Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mammografiatutkimus on ihan h***tin kivulias!

Vierailija
09.06.2022 |

Miksei kukaan varoittanut?! En olisi mennyt jos olisin tiennyt. Rinta puristetaan ihan tajuttoman tiukasti kahden pleksilasin väliin! Luulin että se on samanlainen kuin röntgenkuvaus, mutta ei todellakaan! Tulevaisuudessa en aio siihen kidutukseen osallistua, jos rinnasta itse löydän patin niin menen lääkäriin. Ei mulla muuta.

Kommentit (285)

Vierailija
261/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Yksityisellä lienee ultraääni tai ei-puristavia kuvannuslaitteistoa, jos etsii vaihtoehtoja. Liekö kunnalla kiduttavammat välineet?

No, ultraääni ei vastaa mammografiaa. Jos vastaisi, niin eihän niitä mammografioita otettaisi.

Itse asiassa ultraääni on tarkempi kuin mammografia, erityisesti nuoremmille. Vanhemmille mammografia ilmeisesti tulee tasoihin tai jopa menee edelle. Mammografia on monin verroin halvempi ja nopeampi kuin ultra, joten sitä suositaan. Ultraäänilaitteita myös käyttävät vain lääkärit, mammon voi suorittaa hoitajat eli huomattava säästö myös palkoissa, ja saa useamman naisen tarkistettua samassa ajassa.

Resurssikysymys. 

Minulla mammoja nyt takana muistaakseni 11 kpl. 

-Se joka ylempänä kertoi rintasyövästä

Tämä ei ole yksinkertaisesti totta. Ultralla ja mammografialla näkyy eri asiat.

Vierailija
262/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt juuri sen takia, että minulla on A-kuppi, enkä pysty kuvittelemaan, että niiden litistäminen lasilevyjen väliin onnistuisi muuten kuin törkeällä väkisin venyttämisellä. Minulla ei ole matala kipukynnys, mutta tuo kuulostaa järjenvastaiselta. Mammografian hyödyt ovat lisäksi kiistanalaiset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vasta kipeetä ottaa kun rinta on poistettu.Ja sinne venytetään nahkaa ym.kainalon läskiä.Niin että oma nenänalunenkin venyy...

Kainalon läskiä?? Piti heti tutkia: mun kainalossa ei ole läskiä. Olenko pulassa?

Vierailija
264/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu monesta asiasta että sattuuko. Esim tiivis rintakudos sattuu enemmän kuin löysempi kun sitä puristaa, laitteen käyttäjissä on myös eroja. Rinnan muodolla ja koolla on myös väliä. Ja tietysti kuukautiskierron ajasta.

Minulle mammot ovat kivuliaita mutta kuuliaisesti niissä kuitenkin kerran vuodessa käyn koska olen sairastanut rintasyövän. 

Hyvä että käyt. Siinä on sama puristus riippumatta käyttäjästä jos käyt samalla laitteella. Oma kipuherkkyytesi vaihtelee toki ajoittain.

Ei ole sama puristus. Sitä puristusta säädetään napilla tai jopa käsin pyörittäen nuppia. Useimmissa laitteissa vaikuttaisi olevan molemmat. 

-11 mammoa takana

Vierailija
265/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kesällä mammografia ja työkaverit etukäteen varottivat sen olevan sitten ihan kauhean kamalaa. No minun mielestäni ei ollut. Olihan se toki erittäin epämukavaa, mutta ne kauhuskenaariot sai unohtaa. 

Huomattavasti enemmän olen kärsinyt esim. kierukan vaihdosta tai hampaan juurihoidosta. 

Juurihoito on taatusti kivuton hoito. Se tehdään puudutuksessa.

Vierailija
266/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole yksinkertaisesti totta. Ultralla ja mammografialla näkyy eri asiat.

Kyllä se nyt yksinkertaisesti vain on totta. Mutta sinä olet myös oikeassa siinä, että laitteet toimivat eri tavoin ja näyttävät eri asioita. 

Vierailija
267/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua sattui aivan hirveästi. Välillä piti keskeyttää ja vetää henkeä kun olin pyörtyä kivusta. Enkä ole edes mikään herkkis. Rinnat on isot, jos sillä nyt on mitään merkitystä.

Yksilöllistä ja rintojen koosta ja muodosta varmaan myös riippuvainen tunteeko kipua vai ei. Myös rasvakudoksen puristaminen voi tehdä kipeää, ei varsinaisesti rintojen.

Vierailija
268/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua sattui aivan hirveästi. Välillä piti keskeyttää ja vetää henkeä kun olin pyörtyä kivusta. Enkä ole edes mikään herkkis. Rinnat on isot, jos sillä nyt on mitään merkitystä.

Yksilöllistä ja rintojen koosta ja muodosta varmaan myös riippuvainen tunteeko kipua vai ei. Myös rasvakudoksen puristaminen voi tehdä kipeää, ei varsinaisesti rintojen.

Toisin päin. Rasva ei niin satu, mutta jos on kinteäkudoksiset rinnat niin silloin saattaa sattua enemmän. 

Vierailija
269/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"As a rule of thumb, a breast ultrasound is more accurate in women younger than 45 years. A mammography is preferred in women older than 45 years. An ultrasound uses high-frequency sound waves on the breast and converts them into images. A mammography uses low-dose X-ray to produce breast images known as a mammogram."

Vierailija
270/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks vanhempi mummeli sanoi mulle että mene mieluummin ultraan. Siinä löytyy kaikki. Mammografia ei ole niin tarkka. Mulla oli kysta rinnassa. Se tarkentui ultrassa. Mammografiassa se näkyi vaan jonain epämääräisenä. 

Vierailija
271/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viime vkolla mammografiassa halailemassa sitä kylmää laitetta 

sairaanhoitaja (mies sellainen) seisoi ihan kiinni minussa rutisteli. paineli ja venytteli  olemattomia rintojani ja oli juuri käynyt tupakalla..huohmahtava kokemus..aivan keskiajalta ..

Vierailija
272/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks vanhempi mummeli sanoi mulle että mene mieluummin ultraan. Siinä löytyy kaikki. Mammografia ei ole niin tarkka. Mulla oli kysta rinnassa. Se tarkentui ultrassa. Mammografiassa se näkyi vaan jonain epämääräisenä. 

Mammografiasta usein lähetetään ultraan jatkotutkimuksiin... 

Vierailija
273/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan muuten mammoille tiedoksi, samalla mammografialaitteella otetaan joskus miesten peniksistä myös kuvia vaikka se on todella harvinaista. Jos tämä helpottaa jonkun mieltä niin joskus joutuu mieskin siihen laitteeseen ja onhan miehilläkin rintasyöpää.

Terveisiä röntgenosastolta.

Kiitos, helpotti.

Vierailija
274/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Yksityisellä lienee ultraääni tai ei-puristavia kuvannuslaitteistoa, jos etsii vaihtoehtoja. Liekö kunnalla kiduttavammat välineet?

Hahhah! Olin yksityisellä Helsingin keskustassa ja siellä oli sellainen puristava pleksi. Että hohhoijaa.

Vierailija
275/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan käynyt juuri sen takia, että minulla on A-kuppi, enkä pysty kuvittelemaan, että niiden litistäminen lasilevyjen väliin onnistuisi muuten kuin törkeällä väkisin venyttämisellä. Minulla ei ole matala kipukynnys, mutta tuo kuulostaa järjenvastaiselta. Mammografian hyödyt ovat lisäksi kiistanalaiset. 

Kyllä se onnistuu. Mitä ihmettä porukka täällä spekuloi, jos ei koskaan ole edes käynyt? T:A/B -kuppi

Vierailija
276/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä... Mammografiassa näkyi jotain pientä... Ultrassa sitten varmistivat kystaksi... 

Vierailija
277/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pienet rinnat. Toisen kuvaaminen oli ihan ok, toisen sattui ihan helvetisti. Meinasin pyörtyä, kun kipu oli niin kova. Tässä rinnassa oli myös kysta, joten saattoi sattua myös tästä syystä. Harmi, ettei operaatiossa voi edes istua. 

Vierailija
278/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jos olet pienirintainen eikä hoitaja mieti yhtään miten homma kannattaisi tehdä.

Vierailija
279/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se onnistuu. Mitä ihmettä porukka täällä spekuloi, jos ei koskaan ole edes käynyt? T:A/B -kuppi

Ja kyllä se joo sattui kiinteisiin rintoihin, mutta so what?! Sain selvitettyä ettei oo syöpää ja se siitä.

Vierailija
280/285 |
23.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sama suoritettaisiin miehille, niin ei varmasti hyväksyttäisi tuollaista kivuliaisuutta. Sellaiselta jolle normaali mammografia on mahdoton esim. liikuntavamman ja apuvälineiden vuoksi, voidaan rinnat tutkia ultraäänilaitteella. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ole kustannustehokasta, kun mieluummin rusikoidaan.