Mammografiatutkimus on ihan h***tin kivulias!
Miksei kukaan varoittanut?! En olisi mennyt jos olisin tiennyt. Rinta puristetaan ihan tajuttoman tiukasti kahden pleksilasin väliin! Luulin että se on samanlainen kuin röntgenkuvaus, mutta ei todellakaan! Tulevaisuudessa en aio siihen kidutukseen osallistua, jos rinnasta itse löydän patin niin menen lääkäriin. Ei mulla muuta.
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Epämiellyttävää, mutta rinta on siellä puristuksessa todella lyhyen ajan. Rintasyöpä on paras löytää ajoissa ja hoitaa mahdollisimman vähällä vaivalla. Ei ne leikkaukset ja hoidot nimittäin mitään kivoja ole. Mammografia ja ultraääni muutenkin ovat lähinnä toisiaan täydentäviä, eikä poissulkevia menetelmiä.
Enpä hehkuttais tuota mammoa! Itselläni rintasyöpä 2004, eikä löytynyt sillä pirun mammolla, ultralla kylläkin. Vasemman rinnan poisto, sytostaatit ja sädetys. Kainalossa etäpesäke, josta poistettiin imusuonia. Kävin koko hoitojakson ajan töissä, mitä nyt leikkaushoidosta tuli kolmen viikon sairausloma. Kahden vuoden välein kuvantamiset. 22 vuotta mennyt, eikä ole uusinut, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Se letkun nieleminen on tosi ällöä.
Sitä kun EI NIELLÄ rintasyöpä tutkimuksessa! Ehkäpä silloin, jos etsitään, onko levinnyt laajemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen laite ei ole kehittynyt vuosikymmeniin...
On se, huomattavasti parempi kuvanlaatu ja kuvan jälkikäsittely.
Ei ole potilaan tuntokokemuksen kannalta, mutta siitähän ei toki piitatakaan.
No jos tehdään kuin USA:ssa eli puristetaan niin vähän kuin mitä kone sallii niin kuvanlaatu on huonoa ja syöpiä jää huomaamatta. Tämä on valintakysymys laadun ja mukavuuden välillä, kyse ei ole halusta.
Kuinka monta mammoa sinulle in tehty USAssa? Minulle kerran vuodessa. Hoitaja on kertonut että vanhat laiteet olivat kivuliaita, uudet not so much.
0 kpl, kuvaan näitä työkseni ja tuo on paskapuhetta mitä sanoi uusista ja vanhoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin sattui - huusin kuin eläin kivusta, aivan järkyttävä kokemus (kuin olisi pää pistetty metallilevyjen väliin ja puristettu sanoen, että ei tässä kuule mitään, kyllä se kuuppa kestää)!! Mieluummin antaisin lyödä vasaralla polvilumpioon.
Kivuliaisuus riippunee rintojen muodosta, koosta ja rakenteesta - jos tiiviit ja paljon rauhaskudosta, todennäisesti aremmat. Minulla erittäin tiiviit DD-kupin rinnat, aina olleet äärimmäisen herkät.
En menisi enää ikinä ellei pakko, mutta UÄ:ssä ja mammografiassa löytyi seulonnassa papillooma, jonka sisältä biopsiassa parin millin DCIS-löydös (rintasyövän esiaste) - jonka johdosta leikkauksessa pieni lisäpoisto tehtävä. Ei ikinä mitään oireita ja niin pieni löydös, ettei olisi koskaan löytynyt ilman kuvantamista (eli olisi voinut ajan kanssa kehittyä invasiiviseksi syöväksi huomaamattani, jos ei seulontaa).
Siltikin paniikkihäiriössä jo seuraavasta mammografiasta, en tiedä mitä psykoosilääkkeitä tai opiaatteja pitää ottaa, että sen kestää.
Kuulostaa siltä että sinulle kuuluisi muutenkin joku psykoosilääkitys. Eikö aikuinen ihminen osaa hetken hillitä itseään?
Ihan jännä muuten miettiä että mielenterveyspotilaille ja kehitysvammaisillekin joudutaan näitä tutkimuksia tekemään. Tai ainakin pitäisi. Tuleeko heillekin kutsut seulontoihin vai tutkitaanko muuten ja auttaako joku psykoosipotilaan mammografiaan tai kehitysvammaisen papakokeeseen ja istuuko vieressä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemusta mammografiassa käynnistä, jos on silikonirinnat? Voivatko hajota moisesta puristuksesta? Onko parempi vain mennä ultraan?
Tutulla kävi niin että silikonit räjähtivät rintojen sisällä. Siitä oli kuulunut ihan äänikin.
Nyt on keksitty juttu…
Voi kun olisikin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen kuullut ennenkin.. en kyllä edes tajua, miten hyvin se kuvaus oikeasti edes onnistuu. Okei, jos on isommat rinnat niin ehkä saa lintattua jonkin pleksin väliin, mutta miten hitossa esim. tällaiset luisessa rintakehässä olevat just ja just kokoa 65A olevat rinnat saisi edes tuolla tavalla kuivattua?
Ei sun tarvii sinne mennäkään. Etköhän sä tunne ja näe ihan itse ne syöpäpallerot.
Voi tätä tietämättömyyden määrää! Minulla oli rintasyöpä enkä löytänyt sitä pattia vaikka tiesin millin tarkkuudella missä se oli. Edellisvuoden mammossa ei näkynyt mitään ja kirurgi kiitti moneen kertaan että olen käynyt mammossa säännöllisesti.
Et löytänyt vaikka tiesit? Mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin sattui - huusin kuin eläin kivusta, aivan järkyttävä kokemus (kuin olisi pää pistetty metallilevyjen väliin ja puristettu sanoen, että ei tässä kuule mitään, kyllä se kuuppa kestää)!! Mieluummin antaisin lyödä vasaralla polvilumpioon.
Kivuliaisuus riippunee rintojen muodosta, koosta ja rakenteesta - jos tiiviit ja paljon rauhaskudosta, todennäisesti aremmat. Minulla erittäin tiiviit DD-kupin rinnat, aina olleet äärimmäisen herkät.
En menisi enää ikinä ellei pakko, mutta UÄ:ssä ja mammografiassa löytyi seulonnassa papillooma, jonka sisältä biopsiassa parin millin DCIS-löydös (rintasyövän esiaste) - jonka johdosta leikkauksessa pieni lisäpoisto tehtävä. Ei ikinä mitään oireita ja niin pieni löydös, ettei olisi koskaan löytynyt ilman kuvantamista (eli olisi voinut ajan kanssa kehittyä invasiiviseksi syöväksi huomaamattani, jos ei seulontaa).
Siltikin paniikkihäiriössä jo seuraavasta mammografiasta, en tiedä mitä psykoosilääkkeitä tai opiaatteja pitää ottaa, että sen kestää.
Jestas. Mamma on siellä karjunut paljaat utareet liiskattuna lasien väliin. On siinä ollut hoitajalla pokassa pitämistä.
Odotushuoneessa varmaan katsottu pitkään kun mamma on tullut huoneesta ulos 😂
Vierailija kirjoitti:
Jotain iloa on näistä riippurinnoista, kun mammografia ei satu yhtään. Vähän vain puristaa.
Aivan. Minulla on tiiviskudoksiset kovat rinnat. En voi harkitakaan mammografiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen laite ei ole kehittynyt vuosikymmeniin...
On se, huomattavasti parempi kuvanlaatu ja kuvan jälkikäsittely.
Ei ole potilaan tuntokokemuksen kannalta, mutta siitähän ei toki piitatakaan.
No jos tehdään kuin USA:ssa eli puristetaan niin vähän kuin mitä kone sallii niin kuvanlaatu on huonoa ja syöpiä jää huomaamatta. Tämä on valintakysymys laadun ja mukavuuden välillä, kyse ei ole halusta.
Kuinka monta mammoa sinulle in tehty USAssa? Minulle kerran vuodessa. Hoitaja on kertonut että vanhat laiteet olivat kivuliaita, uudet not so much.
0 kpl, kuvaan näitä työkseni ja tuo on paskapuhetta mitä sanoi uusista ja vanhoista.
Missäpäin USAaa kuvaat rintoja?
Vierailija kirjoitti:
Ei se minua varsinaisesti ainakaan kovin paljon sattunut, mutta ei se mukavaakaan ole.
Rintasyöpä löytyi seulonnoissa, enkä olisi voinut itse sitä havaita. Ikävämpää oli se, kun rinnasta otettiin paksuneulanäyte mammografiaohjannassa. Puudutetta laitettiin toki reilusti, mutta siinä piti olla aika tovi, ennen kuin kaikki oli puudutusta vaille valmista. Sen kestää ennemmin, kuin syöpähoidot, joten kannattaa mennä ehdottomasti.
Paksuneulanäyte otetaan kylläkin utraääniohjannassa, ainakin itselläni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se minua varsinaisesti ainakaan kovin paljon sattunut, mutta ei se mukavaakaan ole.
Rintasyöpä löytyi seulonnoissa, enkä olisi voinut itse sitä havaita. Ikävämpää oli se, kun rinnasta otettiin paksuneulanäyte mammografiaohjannassa. Puudutetta laitettiin toki reilusti, mutta siinä piti olla aika tovi, ennen kuin kaikki oli puudutusta vaille valmista. Sen kestää ennemmin, kuin syöpähoidot, joten kannattaa mennä ehdottomasti.Paksuneulanäyte otetaan kylläkin utraääniohjannassa, ainakin itselläni!
Voi ottaa molemmissa, laitteissa on sellainen reikälevy sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemusta mammografiassa käynnistä, jos on silikonirinnat? Voivatko hajota moisesta puristuksesta? Onko parempi vain mennä ultraan?
Tutulla kävi niin että silikonit räjähtivät rintojen sisällä. Siitä oli kuulunut ihan äänikin.
Itselleni kävi niin, että kysta puhkesi mammossa, meinasin pyörtyä siihen.
Se riippuu vissiin rintakudoksen rakenteesta. Mulla on ns. tubulaariset rinnat ja niissä kudos on kiinteää.