Joku istuttaa kukkia haudallemme
Missä olisi säännöt, mitä voi tehdä toisen haudalle?? Kuka voi kaivaa maata ja istuttaa kukkia? Ymmärrän että toisi kynttilän tai leikkokukkia, jos haluaa muistaa jotakuta , mutta kukkien istutus ilman lupaa on jo liikaa...
Kommentit (333)
Ehjä vainajan ystävä ? Ettekö oo oppinut ettei ketään voi omistaa? Antakaa muidenkin surra ja muistaa
Ihanaa tietää että vielä kuolemankin jälkeen pääsee palstailemaan.
Seurakunta hoitaa haudan hyvin. Istuttaa kesäkukat, kastelee, nyppii kuihtuneet pois. Ja vie kuihtuneet leikkokukat pois. Kiitos.
Harmi vaan, ettei rintaperillinen osallistu seurakunnan haudanhoito maksuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairasta on jos joku pahoittaa mielensä siitä, että joku vie kukkia läheisensä haudalle. Nyt on jo niin kipeää juttua, että tämän on pakko olla provo.
Perustelutkin on ihan naurettavia.Miten on perustelut naurettavia?
Jos on vähän isompi sukuhauta-alue, niin onhan se siistimpi yhtenäisenä. Ja se joka hautaa hoitaa ja siellä eniten käy, päättää pysyvät istutukset. Asia on todella selkeä ja se pohjautuu lakiin.
Ei siinä ole mitään sairasta, sekopäistä eikä outoa.
Minusta on käytöstapojen puutetta, jos ei tätä näe.
Näytäpä kuule oikein se lakipätkä, jossa sanotaan että ainoastaan haudan haltija saa istuttaa sille kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Älkää ainakaan leikkokukkia viekö!
Ne just menee heti pahaksi ja näyttää rumalle kuihtunrena. Mieluummin maahan istutettava kukka kuitenkin.
Tätä mieltä minäkin olen. Viis siitä sointuuko se väreihin.
Vierailija kirjoitti:
No hieno homma, jos joku pitää huolta haudasta teidän puolestanne.
En valittaisi, jos haudalleni tuotaisiin kukkia.
Siis täähän on ihan järkyttävää, että joku tuo kukkia haudalle!! Ja vielä istuttaa ne, että ne kestäis monta vuotta. Aivan olen järkyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Älkää ainakaan leikkokukkia viekö!
Ne just menee heti pahaksi ja näyttää rumalle kuihtunrena. Mieluummin maahan istutettava kukka kuitenkin.
Samaa mieltä. Leikkokukat kuihtuu ja rumistuu muutamassa päivässä. Parempi istuttaa kukka, jos tosiaan haluaa muistaa, ja ne näyttäää hyvältä pitempään.
Jos minun vanhempien haudalle olisi joku muu istuttanut kukkia, kaivaisin ne ylös ja istuttaisin omat tilalle. Ylöskaivetut uudelleenistuttaisin jollekin hoitamattomalle haudalle.
Olen samaa mieltä kuin ap. Hautapaikka on yksityistä tilaa ja päätökset siitä kuuluvat vain sille perheelle, jonka jäseniä siellä on. On erittäin ajattelematonta, jopa törkeää mennä toisten sukuhaudalle tuntemattoman mitään istuttelemaan sopimatta ensin perheen kanssa. Se on toisten yksityiseen tilaan työntymistä.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hieno homma, jos joku pitää huolta haudasta teidän puolestanne.
En valittaisi, jos haudalleni tuotaisiin kukkia.
En mäkään. Jos mun jälkipolvi valittaisi, niin pitäisin niitä tosi omituisina ja ihmettelisin kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos minun vanhempien haudalle olisi joku muu istuttanut kukkia, kaivaisin ne ylös ja istuttaisin omat tilalle. Ylöskaivetut uudelleenistuttaisin jollekin hoitamattomalle haudalle.
Miksi? Eikö siihen mahdu muutama muukin kukka kuin vain omasi, kun vain vähän järjestelee?
Mulle tulisi huono omatunto, jos ottaisin pois kukkia, jotka on tarkoitettu kuolleille vanhemmilleni.
Mä taas en tykkää siitä että kastellaan toisten kukkia hautausmaalla, jos ei siitä oo erikseen sovittu, kukat menee siitäki pilalle jos koko ajan joku kastelee niitä
Hyvä tuo seurakunnan haudanhoito palvelu on. Hauta on aina siisti ja istutukset kunnossa.
Mitäs jos vainaja ei tykkää hyvää siitä, että joku omii haudan eikä anna muiden tuoda kukkia?
Mä salaa toivon joka kerta käydessäni isäni haudalla, että joku olisi vienyt kukkia tai kynttilän mutta yleensä ei ole.
Minusta se on välittämisen osoitus jos joku vie. Sekä vainajaa kohtaan että omaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Eikö siihen mahdu muutama muukin kukka kuin vain omasi, kun vain vähän järjestelee?
Mulle tulisi huono omatunto, jos ottaisin pois kukkia, jotka on tarkoitettu kuolleille vanhemmilleni.
Mulle tulisi mieleen, että sellainen tuntematon, joka salaa istuttelee kukkia haudalle, on ollut yhden vainajan kanssa hyvin läheinen. Esim. jomman kumman vanhemman sivusuhde. Ottaisin kyllä kukat pois, jos joku haluaa muistaa, jutelkoot mulle ensin.
Vierailija kirjoitti:
Omalta osalta tuo tuntuisi jopa haudan häpäisyltä vaikka ei se sitä ole. En ikinä voisi tehdä noin
Mullekin olisi vaan pelkkä ilo. Olisi kiva huomata, että joku muukin muistaa.