Joku istuttaa kukkia haudallemme
Missä olisi säännöt, mitä voi tehdä toisen haudalle?? Kuka voi kaivaa maata ja istuttaa kukkia? Ymmärrän että toisi kynttilän tai leikkokukkia, jos haluaa muistaa jotakuta , mutta kukkien istutus ilman lupaa on jo liikaa...
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun vanhempien haudalle olisi joku muu istuttanut kukkia, kaivaisin ne ylös ja istuttaisin omat tilalle. Ylöskaivetut uudelleenistuttaisin jollekin hoitamattomalle haudalle.
Miksi? Eikö siihen mahdu muutama muukin kukka kuin vain omasi, kun vain vähän järjestelee?
Mulle tulisi huono omatunto, jos ottaisin pois kukkia, jotka on tarkoitettu kuolleille vanhemmilleni.
Mulle tulisi mieleen, että sellainen tuntematon, joka salaa istuttelee kukkia haudalle, on ollut yhden vainajan kanssa hyvin läheinen. Esim. jomman kumman vanhemman sivusuhde. Ottaisin kyllä kukat pois, jos joku haluaa muistaa, jutelkoot mulle ensin.
Miksi sinulle pitäisi jutella ensin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun vanhempien haudalle olisi joku muu istuttanut kukkia, kaivaisin ne ylös ja istuttaisin omat tilalle. Ylöskaivetut uudelleenistuttaisin jollekin hoitamattomalle haudalle.
Miksi? Eikö siihen mahdu muutama muukin kukka kuin vain omasi, kun vain vähän järjestelee?
Mulle tulisi huono omatunto, jos ottaisin pois kukkia, jotka on tarkoitettu kuolleille vanhemmilleni.
Mulle tulisi mieleen, että sellainen tuntematon, joka salaa istuttelee kukkia haudalle, on ollut yhden vainajan kanssa hyvin läheinen. Esim. jomman kumman vanhemman sivusuhde. Ottaisin kyllä kukat pois, jos joku haluaa muistaa, jutelkoot mulle ensin.
Eikö muka kenenkään kanssa voi olla läheinen ilman että siihen liittyisi jotain seksuaalista?
Mun veli vei muutamana vuonna ystävänsä, jolla ei perhettä tai sisaruksia ja vanhemmat kuolleet, kun havaitsi ettei haudasta huolehdi kukaan. Sitten yhtäkkiä siihen ilmestyi kukat ja hautaa alettiin hoitaa. Kolme vuotta sitä kesti ja nyt on taas hoitamaton.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos vainaja ei tykkää hyvää siitä, että joku omii haudan eikä anna muiden tuoda kukkia?
Tottakai haudoille kaikki saa tuoda kukkia. Mitä enemmän, sitä parempi.
Se on kyllä kurjaa, kun esim. Lapset eivät käy vanhempiensa haudoilla ja tuo kukkia niille. Että jätetään hoitamattomiksi haudat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeasti menisit ottamaan kukat pois?
Ottaisin istutetun kukan pois. Kynttilän tai leikkokukkia, ts. lyhytikäisiä juttuja voi mun mielestä tuntematonkin haudalle viedä.
Vierailija kirjoitti:
Mun veli vei muutamana vuonna ystävänsä, jolla ei perhettä tai sisaruksia ja vanhemmat kuolleet, kun havaitsi ettei haudasta huolehdi kukaan. Sitten yhtäkkiä siihen ilmestyi kukat ja hautaa alettiin hoitaa. Kolme vuotta sitä kesti ja nyt on taas hoitamaton.
Joskus rintaperilliset ei välitä.
Sisarusparvistakin voi olla niin, että muut ei välitä ja yksi vaan joutuu haudan hoitamaan.
Jos koko hautarivi on kesällä hoidettu ja joukossa on yksi hauta, jossa ei ole kukkia.... Mitä se kertoo omaisista?
Joku Sukulainenkin voi olla, Joku joka on sitä mieltä tai luulee, ettei hautaa hoideta. Itse vien mummoni haudalle kynttilän jouluisin. En tunne lainkaan mummon vanhana löytämän miehen sukulaisia ja he ovat samassa haudassa. Mulla ei ole mitään tietoa, hoitaako hautaa muuten joku serkuistani vai sen miehen suku. Seurakunnan hoitolappu siinä on kesäisin. Multa ei ole pyydetty rahaa tai hoitamaan, vaikka olen mummon suvusta ainoa, joka asuu lähellä. Mummon kuollessa asuin muualla. Joskus myös Joku suvun vanhus on voinut pyytää jonkun hoitamaan, muttei ole ymmärtänyt keskustella nuorempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka kenenkään kanssa voi olla läheinen ilman että siihen liittyisi jotain seksuaalista?
Tottakai voi, mutta jos rupeaa toisen haudalle istuttamaan, on kyllä korrektia käytöstä esittäytyä ja kysyä lupaa omaisilta. Lyhytikäisiä juttuja (leikkokukkia kynttilöitä ym., jotka eivät pysyvästi muuta haudan ilmettä) voi tuoda.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa tietää että vielä kuolemankin jälkeen pääsee palstailemaan.
Mutta onko se taivaasta vai helvetistä käsin?
Vierailija kirjoitti:
Jos koko hautarivi on kesällä hoidettu ja joukossa on yksi hauta, jossa ei ole kukkia.... Mitä se kertoo omaisista?
Ettei lähiomaisia ole tai omaiset on jotain huonokuntoisia vanhuksia, on suurin syy. Mun veli otti tästä syystä hoitoonsa yhden haudan tietäen tilanteen olevan näin. Enää ei jaksa, eikä sitä hoida muutkaan. Itse köydessö näin mutta minä en puutu kun kaukaa ei jaksa kuin omien läheisten haudat ja siellä on muitakin vastaavia, joita tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi että he asuvat kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Ei tykkää käydä haudalla, mutta varmasti muuten kuolleet omaiset voivat olla mielessä.
Ei ole mitään väliä mitä ulkopuoliset ajattelee haudasta.
Vierailija kirjoitti:
Että ne muistelee vainajaa omalla tavallaan muuten? Ovat vähävaraisia? Tietävät, että vainaja ei enää kukkia kaipaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin istutetun kukan pois. Kynttilän tai leikkokukkia, ts. lyhytikäisiä juttuja voi mun mielestä tuntematonkin haudalle viedä.
Toivottavasti vainaja tulee kummitelemaan sinulle harmistuksissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulle pitäisi jutella ensin?
Jos olisin ap:n asemassa eli hautapaikkaoikeuden haltija.
Vierailija kirjoitti:
Piittaamatta siitä, että joku muu sitten voisi loukkaantua kun sinä tunget kukkia vieraalle haudalle pyytämättä ja yllättäen?
On teillä ongelmat. Eri asia olisi, jos joku varastaisi haudalta teidän istuttamianne kukkia tai jotenkin häpäisisi hautaa, mutta joku, jolle vainajanne oli tärkeä, haluaa nyt tehdä tämän kauniin teon. Mitä pahaa siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa tietää että vielä kuolemankin jälkeen pääsee palstailemaan.
Mutta onko se taivaasta vai helvetistä käsin?
Jos tulee oikein tulikivenkatkuisia kommentteja niin siitä voi päätellä sijainnin.