kuntouttavan työtoiminnan tarkoitus
on kuntouttaa joo... mutta mihin? Töitä ei saa. Eli kuntouttaa työttömästä työttömäksi?
Kommentit (154)
Christiiina kirjoitti:
Kun jotkut ovat niin kovin huolissaan siitä, että työttömänä menee vrk-rytmi ihan sekaisin, niin joillakin (tosin max 10% väestöstä) on vaan luonnostaan sellainen biologinen rytmi, että he valvovat tosi myöhään yöhön ja nukkuvat aamulla puoleen päivään. Eipä siinä mitään, sitten pitää vaan ammatti/työpaikka valita sellaiselta alalta, jossa nämä työvuorot toteutuvat. Silloin voi harkita vaikka ravintola-alaa ja onhan esim. Hoitoalallakin vakituisesti pelkkää yövuoroja tekeviä hoitajia. Toki opiskeluista täytyy silloinkin selvityä, kun koulu on yleensä päiväsaikaan.
Joillakin menee työttömyyden aikana, joillakin jonkin muuan asian takia, mutta kyllä se vaikeuttaa töihin tai kouluun menemistä. Minäkin olen sellainen että valvon öisin myöhään, olen ollut alle kouluikäisestä asti vaikka silloin jouduin päivähoitoon ennen seitsemää aamulla. Olen aina käynyt koulut ja ollut töissä, ja noussut aamulla vaikka on miten väsyttänyt, työttömänä ollessa on joutunut lasten takia nousemaan aamulla. Mutta ei minua ole silti sen takia koskaan typin asiakkaaksi ehdotettu ja sitä kautta kutyyn.
Se idea siinä on, että jos, siis jos, tarvitset apua sen rytmin löytämiseen ja pitämiseen, voi olla että työpaja, voi olla, sulle oikea paikka siihen, että saa päiviksi jotain tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 58v työttömäksi yt- neuvotteluissa jäänyt nainen. Työuraa takana 40vuotta. Avustan melkein 90- vuotiasta omaistani kaikessa. Te- toimiston virkailija ehdotti kuntouttavaa työtoimintaa. En voinut kuin nauraa. Kun kerroin tilanteeni, hän vaikutti vaivaantuneelta, eikä puhunut kuntouttavasta enää mitään.
Oletko sosiaalitoimen asiakas? Sieltä yleensä ohjataan typpiin ja sieltä kuntouttavaan. Todella outoa että työkkärissä siitä puhuttiin, yleensä siellä puhutaan työkokeilusta, kursseista jne. Miksi hän sanoi että tarvitsisit kuntouttavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me askarreltiin kuntouttavassa osaamispasseja, joissa kyseltiin asioita tyyliin: osaan tiskata vettä säästäen, osaan tiskata ohjatusti, en ole koskaan tiskannut. Osaan sanoa päivää asiakkaalle, osaan sanoa päivää asiakkaalle ohjatusti, en ole sanonut päivää asiakkaalle...
Nähtävästi on paljon eroja noissa kuntouttavan paikoissa. Kyllä tuolla missä itse olin joku vuosi sitten tehtiin ihan hyödyllistä hommaa.
Talvella tehtiin kaupungin kiinteistöissä lumitöitä ja kesällä ruohonleikkuuta ja muuta siistimistä ja esim. leikkipuistoissa välineiden maalaamista ja korjaamista ja uimarannoille tehtiin pukukoppeja ym.
Eli teitte sellaisia hommia, joista kuuluisi maksaa oikeaa palkkaa oikealle työntekijälle. Eikö tuommoinen ole laitonta?
Ei. Koska kuntouttava TYÖtoiminta sisältää sen, että tehdään oikeaa työtä josta voisi maksaa palkkaakin. Laitonta on korvata palkallinen työntekijä, siksi kuntouttavaa ei saakaan järjestää yrityksissä.
Kuntouttavassa työtoiminnassa on ideana oppia tekemään erilaisia töitä jotta voisi tulevaisuudessa hakea opiskelemaan sitä alaa tai hakea töitä sille alalle joka on alkanut kiinnostaa työpajalla. Siellä työpajalla ollessa voi myös suorittaa ammattitutkintojen osia ja siellä myös opittuja asioita opinnollistetaan ja niitä voi hyväksilukea kun menee opiskelemaan. Mikään näistä ei onnistuisi jos siellä ei tehtäisi oikeita töitä joista joku voisi maksaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se tarkoitus, että ihminen saa seuraa. Ei ole yksin ja vain juopottele kotona.
Olen työtön enkä ole yksinäinen, enkä myöskään juopottele.
Saat kuitenkin rytmiä elämääsi.
Miksi työttömällä ei olisi rytmiä?
Mulla on eläimiä, lapsia ja pitkä työura takana joten en todellakaan mene mihinkään kuntouttavaan opettelemaan rytmiä.No hyvä. Sitten, jos töitä ei löydy esim. palkkatuenkaan avulla, voit vaikkapa lähteä työkokeiluun etsimään uutta alaa jolle kouluttautua. Kyllä kaikille joku palvelu löytyy, kuntouttava työtoiminta ei ole ainoa.
t. työkkärin täti
Tuohan on sinänsä mielenkiintoinen pointti: Mitä tehdä ihmiselle, jota työnantajat eivät suostu palkkaamaan edes korkeimmalla korotetulla palkkatuella?
A) Pistetään kuntouttavaan työtoimintaan
B) Kehotetaan kouluttautumaan uudelle alalle, jolle voisi ehkä työllistyäkin
C) Pistetään eläkepaperit käteen
D) Pidetään epävirallisella eläkkeellä, eli työttömänä ilman toivoakaan työllistymisestä
E) Jotakin muuta, mutta mitä?
Tähän olisi ratkaisu: perustulo. Ihminen voi sen turvin sitten tehdä mitä huvittaa, vapaaehtoistyötä jne. tai vaikka pienimuotoista yrittämistäkin.
Kuntouttava työtoiminta ei ole sitä varten että työnantajat palkkaisivat paremmin, vaan sen takia ettei pitkän työttömyyden aikana ala syrjäytyä työelämästä lopullisesti kun ei ole minkäänlaista työyhteisöä jne. johon kuulua. Pidetään siis yllä työkykyä ja ammattitaitoa, ja tietysti henkistä hyvinvointia että on mielekästä tekemistä, niin että kykenisi edelleen hakemaan töitä tai uutta koulutusta.
Monelle vuosien työttömyys itsessään nousee kynnykseksi edes hakeutua mihinkään.
Työtoiminta on palkkojen alentamista varten. Ei ne itsekään puheitaan usko, kunhan ryöväävät mahdollisimman paljon verorahoja joilla järjestää ilmaisia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli teitte sellaisia hommia, joista kuuluisi maksaa oikeaa palkkaa oikealle työntekijälle. Eikö tuommoinen ole laitonta?
Kuntouttavalla työtoiminnalla ei saa korvata palkkatyötä. Mutta kukapa noita valvoo kun esim. Vantaalla suunniteltiin pesulaa joka olisi toiminut kuntouttavassa työtoiminnassa olevien varassa. En tiedä tuliko hankkeesta lopulta mitään.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/villekarinen/182158-kuntouttava-pesula/
Kuntouttavalla työtoiminnalla ei saa korvata palkkatyötä tekeviä. Sitä se laki tarkoittaa, ei sitä etteikö kutyt saisi tehdä töitä joista joku voisi maksaa palkkaa, se on juuri se idea. Ja pesuloita on paljon joissa on kutyjä, mutta tottakai siellä on myös palkallisia jotka ovat vastuussa kaikesta, kutyt ovat siellä oppimassa ja heitä ohjataan ohjaajien tai valmentajien toimesta. Kutyssä pitää lain mukaan olla ohjausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se tarkoitus, että ihminen saa seuraa. Ei ole yksin ja vain juopottele kotona.
Mulla on eläimiä, lapsia ja pitkä työura takana joten en todellakaan mene mihinkään kuntouttavaan opettelemaan rytmiä.No hyvä. Sitten, jos töitä ei löydy esim. palkkatuenkaan avulla, voit vaikkapa lähteä työkokeiluun etsimään uutta alaa jolle kouluttautua. Kyllä kaikille joku palvelu löytyy, kuntouttava työtoiminta ei ole ainoa.
t. työkkärin täti
Tuohan on sinänsä mielenkiintoinen pointti: Mitä tehdä ihmiselle, jota työnantajat eivät suostu palkkaamaan edes korkeimmalla korotetulla palkkatuella?
A) Pistetään kuntouttavaan työtoimintaan
B) Kehotetaan kouluttautumaan uudelle alalle, jolle voisi ehkä työllistyäkin
C) Pistetään eläkepaperit käteen
D) Pidetään epävirallisella eläkkeellä, eli työttömänä ilman toivoakaan työllistymisestä
E) Jotakin muuta, mutta mitä?
Tähän olisi ratkaisu: perustulo. Ihminen voi sen turvin sitten tehdä mitä huvittaa, vapaaehtoistyötä jne. tai vaikka pienimuotoista yrittämistäkin.
Kuntouttava työtoiminta ei ole sitä varten että työnantajat palkkaisivat paremmin, vaan sen takia ettei pitkän työttömyyden aikana ala syrjäytyä työelämästä lopullisesti kun ei ole minkäänlaista työyhteisöä jne. johon kuulua. Pidetään siis yllä työkykyä ja ammattitaitoa, ja tietysti henkistä hyvinvointia että on mielekästä tekemistä, niin että kykenisi edelleen hakemaan töitä tai uutta koulutusta.
Monelle vuosien työttömyys itsessään nousee kynnykseksi edes hakeutua mihinkään.
Työtoiminta on palkkojen alentamista varten. Ei ne itsekään puheitaan usko, kunhan ryöväävät mahdollisimman paljon verorahoja joilla järjestää ilmaisia työntekijöitä.
Miten kuntouttava työtoiminta, johon ohjataan ihmisiä jotka eivät kykene hakemaan, siis edes hakemaan, töitä tai koulutusta, alentaa palkkoja? Luuletko että niitä ihmisiä kukaan työnantaja haluaisi palkata edes sillä yhdeksällä eurolla? Kaikista työntekijöistä on muitakin kuluja kuin palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut laitettiin jostain syystä myös joskus kuntouttavaan työtoimintaan vaikka kävin samalla koulussa. Osa siellä olevasta porukasta vaikutti mielenterveyteeni negatiivisesti, ei suinkaan kuntouttanut, mitä se ikinä sitten tarkoittaakaan. Kyseinen porukka ei tule koskaan kykenemään tai vapaaehtoisesti hakeutumaan töihin joten turha niitä siellä on roikuttaa, samoin kuin normaaleja töihin kykeneviä ihmisiäkään on turha sinne laittaa. Ketä koko homma siis palvelee?
Minä olen Mt-ongelmainen jota työkkäri pallottelee pupukursseilla. Olen monesti yrittänyt päästä sairaslomalla ja eläkkeelle aina kaatuu johonkin vaikka mulla on lääkäriltäkin lausuntoja että en ole kunnossa. Monesti noilla pupukursseilla on mielenterveyteni pahentunut entisestään.
Miten se lääkäri joka on sitä mieltä että et ole kunnossa, ei kirjoita sulle sairaslomaa? Ethän sinä mihinkään kurssille kuulukaan. Kuntoutustuelle ja sitten sairaseläkkeelle.
Kela lienee ainut ongelma. Vaikka ois sata lääkärin b-lausuntoa mutta kelan oma lekuri haraa vastaan asiakasta näkemättä, ei sairasloma välttämättä muutu määräaikaiseksi eläkkeeksi tai edes sairaseläkkeeksi. Kuntoutustuelle on maailman vaikein päästä.
Nimim. Masennus 15v josta etenevä nivelreuma 10v, hylättyjä eläkehakemuksia 3kpl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, koko toiminnan tarkoitushan on vain siistiä työttömyyslukuja.
Olen itse kuntouttavassa "työtoiminnassa", joka on paperilla yhdistetty töihinkuntoutuksen ja sosiaalisen kuntoutuksen yksikkö - mutta todellisuudessa täysi aikuisten iltapäiväkerho. :D
Kyseinen paikka on niinkin suosittu, että tutustumiskierroksia järjestetään viikoittain, ja tässä keväällä pääsin todistamaan suht huvittavaa tapausta. Erään tutustumiskierroksen päätteeksi nuori tyttö kysäisi yhdeltä ohjaajista, että "teillä on vissiin tämä toiminta suht harrastuslähtöistä?" - ja keski-ikäinen miesohjaaja lähti suunnilleen kaikista henkseleistä irti. :D En ole varmaan eläessäni kuullut vastaavaa mustan selittämistä valkoiseksi; kuinka "missään nimessä" paikka ei ole mikään harrastuskerho, vaan 100% töihin tähtäävää.
Mitä kyseinen tyttö näki tutustumiskierroksensa aikana: jengiä pelaamassa lautapelejä, soittelemassa kitaraa, piirtämässä, maalamassa, virkkaamassa, surffailemassa tietokoneella, näpertelemässä Legojen tmv. pikku-ukkojen kanssa... Puhumattakaan pajan suosituimmasta toiminnasta: perseellään istumisesta puhelinta selaten. :D
"Töihin tähtäävää" my ass, näissä paikoissa eivät tee töitä edes ne vetäjät.
Meilläkin oli paljon tuota lauta- ja korttipelien pelailua. Lisäksi teimme joka päivä ruoan itsellemme.
Toisaalta oli meillä myös ns. töitä, tyyliin piti vaikka mennä maalaamaan jotain. Olisi noihinkiin hommiin voinut palkata jonkun niin olisi sitä saamarin työttömyyttä vähemmän.Kaverini on naapurikaupungissa kuntouttavassa, joka on sellainen "perinteisempi" työttömien paja, jossa päivät pitkät linjastolla lajittelevat muttereita ym. mukatyötä. Heille on tarjolla lounas joka päivä, vs. meille tuossa iltapäiväkerhokuntouttavassa ei ole. Kahvikupposestakin pitää maksaa.
Mutta olen kyllä paljon mielummin tuollaisessa vapaammassa kuntouttavassa, kuin täysin palikkatoiminnassa.
Siellä jos muttereitä lajittelevat, se luultavasti on jonkin firman tilaamaa touhua. Voi saada tukiakin se firma siitä että järjestää sitä, vaikka muutoin joutuisi maksamaan palkkaa. Paremmat voitot sitten omistajille.
Se olisi sitten sosiaalinen yritys, niitä tuli 90-luvun laman aikaan.
Kyllä se menee niin että se firma maksaa sille työpajalle siitä tehdystä työstä, ja sillä rahalla työpaja maksaa ohjaajien palkat, vuokrat, sähköt, vakuutukset, vedet, työvaatteet, työkalut jne. siinä kuin firmatkin, ei sinne mistään ilmaista rahaa sada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut laitettiin jostain syystä myös joskus kuntouttavaan työtoimintaan vaikka kävin samalla koulussa. Osa siellä olevasta porukasta vaikutti mielenterveyteeni negatiivisesti, ei suinkaan kuntouttanut, mitä se ikinä sitten tarkoittaakaan. Kyseinen porukka ei tule koskaan kykenemään tai vapaaehtoisesti hakeutumaan töihin joten turha niitä siellä on roikuttaa, samoin kuin normaaleja töihin kykeneviä ihmisiäkään on turha sinne laittaa. Ketä koko homma siis palvelee?
Se on ollut laitonta sinua laittaa sinne ilman syytä. Kyllä sulla on täytynyt olla tiedossa miksi sinä sinne menit, mitkä oli sun tavoitteet koska niitä pitää aina seurata että saavutetaanko niitä tavoitteita. Se on laki joka sanoo, että kutyyn kuuluu ne, jotka eivät kykene edes hakemaan töitä tai koulutuspaikkaa. Jos olit koulussa, et missään nimessä kuulunut kutyyn, jos siis kykenit normaalisti käymään siellä koulussa.
Siitä on jo vuosia joten en muista yksityiskohtia. Tavoite oli varmaan valmistua koulusta josta puuttui enää vähän ja ehkä työttömyystuen saamisen tarvittiin se että käyn myös kuntouttavassa tai jossain vastaavassa. Oli laitonta tai laillista, en silloin olisi jaksanut tapella asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 58v työttömäksi yt- neuvotteluissa jäänyt nainen. Työuraa takana 40vuotta. Avustan melkein 90- vuotiasta omaistani kaikessa. Te- toimiston virkailija ehdotti kuntouttavaa työtoimintaa. En voinut kuin nauraa. Kun kerroin tilanteeni, hän vaikutti vaivaantuneelta, eikä puhunut kuntouttavasta enää mitään.
Saatko sinä TE rahaa jos avustat sitä 90 veetä?
Kuntouttava työtoimintaa sopii oikein hyvin henkilöille joiden elämänhallinta on niin sekaisin etteivät kestä mitään tekemättömyyttä tai hetkenkään tylsyyttä. Normaali ihminen ei tunne pakonomaista tarvetta puuhailla jotain tai elää kellon orjana tilanteissa jossa hänen ei odoteta olevan tietyssä paikassa tiettyyn aikaan.
Olen ollut kuntoutustuella psykoosin jälkeen jo monta vuotta, eikä kukaan ole koskaan ehdottanut kuntouttavaa työtoimintaa minulle. Tämän ketjun luettuani olen varma että sana "kuntouttava" on ylipäätään harhaanjohtava ja koko homman voisi lakkauttaa ja laittaa ne resurssit vaikka palkkatukeen. Jos haluaa pyörittää jotain pesulaa, muuttofirmaa tai pajaa jolla valmistetaan käsitöitä, kyse on rahanarvoisesta työpanoksesta josta kuuluu maksaa palkka. Ei ole tätä päivää teettää palkatonta työtä edes kehitysvammaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, koko toiminnan tarkoitushan on vain siistiä työttömyyslukuja.
Olen itse kuntouttavassa "työtoiminnassa", joka on paperilla yhdistetty töihinkuntoutuksen ja sosiaalisen kuntoutuksen yksikkö - mutta todellisuudessa täysi aikuisten iltapäiväkerho. :D
Kyseinen paikka on niinkin suosittu, että tutustumiskierroksia järjestetään viikoittain, ja tässä keväällä pääsin todistamaan suht huvittavaa tapausta. Erään tutustumiskierroksen päätteeksi nuori tyttö kysäisi yhdeltä ohjaajista, että "teillä on vissiin tämä toiminta suht harrastuslähtöistä?" - ja keski-ikäinen miesohjaaja lähti suunnilleen kaikista henkseleistä irti. :D En ole varmaan eläessäni kuullut vastaavaa mustan selittämistä valkoiseksi; kuinka "missään nimessä" paikka ei ole mikään harrastuskerho, vaan 100% töihin tähtäävää.
Mitä kyseinen tyttö näki tutustumiskierroksensa aikana: jengiä pelaamassa lautapelejä, soittelemassa kitaraa, piirtämässä, maalamassa, virkkaamassa, surffailemassa tietokoneella, näpertelemässä Legojen tmv. pikku-ukkojen kanssa... Puhumattakaan pajan suosituimmasta toiminnasta: perseellään istumisesta puhelinta selaten. :D
"Töihin tähtäävää" my ass, näissä paikoissa eivät tee töitä edes ne vetäjät.
Oikeastiko mun pitäis viedä lapset hoitoon että pääsen pelaamaan ja piirtämään päiväksi?
Voin ihan hyvin leikkiä ja pelata niiden lasten kanssa kotona.Ei tietenkään. Jos et ole sosiaalitoimen asiakas, hoidat lapsesi ja muuten elämäsi, ei sinua mihikään typpiin kukaan ohjaa. Minä en ole koskaan edes työkokeiluun mennyt. Joskus työkkärin virkailija on sitä ehdottanut mun suunnitelmaan että "menen työkokeiluun jos se auttaa työllistymistäni" ja olen sanonut että ei käy. Varsinkin kun lapset oli pieniä, olisi hoitomaksuun mennyt 550€ vaikka miehellä ei ollut kovin korkeat tulot, oli päivähoitomaksu korkein mahdollinen, mun tulot nettona 620€. Työkkärin virkailija sanoi että sitä ei ole pakko siihen suunnitelmaan laittaa, ei vaikka ehdottavatkin että se voisi olla hyödyllistä.
En ole sosiaalitoimiston asiakas mutta olen sairauden takia ollut vuosia työtön. Siksi on ehdotettu kuntouttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on eläimiä, lapsia ja pitkä työura takana joten en todellakaan mene mihinkään kuntouttavaan opettelemaan rytmiä.Kun ei se olekaan kaikille työttömille tarkoitettu, vaan niille joilla ei ole rytmiä tai on muita syitä miksi eivät kykene edes hakemaan, saati menemään palkkatyöhön tai edes kouluun. En minäkään ole koskaan ollut kuntouttavan työtoiminnan tarpeessa vaikka olen useita kertoja elämäni aikana ollut pitkäaikaistyötön, mulla on ollut lapset, harrastukset jne. Mutta kun on yksinäisiä ihmisiä joilla ei ole ketään, on nuoria jotka pelaa yöt ja nukkuu päivät, on ihmsiä joilla on paha sosiaalisten tilanteiden pelko jne..
Mulla on fyysinen sairaus minkä vuoksi jouduin työttömäksi. Sairaus ei parane vaikka askartelisin joka päivä.
Työtoiminta ei ole mitään askartelua. Yleensä tehdään ihan oikeita töitä, jos niitä ei riitä joka päivälle, niin voidaan toki askarrellakin jos siltä tuntuu. Mutta se on kuntouttava työtoiminta, ei kuntouttava askartelutoiminta eikä kuntouttava harrastustoiminta, se on sitten ihan eri juttu.
Jos et ole edes täsmätyökykyinen, et kuulu mihinkään muualle kuin tavalliseen kuntoutukseen ja sitten sairaseläkkeelle. Kuty ei ole sinua varten, siellä ei sairauksia paranneta, ei vaikka siellä olisikin porukalla jonkinlaisia vaivoja, mutta niiden vaivojen kanssa käydään sitten ihan sairaanhoidon ammattilaisten pakeilla ja on hoitosuhteet sinne olemassa koko ajan.
Justhan täällä on kerrottu että siellä kuntouttavassa piirretään, pelataan sun muuta älytöntä.
Tytöt:n tarkoitus on aktivoida, luoda struktuuria ja mielekkyyttä pitkäaikaistyöttömän arkeen. Odotus on, että osallistuja ylipäätänsä raahautuu paikalle. Se, että tästä työstä on pitkässä juoksussa hyötyä jää ihan ihmisen omalle vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on ollut kymmenen (!) vuotta kuntouttavassa työtoiminnassa virkkaamassa. Ikää yli kuusikymmentä. Ei tuossakaan ole mitään järkeä. Ja on siis mielenterveyskuntoutuja. Niin olen itsekin, mutta välttelen kuin ruttoa noita kuntouttavia. Olen joko työkuntoinen tai en. Jos en ole, niin sitten kuntoutustuella mieluummin. En lähde pyörimään noihin karuselleihin vuosikymmeniksi.
Ehkä ystäsi tykkää virkata siellä porukassa mieluummin kuin yksin kotona. Ehkä se auttaa hänen mielenterveyttään. Eli siinä on paljonkin järkeä. Todella monet kuntoutustuella olevatkin haluavat työpajoille töihin.
Hän vihaa koko touhua sydämensä pohjasta.
Oletteko katsoneet Ylen Tukien varassa -ohjelmaa? Siinä on 51-vuotias Mikael, joka on ollut 2v ajan kuntouttavassa työtoiminnassa ja saa siitä 9/pv kulukorvauksen.
Kunnan toimissa laeilla ei ole merkitystä, ei ole mitään tahoa joka valvoisi niitä.