Joku istuttaa kukkia haudallemme
Missä olisi säännöt, mitä voi tehdä toisen haudalle?? Kuka voi kaivaa maata ja istuttaa kukkia? Ymmärrän että toisi kynttilän tai leikkokukkia, jos haluaa muistaa jotakuta , mutta kukkien istutus ilman lupaa on jo liikaa...
Kommentit (333)
Kävelen paljon hautausmaalla ja jo siellä on tullut selväksi, mikä tässä ketjussa vahvistui: on kahdenlaista tyyliä, toiset tykkäävät, että haudalla on monenmoista erilaista kukkaa ja muuta koristetta, toiset taas pitävät yksinkertaista kauniina. Itse kuulun jälkimmäisiin ja niin sukunikin, siksi kaikessa yhteisymmärryksessä sukuhaudallamme on aina ollut vain yhdenlaisia istutettuja kukkia, jotka vaihtelevasti eri ihminen on hankkinut. Käyn haudalla usein muistelemassa isovanhempiani ja nautin haudan pelkistetystä ja hoidetusta ilmeestä, eikä minulla ole mitään tarvetta istuttaa haudalle omia kukkiani, riittää, että hiljennyn haudan äärellä ja joskus vien sinne leikkokukkia tai kynttilän. Lisättäköön vielä, että yksinkertaiset kukat haudalla ovat juuri myös hautaan haudattujen isovanhempien tyyliset, juuri samalla tyylillä mamma ensin hoiti ensin kuolleen miehensä hautaa, etenkin mammalleni estetiikka oli tärkeää.
Näköjään heidän, jotka pitävät runsaammasta tyylistä, on vaikea ymmärtää sitä, että joku haluaa haudalla olevan mietityn kokonaisuuden, jota tietysti voi täydentää leikkokukin tai lyhdyin, omia silmiäni taas hieman särkee kaikenkirjavat haudat, mutta kukin tyylillään! : )
Vierailija kirjoitti:
Oi kamala! Olen istuttanut kukkia kuolleen ystäväni haudalle.
Olin parikymppinen, kun muutamaa vuotta vanhempi ystäväni kuoli tapaturmaisesti. Yllättävä kuolema oli kova koettelemus laajemmallekin joukolle, mutta ystäväpiirin sisällä juuri hänellä ja minulla oli kummallinen side, erityinen yhteys. Olimme tutustuneet muutamaa vuotta aiemmin jo sen verran isoina, että en tuntenut hänen perhettään enkä sukuaan. Hautajaisissa ja muistotilaisuudessa heidät tapasin, mutta siis kerran.
Kaipaus oli vuosia suuri ja aina kuolinpäivän paikkeilla touko-kesäkuun vaihteessa kävin hänen haudallaan ja istutin sinne joka vuosi saman valkoisena kukkivan kukan. En asunut hautapaikan kanssa samalla paikkakunnalla ja vähitellen ehkä viiden vuoden jälkeen tapa jäi. Koskaan en ollut yhteydessä hänen sukulaisiinsa enkä osannut ajatella, että kukan vieminen saattaisi jotakuta suututtaa.
Onko fiksua istuttaa jonkun haudalle kukka jota sinulla itselläsi ei ole edes mahdollisuutta käydä kastelemassa tai hoitamassa? Jätät oman onnensa nojaan tai kukan ilmestymistä ihmettelevien omaisten hoidettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hautajaisjärjestelyihinkin saavat pyytämättä osallistua vanhat ystävät, naapurit ja kumminkaimat! Mikä yksinoikeus lähiomaisilla on päättää miten toimitaan? Kukaan ei omista ketään!
Ihme nipoja kontrollifriikkejä sellaiset, jotka eivät tätä salli. Ei sulla ole omaiseesi mitään yksinoikeutta!
Asia on kyllä niin, että jos minä olen lähiomaisena hautaoikeuden haltija ja se, joka maksaa kaikki hautajaisiin liittyvät kulut, niin silloin se myös olen minä, joka päätän. Ihan kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko haudalle istuttaa perunaa?
Ei toisen hoitamalle haudalle, kiitos ;)
Mutta muuten varmaan saisi.
Itse olen joskus tosissani miettinyt mansikkaa.
Älkää nyt ainakaan viekö ruokia ja paperikirjeitä haudoille, ei kuuluu suomalaisiin tapoihin.
Te olette ihan kipeitä! 😁
Ei ne on hautoja. Ei mitään esittelytiloja.
Jokainen sureva saa viedä sinne itse valitsemansa kukan. Mieluiten kestävän, ettei heti kuihdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko haudalle istuttaa perunaa?
Ei toisen hoitamalle haudalle, kiitos ;)
Mutta muuten varmaan saisi.
Itse olen joskus tosissani miettinyt mansikkaa.Ruumiin mehuilla kasvaneita mansikoja...
So? Hyvää lannoitetta. Voitaisi sitten lasten kanssa edelleen syödä mummon kasvattamia mansikoita.
Mansikoita haudalle? Ihan kiva kun homehtuvat tai oravat ja linnut käyvät riipimässä niitä ja tuhoavat kukkaistutukset siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas kamala ongelma. Voi taivas!
Kerrankin aito aloitus eikä provo.
On tämä provo. Ei niin omituisia ihmisiä olekaan, jotka tappelisivat hautapaikan kukista. Kai?
Niin minäkin luulen, jos on iso sukuhauta ja paljon sukulaisia, mutta vain yhdellä nimetyllä haudanhoitajalla oikeus istuttaa siihen kukkia. Mutta ei sitä voi varmasti tietää, kun eri perheissä on niin erilaiset tavat ja tilanteet.
Jos suku on niin iso, niin ehkä kaikki eivät edes tiedä, kenelle hhaudanhoitoja kukkien istutus on ollut tarkoitus keskittää?
Luinpa ketjua uudelleen. Ap onkin haudattujen ainoa elossa oleva lähiomainen JA nimetty haudanhoitaja.
No, kaikkea voi tapahtua. Omien sukulaisteni haudalle joku on monta vuotta sitten istuttanut jonkin kauhean kasvin, joka puskee maasta pensaan joka vuosi ja peittää kokonaan haudalla olevan kiven edustan niin ettei kirjoitusta näy.
Vinkki: hyvällä lapiolla sen saa kaivettua pois.
Multaa, kanankakkaa ja nätit kukat tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin aito aloitus eikä provo.
On tämä provo. Ei niin omituisia ihmisiä olekaan, jotka tappelisivat hautapaikan kukista. Kai?
Niin minäkin luulen, jos on iso sukuhauta ja paljon sukulaisia, mutta vain yhdellä nimetyllä haudanhoitajalla oikeus istuttaa siihen kukkia. Mutta ei sitä voi varmasti tietää, kun eri perheissä on niin erilaiset tavat ja tilanteet.
Jos suku on niin iso, niin ehkä kaikki eivät edes tiedä, kenelle hhaudanhoitoja kukkien istutus on ollut tarkoitus keskittää?
Luinpa ketjua uudelleen. Ap onkin haudattujen ainoa elossa oleva lähiomainen JA nimetty haudanhoitaja.
No, kaikkea voi tapahtua. Omien sukulaisteni haudalle joku on monta vuotta sitten istuttanut jonkin kauhean kasvin, joka puskee maasta pensaan joka vuosi ja peittää kokonaan haudalla olevan kiven edustan niin ettei kirjoitusta näy.
Sinuna a) kaivaisin koko kasvin hävitykseen, b) leikkaisin/typistäisin puskan lyhyeksi pois nimien edestä tai c) kaivaisin kasvin ylös ja ns. jakaisin juurakon istuttaen siitä vain pienen osan uudelleen kiven viereen/sivummalle niin että jatkossa pysyy pois nimien edestä.
Vierailija kirjoitti:
Jos koko hautarivi on kesällä hoidettu ja joukossa on yksi hauta, jossa ei ole kukkia.... Mitä se kertoo omaisista?
- että omaisia ei ole
- omaiset asuvat kaukana
- tietävät että eivät pysty itse hoitamaan hautaa ja siksi eivät laita mitään
- pystyisivät hoitamaan itse mutta eivät halua
- eivät halua maksaa että joku muu hoitaisi
- eivät halua kenenkään näkevän vaivaa asiasta/syystä, joka ei muille kuulu
Vien itse välillä kukkia kaukaistenkin sukulaisten haudoille. On tullut mieleen, että läheisemmät sukulaiset saattavat ihmetellä, mutta entä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua sinakin ärsyttäisi, jos saapuisin kukkineni omaisten haudalle ja joku olisi tyrkännyt jo siihen jonkunlaiset kukat. Varmasti kaivaisin pois.
Ai, minä taas ilahdun jos näen että joku muukin on muistanut omaistani niin lämmöllä että on käynyt tuomassa kukat.
Ilahdutko yhtä paljon jos siirrän sinun istuttamiasi kukkia tai kaivan ne pois ja laitan omani tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo aiemmin kirjoitin, olen hautapaikan haltija. Meiltä on maksettu jo vuosien ajan hautamuistomerkkien kunnossapito, sekä huolehdittu haudan kunto. Kunnioituksesta, ja koska asumme suvun lähtöpaikkakunnalla. Hauta ei juurikaan ole kiinnostanut ketään.
Eilen pahoitin mieleni, koska siistiin kesäkunnossa olevaan hauta-alueeseen oli istutettu erilaisia kukkia sinne tänne. Hauta kuuluu pitää siistinä, ja sellaiselta se ei nyt näytä. Se kuitenkin jää minun huolekseni.Toiveeni olisi ollut, että nämä kerran kesässä kävijät toisivat leikkokukkia tai kynttilän.
En ymmärrä, miksi minä tässä olen itsekäs? Mikseivät he, jotka tulevat kerran vuodessa ja tekevät ihan mitä lystäävät?Ap
Siis ja jos joku haluaisi hoitaa vaikka vuoden ajan koko haudan, niin sopisi minulle!
Vaikutat ihan siskoltani, hän päästelee juuri tuollaista tekstiä kuin sinä pyhässä pöyristyksessäsi. Meillä ei ole mitään hautamuistomerkkejä, hieno kivi vain, joten vaikka sanavalintasi menee yks yhteen, kyse ei ole meidän haudasta. Onneksi, sillä en seuraavankaan kerran aio kysellä, mitä haudalle tuon tai mitä sieltä vien.
Varainkeruun?? Tiedottamisen kenelle?
Oletko lukenut ollenkaan??
T.Ap, hautapaikan haltija