Paljonko mies antoi sinulle kuukausirahaa, kun olit hoitovapaalla?
Rahat tosi tiukassa omiin menoihin, jos vaikka haluaisi ystävän kanssa kahville. Oma mies antaa vaan 50-100 E/kk, eikä sillä paljoa saa.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Ei euroakaan, hoitovapaa oli oma valintani ja yhteiskunta tarjosi riittävän korvauksen. En minäkään maksanut miehelle, kun hän oli opintovapaalla.
Entä lapsen isä? Kai hän maksoi lapsen hoidosta jotain?
Meillä oli yhteiset rahat. Ja yhteiset lapset.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairas aloitus. Nainen pärjää omillaan.
Miksi olisi sairas aloitus, että molemmat vanhemmat vastaisivat yhteisten lasten hoidon kustannuksista yhdessä? Sairasta minusta olisi, että mies haluaa lapsen, ja äiti maksaa sen hoidosta tulonmenetyksinä esim yli 2000 nettona kuussa. Ja mies porskuttaa kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään.
Miten sitten pärjäsit?
Yhteiskunta tukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairas aloitus. Nainen pärjää omillaan.
Miksi olisi sairas aloitus, että molemmat vanhemmat vastaisivat yhteisten lasten hoidon kustannuksista yhdessä? Sairasta minusta olisi, että mies haluaa lapsen, ja äiti maksaa sen hoidosta tulonmenetyksinä esim yli 2000 nettona kuussa. Ja mies porskuttaa kuin ei mitään.
Eihän nyt puhuttu lasten hoidon kustannuksista, vaan äidin OMISTA menoista. Ystävien kanssa kahvittelu ei liity mitenkään lasten hoitoon.
Maksoi vuokran kokonaan ja suurimman osan ruoasta. Ei muuten käyttörahaa mulle siirrellyt enkä tarvinnutkaan.
En yhtään. Hoitovapaa oli minun oma valinta ja säästin sitä varten etukäteen.
Jos olet hoitovapaalla, niin eikö mies ole lapsen isä vai mistä kiikastaa?
Eikö ole itsestään selvää, jos lapsi yhteinen projekti, sinun normaali palkasta vähennetään kotihoidontuki ja erotuksesta mies maksaa puolet ja mahdolliset muut edut, mitä saisit, jos olisit töissä, jos perheessä ei ole yhteiset rahat.
Tosin, suomalaisten perheiden tasa-arvo saa jopa kansainvälistä huomioita ja hilpeyttä, kuinka Suomessa naiset hoitavat lapset, jollakin kotihoidon tuella, tekevät kotityöt ja maksavat tietenkin 50% perheenkuluista, johon nainen on valmis käyttämään omat säästönsä tai ottamaan jopa pankkilainaa, jolla naiset vielä ylpeilevät tasa-arvolla, kun maksavat puolet kuluista ja mies porskuttaa elämässään entiseen malliin, kuin lasta ei olisi syntynytkään ja kartuttaa omaisuuttaan.
Ei yhtään tietenkään. Minun menojani varten oli se kotihoidontuki. Mies maksoi luonnollisesti asumisen ja ruuat yms.
Ei yhtään, joten nakkasin lapsen 10 kk iässä hoitoon ja menin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset rahat joten ei tarvinnut pyydellä euroakaan.
Yhteiset rahat toimivat ainoastaan silloin, kun mies tienaa enemmän kun nainen. Muuten ei.
Miehellä ja minulla on yhteinen tili, jolle molempien tulot tulee. Kumpikin käyttäåä tiliä omanaan, eikä kumpikaan kyttäile sen kummemmin.
Ei yhtään ja maksoin osuuteni kuluista. Sain kotihoidontuen ja elin säästöilläni, joita olin kerännyt, jotta voisin olla lapsen kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset rahat joten ei tarvinnut pyydellä euroakaan.
Yhteiset rahat toimivat ainoastaan silloin, kun mies tienaa enemmän kun nainen. Muuten ei.
Miksi ei?
t. nainen, joka tienaa enemmän kuin miehensä, mutta rahat yhteisiä
Vierailija kirjoitti:
Tosin, suomalaisten perheiden tasa-arvo saa jopa kansainvälistä huomioita ja hilpeyttä, kuinka Suomessa naiset hoitavat lapset, jollakin kotihoidon tuella, tekevät kotityöt ja maksavat tietenkin 50% perheenkuluista, johon nainen on valmis käyttämään omat säästönsä tai ottamaan jopa pankkilainaa, jolla naiset vielä ylpeilevät tasa-arvolla, kun maksavat puolet kuluista ja mies porskuttaa elämässään entiseen malliin, kuin lasta ei olisi syntynytkään ja kartuttaa omaisuuttaan.
Joo, vaikka muiden "mies on perheen pää" -kulttuuria täällä pidetään Suomessa naisten alistamisena, niin monesti mies ottaa siellä myös vastuun perheestä ja sen elättämisestä. Mies voi olla perheen pää, mutta se tarkoittaa pääosin sitä, että hän huolehtii siitä, että perheellä on hyvä olla ja tarvittavat resurssit elämään. Samalla mies myös kunnioittaa omaa perhettään ja sitoutuu siihen eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet hoitovapaalla, niin eikö mies ole lapsen isä vai mistä kiikastaa?
Eikö ole itsestään selvää, jos lapsi yhteinen projekti, sinun normaali palkasta vähennetään kotihoidontuki ja erotuksesta mies maksaa puolet ja mahdolliset muut edut, mitä saisit, jos olisit töissä, jos perheessä ei ole yhteiset rahat.
En todellakaan jäänyt mieheni siivellä elämään, vaikka kuinka on yhteinen projekti. Varsinkin kun emme ole rikkaita ja halusin itse jäädä kotiin töihin menemisen sijaan. Todella nöyryyttävää olisi toiselta kinuta rahaa. Mies tietenkin maksoi enemmän asumis- ja ruokamenoista, mutta kyllä mulle oli itsestäänselvyys, että säästän etukäteen mahdollisimman paljom ja maksan omat menoni kokonaan itse ja osittain yhteiset.
Itse maksoin, kun itse niitä lapsiakin halusin.
Vierailija kirjoitti:
Parisuhteessa ei ole minun rahoja ja sinun rahoja, vaan meidän rahat. Varsinkin, kun on yhteisiä lapsiakin.
Varsinkin kun naisen tulot ovat pienemmät.
Laskimme paljon välttämättömät kulut ovat kuukaudessa ja sovittiin tietty % määrä jonka kumpikin laittaa tuloistaan yhteiselle tilille. Loput jäivät omaan huvitukseen. Hoitovapaalla ollessani tuo oli 80% joten ei paljoa jäänyt huvitteluun rahaa. Tähän kumpikin oli tyytyväisiä.