin mummulleni kunnia-asia. Ja arvostukseni heitä kohtaan osoitan sillä, että hoidan heidän haittansa kauniiksi. Ei sinne tarvi tuoda kenenkään mitään istutuksia, en minä sinne mitään yhtä kukkaa istuta vaan tarkoin harkitsemani kokonaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on jos istuttaa ilman sun lupaa. Minunkin isoisän hadalle tuodaan aina ennen joulua seppeleitä ja kukkia. Hänellä oli isot valtiolliset hautajaiset Hietaniemessä. Ajattelen että joku muistelee hyvällä. Julkinen paikka.
Hautausmaa on julkinen paikka, mutta omaisten suhtautuminen sukuhautoihinsa voi olla hyvin yksityinen. Tässä ketjussa on keskusteltu siitä, että voiko tuntematon kaivaa toisen sukuhaudalle ja istuttaa oman kukkansa. Minusta ei voi, vaan pitäisi kysyä omaisilta, mikä tapa olisi paras muistaa vainajaa. Seppeleet ja leikkokukat ovat munkin mielestä ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Sukuhaudassa voi olla hautapaikka jo varattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kasvi voi olla ruma?
Se perus hautabegonia on ruma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukuhaudassa voi olla hautapaikka jo varattuna.
Voi olla, mutta ikinä ei oi olla varma, että päätyy siihen hautaan itse, kun ei siihen voi oikeasti vaikuttaa.
Ensimäistä kertaa kuulen tällaisesta ongelmasta, että kukkia tuodaan liikaa haudalle
Ymmärtäisin närkästyksen, jos ap:n omille kukille ei jäisi tilaa tai vielä pahempaa, hänen kukkansa revittäisiin uusien tilalta pois, mutta siitä tässä ei kaiketi ollut kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua sinakin ärsyttäisi, jos saapuisin kukkineni omaisten haudalle ja joku olisi tyrkännyt jo siihen jonkunlaiset kukat. Varmasti kaivaisin pois.
Miten pieniä hautoja teillä päin oikein on ettei sille mahdu kahta kukkaa samaan aikaan?
Pointti ei ole siinä kuinka isoja tai kauniita ne pyytämättä istutetut rehut olisivat. Kellään ei ole mitään asiaa *toisten omaisten haudoille* tonkimaan ilman lupaa. Läheiset päättävät mitä sinne laitetaan, ymmärrätkö?
Ketkä on läheiset, kuka sen päättää?
Meillä ainakin se olen minä, ja vain minä yksin. Haudassa ovat mummuni mies joka kuoli lapsettomana 70-luvun alussa, mummuni ja äitini. Mummullani oli yksi lapsi, äitini, ja äidilläni yksi lapsi, eli minä. Ilahdun kyllä, jos joku muukin siellä käy, ja usein käykin. Tuo kynttilöitä tai niitä leikkokukkia. Mutta kyllä äkkiä sieltä lähtisivät muiden tuomat istutetut kukat kompostiin. Vain minä päätän, mitä kukkia sinne istutetaan ja hoidan asian itse. En halua sinne mitään sillisalaattia, vaan kauniit istutukset. Kauniit kukkapenkit olivat niin äidilleni kuin mummulleni kunnia-asia. Ja arvostukseni heitä kohtaan osoitan sillä, että hoidan heidän haittansa kauniiksi. Ei sinne tarvi tuoda kenenkään mitään istutuksia, en minä sinne mitään yhtä kukkaa istuta vaan tarkoin harkitsemani kokonaisuuden.
Eli mielestäsi esimerkiksi mummusi miehen sukulaisilla ei olisi hänen haudalleen mitään asiaa? Eikä sinun lapsillasi oman mummonsa haudalle? Missä on näin itsekkäitä ihmisiä?
Meidän suku on ollut niin yksityistä porukkaa, että kaikki hyväksyisivät eikä kukaan tulisi kummittelemaan.