kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus
on kuntouttaa joo... mutta mihin? Töitä ei saa. Eli kuntouttaa työttömästä työttömäksi?
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, koko toiminnan tarkoitushan on vain siistiä työttömyyslukuja.
Olen itse kuntouttavassa "työtoiminnassa", joka on paperilla yhdistetty töihinkuntoutuksen ja sosiaalisen kuntoutuksen yksikkö - mutta todellisuudessa täysi aikuisten iltapäiväkerho. :D
Kyseinen paikka on niinkin suosittu, että tutustumiskierroksia järjestetään viikoittain, ja tässä keväällä pääsin todistamaan suht huvittavaa tapausta. Erään tutustumiskierroksen päätteeksi nuori tyttö kysäisi yhdeltä ohjaajista, että "teillä on vissiin tämä toiminta suht harrastuslähtöistä?" - ja keski-ikäinen miesohjaaja lähti suunnilleen kaikista henkseleistä irti. :D En ole varmaan eläessäni kuullut vastaavaa mustan selittämistä valkoiseksi; kuinka "missään nimessä" paikka ei ole mikään harrastuskerho, vaan 100% töihin tähtäävää.
Mitä kyseinen tyttö näki tutustumiskierroksensa aikana: jengiä pelaamassa lautapelejä, soittelemassa kitaraa, piirtämässä, maalamassa, virkkaamassa, surffailemassa tietokoneella, näpertelemässä Legojen tmv. pikku-ukkojen kanssa... Puhumattakaan pajan suosituimmasta toiminnasta: perseellään istumisesta puhelinta selaten. :D
"Töihin tähtäävää" my ass, näissä paikoissa eivät tee töitä edes ne vetäjät.
Meilläkin oli paljon tuota lauta- ja korttipelien pelailua. Lisäksi teimme joka päivä ruoan itsellemme.
Toisaalta oli meillä myös ns. töitä, tyyliin piti vaikka mennä maalaamaan jotain. Olisi noihinkiin hommiin voinut palkata jonkun niin olisi sitä saamarin työttömyyttä vähemmän.
Onneksi olen töissä...Olen surkea kokki, enkä tajua korttipeleistä mitään, enkä tykkää pakkososiaalisaatiosta.
Nöyryyttäminen, se on tarkoitus.
Kun jotkut ovat niin kovin huolissaan siitä, että työttömänä menee vrk-rytmi ihan sekaisin, niin joillakin (tosin max 10% väestöstä) on vaan luonnostaan sellainen biologinen rytmi, että he valvovat tosi myöhään yöhön ja nukkuvat aamulla puoleen päivään. Eipä siinä mitään, sitten pitää vaan ammatti/työpaikka valita sellaiselta alalta, jossa nämä työvuorot toteutuvat. Silloin voi harkita vaikka ravintola-alaa ja onhan esim. Hoitoalallakin vakituisesti pelkkää yövuoroja tekeviä hoitajia. Toki opiskeluista täytyy silloinkin selvityä, kun koulu on yleensä päiväsaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se tarkoitus, että ihminen saa seuraa. Ei ole yksin ja vain juopottele kotona.
Olen työtön enkä ole yksinäinen, enkä myöskään juopottele.
Saat kuitenkin rytmiä elämääsi.
Se, että sinä olet kykenemätön pitämään elämäsi kasassa ilman ulkopuolista tukea ei tarkoita, että kaikki olisivat yhtä avuttomia.
Ei se perusluonne työttömyydestä miksikään muutu, itseohjautuva ja organisoitunut ihminen on sitä ihan samassa määrin kuin työelämässäkin. Ehkä jopa enemmän, kun voi todellakin hallita ihan kaikkea ympärillään, ei tarvitse odotella palavereista myöhästelijöitä jne.
Ei todellakaan muutu, mutta joillain ihmisillä jotka eivät jostain syystä ole juuri koskaan olleet työelämässä, tai kymmeniin vuosiin, voi olla että se rytmi on pahastikin hakusessa.
Yleensä naisilla vähemmän sitä ongelmaa kuin miehillä. Jos perheessä on lapsia, äiti yleensä huolehtii rutiineista lasten takia, mutta perheen isä saattaa silti ajautua vääränlaiseen elämänrytmiin ja tapaan jos ei ole pakko mennä töihin, kouluun tai mihikään, ja vaimo hoitaa kaiken lapsiin liittyvän ja jopa kaikki kotityötkin, kuten oma äiti aikoinaan.
Joskus syynä on mielenterveydelliset ongelmat, tai ihan pitkään jatkuneet päihdeongelmat, ne saattaa vierottaa ihmisen työelämästä pitkäksikin ajaksi, vuosiksi.
Vierailija kirjoitti:
Me askarreltiin kuntouttavassa osaamispasseja, joissa kyseltiin asioita tyyliin: osaan tiskata vettä säästäen, osaan tiskata ohjatusti, en ole koskaan tiskannut. Osaan sanoa päivää asiakkaalle, osaan sanoa päivää asiakkaalle ohjatusti, en ole sanonut päivää asiakkaalle...
Nähtävästi on paljon eroja noissa kuntouttavan paikoissa. Kyllä tuolla missä itse olin joku vuosi sitten tehtiin ihan hyödyllistä hommaa.
Talvella tehtiin kaupungin kiinteistöissä lumitöitä ja kesällä ruohonleikkuuta ja muuta siistimistä ja esim. leikkipuistoissa välineiden maalaamista ja korjaamista ja uimarannoille tehtiin pukukoppeja ym.
Olen 58v työttömäksi yt- neuvotteluissa jäänyt nainen. Työuraa takana 40vuotta. Avustan melkein 90- vuotiasta omaistani kaikessa. Te- toimiston virkailija ehdotti kuntouttavaa työtoimintaa. En voinut kuin nauraa. Kun kerroin tilanteeni, hän vaikutti vaivaantuneelta, eikä puhunut kuntouttavasta enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me askarreltiin kuntouttavassa osaamispasseja, joissa kyseltiin asioita tyyliin: osaan tiskata vettä säästäen, osaan tiskata ohjatusti, en ole koskaan tiskannut. Osaan sanoa päivää asiakkaalle, osaan sanoa päivää asiakkaalle ohjatusti, en ole sanonut päivää asiakkaalle...
Nähtävästi on paljon eroja noissa kuntouttavan paikoissa. Kyllä tuolla missä itse olin joku vuosi sitten tehtiin ihan hyödyllistä hommaa.
Talvella tehtiin kaupungin kiinteistöissä lumitöitä ja kesällä ruohonleikkuuta ja muuta siistimistä ja esim. leikkipuistoissa välineiden maalaamista ja korjaamista ja uimarannoille tehtiin pukukoppeja ym.
Eli teitte sellaisia hommia, joista kuuluisi maksaa oikeaa palkkaa oikealle työntekijälle. Eikö tuommoinen ole laitonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli teitte sellaisia hommia, joista kuuluisi maksaa oikeaa palkkaa oikealle työntekijälle. Eikö tuommoinen ole laitonta?
Tuosta aikanaan valitettiin täällä ja päätös tuli jostakin korkeasta instanssista, oliko hallinto-oikeus tai joku, jossa todettiin, että ei ole laitonta ja homma jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, koko toiminnan tarkoitushan on vain siistiä työttömyyslukuja.
Olen itse kuntouttavassa "työtoiminnassa", joka on paperilla yhdistetty töihinkuntoutuksen ja sosiaalisen kuntoutuksen yksikkö - mutta todellisuudessa täysi aikuisten iltapäiväkerho. :D
Kyseinen paikka on niinkin suosittu, että tutustumiskierroksia järjestetään viikoittain, ja tässä keväällä pääsin todistamaan suht huvittavaa tapausta. Erään tutustumiskierroksen päätteeksi nuori tyttö kysäisi yhdeltä ohjaajista, että "teillä on vissiin tämä toiminta suht harrastuslähtöistä?" - ja keski-ikäinen miesohjaaja lähti suunnilleen kaikista henkseleistä irti. :D En ole varmaan eläessäni kuullut vastaavaa mustan selittämistä valkoiseksi; kuinka "missään nimessä" paikka ei ole mikään harrastuskerho, vaan 100% töihin tähtäävää.
Mitä kyseinen tyttö näki tutustumiskierroksensa aikana: jengiä pelaamassa lautapelejä, soittelemassa kitaraa, piirtämässä, maalamassa, virkkaamassa, surffailemassa tietokoneella, näpertelemässä Legojen tmv. pikku-ukkojen kanssa... Puhumattakaan pajan suosituimmasta toiminnasta: perseellään istumisesta puhelinta selaten. :D
"Töihin tähtäävää" my ass, näissä paikoissa eivät tee töitä edes ne vetäjät.
Meilläkin oli paljon tuota lauta- ja korttipelien pelailua. Lisäksi teimme joka päivä ruoan itsellemme.
Toisaalta oli meillä myös ns. töitä, tyyliin piti vaikka mennä maalaamaan jotain. Olisi noihinkiin hommiin voinut palkata jonkun niin olisi sitä saamarin työttömyyttä vähemmän.
Mutta sitten ei olisi kutyille, jotka oikeasti sitä tarvitsevat, mitään järkevää tekemistä. Sen nimi on työtoiminta ihan tarkoituksella, siihen pitää liittyä jonkinlaista työn tekemistä, sen nimi ei ole kuntouttava harrastustoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut laitettiin jostain syystä myös joskus kuntouttavaan työtoimintaan vaikka kävin samalla koulussa. Osa siellä olevasta porukasta vaikutti mielenterveyteeni negatiivisesti, ei suinkaan kuntouttanut, mitä se ikinä sitten tarkoittaakaan. Kyseinen porukka ei tule koskaan kykenemään tai vapaaehtoisesti hakeutumaan töihin joten turha niitä siellä on roikuttaa, samoin kuin normaaleja töihin kykeneviä ihmisiäkään on turha sinne laittaa. Ketä koko homma siis palvelee?
Ei ketään. Itse menin tuollaiseen aktiivistartti-ryhmään, kun toivuin mielenterveysongelmista ja siirryin työttömäksi. Olin oikeasti niin naiivi, että luulin sen edistävän kuntoutumistani ja työllistymistäni. Mahdollisuuteni tietysti ovat aika heikot, kun olen ollut 10 vuotta "hullun kirjoilla".
No, onneksi jakso kesti vain 3 kk, koska mielenterveys siinä kyllä rakoili. Vetäjä oli joku aivan kyvytön sosionomi, pikkunatsi joka yritti koko ajan päsmäröidä muita, ettei kukaan vaan hipaisekaan puhelintaan ryhmän aikana. Minä tietysti olin entisenä kympin tyttönä sen lempilapsi (olen harvinaisen hyvä näyttelijä), mutta pahaa teki nähdä miten se yritti muita kyykyttää. Se sitten opetti meille cv:n tekoakin, vaikka ei edes tiennyt mikä on asiakirjastandardi...
Kävimme uimassa yhdessä ja kokkailimme yhdessä, ja sosionomi myös neuvoi "terveellistä" ruoanlaittoa meille, vaikka joukossa oli yksi suurtalouskokkikin.
Suurin ongelma oli kuitenkin se, että mielenterveyskuntoutujan pitäisi oikeastaan päästä tavallisten, terveiden ihmisten pariin, koska "kaltaisten" seura vaan pahentaa asioita. Sellainen Kaurismäkeläinen rappio, tiedättehän.
No, pääsin sitten vähäksi aikaa hoivakotiin, sitten tuli korona, kuntouttava jäi katkolle ja koronan mainingeissa pääsin opiskelemaan.
Oikeastaan kuntouttavasta työtoiminnasta oli kyllä minulle se hyöty, että motivoiduin hakemaan opiskelupaikkaa vaikka en ollut aivan varma, riittääkö kuntoni siihen vielä. Ymmärsin nimittäin, että mikä hyvänsä on parempaa kuin kuntouttava. Koulussa minulle sitten tehtiin erityisen tuen suunnitelma, että saan olla paikalla jaksamiseni mukaan. Eli tavallaan se ehkä oli sitten hyödyllistäkin.
Niin, siitä huolimatta että vetäjänä oli kokematon sosionomi, pääsit kuitenkin noin lyhyessä ajassa käytännössä omaan tavoitteeseesi. Siellä pajalla oli kaikilla omat tavoitteensa, ehkä joku muukin pääsi omaansa, osa varmasti ei.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavalla työtoiminnalla ei saa korvata palkkatyötä. Mutta kukapa noita valvoo kun esim. Vantaalla suunniteltiin pesulaa joka olisi toiminut kuntouttavassa työtoiminnassa olevien varassa. En tiedä tuliko hankkeesta lopulta mitään.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/villekarinen/182158-kuntouttava-pesula/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se tarkoitus, että ihminen saa seuraa. Ei ole yksin ja vain juopottele kotona.
Miksi työttömällä ei olisi rytmiä?
Mulla on eläimiä, lapsia ja pitkä työura takana joten en todellakaan mene mihinkään kuntouttavaan opettelemaan rytmiä.Kun ei se olekaan kaikille työttömille tarkoitettu, vaan niille joilla ei ole rytmiä tai on muita syitä miksi eivät kykene edes hakemaan, saati menemään palkkatyöhön tai edes kouluun. En minäkään ole koskaan ollut kuntouttavan työtoiminnan tarpeessa vaikka olen useita kertoja elämäni aikana ollut pitkäaikaistyötön, mulla on ollut lapset, harrastukset jne. Mutta kun on yksinäisiä ihmisiä joilla ei ole ketään, on nuoria jotka pelaa yöt ja nukkuu päivät, on ihmsiä joilla on paha sosiaalisten tilanteiden pelko jne..
Mulla on fyysinen sairaus minkä vuoksi jouduin työttömäksi. Sairaus ei parane vaikka askartelisin joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä alkanut sen verran vihata ihmisiä, että voisinkin yrittää hakeutua työkkärin kyykyttäjäksi ja alkaa ohjata ihmisiä kuntouttavaan työtoimintaan. :D Olen siellä itsekin ollut ja voi jessus mitä aikuisten ihmisten aliarviointia ja nöyryytystä se on. Toki aina siellä on niitä halolla päähän lyötyjä joista ei oikein mihinkään ole, mutta mitä joku masentunut edes hyötyy tuosta? Menee vähäkin mielenterveys idioottien seassa ja miettiessä että nähdäänkö minut todella tänne kuuluvana.
Jos olet itse siellä ollut, tiedät että sinne ohjataan aikuissosiaalityön ja typin kautta, ei työkkäristä suoraaan.
Ja toiseksi, jos tuntuu että ei kuulu sinne, siitä pitää sanoa sen ensimmäisen kokoilukuukauden jälkeen, että ei ole mun paikka, keksitään jotain muuta. Siksi ensimmäinen sopimus on aina vaan kuukauden että voidaan puolin ja toisin testata.
Luultavasti asialla on kaksi puolta, se, että masentuntut voi tykätä että on vertaistukea, eli on jossain missä on muitakin masentuneita, tai sitten päinvastoin, masentuneet masentaa toinen toisiaan lisää. Ei se viranomaisillekaan ole niin helppoa keksiä, että mitä palvelua kukakin tarvitsee ja suostuu menemään.
Jokaisen työttömän ympärillä todellakin on aikamoinen sirkus, monta korkeastikin koulutettua ihmistä pyörii siinä, että mitä sä nyt haluaisit tehdä, kelpaisko tällänen palvelu, vai menisitkö tuonne? Ja se työtön ottaa sen painostuksena ja negatiivisena, vaikka toiset yrittävät auttaa, ja toimivat lakien mukaan, jotka nekin on yleisesti ottaen tehty auttamaan ihmisiä pääsemään työn syrjään kiinni.
Yhteiskunta on me kaikki, ja yhteiskunnan etu on se, että meistä mahdollisimman moni avittaa omalta osaltaan yhteiskuntaa toimimaan hyvin. Siksi lakeja tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on eläimiä, lapsia ja pitkä työura takana joten en todellakaan mene mihinkään kuntouttavaan opettelemaan rytmiä.Kun ei se olekaan kaikille työttömille tarkoitettu, vaan niille joilla ei ole rytmiä tai on muita syitä miksi eivät kykene edes hakemaan, saati menemään palkkatyöhön tai edes kouluun. En minäkään ole koskaan ollut kuntouttavan työtoiminnan tarpeessa vaikka olen useita kertoja elämäni aikana ollut pitkäaikaistyötön, mulla on ollut lapset, harrastukset jne. Mutta kun on yksinäisiä ihmisiä joilla ei ole ketään, on nuoria jotka pelaa yöt ja nukkuu päivät, on ihmsiä joilla on paha sosiaalisten tilanteiden pelko jne..
Mulla on fyysinen sairaus minkä vuoksi jouduin työttömäksi. Sairaus ei parane vaikka askartelisin joka päivä.
Työtoiminta ei ole mitään askartelua. Yleensä tehdään ihan oikeita töitä, jos niitä ei riitä joka päivälle, niin voidaan toki askarrellakin jos siltä tuntuu. Mutta se on kuntouttava työtoiminta, ei kuntouttava askartelutoiminta eikä kuntouttava harrastustoiminta, se on sitten ihan eri juttu.
Jos et ole edes täsmätyökykyinen, et kuulu mihinkään muualle kuin tavalliseen kuntoutukseen ja sitten sairaseläkkeelle. Kuty ei ole sinua varten, siellä ei sairauksia paranneta, ei vaikka siellä olisikin porukalla jonkinlaisia vaivoja, mutta niiden vaivojen kanssa käydään sitten ihan sairaanhoidon ammattilaisten pakeilla ja on hoitosuhteet sinne olemassa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä on suurimmalle osalle se juttu. Ja minä tiedän koska olen työskennellyt vuosia alalla ja ollut esimiehenä kymmenille, jos ei jo sadoille kuntouttavassa työtoiminnassa oleville. Käytännössä lähes kaikille se sosiaalinen puoli, että kuuluu työyhteisöön on se paras asia kuntouttavassa, toiseksi se, että on jotain tekemistä, muuta kuin istua kerrostaloyksiössä vailla mitäänt tekemistä, on myös tärkeää elämänlaadulle. Ja sitten on ne, joiden raittiutta tukee se, että pitää aamulla lähteä töihin, joillakin sitten aina välillä korkki aukee viikoksi tai pariksi, mutta kuntouttavaan saa tulla takaisin, oikeaan palkkatyöhön ei saisi vaan potkut tulisi heti.
Vahinko vaan, että sinne teidän elämänhallintakyvyttömien juoppojen joukkoon tungetaan sitten viattomia työttömiä, joilla on ihan fyysisiä terveysongelmia ja siksi haasteita työllistymisessä.
Eräät meistä ovat täysin kykeneviä keksimään itselleen tekemistä ilman tarhantätiä. Ja ihan nousemaan joka päivä samaan aikaan ja sitä rataa.
Niin, te eräät ette kuulu kutyyn. Sinne kuuluu ne joitka eivät kykene hakemaan töitä tai koulutuspaikkaa. Se että on fyysisiä haasteita kuuluu sitten taas sairaanhoidon piiriin ja pitää mennä kuntoutukseen, ja tarpeen vaatiessa hakea sairaseläkettä, no kuntoutustukea varmaankin ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on eläimiä, lapsia ja pitkä työura takana joten en todellakaan mene mihinkään kuntouttavaan opettelemaan rytmiä.No hyvä. Sitten, jos töitä ei löydy esim. palkkatuenkaan avulla, voit vaikkapa lähteä työkokeiluun etsimään uutta alaa jolle kouluttautua. Kyllä kaikille joku palvelu löytyy, kuntouttava työtoiminta ei ole ainoa.
t. työkkärin täti
Palkkatukityössä oli englanninkielinen puhelinpalvelu asiakkaille suomen lisäksi. Sähköpostivastauksissa vastattiin asiakkaalle suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tehtiin täysin samoja hommia kuin vakituiset.
Moni asiakas puhuu nykyään vain englantia.
Kyllä, palkatukisen työsopimus ei eroa mitenkään niiden työsopimuksista joilla ei ole palkkatukioikeutta. Sama tes jne. Eikä työnkään pidä erota millään lailla toisista. Minä olen ollut monesti palkkatuella töissä, eikä se palkkatuki ole millään tavalla määritellyt mun työnkuvaa, vaan se mikä koulutus mulla on, mikä työkokemus jne.
Minä olen omassa työssäni ohjannut sinne henkilöitä joista ei ole palkkatöihin tai koulun penkille, eikä edes työkokeiluunkaan; sekä sellaisia jotka ikään kuin haluavat kokeilla ennakkoon jotain tiettyä alaa, ennen kuin hakevat opiskelemaan sitä. Tyytyväisiä ovat olleet. Turhaa sitä on lähteä kuntouttavaan, jos ei tiedä ennakkoon sen tarkoitusta omalla kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on eläimiä, lapsia ja pitkä työura takana joten en todellakaan mene mihinkään kuntouttavaan opettelemaan rytmiä.No hyvä. Sitten, jos töitä ei löydy esim. palkkatuenkaan avulla, voit vaikkapa lähteä työkokeiluun etsimään uutta alaa jolle kouluttautua. Kyllä kaikille joku palvelu löytyy, kuntouttava työtoiminta ei ole ainoa.
t. työkkärin täti
Tuohan on sinänsä mielenkiintoinen pointti: Mitä tehdä ihmiselle, jota työnantajat eivät suostu palkkaamaan edes korkeimmalla korotetulla palkkatuella?
A) Pistetään kuntouttavaan työtoimintaan
B) Kehotetaan kouluttautumaan uudelle alalle, jolle voisi ehkä työllistyäkin
C) Pistetään eläkepaperit käteen
D) Pidetään epävirallisella eläkkeellä, eli työttömänä ilman toivoakaan työllistymisestä
E) Jotakin muuta, mutta mitä?
Tähän olisi ratkaisu: perustulo. Ihminen voi sen turvin sitten tehdä mitä huvittaa, vapaaehtoistyötä jne. tai vaikka pienimuotoista yrittämistäkin.
Kuntouttava työtoiminta ei ole sitä varten että työnantajat palkkaisivat paremmin, vaan sen takia ettei pitkän työttömyyden aikana ala syrjäytyä työelämästä lopullisesti kun ei ole minkäänlaista työyhteisöä jne. johon kuulua. Pidetään siis yllä työkykyä ja ammattitaitoa, ja tietysti henkistä hyvinvointia että on mielekästä tekemistä, niin että kykenisi edelleen hakemaan töitä tai uutta koulutusta.
Monelle vuosien työttömyys itsessään nousee kynnykseksi edes hakeutua mihinkään.
Christiiina kirjoitti:
Kun jotkut ovat niin kovin huolissaan siitä, että työttömänä menee vrk-rytmi ihan sekaisin, niin joillakin (tosin max 10% väestöstä) on vaan luonnostaan sellainen biologinen rytmi, että he valvovat tosi myöhään yöhön ja nukkuvat aamulla puoleen päivään. Eipä siinä mitään, sitten pitää vaan ammatti/työpaikka valita sellaiselta alalta, jossa nämä työvuorot toteutuvat. Silloin voi harkita vaikka ravintola-alaa ja onhan esim. Hoitoalallakin vakituisesti pelkkää yövuoroja tekeviä hoitajia. Toki opiskeluista täytyy silloinkin selvityä, kun koulu on yleensä päiväsaikaan.
Näytäpä tutkimus tuosta "luonnollisesta", erilaisesta vuorokausirytmistä joka selittyy biologialla. Sellaista ei taatusti ole.
Se on ollut laitonta sinua laittaa sinne ilman syytä. Kyllä sulla on täytynyt olla tiedossa miksi sinä sinne menit, mitkä oli sun tavoitteet koska niitä pitää aina seurata että saavutetaanko niitä tavoitteita. Se on laki joka sanoo, että kutyyn kuuluu ne, jotka eivät kykene edes hakemaan töitä tai koulutuspaikkaa. Jos olit koulussa, et missään nimessä kuulunut kutyyn, jos siis kykenit normaalisti käymään siellä koulussa.