Mammografiatutkimus on ihan h***tin kivulias!
Miksei kukaan varoittanut?! En olisi mennyt jos olisin tiennyt. Rinta puristetaan ihan tajuttoman tiukasti kahden pleksilasin väliin! Luulin että se on samanlainen kuin röntgenkuvaus, mutta ei todellakaan! Tulevaisuudessa en aio siihen kidutukseen osallistua, jos rinnasta itse löydän patin niin menen lääkäriin. Ei mulla muuta.
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
musta tuntui että se laite oli liian korkealla
Etkä sinäkään saanut suutasi auki.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Yksityisellä lienee ultraääni tai ei-puristavia kuvannuslaitteistoa, jos etsii vaihtoehtoja. Liekö kunnalla kiduttavammat välineet?
Ei ole olemassakaan. Ei niitä huvikseen puristella vaan sen takia että saadaan luotettavaa tietoa siltä kuvausalueelta. Yksityisellä on voiton maksimoinnin vuoksi vanhat laitteet ja yleensä huonommat kuin julkisella.
Riippuu monesta asiasta että sattuuko. Esim tiivis rintakudos sattuu enemmän kuin löysempi kun sitä puristaa, laitteen käyttäjissä on myös eroja. Rinnan muodolla ja koolla on myös väliä. Ja tietysti kuukautiskierron ajasta.
Minulle mammot ovat kivuliaita mutta kuuliaisesti niissä kuitenkin kerran vuodessa käyn koska olen sairastanut rintasyövän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei tuntunut edes epämiellyttävältä, saati kivuliaalta.
Mutta mulla onkin venuneet d-lollot, se on varmaan eri asia jos on nuori ja terhakkarintainen tai pienirintainen, en epäile yhtään ettei se joitain sattuis.
Outo laite kyllä, luulisi että ois keksitty joku röntgenlaitteen tapainen jolla vain kuvattaisiin yläkeho.Joku naisia vihannut sadisti sen keksinyt.
Tuskinpa miestenkään vehkeitä mihinkään liiskaillaan kun syöpää etsitään.
Yhäkään ei puristettaisi lainkaan jos olisi fysiikan lakien osalta mahdollista saada riittävän luotettavaa kuvaa rintakudoksesta jota ei ole puristettu kasaan. Nämä kommentit vain pahentavat tilannetta.
Epämiellyttävää ja jossain määrin kivuliasta, mutta yhden kuvan otto ei kestä kauaa. Melko pieni riesa verrattuna hyötyihin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu monesta asiasta että sattuuko. Esim tiivis rintakudos sattuu enemmän kuin löysempi kun sitä puristaa, laitteen käyttäjissä on myös eroja. Rinnan muodolla ja koolla on myös väliä. Ja tietysti kuukautiskierron ajasta.
Minulle mammot ovat kivuliaita mutta kuuliaisesti niissä kuitenkin kerran vuodessa käyn koska olen sairastanut rintasyövän.
Hyvä että käyt. Siinä on sama puristus riippumatta käyttäjästä jos käyt samalla laitteella. Oma kipuherkkyytesi vaihtelee toki ajoittain.
Kyllä on jos on kalkkikeräytymää ja sitten se ruhjoo sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin ensimmäistä kertaa eikä sattunut ollenkaan, mutta sieltä löytyi löydöksiä ja jouduin uudelleen sinne.
Sama täti otti kuvat ja sattui aivan saatanasti eli en ymmärrä mikä siinä meni eri tavalla.
Kolmannen kerran heti perään ottivat sairaalassa eikä tuntunut millekään.
Rinnat ovat eri tavalla herkät riippuen kuukautiskierron ajankohdasta.
Olen kuullut, että pienirintaisilla on hankalampaa kuin meillä isompirintaisilla. Minulle mammografia on hankalaa mutta ei niin kivuliasta, ettenkö sitä kestäisi.
Joo eihän se kivaa ole kun tissi liiskataan pitsiletuksi mutta hyvähän se on tarkistaa 🤔
Vierailija kirjoitti:
Minua ei sattunut yhtään. Vähän epämiellyttävää. Luultavasti edenneen syövän hoidot olisivat aika paljon pahempi kokemus kuolemisesta puhumattakaan.
On varmaan aika helppo elämä ollut, jos muutaman minuutin epämukavuus tai kipu on tuollainen kynnyskysymys.
Tuleeko mieleen että kivun kokeminen on aina yksilöllistä?
Mä olen kuullut myös että se sattuu tosi paljon. Rinta vedetään pitkäksi ja litistetään tiukasti levyjen väliin.
Mistä vetoa että miesten vehkeitä ei tutkita niin että sattuu? Olen varma että tähänkin hommaan olisi kivuton menetelmä. Mutta mitäs sillä on väliä, mehän ollaan vaan naisia! Sairaanhoitaja kelpaa kursimaan synnytyksessä revenneen välilihan ilman anestesiaa ja sitä rataa.
Vierailija kirjoitti:
musta tuntui että se laite oli liian korkealla
Samoin, mittaa kun minulla on vain 152 senttiä. Enkä oikein aina tiedä, miten siinä laitteella kuuluisi olla, hoitaja saa aina asetella minua suuntaan ja toiseen ja käsi sitten näin ja noin... Mutta liian kivuliasta se ei ole, sen puolesta kestän kyllä ne muutamat minuutit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin ensimmäistä kertaa eikä sattunut ollenkaan, mutta sieltä löytyi löydöksiä ja jouduin uudelleen sinne.
Sama täti otti kuvat ja sattui aivan saatanasti eli en ymmärrä mikä siinä meni eri tavalla.
Kolmannen kerran heti perään ottivat sairaalassa eikä tuntunut millekään.Ehkä tädillä oli toisella kerralla vähän huono päivä.
Tai tutkittavalla kk.kierto eri vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Hengissä joo, mutta miten on elämän laadun laita?
Olen miettinyt tätä asiaa paljon ja tullut siihen tulokseen, että en luultavasti ottaisi hoitoa vastaan, jos lopputulos olisi se, että olen hengissä mutta elämän laatu on huonoa. Eniten tähän vaikuttaa varmaan se, että olen jo elänyt erinäisten elämän laatua huonontavien vaivojen kanssa jo vuosikymmeniä ja tiedän, että se alkaa jossain vaiheessa syödä elämänhalua.
Aivan hölmöä puhetta. Minä hetki sitten kerroin ylempänä että minulla oli rintasyöpä. Nyt 10 vuotta remissiossa. Olen täysin terve ja hyvinvoiva, juoksen puolimaratoneja harrastukseksi, hiukseni ja rintani ovat kauniit. Mitään kipuja tai vaivoja syöpä ei jättänyt. Elämänlaatu on jopa parempi kuin ennen syöpää, koska syöpä kokemuksena opetti arvostamaan ja katsomaan elämää eri tavalla.
Syöpähoidot veivät vuoden elämästäni, sen jälkeen olen ollut aivan terve. Ja todella onnellinen että hoidot kävin läpi. Kyllähän siinä hetken joutui hammasta kiristämään mutta onneksi myös "chemo brain" on jonkin verran muistoja tehnyt utuisiksi. Rankkaa oli, mutta kyllä kannatti.
Kuten todettua se riippuu rinnoista ja kierron vaiheesta. Mulla oli pienet rinnat ja olihan se vähemmän mukavaa, mutta nopeasti ohi. Olen kuitenkin käynyt ja onneksi, sillä rintasyöpä löytyi varhaisessa vaiheessa muutama vuosi sitten. Nyt siis ei ole enää omia rintoja.
Vierailija kirjoitti:
Sattuu. Rintakudos on mulla kiinteä. Sit se tissi vedetään ulos rintakehästä ja solisluu jää siihen litistyksen väliin. Sattuu todellakin!
Ja sit se kuvauspöytä on niin korkeella, et joutuu varvistelemaan koko kuvauksen ajan.
3x käynyt
Solisluu ei mitenkään voi jäädä mammolaitteen väliin... Ja sitä voi myös pyytää laskemaan jos pitää varvistella. Tai jos olet todella lyhyt niin pyydä jakkara jonka päällä seisoa. Luulisi tosin että normaali ihminen jaksaa varvistella sen hetken mitä se kuvan ottamisessa menee.
Vierailija kirjoitti:
Sattuu. Rintakudos on mulla kiinteä. Sit se tissi vedetään ulos rintakehästä ja solisluu jää siihen litistyksen väliin. Sattuu todellakin!
Ja sit se kuvauspöytä on niin korkeella, et joutuu varvistelemaan koko kuvauksen ajan.
3x käynyt
Kertoisitteko lyhyesti miten tutkimus etenee.
Olen nähnyt vain tv.ssä. Tutkittava seisoi, rinta litistettiin kahden vaakatasossa olevan levyn väliin littanaksi ja kuvasta näki että ihokin venyy reilusti.
Tää oli kyllä ainakin 20 vuotta sitten.
Ihan muuten mammoille tiedoksi, samalla mammografialaitteella otetaan joskus miesten peniksistä myös kuvia vaikka se on todella harvinaista. Jos tämä helpottaa jonkun mieltä niin joskus joutuu mieskin siihen laitteeseen ja onhan miehilläkin rintasyöpää.
Terveisiä röntgenosastolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Yksityisellä lienee ultraääni tai ei-puristavia kuvannuslaitteistoa, jos etsii vaihtoehtoja. Liekö kunnalla kiduttavammat välineet?
No, ultraääni ei vastaa mammografiaa. Jos vastaisi, niin eihän niitä mammografioita otettaisi.
Itse asiassa ultraääni on tarkempi kuin mammografia, erityisesti nuoremmille. Vanhemmille mammografia ilmeisesti tulee tasoihin tai jopa menee edelle. Mammografia on monin verroin halvempi ja nopeampi kuin ultra, joten sitä suositaan. Ultraäänilaitteita myös käyttävät vain lääkärit, mammon voi suorittaa hoitajat eli huomattava säästö myös palkoissa, ja saa useamman naisen tarkistettua samassa ajassa.
Resurssikysymys.
Minulla mammoja nyt takana muistaakseni 11 kpl.
-Se joka ylempänä kertoi rintasyövästä
Sun kuuluu sanoa jos sattuu. Ei ole tarkoitus kiduttaa. Se laite on säädettävä koska rinnat on eri kokoisia.
Mutta sinä et sano; sinä valitat vauva.fissä.
Jos on sun sanomisesta huolimatta ruhjottu, valita palveluntuottajalle. Verkosta löytyy lomake.