Mammografiatutkimus on ihan h***tin kivulias!
Miksei kukaan varoittanut?! En olisi mennyt jos olisin tiennyt. Rinta puristetaan ihan tajuttoman tiukasti kahden pleksilasin väliin! Luulin että se on samanlainen kuin röntgenkuvaus, mutta ei todellakaan! Tulevaisuudessa en aio siihen kidutukseen osallistua, jos rinnasta itse löydän patin niin menen lääkäriin. Ei mulla muuta.
Kommentit (285)
Minulla ei ole pahemmin sattunut, kaksi kertaa käynyt. Jälkimmäisellä kerralla oli vähän epämiellyttävämpi, muttei paha kuitenkaan.
B-kupin rinnat. Ja nopea toimitushan se on.
Ekalla kerralla kipu oli kova ja rinnassa toimenpiteen jälkeen selvä mustelma. Toisella kerralla otin buranaa ennen toimenpidettä ja purin hammasta - ei ollut kivutonta vieläkään.
Onhan se napakasti siellä välissä, muttei se ole koskaan sattunut. Ultralla voi myös tutkia, minulla yleensä tehdään molemmat, niin saadaan kuvattua myös kainalot ja rintakehän rasvat rinnan lisäksi.
Itseasiassa sellainen laite on olemassa, kas kummaa naisen keksimä ja kehittämä, johon mennään vatsalleen makaamaan eikä rintoja litistellä mihinkään.. Suomeen sitä on turha kyllä odotella.
Mulla on isot rinnat ja ei mitään ongelmaa.
Se on vain hetken kipua. On hyvä käydä seulonnassa.
Minua ei sattunut ollenkaan. Vaikka on pienet ja gynen mukaan "mastopaattiset" rinnat eli ilmeisesti aika tiheä rauhaskudos? Mietin ennen kuvausta miten sinne väliin saa yhtään rintakudosta kaapattua kun ne on niin pienet, mutta se onnistuikin ihan hyvin, piti laittaa käytännössä koko kainalot sinne levyjen väliin myös niin saatiin kaikki tarvittava kuvausalueelle.
Kärsin aivan valtavasti kuten myös kohdunkaulan syöpätutkimuksesta, tippa linssissä joka kerta. Mammografiahoitaja sanoi että kipu helpottuu iän myötä ja että hän ei ole mikään liiskaaja. Ja todentotta, keskiviikkona käydessäni en itkenyt. Jos pääsette niin menkää ihmeessä Tampereen Hatanpään sairaalaan ja pyytäkää sellasta nuorta vaaleahiuksista naista tutkimaan. Ketä nää liiskaajat sitten on kun näköjään hoitaja itse voi valita sen puristusvoiman?
Mä pelkäsin, että mammografia sattuu ihan hirveesti. Yllätys oli melkoinen, kun ei tuntunutkaan juuri miltään 😅 Syöpähän sieltä löytyi ja molemmat rinnat pienennettiin, arpea noin metrin verran. Arpikudoksen kanssakaan mammografia ei tunnu kummoiselta.
Kokemusta on pms-rintakivusta, joka pahimmillaan kesti 2 viikkoa ja sattui ihan järjettömästi.
Harmillista kyllä, että se on toisille niin kivuliasta.
Vierailija kirjoitti:
Eräs ystäväni kuvasi sitä kidutuslaitteeksi, no tämä takaraivossani menin ensimmäiseen mammotutkimukseeni. Eikä tuntunut missään. Eli ihmiset ja rintakudokset ovat niin erilaisia. Harmi, että sait noin ikävän kokemuksen. Tärkeä asia kuitenkin, kannattaa käydä tutkimuksissa ehdottomasti.
Tällaiset kauhukertomukset ei lievintä yhtään oloa näin herkkä rintaisena. :( Toki koen todella hyväksi sinne mennä kun en syöpäänkään halua kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn vain ultrassa - pieniä turha viedä mammoon.
Miksi alapeukku? Yksityisellä saa, mitä haluaa, eikä lekuri ole koskaan mammoon patistanut.
Mammografia ei korvaa ultraa eikä ultra mammografiaa.
-ohis
Mulla oli kesällä mammografia ja työkaverit etukäteen varottivat sen olevan sitten ihan kauhean kamalaa. No minun mielestäni ei ollut. Olihan se toki erittäin epämukavaa, mutta ne kauhuskenaariot sai unohtaa.
Huomattavasti enemmän olen kärsinyt esim. kierukan vaihdosta tai hampaan juurihoidosta.
Jollain oli silikonitissi poksahtanut mammografissa kun ei kehdannut sanoa, että on silarit.
Minä kun tutkisin ei sattuisi yhtään. Päinvastoin.
Se sattuu mastopaattisiin rintoihin.
Yllätyin kans itsekin miten kivuliasta mammografia oli. Luulin että on ihan iisibiisi, mutta hoitaja heti varoitti että tämä laite sitten tuntuu inhottavalta, sano jos tulee ihan mahdoton olo. Mulla oli rinnat vähän kipeät seuraavanakin päivänä. Onneksi kuvauksen tulos oli kuitenkin hyvä.
Kipu ei missään nimessä ole sellainen etteikö sitä kestäisi, kolonoskopia sattui paljon enemmän ja senkin kestin :)
Mä kestän mammon, mulle on tehty se 12 kertaa kun mulla oli syöpä kolmikymppisenä. Se kipu kestää vain hetken. Oma helvetti on papakoe, jännitän niin paljon ettei sitä pystytä ottamaan.
Jos miehille tehtäisi näitä niin olisi varmasti käytössä joku muu menetelmä, sellainen mikä ei koske.
kolmesti olen käynyt ja joka kerta on koskenut ja tuntunut epämiellyttävältä. Ikään kuin litistetään ja revitään rintoja sen hetken aikaa. Tutkimuksiin menen jatkossakin, mutta ei todellakaan tunnu kivalle.
musta tuntui että se laite oli liian korkealla
Miten voi olla, että tekniikka ei ole yhtään kehittynyt potilasystävällisemmäksi vuosikymmeniin?!