Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä joka ajat alinopeutta motarilla

Vierailija
15.06.2022 |

Älä mene ohitusleikaistalle jos ajat siellä 20km/h alle nopeusrajoituksen.
Voit pysyä oikealla kaistalla kiitos !

Kommentit (226)

Vierailija
81/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieliikenne laki ei tunnista termiä alinopeus.

"Poliisi voi jatkossa sakottaa alinopeudesta. -Iltalehti"

Iltalehti ei ole mikään auktoriteetti tieliikennelain osalta. Joka ei siis edelleenkään tunne termiä alinopeus.

Vierailija
82/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttoaineen hinta ja sähköautojen yleistyminen on tuonut motareille lisää näitä hidastelijoita. Uusi ilmiö on, että sillä vasemmalla kaistalla hidastellaan myös. Ei sellaista ole ollut tässä mittakaavassa aiempina vuosina. Vasemmalla kaistalla alinopeutta ajavat tekevät kiusaa muille. Etenkin, jos kyseessä ei ole vain jonkun rekan ohittaminen hetkellisesti.

Alinopeutta saa ajaa ihan rauhassa, kunhan tekee sen siinä oikealla puolen.

Sähköautoilija ajaa luonnostaan hitaasti jotta akku riittää perille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on "ohitusleikaista"? Yhtä kaikki, ohita oikeanpuoleista kaistaa käyttämällä, jos häiritsee.

Itse en aja alinopeutta, mutta ei minua toisten nopeudet liikuta suuntaan tai toiseen.

Motarilla oikealta ohittaminen on kiellettyä lukuunottamatta tilannetta, jossa kumpikin k a i s t a on jonoutunut ja oikea vetää paremmin.

Aamen. Ei ikinä oikealta ohi. Räpsyttele valoja, hiillosta tai tööttää, jos haluat toisen väistyvän. Mutta ei IKINÄ oikealta ohi.

Olen eri, mutta vastaan kuitenkin. Menin juuri tänään mökille ajaessa oikealta tyytyväisenä ohi. Ajoin oikeaa kaistaa, vasemmalla ajoi minua hitaammin joku urpo, vaikka ohitettava auto oli vielä kaukana edessä. Vakkari päällä ajoin ja painoin oikealta ohi. Meinaat, että minun olisi pitänyt hidastaa oikealla, koska joku idiootti ajaa hitaasti ohittamatta ketään vasemmalla? Vai olisiko minun pitänyt ajaa vasemmalle puskuriin roikkumaan ja väläyttämään valoja? Ei minun vikani jos vasemmalla ajava ajaa alinopeutta ja minä ajan oikealla oikeaa nopeutta ja menen ohi.

Vierailija
84/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se vasemman kaistan tulppa- ja myös oikean - ajava on aina toyota? Eikö ne kulje nopeampaa vai eikö ne pysy tiellä? Vai onko se joku eläkeläisten suosikki?

Vierailija
85/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherhippien takia nykymoottorit on kuristettu hengiltä joten ei ne kolmisylinteriset 1-litraiset jaksa kiskoa sitä vihervassarien turvavarusteilla läskistämää 1500kg henkilöautoa rajoitusten mukaista nopeutta, mutta rekka on vieläkin hitaampi...

Vierailija
86/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko sitä lopettaa siihen omaan napaan tuijottamisen ja yrittää toimia siten, että kaikkien liikenne olisi mahdollisimman sujuvaa? Jokainen saa ajaa haluamaansa nopeutta, rikkoi lakia tai ei, mutta toisten huomioon ottaminen on tärkeää, ihan turvallisuudenkin takia. Tarkoittaa mm. että ohituskaistalle tai moottoritielle ei tulla ahtaaseen väliin nopeudella, joka on huomattavasti muuta liikennettä hitaampi. Kaistanvaihtaja on näissä tilanteissa se väistämisvelvollinen, eikä saa vaarantaa muuta liikennettä. Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
87/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan motarilla joka arkipäivä edestakaisen työmatkan, v. 150 km yhteensä. Ajokortti mulla ollut vuodesta 1978 ja ajanut pääsääntöisesti siitä lähtien joka päivä. Ei kolareita.

Motarille tullaan liittymästä urku auki, ei jäädä nysväämään. Kyllä sitä tilaa annetaan, väistetään toiselle kaistalle jos mahdollista, kunhan tulet sopivaa nopeutta mutta jarruttelemaan ei aleta eli älä tule kuuttakymppiä. Sen verran pitää vilkaista, että jos sieltä on tulossa viisi pitkää rekkaa peräkkäin, ehkä pitää vähän sihdata mihin väliin.

Itse ajan nykyään n. 110-115 nopeutta (rajoitus 120) koska haluan säästää bensaa ja olen ottanut tavaksi, että kun omalta rampilta lähden sekaan, en joutuisi käyttämään jarrupoljinta ennen kuin 75 km päässä kun lähden motarilta pois. Hyvin on sujunut. Ajo vaan pitää ennakoida, pitää turvavälit. Joskus nostetaan jalka kaasulta kun huomataan, että edessä on jotain "ruuhkaa" tai hitaampia ohittajia jonossa. Ei kannata vetää sinne ohitusletkan perään täysillä ja sitten jarru pohjaan. Mulla ei ole Audia, Bemaria eikä Mersua, niillähän tuo ei onnistu. 

Vierailija
88/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on "ohitusleikaista"? Yhtä kaikki, ohita oikeanpuoleista kaistaa käyttämällä, jos häiritsee.

Itse en aja alinopeutta, mutta ei minua toisten nopeudet liikuta suuntaan tai toiseen.

Motarilla oikealta ohittaminen on kiellettyä lukuunottamatta tilannetta, jossa kumpikin k a i s t a on jonoutunut ja oikea vetää paremmin.

Aamen. Ei ikinä oikealta ohi. Räpsyttele valoja, hiillosta tai tööttää, jos haluat toisen väistyvän. Mutta ei IKINÄ oikealta ohi.

Olen eri, mutta vastaan kuitenkin. Menin juuri tänään mökille ajaessa oikealta tyytyväisenä ohi. Ajoin oikeaa kaistaa, vasemmalla ajoi minua hitaammin joku urpo, vaikka ohitettava auto oli vielä kaukana edessä. Vakkari päällä ajoin ja painoin oikealta ohi. Meinaat, että minun olisi pitänyt hidastaa oikealla, koska joku idiootti ajaa hitaasti ohittamatta ketään vasemmalla? Vai olisiko minun pitänyt ajaa vasemmalle puskuriin roikkumaan ja väläyttämään valoja? Ei minun vikani jos vasemmalla ajava ajaa alinopeutta ja minä ajan oikealla oikeaa nopeutta ja menen ohi.

Hyvä, juuri näin. Kyseessä ei ollut ohitustilanne, koska sinä et vaihtanut kaistaa ohittaaksesi. Ohi vaan.

Vierailija
89/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen.

Älä mene moottoritielle lainkaan, kun et näköjään liikennesääntöjä joko tiedä tai et niistä

Piittaa.

Vierailija
90/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan motarilla limooni todelliseksi nopeudeksi 125 ja jään ensimmäisen ohituksen jälkeen vasemmalle kaistalle jos edessä näkyy ohitettavia.

Hiillostajat pidän entisenä kilpä-ajajana kurissa pitämällä portin vasemmalta kiinni. Kamerani kuvaa eteen ja taakse. Taukopaikalla annan henkilökohtaista ojennusta jos samalle satumme.

Vierailija
91/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassu typo tuli.

Tänään oli tilanne motarilla, olin jo valmiina ohittamaan 120km/h vauhdilla auton ja rekan. Tottakai viime tingassa tämä sankari päätti ohittaa rekkaa alle 100km/h vauhdilla. Jouduin jarruttamaan äkillisesti ja samoin moni takanani. Siinä olisi voinut pelti rytistä

T. Ap

Ihme vinkumista. Ei sulla niin kiire ole, ettetkö voi yhden kilometrin ajaa satasta. Lähde ajoissa liikkeille. Jos on hermot niin riekaleina ettei kestä muuta liikennettä, niin kannattaa alkaa liikkumaan julkisilla.

Vierailija
92/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polttoaineen hinta ja sähköautojen yleistyminen on tuonut motareille lisää näitä hidastelijoita. Uusi ilmiö on, että sillä vasemmalla kaistalla hidastellaan myös. Ei sellaista ole ollut tässä mittakaavassa aiempina vuosina. Vasemmalla kaistalla alinopeutta ajavat tekevät kiusaa muille. Etenkin, jos kyseessä ei ole vain jonkun rekan ohittaminen hetkellisesti.

Tiedän. Saa ajaa hitaammin ihan rauhassa, kun tekee sen siellä oikealla kaistalla.

Vierailija
93/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni vasemalla kaistalla oleva, voi milloin tahansa siirtyä oikealle ja luottaa ettei siellä kukaan ole tulossa ohi? Koska sieltä ei saa ohittaa. Näitä näkee kyllä viikoittain HKI_TRE motarilla mutta vaarallista.

Kerran Tampereelta etelään tulossa olin ohittamassa rekkaa niin oikelta kaistalta pyyhkäisee auto siitä välistä, rekan kulman minun autoni kulman välistä, nippanappa niukin naukin. Sitten pyyhältää sen rekan ohi, kiilaa sen eteen (rekka jarruttaa) ja poistuu oikealle Ideaparkin liittymään. Todellinen järjen jättiläinen, joka selvisi kolhuitta vain minun ja rekkakuskin nopeiden refleksien ansiosta.

Yleensäkään rekan ohittajien ei pitäisi kiilata heti rekan eteen, etenkään liukkaalla kelillä. Sellaisia tilanteita olen nähnyt monta kun painava rekka joutuu jarruttamaan kun joku tulee ihan eteen. Siis ohittakaa pitemmälle ja sitten vasta paluu omalle kaistalle, että jää rekallekin turvaväli.

Vierailija
94/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viherhippien takia nykymoottorit on kuristettu hengiltä joten ei ne kolmisylinteriset 1-litraiset jaksa kiskoa sitä vihervassarien turvavarusteilla läskistämää 1500kg henkilöautoa rajoitusten mukaista nopeutta, mutta rekka on vieläkin hitaampi...

Just joo. Meidän litrasessa Fiestassa on 140 heppaa, liikuttaa ihan kivasti tuon kokoista autoa.

Vierailija
95/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on se ja sama jos ajellaankin alinopeutta motarilla kunhan pääsee ohi, mutta sille liittymärampille ei jumalauta jäädä hidastelemaan, siinä kuuluu kiihdyttää moottoritienopeuteen. Pahimmillaan olen nähnyt kun joku vanha harppu pysähtyi siihen kokonaan odottamaan.

Liikenneturvallisuuden vaarantamista.

Rampilla pidetään entistä enemmän turvaväliä, koska joskus voi käydä niin ettei motarille mahdu ja on pysähdyttävä. Ensin nopeus 80-100 ja sitten kun on varma että mahtuu, nostetaan se nopeus 120 ja mennään. Ei niin, että 120 ja sitten vasta katsotaan voiko liittyä. Pidä isompi turvaväli jos edeltävän ajotyyli ottaa päähän.

Rampille ei koskaan pysähdytä. Olen ajanut vuodesta 1993 ja aina olen päässyt sekaan, ihan kunnon ruuhkiinkin.

Monet kirjoittelijat ovat ajelleet vaan Suomessa?

Vierailija
96/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bensa on kallista. Mäkin ajoin ennen liikenteen tahdissa. Nyt ajan 80-100 km/h.

Onhan se kallista, mutta edelleen ei kiitos alinopeutta vasemmalle kaistalle ajamaan.. siellä ajetaan vähintään se 120km/ kesällä jos se on rajoitus .

Jaa että kun nopeusrajoitus on 120 km/h, niin ajetaan VÄHINTÄÄN 120 km/h??? Onko termi "ylinopeus" tuttu?

Autot, joissa navigaattorina esim. Google map tai Waze näyttävät auton todellisen nopeuden GPS:n mukaan. Autojen omat mittarit näyttävät AINA liian vähän jos autossa käytetään rekisteriotteen mukaisia rengastuksia, laki vaatii tämän. Valmistajat jättävät tämän takia virhemarginaalia noihin. Nopeusmittarin virhe kasvaa ajonopeuden myötä, jos haluaa ajaa todellista 120kmh, mittarinopeus pitää olla 125-127kmh.

Vierailija
97/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on se ja sama jos ajellaankin alinopeutta motarilla kunhan pääsee ohi, mutta sille liittymärampille ei jumalauta jäädä hidastelemaan, siinä kuuluu kiihdyttää moottoritienopeuteen. Pahimmillaan olen nähnyt kun joku vanha harppu pysähtyi siihen kokonaan odottamaan.

Liikenneturvallisuuden vaarantamista.

Rampilla pidetään entistä enemmän turvaväliä, koska joskus voi käydä niin ettei motarille mahdu ja on pysähdyttävä. Ensin nopeus 80-100 ja sitten kun on varma että mahtuu, nostetaan se nopeus 120 ja mennään. Ei niin, että 120 ja sitten vasta katsotaan voiko liittyä. Pidä isompi turvaväli jos edeltävän ajotyyli ottaa päähän.

Rampille ei koskaan pysähdytä. Olen ajanut vuodesta 1993 ja aina olen päässyt sekaan, ihan kunnon ruuhkiinkin.

No mitä teet jos sekaan ei oikeasti mahdu? Ajat ojaan vai kolarin jonoon?

Jos tilanne on sellainen että rampilta ei voi vetää liikenteen sekaan, niin siloin pysähdytään rampin ALKUPÄÄHÄN, jotta voi rampilla lähteä kiihdyttämään kun rako tulee. Rampin loppupäähän pysähtymällä on kusessa, koska sitten pitää tulla oikeasti iso väli kun kiihdytyksen joutuu tekemään vasta ajokaistalla.

Vierailija
98/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. Saa ajaa hitaammin ihan rauhassa, kun tekee sen siellä oikealla kaistalla.

Motarilla satasta ajavallakin tulee tarvetta ohittaa kahdeksaakymppiä ajavia. Ihan luonnollinen asia ja kuuluu liikenteeseen, turha siitä on märistä.

Vierailija
99/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni vasemalla kaistalla oleva, voi milloin tahansa siirtyä oikealle ja luottaa ettei siellä kukaan ole tulossa ohi? Koska sieltä ei saa ohittaa. Näitä näkee kyllä viikoittain HKI_TRE motarilla mutta vaarallista.

Kerran Tampereelta etelään tulossa olin ohittamassa rekkaa niin oikelta kaistalta pyyhkäisee auto siitä välistä, rekan kulman minun autoni kulman välistä, nippanappa niukin naukin. Sitten pyyhältää sen rekan ohi, kiilaa sen eteen (rekka jarruttaa) ja poistuu oikealle Ideaparkin liittymään. Todellinen järjen jättiläinen, joka selvisi kolhuitta vain minun ja rekkakuskin nopeiden refleksien ansiosta.

Yleensäkään rekan ohittajien ei pitäisi kiilata heti rekan eteen, etenkään liukkaalla kelillä. Sellaisia tilanteita olen nähnyt monta kun painava rekka joutuu jarruttamaan kun joku tulee ihan eteen. Sii, milläs ohittakaa pitemmälle ja sitten vasta paluu omalle kaistalle, että jää rekallekin turvaväli.

Väärin. Kaistanvaihtaja on aina väistämisvelvollinen oli millä kaistalla tahansa. Pelottavaa, jos ihmisillä on tällaisia käsityksiä...

Vierailija
100/226 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootit jotka eivät osaa lukea liikennettä ja eritoten sellaiset idiootit jotka lähtee ohittaan useampaa kuin 1 ajoneuvoa kerralla ja pilaavat sen edellä ajavan huolella harkitun ohitushetken joutava luovuttaa ajokorttinsa pois. Ei oo asiaa liikenteeseen sellaisella pelisilmällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan