Hei sinä joka ajat alinopeutta motarilla
Älä mene ohitusleikaistalle jos ajat siellä 20km/h alle nopeusrajoituksen.
Voit pysyä oikealla kaistalla kiitos !
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttoaineen hinta ja sähköautojen yleistyminen on tuonut motareille lisää näitä hidastelijoita. Uusi ilmiö on, että sillä vasemmalla kaistalla hidastellaan myös. Ei sellaista ole ollut tässä mittakaavassa aiempina vuosina. Vasemmalla kaistalla alinopeutta ajavat tekevät kiusaa muille. Etenkin, jos kyseessä ei ole vain jonkun rekan ohittaminen hetkellisesti.
Alinopeutta saa ajaa ihan rauhassa, kunhan tekee sen siinä oikealla puolen.Sähköautoilija ajaa luonnostaan hitaasti jotta akku riittää perille.
Tiedän. Saa ajaa hitaammin ihan rauhassa, kun tekee sen siellä oikealla kaistalla.
Motarilla satasta ajavallakin tulee tarvetta ohittaa kahdeksaakymppiä ajavia. Ihan luonnollinen asia ja kuuluu liikenteeseen, turha siitä on märistä.
Totta, mutta sieltä tullaan ohituskaistalle siten ettei siitä ole vaaraa muulle liikenteelle, eli et tule ahtaaseen väliin.
Vierailija kirjoitti:
Voisko sitä lopettaa siihen omaan napaan tuijottamisen ja yrittää toimia siten, että kaikkien liikenne olisi mahdollisimman sujuvaa? Jokainen saa ajaa haluamaansa nopeutta, rikkoi lakia tai ei, mutta toisten huomioon ottaminen on tärkeää, ihan turvallisuudenkin takia. Tarkoittaa mm. että ohituskaistalle tai moottoritielle ei tulla ahtaaseen väliin nopeudella, joka on huomattavasti muuta liikennettä hitaampi. Kaistanvaihtaja on näissä tilanteissa se väistämisvelvollinen, eikä saa vaarantaa muuta liikennettä. Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää?
Liikenteessä on paljon ihmisiä joiden eteen ei missään tilanteessa saa heidän mielestään tulla, vaikka sitten motarin rampista ja vaikka ajaisi nopeampaa alta pois. Tällaiset tyypit yrittävät usein sovittaa oman nopeutensa niin että heidän eteen eikä taakse pääse soljuvasti vain siksi koska heillä on oikeus ajaa omalla kaistallaan just niinkun haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttoaineen hinta ja sähköautojen yleistyminen on tuonut motareille lisää näitä hidastelijoita. Uusi ilmiö on, että sillä vasemmalla kaistalla hidastellaan myös. Ei sellaista ole ollut tässä mittakaavassa aiempina vuosina. Vasemmalla kaistalla alinopeutta ajavat tekevät kiusaa muille. Etenkin, jos kyseessä ei ole vain jonkun rekan ohittaminen hetkellisesti.
Alinopeutta saa ajaa ihan rauhassa, kunhan tekee sen siinä oikealla puolen.Sähköautoilija ajaa luonnostaan hitaasti jotta akku riittää perille.
Tiedän. Saa ajaa hitaammin ihan rauhassa, kun tekee sen siellä oikealla kaistalla.
Motarilla satasta ajavallakin tulee tarvetta ohittaa kahdeksaakymppiä ajavia. Ihan luonnollinen asia ja kuuluu liikenteeseen, turha siitä on märistä.
Tietysti tulee. Sen ohituksen jälkeen pitäisi kuitenkin palata oikealle kaistalle, eikä jäädä tukoksi vasemmalle ajamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "ohitusleikaista"? Yhtä kaikki, ohita oikeanpuoleista kaistaa käyttämällä, jos häiritsee.
Itse en aja alinopeutta, mutta ei minua toisten nopeudet liikuta suuntaan tai toiseen.
Motarilla oikealta ohittaminen on kiellettyä lukuunottamatta tilannetta, jossa kumpikin k a i s t a on jonoutunut ja oikea vetää paremmin.
Aamen. Ei ikinä oikealta ohi. Räpsyttele valoja, hiillosta tai tööttää, jos haluat toisen väistyvän. Mutta ei IKINÄ oikealta ohi.
Olen eri, mutta vastaan kuitenkin. Menin juuri tänään mökille ajaessa oikealta tyytyväisenä ohi. Ajoin oikeaa kaistaa, vasemmalla ajoi minua hitaammin joku urpo, vaikka ohitettava auto oli vielä kaukana edessä. Vakkari päällä ajoin ja painoin oikealta ohi. Meinaat, että minun olisi pitänyt hidastaa oikealla, koska joku idiootti ajaa hitaasti ohittamatta ketään vasemmalla? Vai olisiko minun pitänyt ajaa vasemmalle puskuriin roikkumaan ja väläyttämään valoja? Ei minun vikani jos vasemmalla ajava ajaa alinopeutta ja minä ajan oikealla oikeaa nopeutta ja menen ohi.
Näitä kaltaisiasi tampioita näkee usein aiheuttamassa vaaratilanteita. Sitten kun siinä ohituskaistaa ajavassa autossa on samanlainen tampio ratissa, hänpä lisääkin kaasua ja ajaa rinnallasi niin ettet pääse ohi ja olet ajamassa edellä ajavan rekan perään 150 kmh niin ehkä rauhoitut vähäksi aikaa.
Mun kimppakyytikuski tekee tätä, että ko tilanteessa (joita tapahtuu nykyään päivittäin) kiihdyttää rinnalla eikä päästä oikealta ohi ja vasemmalla olevan vauhti kiihtyy ja edellä ajava lähenee ja kun minun ajaessa sattuu samanlainen tilanne on aina repsikan paikalla, että älä päästä tota ohi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta sieltä tullaan ohituskaistalle siten ettei siitä ole vaaraa muulle liikenteelle, eli et tule ahtaaseen väliin.
Niin, no sehän tässä virheen tekee, joka on jättänyt edellä menevään ahtaan välin. Opetelkaa pitämään riittävät ajoetäisyydet, niin ei tarvi paskoa housuihin kaistanvaihtajista.
Kertokaa että mikä on alinopeus? Eihän suomen teillä ole mitään nopeutta minkä alle ei saa ajaa, sen sijaan ylinopeutta voi ajaa ja se on lakien vastaista.
Ylinopeutta ajavat sekä liian pientä turvaväliä pitävät kuskit ovat pahimmat riskit liikenteessä.
Turvavälin pitäisi 80 alueella olla vähintään 80 metriä ja itse toivoisin että turvaväleihin kiinnitetään enemmän huomiota.
Itse jos ajan 80 alueella vakkari päällä 70-80 välillä olevaa nopeutta niin usein takana oleva auto ei pidä riittävää turvaväliä.
Ap:n viesti on virheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "ohitusleikaista"? Yhtä kaikki, ohita oikeanpuoleista kaistaa käyttämällä, jos häiritsee.
Itse en aja alinopeutta, mutta ei minua toisten nopeudet liikuta suuntaan tai toiseen.
Motarilla oikealta ohittaminen on kiellettyä lukuunottamatta tilannetta, jossa kumpikin k a i s t a on jonoutunut ja oikea vetää paremmin.
Aamen. Ei ikinä oikealta ohi. Räpsyttele valoja, hiillosta tai tööttää, jos haluat toisen väistyvän. Mutta ei IKINÄ oikealta ohi.
Olen eri, mutta vastaan kuitenkin. Menin juuri tänään mökille ajaessa oikealta tyytyväisenä ohi. Ajoin oikeaa kaistaa, vasemmalla ajoi minua hitaammin joku urpo, vaikka ohitettava auto oli vielä kaukana edessä. Vakkari päällä ajoin ja painoin oikealta ohi. Meinaat, että minun olisi pitänyt hidastaa oikealla, koska joku idiootti ajaa hitaasti ohittamatta ketään vasemmalla? Vai olisiko minun pitänyt ajaa vasemmalle puskuriin roikkumaan ja väläyttämään valoja? Ei minun vikani jos vasemmalla ajava ajaa alinopeutta ja minä ajan oikealla oikeaa nopeutta ja menen ohi.
Näitä kaltaisiasi tampioita näkee usein aiheuttamassa vaaratilanteita. Sitten kun siinä ohituskaistaa ajavassa autossa on samanlainen tampio ratissa, hänpä lisääkin kaasua ja ajaa rinnallasi niin ettet pääse ohi ja olet ajamassa edellä ajavan rekan perään 150 kmh niin ehkä rauhoitut vähäksi aikaa.
Mun kimppakyytikuski tekee tätä, että ko tilanteessa (joita tapahtuu nykyään päivittäin) kiihdyttää rinnalla eikä päästä oikealta ohi ja vasemmalla olevan vauhti kiihtyy ja edellä ajava lähenee ja kun minun ajaessa sattuu samanlainen tilanne on aina repsikan paikalla, että älä päästä tota ohi!
On varmaan aika tylsä elämä, jos pitää hakea tuolla tavalla jännitystä liikenteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko sitä lopettaa siihen omaan napaan tuijottamisen ja yrittää toimia siten, että kaikkien liikenne olisi mahdollisimman sujuvaa? Jokainen saa ajaa haluamaansa nopeutta, rikkoi lakia tai ei, mutta toisten huomioon ottaminen on tärkeää, ihan turvallisuudenkin takia. Tarkoittaa mm. että ohituskaistalle tai moottoritielle ei tulla ahtaaseen väliin nopeudella, joka on huomattavasti muuta liikennettä hitaampi. Kaistanvaihtaja on näissä tilanteissa se väistämisvelvollinen, eikä saa vaarantaa muuta liikennettä. Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää?
Liikenteessä on paljon ihmisiä joiden eteen ei missään tilanteessa saa heidän mielestään tulla, vaikka sitten motarin rampista ja vaikka ajaisi nopeampaa alta pois. Tällaiset tyypit yrittävät usein sovittaa oman nopeutensa niin että heidän eteen eikä taakse pääse soljuvasti vain siksi koska heillä on oikeus ajaa omalla kaistallaan just niinkun haluavat.
Toisaalta suomalainen liikennekulttuuri on sellainen, että turvallisuusvälien pitäminen on käytännössä mahdotonta. Jos yrittää jättää edellä olevaan autoon vaikka 30 metrin välin (kaupungissa) tai 100 metrin välin (maantiellä), niin aina siihen jonkun urpon pitää kiilata.
Tämä ilmiö saa kuljettajan helposti ärsyyntymään ja tahallaan ajamaan turhan lähellä edellä olevaa juuri siksi, ettei siihen kukaan urpo pääsisi änkeämään. Eihän tämä oikein ole, mutta sen voi ymmärtää, kun eläytyy ärsyyntyneen kuskin mielenmaisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mikä siinä liikenteessä toiselle viestimisessä on niin hankalaa? Melkoinen käsi saa olla liikenteessä, jos ei osaa pyytää tietä, kun edelläajavan nopeus harmittaa..
Itse olen melkoinen hurjastelija liikenteessä, nopeudet saattavat liikkua jossain 140-160 km/h motarilla. Silti olen päässyt AINA perille ajamatta oikealta ohi. Vain yhdellä reissulla olen väläytellyt valoja ja kappas kummaa, kaikki väistivät heti kun se oli heille turvallista! Sitten jos ohitellaan rekkaa ja vasemmalla kaistalla ajaa hitaampia ajoneuvoja (auto + perävaunu, matkailuauto, toinen rekka), niin sitten kiltisti odotellaan turvavälin päässä, että pääsevät ohi siitä rekasta. Aivan yhtäläinen oikeus niillä on ajaa hitaammasta kulkuneuvosta (vasemmalta) ohi. Silloin kuin edellä ajavat tekevät päätöksensä lähteä ohi, niin minä autollani olen kärpäsen kakan kokoinen läntti heidän peilissä, mutta nopeuteni vuoksi olen aika nopeasti heidän takanaan. Toisinaan jollain saattaa olla vaikeuksia hahmottaa minun nopeuteni ja saattavat "kiilata", mutta kun itse ajan lujaa, niin olen valmistanut tilanteeseen. Tällä hetkellä moni ajaa poikkeuksellisen hiljaa menoveden hinnan vuoksi ja sekin tulee ottaa liikenteessä huomioon.
Jos oma lahjattomuus liikenteessä aiheuttaa todellista sapen kiehuntaa, kannattaa jättää se bmw kotiin ja harjoitella polkupyöräilyä.
Vierailija kirjoitti:
Idiootit jotka eivät osaa lukea liikennettä ja eritoten sellaiset idiootit jotka lähtee ohittaan useampaa kuin 1 ajoneuvoa kerralla ja pilaavat sen edellä ajavan huolella harkitun ohitushetken joutava luovuttaa ajokorttinsa pois. Ei oo asiaa liikenteeseen sellaisella pelisilmällä.
Jos jonossa taaempana oleva on ehtinyt jo lähteä ohittamaan, niin olet silloin jo myöhässä. Edellä menevällehän se ohituspaikka aina aukeaa ensin. Itse ajan periaatteella että hitaaman ohittaa aina ensimmäisenä se joka on ensimmäisenä hitaamman takana. Mutta jos huomaan että tämä missaa ohituspaikan, niin sitten minä ohitan taaempaakin jonosta. Kaikkihan ei halua ohittaa, mutta silloin pitäisi ymmärtää jättää hyvä rako hitaampaan, että muut mahtuu siihen väliin ohittamaan.
Eikö moottoritiellä alinopeus ole alle 50km/h eli alle 50km/h ei saa ajaa moottoriteillä? Esimerkiksi mopoilla ja traktoreilla siellä ei saa ajaa. En ole nähnyt että kukaan ajaa motarilla alle 50km/h eli en ole nähny alinopeutta ajavia motarilla koskaan.
Moottoritiet on ainoita teitä suomessa missä alinopeusraja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni vasemalla kaistalla oleva, voi milloin tahansa siirtyä oikealle ja luottaa ettei siellä kukaan ole tulossa ohi? Koska sieltä ei saa ohittaa. Näitä näkee kyllä viikoittain HKI_TRE motarilla mutta vaarallista.
Kerran Tampereelta etelään tulossa olin ohittamassa rekkaa niin oikelta kaistalta pyyhkäisee auto siitä välistä, rekan kulman minun autoni kulman välistä, nippanappa niukin naukin. Sitten pyyhältää sen rekan ohi, kiilaa sen eteen (rekka jarruttaa) ja poistuu oikealle Ideaparkin liittymään. Todellinen järjen jättiläinen, joka selvisi kolhuitta vain minun ja rekkakuskin nopeiden refleksien ansiosta.Yleensäkään rekan ohittajien ei pitäisi kiilata heti rekan eteen, etenkään liukkaalla kelillä. Sellaisia tilanteita olen nähnyt monta kun painava rekka joutuu jarruttamaan kun joku tulee ihan eteen. Sii, milläs ohittakaa pitemmälle ja sitten vasta paluu omalle kaistalle, että jää rekallekin turvaväli.
Väärin. Kaistanvaihtaja on aina väistämisvelvollinen oli millä kaistalla tahansa. Pelottavaa, jos ihmisillä on tällaisia käsityksiä...
No todellakin, jos on tuollaiset käsitykset.
Ihan googlella löytyy "Moottoritiellä ohittaminen oikealta"
Vierailija kirjoitti:
Eikö moottoritiellä alinopeus ole alle 50km/h eli alle 50km/h ei saa ajaa moottoriteillä? Esimerkiksi mopoilla ja traktoreilla siellä ei saa ajaa. En ole nähnyt että kukaan ajaa motarilla alle 50km/h eli en ole nähny alinopeutta ajavia motarilla koskaan.
Moottoritiet on ainoita teitä suomessa missä alinopeusraja on.
Mopot ja traktorit on kielletty motarilta ajoneuvoluokkana, ei nopeuden perusteella. Eikä motarilla ole mitään alanopeusrajaa. Sipilän hallitus lisäsi lakiin tämä "alinopeuspykälän" mutta silloin se alin nopeus ilmoitetaan liikennemerkillä, enkä tiedä onko sitä merkkiä edes vielä missään käytössä, aika turhahan se on ja saisi poistaa laistakin kokonaan pois.
Naisilla on etupuskuri ja siksi he yleensä ovatkin parempia kuljettajia liikenteessä.
Ihapaskaa. Todellinen paskiainen on se joka liimautuu 130 kin ajavan puskuriin vaatien muita väistymään.
Minne teillä on niin kova kiire että pitää ohittaa muita autoja? Turha ohittelu ja turha kaistan vaihto tekee liikenteestä ei sulavaa.
Liikenne on silloin sulavaa ja joustavaa kun pitää riittävät turvavälin edellä ajavaa, näin ei tarvitse turhaan kiihdytellä eikä jarrutella.
Sellainen kuski on huono liikenteessä kuka joutuu jarrutella eniten eli se auto missä jarruvalot palaa paljon niin sitä autoa ajaa huono kuski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti tulee. Sen ohituksen jälkeen pitäisi kuitenkin palata oikealle kaistalle, eikä jäädä tukoksi vasemmalle ajamaan.
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Minne teillä on niin kova kiire että pitää ohittaa muita autoja? Turha ohittelu ja turha kaistan vaihto tekee liikenteestä ei sulavaa.
Liikenne on silloin sulavaa ja joustavaa kun pitää riittävät turvavälin edellä ajavaa, näin ei tarvitse turhaan kiihdytellä eikä jarrutella.
Sellainen kuski on huono liikenteessä kuka joutuu jarrutella eniten eli se auto missä jarruvalot palaa paljon niin sitä autoa ajaa huono kuski.
Tämä pätee ehkä jossain Pk-seudun kaksikaistaisilla, jotka ovat usein tukossa. Pitempää pätkää ajaessa autot ovat yleensä harvemmin, jolloin ohittamisesta saa paljonkin hyötyä, eikä pääasiassa haittaa liikennettä.
Mummiäs nostaa cinunlaisesi törttääjät huoltsikan senälle ja antaa ajo-opetusta.
Totta. Rekkakuskir huomauttavat tästä usein, että heti ei pidä kaartaa siihen eteen. Ei myöskään muiden autojen eteen.
Autokoulussa opetettiin, että ohitustilanteessa moottoritiellä palataan oikealle kaistalle, kun ohitettavan auton keula näkyy kokonaan taustapelistä.