Tänään sitte työkkärin nainen teki uuden työsuunnitelman, pitää hakea 4 paikkaa kuukauden aikana!!
Kommentit (699)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttujen opettajien kanssa olen jutellut. Ovat jo parinkymmenen kesän verran olleet työttöminä ja tietävät, että syksyllä taas työt jatkuvat. Hekin nyt rustaavat työhakemuksia kesän ajan. TE ei tehnyt poikkeuksia edes heidän kohdallaan. Kohta tiettyjen alojen yrittäjät eivät ilmoita enää mitään julkisesti, vaan paikat täytetään tuttavaverkostojen kautta. Kuka haluaa seuloa satoja hakemuksia, jotka on kirjoitettu, koska on pakko? Ja opettajat palaavat elokuussa tuttuihin hommiin kirjoitettuaan taas määräaikaisen sopimuksen.
Voiko olla totta! Eihän tuossa ole järjen häiventäkään! Miksi ihmeessä pitäisi hakea töitä kesäksi, jos kerran varmasti tietää saavansa määräaikaisen työn syksyllä?
Siksi, kun saavat työttömyyskorvausta kesän ajalta.
Meinaako täällä oikeasti joku, että toivomme, että lastemme opettajat eivät pidä yhtään lomaa, vaan opettavat lukuvuoden lapsiamme, ovat kesän kaupan kassalla tai rappusiivoojana ja saapuvat sitten taas elokuussa takaisin opettamaan lapsiamme?
Ihan tottako tätä kouluihin toivotte?
Yksi asia sinällään, että tämä ilmeisesti on ihan laillista työnantajan puolelta. Säästöä, säästöä ajaa opet entistä pahempaan burnuttiin!
Miksi ei kaikissa ammateissa olisi samoin eli joka vuosi olisi yksi palkaton kuukausi, jonka aikana voisi olla työkkärin asiakkaana. Jos työttömyysetuus jotenkin omituisesti on sama asia kuin kesältä maksamatta jäävä palkka, niin annetaan sama etuus kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina töissä parin kuukauden kesätauko. Työt jatkuu siis elokuussa. Ja kyllä vain pitää niin maan hemmetisti tässä hakea töihin.
Olen ihan hyväpalkkainen duunari, joka maksaa paljon veroja, mutta eikö tämä ole IHAN kohtuutonta? Onko siis ajatus, että ihmisellä, jonka työnantaja pullauttaa joka kesä ulos, ei saa koskaan olla kesälomaa?
Ja miten tämä voi työnantajan puolelta olla laillista toimintaa?
Vähintä, mitä yhteiskunta voi tarjota, on työttömyyskorvaus noilta kuukausilta, kun eihän se pääse lähellekään palkkaa veroineen kaikkineen kumminkaan.
Vaikka saisikin kenkää, niin saa myös ne kesälomarahat. Niiden turvin lomaillaan ja sen jälkeen haetaan uusia töitä. Eri asia on, jos ei halua olla lomalla tai rahat on etukäteen poltettu.
Niin nyt on kyse siitä, että tämä tapahtuu JOKA KESÄ. Eli tehdään määräaikainen työsopimus, joka kestää lukuvuoden TOISTUVASTI. Monta vuotta peräkkäin siis, mikä tarkoittaa, että etukäteen molemmat osapuolet tietävät, että töitä riittää lukuvuoden ajan, seuraa työttömyysjakso, jonka jälkeen työt jatkuvat määräaikaisena taas lukuvuoden ajan.
Reilua olisi tietysti sun mielestä, että ihminen elää vain lomarahoillaan + 9 kk palkalla koko vuoden, musta taas ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttujen opettajien kanssa olen jutellut. Ovat jo parinkymmenen kesän verran olleet työttöminä ja tietävät, että syksyllä taas työt jatkuvat. Hekin nyt rustaavat työhakemuksia kesän ajan. TE ei tehnyt poikkeuksia edes heidän kohdallaan. Kohta tiettyjen alojen yrittäjät eivät ilmoita enää mitään julkisesti, vaan paikat täytetään tuttavaverkostojen kautta. Kuka haluaa seuloa satoja hakemuksia, jotka on kirjoitettu, koska on pakko? Ja opettajat palaavat elokuussa tuttuihin hommiin kirjoitettuaan taas määräaikaisen sopimuksen.
Voiko olla totta! Eihän tuossa ole järjen häiventäkään! Miksi ihmeessä pitäisi hakea töitä kesäksi, jos kerran varmasti tietää saavansa määräaikaisen työn syksyllä?
Meinaako täällä oikeasti joku, että toivomme, että lastemme opettajat eivät pidä yhtään lomaa, vaan opettavat lukuvuoden lapsiamme, ovat kesän kaupan kassalla tai rappusiivoojana ja saapuvat sitten taas elokuussa takaisin opettamaan lapsiamme?
Yksi asia sinällään, että tämä ilmeisesti on ihan laillista työnantajan puolelta. Säästöä, säästöä ajaa opet entistä pahempaan burnuttiin!
Miksi ei kaikissa ammateissa olisi samoin eli joka vuosi olisi yksi palkaton kuukausi, jonka aikana voisi olla työkkärin asiakkaana. Jos työttömyysetuus jotenkin omituisesti on sama asia kuin kesältä maksamatta jäävä palkka, niin annetaan sama etuus kaikille.
Ei tosiaan mikään estä sua ehdottamasta tuota työnantajallesi. Luulen, että siellä ilahduttaisiin kovasti, jos koko teidän tiimi päättäisi, että teille tarvitsee maksaa vain 11 kk palkan. Ne lomarahatkin näes olisivat pienemmät sillä tavoin.
Jos sulle on etuus se, että koko vuodesta sulle ei makseta palkkaa, sosiaaliturvaa, eläkettä ja niin, niitä lomarahoja, niin epäilemättä löytyy runsaasti työnantajia, jotka ovat enemmän kuin mielellään tämän edun sulle tarjoamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan työnantaja, kun ajattelet, että on ihan normaalia, että ihmisille ei maksata kesällä palkkaa, eikä heille kuulu siitä mitään korvausta, sillä perusteella, että tiedetään heidän tulevan taas syksyllä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan mikään estä sua ehdottamasta tuota työnantajallesi. Luulen, että siellä ilahduttaisiin kovasti, jos koko teidän tiimi päättäisi, että teille tarvitsee maksaa vain 11 kk palkan. Ne lomarahatkin näes olisivat pienemmät sillä tavoin.
Jos sulle on etuus se, että koko vuodesta sulle ei makseta palkkaa, sosiaaliturvaa, eläkettä ja niin, niitä lomarahoja, niin epäilemättä löytyy runsaasti työnantajia, jotka ovat enemmän kuin mielellään tämän edun sulle tarjoamassa.
Odotellaan seuraavaa oikeistohallitusta, niin tämä nerokas ajatus varmaan pääsee käyttöön, työnantajilla pitää olla oikeus pompsauttaa ihmiset ulos kesällä ja siihen päälle semmoiset työllistymisvaatimukset, että kukaan niitä ei läpäise.
Ja sitten tietysti lakia parannellaan siten, että se ei koske vain kesää, vaan työnantajan pitää saada päättää, mikä on hänelle paras työkkärisesonki.
Tasavertaisia etuuksia kansalle, itsehän ne niitä vaatii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan työnantaja, kun ajattelet, että on ihan normaalia, että ihmisille ei maksata kesällä palkkaa, eikä heille kuulu siitä mitään korvausta, sillä perusteella, että tiedetään heidän tulevan taas syksyllä töihin.
Minä just palkkasin meidän paikkakunnalta 3 opettajaa joita on useana vuona peräkkäin just noin orjuutettu. Rehtori otti vihaisena yhteyttä, että en saisi heitä palkata, koska he eivät löydä ensi lukukaudeksi opettajia. Sanoin, että jos tilanne on noin paha niin olisi kannattanut vakinaistaa nämä opettajat. Firma on nyt vielä kasvamassa niin ensi kesänä aion taas muutaman opettajan palkata lisää jostain pieneltä paikkakunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma on hakea 4ää työpaikkaa? Pelkäätkö, että työllistyt? Itsekin olen laitellut vaikka minne, mutta ei kuulu mistään mitään. Ei se mua haittaa, imen yhteiskunnan rahoja niin kauan, kun joku tarjoaa mulle työpaikan. Niin se vain on. Yrittäjäksi en voi ryhtyä terveyteni vuoksi. Tässä sitä sitten ollaan. Haluaisin kyllä tienata rahani, mutta niitä sopivia työpaikkoja ei ole. :)
Näin se toimii teillä, kelle ei paina mieltä se, saako niitä töitä tai hylkäyksiä vai ei.
Sitten me, jotka haemme joka kerta tosissamme, asiaan paneutuen ja lähes kaiken valveillaoloajan myönteistä tulosta toivoen, yöllä heräten miettimään, epäilemään, toivomaan, lähes rukoilemaan, emme osaa ottaa hakemista noin.
Toisaalta 4 paikkaa kuukaudessa tulee kyllä heittäen, ei sen puoleen, koska mulla on mahdollisuus hakea laajalta alueelta. Toisin on heillä, joiden vaihtoehto olisi jättää perhe kotiin ja lähteä töihin muualle, mutta eihän sekään missään tunnu, antaa kakaroiden parkua, kyllä Suomi nousee siten prkele.
Ne, jotka tosissaan hakevat, hukkuvat siihen hakumusten tulvaan ja mahdollisuus päästä edes haastatteluun pienenee. Tuskin se on lainlaatijan idea ollut, mutta näin siinä käy. Työllistyminen vaikeutuu entisestään.
Kyllä sinne aina joku palkataan, sillä ole väliä onko se tosissaan hakenut vai vihdoin työllistyvä lusmu.
Joo, mutta työttömien hakemukset menee suoraan mappiiin Ö, koska on olettamus, että lusmu siellä on pakkohakemassa ja oikeaan syyniin pääsee työpaikkaa vaihtavat. Näin se on ollut jo ennen tätä kokeilua ja pahenee vain.
Kannattaa sitten siinä hakemuksessa valehdella olevansa töissä.
Hehe haha hoho! Jopas on rankkaa! Että ihan kerran viikossa! Mulle sanoivat, että joka arkipäivä yksi hakemus, siiten kirjaat, mitä hait, miten, tulos hakemisesta. No, tein työtä käskettyä, minusta tuli oikein ammattilainen työnhaussa, olisin voinut valmentaa siinä asiassa toisia työttömiä.
No eihän sellaisella haulla mitään töitä saa, vaikka kaikki oli ihan hyväksyttävästi haettu, virkailija tarkisti kaiken. Jatkoin kunnes mitta (500 hakumusta) tuli täyteen, sitten muutin pois Suomesta, sain jopa työkkärin maksamaan muuttomatkan.
Miten sitten meni, onkin jo toinen historia, jonka kertominen ei tälle palstalle sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma on hakea 4ää työpaikkaa? Pelkäätkö, että työllistyt? Itsekin olen laitellut vaikka minne, mutta ei kuulu mistään mitään. Ei se mua haittaa, imen yhteiskunnan rahoja niin kauan, kun joku tarjoaa mulle työpaikan. Niin se vain on. Yrittäjäksi en voi ryhtyä terveyteni vuoksi. Tässä sitä sitten ollaan. Haluaisin kyllä tienata rahani, mutta niitä sopivia työpaikkoja ei ole. :)
Näin se toimii teillä, kelle ei paina mieltä se, saako niitä töitä tai hylkäyksiä vai ei.
Sitten me, jotka haemme joka kerta tosissamme, asiaan paneutuen ja lähes kaiken valveillaoloajan myönteistä tulosta toivoen, yöllä heräten miettimään, epäilemään, toivomaan, lähes rukoilemaan, emme osaa ottaa hakemista noin.
Toisaalta 4 paikkaa kuukaudessa tulee kyllä heittäen, ei sen puoleen, koska mulla on mahdollisuus hakea laajalta alueelta. Toisin on heillä, joiden vaihtoehto olisi jättää perhe kotiin ja lähteä töihin muualle, mutta eihän sekään missään tunnu, antaa kakaroiden parkua, kyllä Suomi nousee siten prkele.
Ne, jotka tosissaan hakevat, hukkuvat siihen hakumusten tulvaan ja mahdollisuus päästä edes haastatteluun pienenee. Tuskin se on lainlaatijan idea ollut, mutta näin siinä käy. Työllistyminen vaikeutuu entisestään.
Kyllä sinne aina joku palkataan, sillä ole väliä onko se tosissaan hakenut vai vihdoin työllistyvä lusmu.
Joo, mutta työttömien hakemukset menee suoraan mappiiin Ö, koska on olettamus, että lusmu siellä on pakkohakemassa ja oikeaan syyniin pääsee työpaikkaa vaihtavat. Näin se on ollut jo ennen tätä kokeilua ja pahenee vain.
Kannattaa sitten siinä hakemuksessa valehdella olevansa töissä.
Totta, hakemuksissa yleensäkin kannattaa valehdella suut silmät täyteen. Hyvin lähtee se siitä!
Jokaiseen hakemukseen kannattaa laittaa, että on kuppa ja kaksi muuta. Sitten laitat, että olet istunut 10 vuotta linnassa taposta, 2 kertaa.
On. Ja kuittasin tehdyksi viikkoa ennen määräaikaa. En nähnyt asiassa mitään ongelmaa.
Mulla on cv kunnossa ja hyvä hakemuspohja, jota voin pienin modauksin käyttää eri paikkoihin. Ei neljän työpaikan hakeminen näin vie edes kovin paljoa aikaa kuukaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä hakemuksesta näkee, hakeeko tosissaan vai ei. Ja cv:stä, että onko edes soveltuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä just palkkasin meidän paikkakunnalta 3 opettajaa joita on useana vuona peräkkäin just noin orjuutettu. Rehtori otti vihaisena yhteyttä, että en saisi heitä palkata, koska he eivät löydä ensi lukukaudeksi opettajia. Sanoin, että jos tilanne on noin paha niin olisi kannattanut vakinaistaa nämä opettajat. Firma on nyt vielä kasvamassa niin ensi kesänä aion taas muutaman opettajan palkata lisää jostain pieneltä paikkakunnalta.
Tee se, isot propsit sulle tästä!
On kyllä aika uskomatonta, että joku ajattelee, että on "etuus" saada jaksotettua määräaikaista sopimusta toisensa perään vuositolkulla. Johan se vaikuttaa pelkästään eläkkeeseen aivan tajuttomalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en joudu hakemaan yhtään työpaikkaa. Kuntakokeilun työntekijän mielestä olen niin vaikea tapaus, että työllistymiseni on epärealististista.
Ai teillä on sentään älykäs ihminen siellä kuntapalveluissa. Minun virkailija vaatii että haen töitä ja menen haastatteluihin vaikka en pysty kotiani hoitamaan ja valvon yöt kipujen kanssa. Kaataa oman osaamattomuutensa työnantajien niskaan, joutuvat turhaan haastattelemaan työkyvyttömiä. Piti jo yhdeltä työnantajalta pyytää anteeksi kun vien heidän kallista työaikaansa. Viranomaiset määrää ja mentävä on, kun ei hakemuksessa lue että työkyvytön. Asiantuntijan titteleillä ja palkoilla ovat töissä eivätkä kykene tai halua oikeasti auttaa, käyttävät valtaa kostamiseen ja oman heikon egonsa pönkittämiseen.
Eli sun mielestä te-toimiston virkailija on oikea ihminen arvioimaan sun työkykyä? Ja hänelle pitäisi riittää sun oma arvio siitä?
Ihan 4 paikkaa kuukaudessa? Jouduin ammattitaudin johdosta lopettamaan entisen ammattini.
Kuukaudessa hakemus 130 paikkaan ja nyt on taas vakiduuni. Ikää 60-v eli saamattomia paskoja olette.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista työkyvyn terveydellisistä rajoitteista, te tstossa ollaan sitä mieltä, että pitää hakea vaikka tietää ettei työhön kykene ja sitten vaan saikuttaa. Jotenkin epäreilulta työnantajaa kohtaan vaikuttaa tämä....
Kyllä, te-toimistossa selkeästi käsketään valehdella työnantajille että kykenee töihin ja sitten joutuukin saikuttaan ja saa lopputilin koeajalla. Siis viranomainen kehottaa valehtelemaan työnantajille! Mahtavaa "yhteistyötä" yrittäjien kanssa, Ei ole ihme jos ei yrittäjät mielellään palkkaa työkkärin kautta työttömiä. Minä taas arvostan työnantajia ja kerron rehellisesti mihin töihin en kykene, mikä varmasti kostautuu hyvin pian sillä että annetaan karenssi. On kuitenkin todisteita että olen tehnyt raskastakin työtä vuosikausia mutta nyt on paljon rajoitteita.
Meinaat, että ne työnantajat, joille olen haastatteluun päässyt, kertovat te-toimistolle, että olit sen verran huono hakija, etteivät sua halunneet palkata ja saat tämän vuoksi karenssin? Sitä vartenhan se haastattelu on, että siinä työnantaja voi arvioida soveltuvuuttasi työhön. Eihän se te-toimistolle kuulu, millä perusteella valittiin joku toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen töissä kuukaudessa töitä noin 160 tuntia minkä varmaan aika moni muukin. Siihen nähden neljän työhakemuksen teko tuntuu naurettavan helpolta
Niinhän se tuntuu.
Mutta kun käytät tunteja siihen, että yrität saoittaa osaamistasi parhain sanoin juuri tähän tehtävään, otat selvää firmasta, jotta osaisit sanoa oikeita asioita jne. Ja sitten jäät odottelemaan vastausta, säpsähdät jokaista sähköpostia, vastaat kaikkiin puhelinmyyjien soittoihin, jne.
Ja sitten viimein tulee se ratkaiseva sposti, jossa kerrotaan, että arvostamme aikaasi ja kiinnostusta firmaamme kohtaan (sure!), mutta saimme niin monta hyvää hakemusta (=tosi monet on siis ainakin yhtä hyviä, mutta tod näk parempia hakijoita kun sinä) joten tälläkään kertaa meillä ei ole mitään sulle tarjota mutta hei, katsele vaan, meillä on paljon paikkoja haussa (no miksi mä ne sitten saisin) alkaa tuntumaan, että ei se ehkä olekaan niin helppoa.
Koko ajan pettyä ja koko ajan tuntea huonommuutta. Mutta tietty me lähdetäänkin siitä, että eihän ne työttömät oikeasti töitä halua.
Mutta eipä niitä töitä hakemattakaan saa. Joka tapauksessa sun pitäis niitä hakemuksia rustata töitä saadaksesi, oli se velvollisuus tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen töissä kuukaudessa töitä noin 160 tuntia minkä varmaan aika moni muukin. Siihen nähden neljän työhakemuksen teko tuntuu naurettavan helpolta
Niinhän se tuntuu.
Mutta kun käytät tunteja siihen, että yrität saoittaa osaamistasi parhain sanoin juuri tähän tehtävään, otat selvää firmasta, jotta osaisit sanoa oikeita asioita jne. Ja sitten jäät odottelemaan vastausta, säpsähdät jokaista sähköpostia, vastaat kaikkiin puhelinmyyjien soittoihin, jne.
Ja sitten viimein tulee se ratkaiseva sposti, jossa kerrotaan, että arvostamme aikaasi ja kiinnostusta firmaamme kohtaan (sure!), mutta saimme niin monta hyvää hakemusta (=tosi monet on siis ainakin yhtä hyviä, mutta tod näk parempia hakijoita kun sinä) joten tälläkään kertaa meillä ei ole mitään sulle tarjota mutta hei, katsele vaan, meillä on paljon paikkoja haussa (no miksi mä ne sitten saisin) alkaa tuntumaan, että ei se ehkä olekaan niin helppoa.
Koko ajan pettyä ja koko ajan tuntea huonommuutta. Mutta tietty me lähdetäänkin siitä, että eihän ne työttömät oikeasti töitä halua.
Mutta eipä niitä töitä hakemattakaan saa. Joka tapauksessa sun pitäis niitä hakemuksia rustata töitä saadaksesi, oli se velvollisuus tai ei.
Totta kai. Pointtini kuitenkin oli, että jos yhtään niitä töitä oikeasti haluaa - kun koko ajan haukutaan, että ei edes haluta, vaan lusmuillaan vaan eikä haluta edes hakemusta tehdä - niin ei se kuitenkaan ole mikään läpihuutojuttu.
Toisin sanoen, pahalta tuntuu tämä ilkkuminen, että voi voi oikeinko neljä hakemusta, kun kaikkien niiden hakemuksien takana on aika iso möntti pahaa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en joudu hakemaan yhtään työpaikkaa. Kuntakokeilun työntekijän mielestä olen niin vaikea tapaus, että työllistymiseni on epärealististista.
Ai teillä on sentään älykäs ihminen siellä kuntapalveluissa. Minun virkailija vaatii että haen töitä ja menen haastatteluihin vaikka en pysty kotiani hoitamaan ja valvon yöt kipujen kanssa. Kaataa oman osaamattomuutensa työnantajien niskaan, joutuvat turhaan haastattelemaan työkyvyttömiä. Piti jo yhdeltä työnantajalta pyytää anteeksi kun vien heidän kallista työaikaansa. Viranomaiset määrää ja mentävä on, kun ei hakemuksessa lue että työkyvytön. Asiantuntijan titteleillä ja palkoilla ovat töissä eivätkä kykene tai halua oikeasti auttaa, käyttävät valtaa kostamiseen ja oman heikon egonsa pönkittämiseen.
Ei ne te-toimiston ihmiset mitään lääkäreitä ole, ei ne anna lausuntoja terveydentilasta. Jos sinä olet työkyvytön, niin menet lääkärille ja pyydät kirjoittamaan sairauslomatodistuksen. Jos lääkäri ei näe sairauslomaa aiheelliseksi, niin sitten sinä olet työkuntoinen.
Nyt haukut kyllä ihan väärää puuta.
Kai sä olet jo työnantajallesi ilmoittanut, että ihan hyvin voi lomauttaa/irtisanoa sut joka kesä, kun sähän tulet lomarahoillasi toimeen? Ellet, mikset?
Työnantaja takuulla arvostaisi, jos osoittaisit samanlaista solidaarisuutta kuin tässä opettajilta, vaadit.