Joku istuttaa kukkia haudallemme
Missä olisi säännöt, mitä voi tehdä toisen haudalle?? Kuka voi kaivaa maata ja istuttaa kukkia? Ymmärrän että toisi kynttilän tai leikkokukkia, jos haluaa muistaa jotakuta , mutta kukkien istutus ilman lupaa on jo liikaa...
Kommentit (333)
On se vaikeaa kun haudastakin tulee tappelu. Ei voi kuin ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ihmettelee sitten, jos ei sen vertaa ole empatiaa, että asettuisi sen toisen asemaan, miettisi, että okei, tuosta ihmisestä tää tuntuu ikävältä.
Kuten jo aiemmin kirjoitin, olen hautapaikan haltija. Meiltä on maksettu jo vuosien ajan hautamuistomerkkien kunnossapito, sekä huolehdittu haudan kunto. Kunnioituksesta, ja koska asumme suvun lähtöpaikkakunnalla. Hauta ei juurikaan ole kiinnostanut ketään.
Eilen pahoitin mieleni, koska siistiin kesäkunnossa olevaan hauta-alueeseen oli istutettu erilaisia kukkia sinne tänne. Hauta kuuluu pitää siistinä, ja sellaiselta se ei nyt näytä. Se kuitenkin jää minun huolekseni.Toiveeni olisi ollut, että nämä kerran kesässä kävijät toisivat leikkokukkia tai kynttilän.
En ymmärrä, miksi minä tässä olen itsekäs? Mikseivät he, jotka tulevat kerran vuodessa ja tekevät ihan mitä lystäävät?Ap
Siis ja jos joku haluaisi hoitaa vaikka vuoden ajan koko haudan, niin sopisi minulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ihmettelee sitten, jos ei sen vertaa ole empatiaa, että asettuisi sen toisen asemaan, miettisi, että okei, tuosta ihmisestä tää tuntuu ikävältä.
Siis miten voi tuntua ikävältä, että joku muukin laittaa niitä kukkia haudalle?
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo aiemmin kirjoitin, olen hautapaikan haltija. Meiltä on maksettu jo vuosien ajan hautamuistomerkkien kunnossapito, sekä huolehdittu haudan kunto. Kunnioituksesta, ja koska asumme suvun lähtöpaikkakunnalla. Hauta ei juurikaan ole kiinnostanut ketään.
Eilen pahoitin mieleni, koska siistiin kesäkunnossa olevaan hauta-alueeseen oli istutettu erilaisia kukkia sinne tänne. Hauta kuuluu pitää siistinä, ja sellaiselta se ei nyt näytä. Se kuitenkin jää minun huolekseni.Toiveeni olisi ollut, että nämä kerran kesässä kävijät toisivat leikkokukkia tai kynttilän.
En ymmärrä, miksi minä tässä olen itsekäs? Mikseivät he, jotka tulevat kerran vuodessa ja tekevät ihan mitä lystäävät?Ap
Siis ja jos joku haluaisi hoitaa vaikka vuoden ajan koko haudan, niin sopisi minulle!
Ihan päivänselvää, että se joka hautaa kulloinkin vakituisesti hoitaa, päättää pysyvät/koko kesän istutukset sekä muut muisteluesineet, ja muut tuo tilapäisiä kukkia ja muistojuttuja.
Ja muistojuttuja ei taida saada muita laittamaan kuin jotain lyhtyjä.
Itse vien haudoille monesti yksittäisiä kukkia tai kynttilän tai molemmat.
Kerran jo vastasin, mutta jäin tätä miettimään vielä.
Äitini haudalla on kukkia ryhmänä. Jonkun kylmyyttä kestävän olen laittanut aikaisin keväällä minä, toisen on vienyt myöhemmin veljeni tai joku muu sukulaiseni. Äitienpäivänä ruusukin saatetaan istuttaa. Kesän myötä kauempana asuva ystävä vie vieraillessaan jonkun uuden, joku jonkun toisen. Ehkä joku ottaa toukokuussa laitetut orvokit pois, jos ne kesän mittaan ränsistyvät.
Tästä huolimatta hauta ei ole mikään kaiken kirjava sirkus tai epämääräinen pusikko, kuten joku ärsyyntynyt tässä ketjussa antoi ymmärtää käyvän. Ensinnäkin hautaa hoidetaan: pidetään siistinä, poistetaan kuihtuneet, tarvittaessa siirretään aiempia taimia uusia tuodessa, jotta kokonaisuus asettuu hyvin. Toisekseen aika monella tuntuu olevan haudan kukista aika yhteneväinen käsitys eikä siellä mitään villejä värityksiä ja virityksiä kuluneen kymmenen vuoden aikana ole näkynyt, vaikka kukin on tuonut mitä on tuonut. Tummaa punaista, valkoista, ehkä violetteja orvokkeja näyttää vuodesta toiseen ilmestyvän. Minäkin, intohimoinen puutarhuri, pysyn haudalla aika kesyllä linjalla, vaikka pihani melkoinen viidakkko ja väritulitus onkin. En tiedä, mitä tarkoittaa ap:n "tyylikäs", mutta ainakin meillä hauta on tyylikäs useammasta istuttajasta ja kasvista huolimatta.
(Se sama, joka kertoi nuoruudessaan istuttaneensa valkoisen kasvin ystävänsä haudalle)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun viestiäsi edeltävässä viestissä AP sen juuri kertoo.
Hänen vastuullaan on haudan hoito vakituisesti. Hän on hautaoikeuden haltija.
Häntä risoo se, että joku käy istuttamassa kukkia, vaikkei ole hautaoikeuden haltija, ja sitten kenties vielä jättää ne hoitamatta.
Ihmisten käsitys visuaalisesti miellyttävästä ilmeestä ei ole yhtenevä. Olet varmaan huomannut, että hautojakin on aika erityyppisiä, kivissä ja istutuksissa on paljonkin eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häntä risoo se, että joku käy istuttamassa kukkia, vaikkei ole hautaoikeuden haltija, ja sitten kenties vielä jättää ne hoitamatta.
Ihmisten käsitys visuaalisesti miellyttävästä ilmeestä ei ole yhtenevä. Olet varmaan huomannut, että hautojakin on aika erityyppisiä, kivissä ja istutuksissa on paljonkin eroa.
Ihan hemmetin sekopäistä sakkia täällä, kun tästäkin saa jonku ongelman. Kaikkea sitä kuuleekin ja lukee...
^ Lisään vielä: Ihan valaiseva keskustelu tämäkin. En osannut ajatella, että istutettavien kukkien vieminen saattaisi jotakuta ärsyttää. Nyt kun tiedän, en vie, jos joskus jonkun muun kuin lähiomaisen haudalla käyn. Edellisen halusin kuitenkin kirjoittaa siksi, että perustelu siitä, että tulisi kaikenkirjavaa sekasotkua, minusta vähän ontuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hemmetin sekopäistä sakkia täällä, kun tästäkin saa jonku ongelman. Kaikkea sitä kuuleekin ja lukee...
Mitä sekopäistä siinä on, että jos joku asia on jonkun vastuulla, niin se joku sitten myös päättää ja vastaa asiasta?
Ihan normaalia kaikkialla.
Ja kukaan ei kiellä muistelemasta ja tuomasta kukkia leikkona, siististi silloinkin.
Aika äkkiäkös haudanhoidosta saa kilpailuakin, on sellaistakin nähty.
Rintaperillinen ei maksa haudanhoidosta euroakaan, rikas ihminen, verokalenteri tyyppi.
Toinen köyhä maksaa hoidon. Tinkii omista tarpeistaan.....
Sama äiti molemmilla.
Ihan sairasta on jos joku pahoittaa mielensä siitä, että joku vie kukkia läheisensä haudalle. Nyt on jo niin kipeää juttua, että tämän on pakko olla provo.
Perustelutkin on ihan naurettavia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairasta on jos joku pahoittaa mielensä siitä, että joku vie kukkia läheisensä haudalle. Nyt on jo niin kipeää juttua, että tämän on pakko olla provo.
Perustelutkin on ihan naurettavia.
Miten on perustelut naurettavia?
Jos on vähän isompi sukuhauta-alue, niin onhan se siistimpi yhtenäisenä. Ja se joka hautaa hoitaa ja siellä eniten käy, päättää pysyvät istutukset. Asia on todella selkeä ja se pohjautuu lakiin.
Ei siinä ole mitään sairasta, sekopäistä eikä outoa.
Minusta on käytöstapojen puutetta, jos ei tätä näe.
Huh huh jo on ongelmat. En ole käynyt vanhempieni haudalla kolmeen vuoteen, mutta kaverilta kuulin, että kyllä sinne kukkia on viety. Pitänee hommata hautapalvelu, kun niin harvoin pääsen haudalla käymään, mutta ei lisäkukat ole mikään harmitus vaan ilo.
Tätä ketjua kun luen, yhä varmemmin haluan aikanaan tuhkauksen. Ja tuhkat saa heivata taivaantuuleen.
Ei tarvitse kenenkään riidellä kuka vie kukkia ja kuka ei. Puhumattakaan siitä että velvollisuudentunnosta olisi pakko haudalla käydä.
Kyllä siinä vähän harmistuu, jos kukkia on jo istutettu, kun menee paikalle omien kukkien kanssa ja siellä ei ole enää tilaa istuttaa niitä tai ne eivät käy väriltään yhteen siellä jo kasvavien kanssa. Jos olisi tiennyt, niin olisi ostanut vähemmän tai erivärisiä. Tämä turha rahanmeno tarpeettomiin kukkiin tai se, että ei näytä hyvältä, harmittaa. Hauta on sen verran kaukana, että ei tule käytyä siellä ensin vain katsomassa tilannetta.
Minä vien aina leikkokukkia. Ja yleensä valkoista. Kyllä minä ainakin ajattelen lähiomaisia, että ne miellyttävät myös heidän silmää. Ja että kukat sointuvat hyvin yhteen.
Älkää ainakaan leikkokukkia viekö!
Ne just menee heti pahaksi ja näyttää rumalle kuihtunrena. Mieluummin maahan istutettava kukka kuitenkin.
Ilmeisesti riita saadaan vaikka haudan hoitamisesta. Yleensä tosin siitä, ettei kukaan hoida hautaa.