Onko lihassa edes niin paljoa proteiinia? Jauhelihapakkauksessa 17 g/100g ja pastapaketin kyljessä lukee 16g/100g. Mikä koira tässä on haudattuna?
Toki pastassa laskettu keittämättömänä mutta samalla tavalla vedellä laimenee ne muutkin kalorit ja muutkin osuudet keittäessä.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinkin sinäkin huomasit sen.
Olen kauan ihmetellyt proteiinin mättämistä ja huutoa siitä kuinka kallista, kun pelkästä makaroniannoksesta saa ihan tarpeeksi protskua normi-ihminen. Vähän maitotuotteita ja hitunen lihaa/kalaa ja oliiviöljyä tai pähkinöitä rasvaksi, niin on ravinnon tärkeimmät elementit kasassa ja energiaa riittävästi. Kasveja koristeeksi ja makua tuomaan ja joku hedelmä- marjalisä c-vitamiinin lähteeksi ja piristämään mieltä.Älä vääristele. Ei lihaa tai kalaa tarvitse valtavia määriä, mutta lähes pelkkään gluteeniin nojaaminen ruokavaliossa vääristää aminohappoprofiilia ikävästi.
Eivät ne italiaanot turhaan tarjoile parmankinkkua alkupalaksi ja höylää parmesaania pastan päälle.
Prosessoitu liha eli parmankinkku on mielestäsi terveellistä?
Parmankinkun ainoa lisäaine on suola. Ei ole edes kypsennetty.
Ei nitriittejä eikä SOIJAproteiinihydrolysaatteja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pasta-annoksessa voi olla lisäkkeestä riippuen enemmän proteiinia kuin perinteisessä perunaa jauhelihakastikkeella -annoksessa.
Varsinkin jos pääraaka-aine on esim. tonnikala. Mikä pointti tässä nyt on?
Pastan tulisi olla lisuke, ei päinvastoin.
Sano tuo italialaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ette pysty teurastamaan itse omin kätösin eläintä syödäksenne sen? Vastatkaa perkeleet!! Pystyttekö vai ette?!
Aika monta kalaa olen jo tänä kesänä syönyt ja kyllä ne kaikki piti päiviltä päästää
Kala on helpompi tappaa kuin karitsa tai lehmä. Pystytkö tappamaan lehmän ja karitsan? Jos et pysty ja valmistamaan niistä ruokaa, niin älä sitten syömään niiden lihaa.
Pystyn myös nekin tarvittaessa lopettamaan ja leikkaamaan ruhon.
vaikka 100% jauheliha on 100% jauhelihaa, se ei tarkoita 100% lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyttekö teurastamaan omin käsin eläimen jonka lihan haluatte syödä? Jos ette pysty, älkää syökökään sitten.
Syötkö b12 vitamiinia purkista vai tuotatko sitä itse? Jos et tuota itse, lopeta sen syöminen
Maailma toimii markkinataloudessa, jossa tuotteet ja palvelut vaihtaa omistajaa. Yksi leikkaa tukan, toinen hoitaa lapset jne.
Jätetään teurastusjankkaaja ruuan terveellisyyskeskustelun ulkopuolelle.
Minä syön b12 vitamiinin purkista. Myös ne tuotantoeläimet syövät b12-lisää, sillä yksikään tuotantoeläin ei itse pysty tuottamaan itse b12-vitamiinia.
Märehtijöillä pötsin mikrobit tuottaa ihan riittävästi b12-vitamiinia.
Onko broileri tai possu märehtijä? Näille joudutaan syöttämään b12-lisää rehun joukossa. B12-vitamiinin tuottaa aina mikrobit, olivatpa ne jonkun elimistössä tai sen ulkopuolella.
Kana sekä sika ovat kaikkiruokaisia luonnossa joten saavat kyllä ihan itse hankittua tarvittavan b12-vitamiininsa.
Lihassa on enimmäkseen vettä, kertooko se mitään?
Koirassa on runsaasti proteiineja, koiranlihaa ei tosin suomalaisessa elintarviketeollisuudessa suosita. Koiranmakkara ei nimestään huolimatta yleensä sisällä koiraa lainkaan. Se siitä suomalaisesta elintarviketeollisuuden luotettavuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyttekö teurastamaan omin käsin eläimen jonka lihan haluatte syödä? Jos ette pysty, älkää syökökään sitten.
Syötkö b12 vitamiinia purkista vai tuotatko sitä itse? Jos et tuota itse, lopeta sen syöminen
Maailma toimii markkinataloudessa, jossa tuotteet ja palvelut vaihtaa omistajaa. Yksi leikkaa tukan, toinen hoitaa lapset jne.
Minä syön b12 vitamiinin purkista. Myös ne tuotantoeläimet syövät b12-lisää, sillä yksikään tuotantoeläin ei itse pysty tuottamaan itse b12-vitamiinia.
Onko broileri tai possu märehtijä? Näille joudutaan syöttämään b12-lisää rehun joukossa. B12-vitamiinin tuottaa aina mikrobit, olivatpa ne jonkun elimistössä tai sen ulkopuolella.
Kana sekä sika ovat kaikkiruokaisia luonnossa joten saavat kyllä ihan itse hankittua tarvittavan b12-vitamiininsa.
Juu, toki luonnossa muttei hygieenisessä broilerinkasvattomossa tai sikalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, toki luonnossa muttei hygieenisessä broilerinkasvattomossa tai sikalassa.
Kiva, tuotantoeläimillä ja kasvissyöjillä on jotain yhteistä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinkin sinäkin huomasit sen.
Olen kauan ihmetellyt proteiinin mättämistä ja huutoa siitä kuinka kallista, kun pelkästä makaroniannoksesta saa ihan tarpeeksi protskua normi-ihminen. Vähän maitotuotteita ja hitunen lihaa/kalaa ja oliiviöljyä tai pähkinöitä rasvaksi, niin on ravinnon tärkeimmät elementit kasassa ja energiaa riittävästi. Kasveja koristeeksi ja makua tuomaan ja joku hedelmä- marjalisä c-vitamiinin lähteeksi ja piristämään mieltä.Älä vääristele. Ei lihaa tai kalaa tarvitse valtavia määriä, mutta lähes pelkkään gluteeniin nojaaminen ruokavaliossa vääristää aminohappoprofiilia ikävästi.
Eivät ne italiaanot turhaan tarjoile parmankinkkua alkupalaksi ja höylää parmesaania pastan päälle.
Prosessoitu liha eli parmankinkku on mielestäsi terveellistä?
Parmankinkun ainoa lisäaine on suola. Ei ole edes kypsennetty.
Ei nitriittejä eikä SOIJAproteiinihydrolysaatteja :)
Suola se on nitriittikin - typpihapokkeen suola. Tulli tutkii ettei tuontielintarvikkeissa ole liikaa. Parma-tyyppisissä kinkuissa saa tietysti käyttää sallitun enimmäismäärän. Aidossa parmankinkussa ei taideta käyttää, tai ei ainakaan kerrota. Väärennetyssä parmankinkussa todennäköisesti löytyy yhtä sun toista.
Vierailija kirjoitti:
vaikka 100% jauheliha on 100% jauhelihaa, se ei tarkoita 100% lihaa.
Jotkut taitaa kuvitella, että "liha" olisi samaa kuin lihaskudos. Paistijauheliha saattaa joskus lähennellä tuota käsitystä. Halpaan jauhelihaan ei juuri selväpiirteistä lihaskudosta laiteta. Ne rääppeet, jotka ei jauhelihaan sovellu menee makkarakutteriin.
Makkaramassan perusresepti on: 1/3 lihanrippeitä, 1/3 kamaraa eli sian läski nahkoineen, 1/3 jäätä.
Jäätä tarvitaan massan jäähdyttämiseen kun kutterin terävä terä tekee nahasta, läskistä ja vedestä paksun emulsion. Hienoksi jauhettu sidekudos sitten sopivasti sitoo sidekudoksen makkaramassaa kuumennettaessä. Lihasmassasta ei makkaraa voi tehdä.
Sidekudoksessa on myös proteiineja, mitä sitten ruuansulatus niille tekee saa joku viisaampi kertoa.
Näin kertoi vanha makkaramestarin kurssikirja.
Sitä miksi prosessoidut elintarvikkeet vaikuttavat aiheuttavan esimerkiksi syöpää ei tiedetä. Makkarakutterin läpi menneet raaka-aineet eivät niin olennaisesti muutu kemiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Lihassa on enimmäkseen vettä, kertooko se mitään?
Koirassa on runsaasti proteiineja, koiranlihaa ei tosin suomalaisessa elintarviketeollisuudessa suosita. Koiranmakkara ei nimestään huolimatta yleensä sisällä koiraa lainkaan. Se siitä suomalaisesta elintarviketeollisuuden luotettavuudesta.
Koiramakkarassa koiraa voisi luullakin olevan, mutta koiranmakkara ilmiselvästi kuuluu koiralle syötäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauheliha ei ole edes sitä parasta lihaa, vaan jauhettu jämäpaloista joista ei saa tehtyä muuta. Jos katsot ihan fileen ravintoarvoja, niin proteiinin osuus on siellä 70% hujakoilla.
Ne sinun mollaamasi "jämäpalat" on ravintorikkaampia kuin file. Proteiinin ja rasvankin suhde parempi.
Rustoa ja kalvoa ja muuta kivaa, joten miten sen nyt ottaa. Mutta kunhan mainitsin kun proteiineja alunperin kaipailtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä monet kirjoittaneet, että kaikki proteiini ei ole samanarvoista. Se on totta, mutta mitä se tarkoittaa?
Pähkinänkuoressa, vähän mutkat suoriksi, yksinkertaistettuna:
proteiini koostuu aminohapoista. Proteiinia sisältävät ruuat pilkkoutuvat ruuansulatuksessa alkutekijöihinsä eli aminohapoiksi.
Lihassa esimerkiksi on kaikkia niitä aminohappoja, joita ihminen tarvisee rakentaakseen niistä itselleen toimivat proteiinit. Esimerkiksi kaikki entsyymit ovat proteiineja rakenteeltaan.
Mitä tulee kasvisten proteiineihin ja niiden sisältämiin aminohappoihin, niin yhdistämällä vilja ja palkokasvi, muodostuu cocktail kaikista välttämättömistä aminohapoista kuten on lihassa yksistään. Ongelma ratkaistu. (Täytyy vain perehtyä määriin yms.)
Bilsan(kin) tunnilla on jokainen käynyt läpi ns. välttämättömät aminohapot? Selvittämällä mitä se ihmiselle tarkoittaa, tulee jo paljon tietävämmäksi.
Ihmisen elimistö ei pysty hyödyntämään kasvisproteiinia, vaikka olis kuinka määrät ja hapot oikein.
Hyvin hyötyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauheliha ei ole edes sitä parasta lihaa, vaan jauhettu jämäpaloista joista ei saa tehtyä muuta. Jos katsot ihan fileen ravintoarvoja, niin proteiinin osuus on siellä 70% hujakoilla.
Ne sinun mollaamasi "jämäpalat" on ravintorikkaampia kuin file. Proteiinin ja rasvankin suhde parempi.
Rustoa ja kalvoa ja muuta kivaa, joten miten sen nyt ottaa. Mutta kunhan mainitsin kun proteiineja alunperin kaipailtiin.
Kyllä on viisasta käyttää teurastetun eläimen ruho kokonaan, luineen, rustoineen ja nahkoineen päivineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä monet kirjoittaneet, että kaikki proteiini ei ole samanarvoista. Se on totta, mutta mitä se tarkoittaa?
proteiini koostuu aminohapoista. Proteiinia sisältävät ruuat pilkkoutuvat ruuansulatuksessa alkutekijöihinsä eli aminohapoiksi.
Lihassa esimerkiksi on kaikkia niitä aminohappoja, joita ihminen tarvisee rakentaakseen niistä itselleen toimivat proteiinit. Esimerkiksi kaikki entsyymit ovat proteiineja rakenteeltaan.
Mitä tulee kasvisten proteiineihin ja niiden sisältämiin aminohappoihin, niin yhdistämällä vilja ja palkokasvi, muodostuu cocktail kaikista välttämättömistä aminohapoista kuten on lihassa yksistään. Ongelma ratkaistu. (Täytyy vain perehtyä määriin yms.)
Bilsan(kin) tunnilla on jokainen käynyt läpi ns. välttämättömät aminohapot? Selvittämällä mitä se ihmiselle tarkoittaa, tulee jo paljon tietävämmäksi.
Ihmisen elimistö ei pysty hyödyntämään kasvisproteiinia, vaikka olis kuinka määrät ja hapot oikein.
Hyvin hyötyy
Jos keho saa kaikkia tarpeellisia aminohappoja, ihan sama hyödyntämisen kannalta on, ovatko ne eläin- vai kasviperäisiä.
Vai kertoisitko, miten tietyn aminohapon käyttäytymiseen kehossa vaikuttaa aminohapon lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimen omaan, vastasin sulle koska tunnut halveksivan niitä "jämäpaloja"
Viimeksi eilen söin 300g pastaa aterialla (tämä siis kuivapaino)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin hyötyy
Jos keho saa kaikkia tarpeellisia aminohappoja, ihan sama hyödyntämisen kannalta on, ovatko ne eläin- vai kasviperäisiä.
Vai kertoisitko, miten tietyn aminohapon käyttäytymiseen kehossa vaikuttaa aminohapon lähde?
Ei se ihan sama ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ette pysty teurastamaan itse omin kätösin eläintä syödäksenne sen? Vastatkaa perkeleet!! Pystyttekö vai ette?!
Aika monta kalaa olen jo tänä kesänä syönyt ja kyllä ne kaikki piti päiviltä päästää
Kala on helpompi tappaa kuin karitsa tai lehmä. Pystytkö tappamaan lehmän ja karitsan? Jos et pysty ja valmistamaan niistä ruokaa, niin älä sitten syömään niiden lihaa.
En pystyisi todennäköisesti tappamaan karitsaa, lehmää tai kanaa, mutta voisin kuristaa sen ihmisen, joka tulee jeesustelemaan siihen, että en saa syödä lihaa, koska en tapa sitä itse. Se näet on minun asiani elää sen ristiriidan kanssa ja sun mielipaha siitä, että minä pystyn elämään, vaikka mun elämä ei ole mustavalkoista, on sinun ongelmasi. Kalastan ja saalini tapan. Se tappaminen ei tunnu hyvältä, mutta kyllä minä tiedän, mistä ruokani tulee ja että liha on aina peräisin kuolleesta eläimestä.
Ei tarvikaan kiinnostaa. Mutta älä väitä että karppaaja mättää kaksin käsin lihaa - se ei ole totta.