Tänään sitte työkkärin nainen teki uuden työsuunnitelman, pitää hakea 4 paikkaa kuukauden aikana!!
Kommentit (699)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttujen opettajien kanssa olen jutellut. Ovat jo parinkymmenen kesän verran olleet työttöminä ja tietävät, että syksyllä taas työt jatkuvat. Hekin nyt rustaavat työhakemuksia kesän ajan. TE ei tehnyt poikkeuksia edes heidän kohdallaan. Kohta tiettyjen alojen yrittäjät eivät ilmoita enää mitään julkisesti, vaan paikat täytetään tuttavaverkostojen kautta. Kuka haluaa seuloa satoja hakemuksia, jotka on kirjoitettu, koska on pakko? Ja opettajat palaavat elokuussa tuttuihin hommiin kirjoitettuaan taas määräaikaisen sopimuksen.
Voiko olla totta! Eihän tuossa ole järjen häiventäkään! Miksi ihmeessä pitäisi hakea töitä kesäksi, jos kerran varmasti tietää saavansa määräaikaisen työn syksyllä?
Tietenkin töitä pitää hakea, jos on ilmoittautunut työttömäksi. Onko se sitten opettajilla käytäntö, että kupataan kesälomatuet työkkäristä hakematta kuitenkaan töitä kesäksi?
Olisi sinänsä ihan reilua, koska tällainen keplottelu työnantajan puolelta on törkeää ja todennäköisesti laitonta. Miksei näitä opettajia palkata toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen, jolloin heidän ei tarvitsisi nostella niitä työkkäritukia kesäisin?
Ikävä juttu.
Minä loisin tänäänkin teidän verovaroillanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttujen opettajien kanssa olen jutellut. Ovat jo parinkymmenen kesän verran olleet työttöminä ja tietävät, että syksyllä taas työt jatkuvat. Hekin nyt rustaavat työhakemuksia kesän ajan. TE ei tehnyt poikkeuksia edes heidän kohdallaan. Kohta tiettyjen alojen yrittäjät eivät ilmoita enää mitään julkisesti, vaan paikat täytetään tuttavaverkostojen kautta. Kuka haluaa seuloa satoja hakemuksia, jotka on kirjoitettu, koska on pakko? Ja opettajat palaavat elokuussa tuttuihin hommiin kirjoitettuaan taas määräaikaisen sopimuksen.
Voiko olla totta! Eihän tuossa ole järjen häiventäkään! Miksi ihmeessä pitäisi hakea töitä kesäksi, jos kerran varmasti tietää saavansa määräaikaisen työn syksyllä?
Tietenkin töitä pitää hakea, jos on ilmoittautunut työttömäksi. Onko se sitten opettajilla käytäntö, että kupataan kesälomatuet työkkäristä hakematta kuitenkaan töitä kesäksi?
Olisi sinänsä ihan reilua, koska tällainen keplottelu työnantajan puolelta on törkeää ja todennäköisesti laitonta. Miksei näitä opettajia palkata toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen, jolloin heidän ei tarvitsisi nostella niitä työkkäritukia kesäisin?
Miksiköhän? No tietysti siksi, että kunnat säästävät. Tai jos olet opettajan äitiysloman sijainen, vakitunen opettaja tulee kesäksi töihin ja saa kesäajan palkan. Syksyllä taas jää vapaalle. Siinä vasta keplottelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma on hakea 4ää työpaikkaa? Pelkäätkö, että työllistyt? Itsekin olen laitellut vaikka minne, mutta ei kuulu mistään mitään. Ei se mua haittaa, imen yhteiskunnan rahoja niin kauan, kun joku tarjoaa mulle työpaikan. Niin se vain on. Yrittäjäksi en voi ryhtyä terveyteni vuoksi. Tässä sitä sitten ollaan. Haluaisin kyllä tienata rahani, mutta niitä sopivia työpaikkoja ei ole. :)
Näin se toimii teillä, kelle ei paina mieltä se, saako niitä töitä tai hylkäyksiä vai ei.
Sitten me, jotka haemme joka kerta tosissamme, asiaan paneutuen ja lähes kaiken valveillaoloajan myönteistä tulosta toivoen, yöllä heräten miettimään, epäilemään, toivomaan, lähes rukoilemaan, emme osaa ottaa hakemista noin.
Toisaalta 4 paikkaa kuukaudessa tulee kyllä heittäen, ei sen puoleen, koska mulla on mahdollisuus hakea laajalta alueelta. Toisin on heillä, joiden vaihtoehto olisi jättää perhe kotiin ja lähteä töihin muualle, mutta eihän sekään missään tunnu, antaa kakaroiden parkua, kyllä Suomi nousee siten prkele.
Ne, jotka tosissaan hakevat, hukkuvat siihen hakumusten tulvaan ja mahdollisuus päästä edes haastatteluun pienenee. Tuskin se on lainlaatijan idea ollut, mutta näin siinä käy. Työllistyminen vaikeutuu entisestään.
Kyllä sinne aina joku palkataan, sillä ole väliä onko se tosissaan hakenut vai vihdoin työllistyvä lusmu.
Joo, mutta työttömien hakemukset menee suoraan mappiiin Ö, koska on olettamus, että lusmu siellä on pakkohakemassa ja oikeaan syyniin pääsee työpaikkaa vaihtavat. Näin se on ollut jo ennen tätä kokeilua ja pahenee vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten? Itselle tehtiin myös ja oon jo kesäkuussa hakenut 10 paikkaa. Eli mikä sun mielestä nyt on älytöntä?
Juurikin näin! Eikös se työttömän työ ole etsiä sitä työtä, laittaa hakemuksia ja soitella ?
Hakemukselle yksi hyvä pohja jota käyttää ja muokkailee tarpeen mukaan.
Ei ole vaikeeta.
Kuukaudessa voisi hakea vaikka kahtakymmentä työpaikkaa.
Edelleen: voi, jos itsetunto, mielenrauha ja usko tulevaisuuteen kestää kaksikymmentä hylkäystä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en joudu hakemaan yhtään työpaikkaa. Kuntakokeilun työntekijän mielestä olen niin vaikea tapaus, että työllistymiseni on epärealististista.
Ai teillä on sentään älykäs ihminen siellä kuntapalveluissa. Minun virkailija vaatii että haen töitä ja menen haastatteluihin vaikka en pysty kotiani hoitamaan ja valvon yöt kipujen kanssa. Kaataa oman osaamattomuutensa työnantajien niskaan, joutuvat turhaan haastattelemaan työkyvyttömiä. Piti jo yhdeltä työnantajalta pyytää anteeksi kun vien heidän kallista työaikaansa. Viranomaiset määrää ja mentävä on, kun ei hakemuksessa lue että työkyvytön. Asiantuntijan titteleillä ja palkoilla ovat töissä eivätkä kykene tai halua oikeasti auttaa, käyttävät valtaa kostamiseen ja oman heikon egonsa pönkittämiseen.
Juuri tämän takia en halua töihin, koska en ota mitään riskiä sen suhteen, että minusta tulisi tuollainen katkeran työntekijän prototyyppi.
Tehkää tahallaan huonoja hakemuksia, niin tulee tuo vammainen pykälä täytettyä eikä ole pelkoa että työllistyisi. Tyhmiin päätöksiin pitää vastata tyhmällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä turhista hakemuksta tulee ylimääräistä vaivaa työntekijää hakeville yrityksille. Melko varmasti monet jättää ilmoittamatta avoimet paikat TE-toimistolle, jotta välttää turhat hakemukset.
Lisäksi tämä motivoi työnantajaa todella väärällä tavalla: he heittävät roskiin taatusti lukematta kaikki cvt työttömiltä ja ennestään ikäsyrjintä lisääntyy, koska miksipä 50+ töitä hakisi muutoin kuin TE-toimiston pakottamana.
Ynnä lisää työnantajan harhakuvitelmaa, miten "kyllä meillä on 200 portilla", eli kuvitelmaa siitä, että hyviä, motivoituneita moniosaaja-yksisarvisia on heille tulossa pilviten pimein, minkä vuoksi nykyisiä työntekijöitä voi kohdella kuin pskaa.
Itse olet ikärasisti, jos kuvittelet ettei 50+ ihmiset halua tehdä töitä
eri, mutta olet lukutaidoton. Hän puhui työnantajista, jotka eivät usko, että 50+ haluaa tehdä töitä, ei siitä, että työntekijät eivät tahtoisi.
Ja olet naivi sinisilmä, jos uskot, että ikärasismia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten? Itselle tehtiin myös ja oon jo kesäkuussa hakenut 10 paikkaa. Eli mikä sun mielestä nyt on älytöntä?
Se että pitää raportoida jollekin sivulle minne oon hakenut ja milloin. Kun oon hakenut jo kymmeneen paikkaan eikä oo kertaakaan päässyt edes haastatteluun.
Itse hain aikanani n. 800 paikkaan. Pääsin haastatteluun ehkä viisi kertaa. Sitten tärppäsi ja nyt 15 vuotta vakitöissä. Olisi eri asia, jos joutuisi jotain kirjekuoria postittelemaan, mutta netissä hakee helposti kymmentä paikkaa päivässä.
Mulla on aina töissä parin kuukauden kesätauko. Työt jatkuu siis elokuussa. Ja kyllä vain pitää niin maan hemmetisti tässä hakea töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina töissä parin kuukauden kesätauko. Työt jatkuu siis elokuussa. Ja kyllä vain pitää niin maan hemmetisti tässä hakea töihin.
Hulluahan tässä on myös se, että mun pitäis olla töissä aina, kun varsinaista kesälomaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kävi niin huonosti että karenssi napsahti, onneksi lyhyempi kuitenkin mitä yleensä. Työkkäri otti yhteyttä firmaan mihin minulla piti hakemusta lähettää. Että tiedoksi että näin voi käydä...
Oliko tämä siis työkkärin osoittama paikka, johon sinun piti hakea vai vapaaehtoinen, johon itse ilmoitit hakevasi etkä sitten hakenut? Siinä on eroa. Nuo te-toimistosta tulevat työhönosoitukset on pakollisia haettavia.
Ilmoitin siis työkkärille vaan paikan mihin olen hakenut, itse tuon työpaikka ilmoituksen löysin työmarkkinatorilta. Todellisuudessa en hakenut paikkaa ja tämän työkkäri sai selville. Tekevät satunnaisesti tarkastuksia kai.
Entä, jos työnantaja ei muista jonkun yksittäisen hakijan hakeneen paikkaa. Tuleeko silloinkin karenssia? Onko työnantajat jotenkin velvoitettu muistamaan jokainen hakija, jos työkkäri vaikka sattuu soittamaan. En käsitä, miten tuo homma voi toimia. Entä jos olisitkin hakenut työpaikkaa, mutta työnantaja on jo ehtinyt hävittää hakemuksen eikä muista sinun hakemustasi.
Kantsii varuiksi ottaa screenshotteja ja valokuvia hakemuksistaan.
Voi kai se hakemus itsellä olla vaikkei olisi lähettänyt sitä minnekään.
Lähes kaikista paikoista tulee nykyään automaattinen meili "kiitos hakemuksestasi". Olen säilönyt ne kansioon Työnhaku. Sitä varten kun on jo oltava oma, ettei tuki tavallista meiliä:-)
Ihanko peräti 4 hakemusta kuussa tuottaa ongelmia? Ei ihme, että olet työtön
Yksikään ei palkkaa työtöntä, vain työpaikanvaihtajia.
Mää oisin omasta mielestäni voinu aivan hyvin hakea neljää paikkaa kuussa, mutta virkailijan mielestä 2 riittää mulle :)
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan hyväpalkkainen duunari, joka maksaa paljon veroja, mutta eikö tämä ole IHAN kohtuutonta? Onko siis ajatus, että ihmisellä, jonka työnantaja pullauttaa joka kesä ulos, ei saa koskaan olla kesälomaa?
Ja miten tämä voi työnantajan puolelta olla laillista toimintaa?
Vähintä, mitä yhteiskunta voi tarjota, on työttömyyskorvaus noilta kuukausilta, kun eihän se pääse lähellekään palkkaa veroineen kaikkineen kumminkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, kun saavat työttömyyskorvausta kesän ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään pakko ei varmasti ole lähettää yhtään hakemusta. Suorastaan väärin, jos ei edes aio ottaa vastaan työpaikkaa.
Kyllä minullekin sanottiin että on pakko hakea jos haluaa työttömyystukea. Väärinhän se on kaikkia osapuolia kohtaan.
T. Kesätyötön opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan hyväpalkkainen duunari, joka maksaa paljon veroja, mutta eikö tämä ole IHAN kohtuutonta? Onko siis ajatus, että ihmisellä, jonka työnantaja pullauttaa joka kesä ulos, ei saa koskaan olla kesälomaa?
Ja miten tämä voi työnantajan puolelta olla laillista toimintaa?
Vähintä, mitä yhteiskunta voi tarjota, on työttömyyskorvaus noilta kuukausilta, kun eihän se pääse lähellekään palkkaa veroineen kaikkineen kumminkaan.
Vaikka saisikin kenkää, niin saa myös ne kesälomarahat. Niiden turvin lomaillaan ja sen jälkeen haetaan uusia töitä. Eri asia on, jos ei halua olla lomalla tai rahat on etukäteen poltettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, kun saavat työttömyyskorvausta kesän ajalta.
Meinaako täällä oikeasti joku, että toivomme, että lastemme opettajat eivät pidä yhtään lomaa, vaan opettavat lukuvuoden lapsiamme, ovat kesän kaupan kassalla tai rappusiivoojana ja saapuvat sitten taas elokuussa takaisin opettamaan lapsiamme?
Ihan tottako tätä kouluihin toivotte?
Yksi asia sinällään, että tämä ilmeisesti on ihan laillista työnantajan puolelta. Säästöä, säästöä ajaa opet entistä pahempaan burnuttiin!
Työnhausta raportoidaan pääsääntöisesti verkkopalvelun välityksellä (ilmeisesti Oma-asiointi) ja heille joilla ei ole nettiä käytössään voivat ilmoittaa työnhaustaan muulla tavoin. Raportointijakso on yleensä kuukausi.
Tuota mietin itsekin että millä pitää todistaa hakeneensa työpaikkoja kun tuskin pelkkä suullinen sana riittää. Siksi kannattaa varmaan ottaa kuvakaappauksia hakemuksista joita on lähettäny että on jotain konkreettista näytettävää.
Pitääpä itte kysäistä kun seuraavan kerran kuntakokeilu on yhteydessä