Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lihassa edes niin paljoa proteiinia? Jauhelihapakkauksessa 17 g/100g ja pastapaketin kyljessä lukee 16g/100g. Mikä koira tässä on haudattuna?

Vierailija
15.06.2022 |

Toki pastassa laskettu keittämättömänä mutta samalla tavalla vedellä laimenee ne muutkin kalorit ja muutkin osuudet keittäessä.

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pastassa on paljon hiilareita ja proteiinin aminohappoprofiili on huono. Kaikki protsku ei ole samanarvoista.

Riittää, että saa päivän aikana erilaisia aminohappoja erilaisista kasviproteiinilähteistä. Ei niitä kaikkia aminohappoja tarvitse saada kerralla yhdestä lähteestä. Lihan syöminen nostaa mm. sydäntautien riskiä kasviproteiinilähteisiin verrattuna eikä ole riskin väärti.

Syö sitten niitä kasvisproteiineja, jos tuohon uskot.

Prosessoitua roskaa, josta jäävät hiilihydraatit piilotetaan sitten johonkin kasvikermakkeeseen. Ei ole ekologista.

Suomalaisen luonnonkalan syöminen sen sijaan on ekoteko. Esim. Järkisärki on todella hyvä säilyke ruokakaappiin. Perunat (ilmastoruokaa, toisin kuin pasta) vain keittää kylkeen ja vähän oikeaa voita päälle :)

Järkisärki olisikin ihan jees, mutta kun se on rypsiöljyssä. Niin kuin valitettavasti melkein kaikki kalasäilykkeet. Toinen huono on auringonkukkaöljy, sitäkin käytetään.

Luonnonkalaa saa myös veteen säilöttynä.

Minäkin kartan rypsiöljyä, mutta tuo Järkisärki tomaattikastikkeessa on sopinut minulle.

Muut rasvat sitten eläimistä, maitotuotteista, pähkinöistä ja oliiviöljystä.

Vierailija
62/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ette pysty teurastamaan itse omin kätösin eläintä syödäksenne sen? Vastatkaa perkeleet!! Pystyttekö vai ette?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ette pysty teurastamaan itse omin kätösin eläintä syödäksenne sen? Vastatkaa perkeleet!! Pystyttekö vai ette?!

Olen vegaani ja täysin kylmästi tapan esim. hyttysiä ja paarmoja. Teurastaminen vaatii ammattitaitoa, se pelkkä tappaminen ei riitä. Itse en viljele mitään syömääni.

Vierailija
64/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyttekö teurastamaan omin käsin eläimen jonka lihan haluatte syödä? Jos ette pysty, älkää syökökään sitten.

Syötkö b12 vitamiinia purkista vai tuotatko sitä itse? Jos et tuota itse, lopeta sen syöminen

Maailma toimii markkinataloudessa, jossa tuotteet ja palvelut vaihtaa omistajaa. Yksi leikkaa tukan, toinen hoitaa lapset jne.

Jätetään teurastusjankkaaja ruuan terveellisyyskeskustelun ulkopuolelle.

Minä syön b12 vitamiinin purkista. Myös ne tuotantoeläimet syövät b12-lisää, sillä yksikään tuotantoeläin ei itse pysty tuottamaan itse b12-vitamiinia.

Märehtijöillä pötsin mikrobit tuottaa ihan riittävästi b12-vitamiinia.

Vierailija
65/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monta kalaa olen jo tänä kesänä syönyt ja kyllä ne kaikki piti päiviltä päästää

Vierailija
66/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinkin sinäkin huomasit sen.

Olen kauan ihmetellyt proteiinin mättämistä ja huutoa siitä kuinka kallista, kun pelkästä makaroniannoksesta saa ihan tarpeeksi protskua normi-ihminen. Vähän maitotuotteita ja hitunen lihaa/kalaa ja oliiviöljyä tai pähkinöitä rasvaksi, niin on ravinnon tärkeimmät elementit kasassa ja energiaa riittävästi. Kasveja koristeeksi ja makua tuomaan ja joku hedelmä- marjalisä c-vitamiinin lähteeksi ja piristämään mieltä.

Vierailija
67/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiinien monipuolisuudesta huolehtivalle:

Päivän aikana syödään monia eri ruoka-aineita joissa on keskenään eri aminohappoja.

Pastan lisäksi jos toisella aterialla onkin vaikka kikherneitä ja maitopohjainen tsatsiki-kastike niin siinä on jo monia keskenään eri proteiininlähteitä. Tai sitten aamupalalla tai välipalana pähkinöitä.

Tai jos yhdellä aterialla on kasviperäistä ja toisella aterialla liha- tai kala-ateria niin se riittää.

Ei tarvita ollenkaan joka aterialle lihaa.

Kuka väittää, että joka aterialle tarvitaan lihaa? Ei kukaan.

Yhtä naurettava on väite, että prosessoimaton liha olisi haitallista. Kaikissa tutkimuksissa haitat yhdistyvät nimenomaan prosessoituun lihaan. Samat soijaproteiinihydrolysaatit saa vegemakkarasta. Nitriiteistä en ole varma.

Mieluummin ruohonaudan entrecôte kuin värjätty proteiinipuriste.

Vierailija
68/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinäkin pystyisit. Rauhoitu vähän ja reipastu.

Vierailija
69/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauheliha ei ole edes sitä parasta lihaa, vaan jauhettu jämäpaloista joista ei saa tehtyä muuta. Jos katsot ihan fileen ravintoarvoja, niin proteiinin osuus on siellä 70% hujakoilla.

Vierailija
70/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kauan ihmetellyt proteiinin mättämistä ja huutoa siitä kuinka kallista, kun pelkästä makaroniannoksesta saa ihan tarpeeksi protskua normi-ihminen. Vähän maitotuotteita ja hitunen lihaa/kalaa ja oliiviöljyä tai pähkinöitä rasvaksi, niin on ravinnon tärkeimmät elementit kasassa ja energiaa riittävästi. Kasveja koristeeksi ja makua tuomaan ja joku hedelmä- marjalisä c-vitamiinin lähteeksi ja piristämään mieltä.

Älä vääristele. Ei lihaa tai kalaa tarvitse valtavia määriä, mutta lähes pelkkään gluteeniin nojaaminen ruokavaliossa vääristää aminohappoprofiilia ikävästi.

Eivät ne italiaanot turhaan tarjoile parmankinkkua alkupalaksi ja höylää parmesaania pastan päälle.

Vierailija
71/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteiinien monipuolisuudesta huolehtivalle:

Päivän aikana syödään monia eri ruoka-aineita joissa on keskenään eri aminohappoja.

Pastan lisäksi jos toisella aterialla onkin vaikka kikherneitä ja maitopohjainen tsatsiki-kastike niin siinä on jo monia keskenään eri proteiininlähteitä. Tai sitten aamupalalla tai välipalana pähkinöitä.

Tai jos yhdellä aterialla on kasviperäistä ja toisella aterialla liha- tai kala-ateria niin se riittää.

Ei tarvita ollenkaan joka aterialle lihaa.

Kuka väittää, että joka aterialle tarvitaan lihaa? Ei kukaan.

Yhtä naurettava on väite, että prosessoimaton liha olisi haitallista. Kaikissa tutkimuksissa haitat yhdistyvät nimenomaan prosessoituun lihaan. Samat soijaproteiinihydrolysaatit saa vegemakkarasta. Nitriiteistä en ole varma.

Mieluummin ruohonaudan entrecôte kuin värjätty proteiinipuriste.

Saisinko linkin tutkimukseen, jossa todetaan punaisen lihan olevan vaaratonta sydämen ja verenkiertoelimistön toiminnalle?

Vierailija
72/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monta kalaa olen jo tänä kesänä syönyt ja kyllä ne kaikki piti päiviltä päästää

Kala on helpompi tappaa kuin karitsa tai lehmä. Pystytkö tappamaan lehmän ja karitsan? Jos et pysty ja valmistamaan niistä ruokaa, niin älä sitten syömään niiden lihaa.

Vierailija
73/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vääristele. Ei lihaa tai kalaa tarvitse valtavia määriä, mutta lähes pelkkään gluteeniin nojaaminen ruokavaliossa vääristää aminohappoprofiilia ikävästi.

Eivät ne italiaanot turhaan tarjoile parmankinkkua alkupalaksi ja höylää parmesaania pastan päälle.

Prosessoitu liha eli parmankinkku on mielestäsi terveellistä?

Vierailija
74/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauheliha ei ole edes sitä parasta lihaa, vaan jauhettu jämäpaloista joista ei saa tehtyä muuta. Jos katsot ihan fileen ravintoarvoja, niin proteiinin osuus on siellä 70% hujakoilla.

Ne sinun mollaamasi "jämäpalat" on ravintorikkaampia kuin file. Proteiinin ja rasvankin suhde parempi.

Vierailija
75/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pastassa on paljon hiilareita ja proteiinin aminohappoprofiili on huono. Kaikki protsku ei ole samanarvoista.

Riittää, että saa päivän aikana erilaisia aminohappoja erilaisista kasviproteiinilähteistä. Ei niitä kaikkia aminohappoja tarvitse saada kerralla yhdestä lähteestä. Lihan syöminen nostaa mm. sydäntautien riskiä kasviproteiinilähteisiin verrattuna eikä ole riskin väärti.

Syö sitten niitä kasvisproteiineja, jos tuohon uskot.

Prosessoitua roskaa, josta jäävät hiilihydraatit piilotetaan sitten johonkin kasvikermakkeeseen. Ei ole ekologista.

Miten ihmeessä kasvisproteiinit ovat jotenkin prosessoituneimpia kuin liha? Vait oletko niitä, jotka kuvittelevat kasvisproteiinin olevan vain jauhelihajäljiletemiä? Logiikkahan on sama, kuin jos kuvittelisi lihan syönnin tarkoittavan vain lauantaimakkaraa ja pekonia. 

Vierailija
76/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyttekö teurastamaan omin käsin eläimen jonka lihan haluatte syödä? Jos ette pysty, älkää syökökään sitten.

Syötkö b12 vitamiinia purkista vai tuotatko sitä itse? Jos et tuota itse, lopeta sen syöminen

Maailma toimii markkinataloudessa, jossa tuotteet ja palvelut vaihtaa omistajaa. Yksi leikkaa tukan, toinen hoitaa lapset jne.

Jätetään teurastusjankkaaja ruuan terveellisyyskeskustelun ulkopuolelle.

Minä syön b12 vitamiinin purkista. Myös ne tuotantoeläimet syövät b12-lisää, sillä yksikään tuotantoeläin ei itse pysty tuottamaan itse b12-vitamiinia.

Mites ne eläimet ovat ylipäänsä olemassa, jos ovat purkista syönneet b12 vitamiinia?

Vierailija
77/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minähän sanoin, että vähän lihaa/kalaa on hyvä olla. Minusta nykyään sitä lihaa syödään vaan ihan liikaa, vaikka ymmärränhän minä kun se niin hyvää ja jos yhdellä ruoka-aineella pitäisi elää, valitsisin minäkin naudan sisäfileen.

Voi makaronien laittaa myös vaikka nokareen voita, sekin on superfoodia.

Mutta tämä nykyinen protskurahkojen mättäminen ei voi tehdä hyvää vatsalle.

Vierailija
78/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun paikalla on karppaajia, jolle lihan syönti on uskonto, niin keskustelu on aika turhaa. Mutta jos oletaaan suurimman osan keskustelijoista olevan sekasyöjiä edes jossain määrin, niin siitä ruuasta tulee kyllä proteiineja vähintääkin tarpeeksi, todennäköisesti liikaa. Eli turha niitä on vahdata. 

Vegaani joutuu ehkä uhraamaan hetken oikeille aminohapoille, mutta ei kai kukaan ole olettanut, että kukaan elää pelkällä pastalla. 

Vierailija
79/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatanan epäsikiöt! Senkin m u r h a a j a t jotka hekumoitte lihasta ja tapatte viattomia eläimiä. Jumalaa te ette tunne vaan helvetin tuleen joudutte. Alunperin ihmisille, Aadamille ja Eevalle annettiin lupa syödä vain ja ainoastaan kasvisruokaa. Eläimen syöminen, kuolema toi synnin maailmaan ja muutti elimistömme. Ihmisen elimistö alkoi kuolla siitä hetkestä, kun ensimmäinen lihapala haukatiin. Sieltä tulivat geenivirheet, solujen kuoleminen. Syödessään eläimen lihaa siitä imeytyy aineita ihmisen elimistöön. Ihmisestä tulee osaksi eläin, peto. Ja pedot tappavat, tekevät irstauksia ja pahuutta, koska pedon aines kiertää ihmisen kehossa lihansyönnin seurauksena.

Vierailija
80/126 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä monet kirjoittaneet, että kaikki proteiini ei ole samanarvoista. Se on totta, mutta mitä se tarkoittaa?

Pähkinänkuoressa, vähän mutkat suoriksi, yksinkertaistettuna:

proteiini koostuu aminohapoista. Proteiinia sisältävät ruuat pilkkoutuvat ruuansulatuksessa alkutekijöihinsä eli aminohapoiksi.

Lihassa esimerkiksi on kaikkia niitä aminohappoja, joita ihminen tarvisee rakentaakseen niistä itselleen toimivat proteiinit. Esimerkiksi kaikki entsyymit ovat proteiineja rakenteeltaan.

Mitä tulee kasvisten proteiineihin ja niiden sisältämiin aminohappoihin, niin yhdistämällä vilja ja palkokasvi, muodostuu cocktail kaikista välttämättömistä aminohapoista kuten on lihassa yksistään. Ongelma ratkaistu. (Täytyy vain perehtyä määriin yms.)

Bilsan(kin) tunnilla on jokainen käynyt läpi ns. välttämättömät aminohapot? Selvittämällä mitä se ihmiselle tarkoittaa, tulee jo paljon tietävämmäksi.

Kai tiedät mikä on kasvien puolustusmekanismi? Antiravinteet. Saponiinit ja lektiinit. Ne kannattaa ottaa myös huomioon, kun aletaan ruuan oikeita imeytymisiä katselemaan ja paljonko ihminen voi käyttää ravinnosta hyödykseen.

PS. Yhdessäkään tutkimuksessa ei ole pystytty suoraan näyttämään punaisen lihan olevan epäterveellistä. Superprosessoiduissa kyllä ja näin saadaan aikaan mielikuva, että myös punainen liha olisi huonoa. Sama tapahtui kananmunalle. Se on paha, se on hyvä, se on paha, se on hyvä. Oikeasti kananmuna on yksi ravintorikkaimmista aineista mitä ihminen voi syödä. Varsinkin se keltuainen.

Aloita vaikka tästä:

https://www.webmd.com/heart-disease/news/20211229/science-reveals-how-r…

ja tästä

https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/cancer-carcino…

Tutkimusaineisto punaisen lihan syöpä- ja sydäntauteja lisäävästä vaikutuksesta on johdonmukaista ja vuosikymmenien aikana kasautunutta.

May ja probably. Ei jatkoon.

Esittäisitkö tutkimuksen, jonka mukaan punaisen lihan syöminen on ihmisen terveydelle kokonaisuudessaan hyödyllistä, edes ehkä jollain merkittävällä todennäköisyydellä?

No onhan se ravintorikasta ruokaa, jossa on paljon hyviä proteineja. Ja lisäksi niitä haittoja millä pelotellaan ei ole. https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M19-0655

Tässä pitää muistaa myös se, että en todellakaan kannata itsekään tehotuotettua jenkkilän maissi ja soijasyötettyä kakkaa. Ne eivät varmasti ole terveellisiä ja itse eläimet ovat tautisia. Lisäksi jenkeissä syötetään myös sioille muovista lähtien kaikkea jätettä, joten sieltä tulevat tutkimukset ovat täysin irrelevantteja oikean lihan rinnalla.

Ja omasta empiirisistä havainnoista täytynee sanoa, että ne tukrvat täysin lihan terveellisyyttä. Lopetin ultraprosessoidun lihansyönnin ja korvasin sen normaalilla lihalla. Punaista lihaa siis menee yli 1kg viikossa ja veriarvot kolesterolin kera on tippunut normaaliksi.

Jos oikeaa pahista ruuassa koitat etsiä, se todellakaan ei ole punainen liha vaan sokeri. Sen terveyshaitat maksaa suomelle varmasti yli 10 miljardia vuodessa ja on lähes yksin syypää kaikkiin elintasosairauksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän