Kuka omistaa asunnon, jossa asut?
Kommentit (136)
Tämä omakotitalo on vain minulla lainassa tulevilta sukupolvilta
Sivun verran valehtelevia työttömiä ja kotiäitejä, varmaan loput neljä samaa tuubaa täynnä. 99,9% AV-foorumin käyttäjistä asuu kaupungin, seurakunnan, tai sijoittajan omistamassa vuokra-asunnossa joka on 60-luvulla rakennettu valesokkelirivari tai neuvostokuutio.
Vierailija kirjoitti:
No asunto-osakeyhtiöhän nuo seinät omistaa. Itse omistan osakkeen tosin sekin on vielä about viiden vuoden ajan nordea kiinnitysluottopankin hallussa...
Ja kukas sen asunto-osakeyhtiön omistaa? Tadaa, sinä ja muut osakkaat. Mitä muuta sinä kuvittelit?
Minä ja mieheni puoliksi, velaton omakotitalo.
Vierailija kirjoitti:
99,9% AV-foorumin käyttäjistä asuu kaupungin, seurakunnan, tai sijoittajan omistamassa vuokra-asunnossa joka on 60-luvulla rakennettu valesokkelirivari tai neuvostokuutio.
Mistä tämä päätelmä? Ei kai täällä pelkät huono-osaiset kirjoittele? 😅 Suomessa suurin osa keski-ikäisistä taitaa omistaa asuntonsa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Valtio omistaa todellisuudessa kaikki ainakin käytännössä.
Jos sun tontilta tai jopa talon kohdalta löytyy jotain merkittävää tai vaikka tehdään tie, niin sulla ei ole mitään sananvaltaa. Tontti pakkolunastetaan pilkkahinnalla ja talosi puretaan pois.
Ja tämä siis voidaan tehdä, vaikka rakennus olisi hyvässä kunnossa ja kulttuurihistoriallisesti arvokas. Samaan aikaan vieressä olevan umpilahon rakennuksen purkaminen voi olla kiellettyä, kulttuurihistoriaan vedoten. Kun se nyt ei satu ihan reitille osumaan, kun sitä tietä tehdään. Ja tietenkin kiinteistöverot pitää siitä lahosta, käyttökiellossa olevasta rakennuksesta maksaa.
Pankki omistaa puolet, minä puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö
Vaan kuka omistaa taloyhtiön?
*talonyhtiö
Vierailija kirjoitti:
Sivun verran valehtelevia työttömiä ja kotiäitejä, varmaan loput neljä samaa tuubaa täynnä. 99,9% AV-foorumin käyttäjistä asuu kaupungin, seurakunnan, tai sijoittajan omistamassa vuokra-asunnossa joka on 60-luvulla rakennettu valesokkelirivari tai neuvostokuutio.
Täällä on aika vanhoja ihmisiä. Välillä tuntuu, että olenko ainut lapsentekoiässä oleva täällä. Kuitenkin on kyse vauvapalstasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän jossa nyt olen omistan minä (omakotitalo). Toisessa asunnossa on puolisollani lainaa, joten ainakin hänen osuutensa omistaa Nordea. Tai oikeastaanhan meillä on oikeus hallita osakkeita numerot xxxxxx-xxxxxx tästä taloyhtiöstä eli tavallaan taloyhtiö omistaa ja me hallitaan.
Ei asuntolaina tarkoita sitä että pankki omistaa. Pantti ei ole sama kuin omistusoikeus.
Oletko niin nuori, että et muista 90-luvun alkupuolen lamaa? Silloin kävi aika monelle selväksi, että pankki omistaa asunnon niin kauan kuin siitä on senttikin (silloin penni) pankille velkaa.
Pankilla on panttioikeus asuntoon, eli asunto on kiinnitetty velkaa vastaan. Tai osakekirja on velan vakuutena.
Asunnon, kuten kiinteistön omistaja vastaa koko kiinteistön kaikista laskuista. Yhtälailla velka on lainaa eli laskunmaksua pankille.
Miksi pankin pitäisi edes omistaa? Omistajan velvoitteet ovat paljon suuremmat kuin velkojan velvoitteet.
Pankki on velkoja, ei omistaja.
Eli omistaja hoida velvoitteita, ryhtyy pankki vaikka voimakeinoin realisoimaan omaisuutta turvatakseen saatavansa. Tällöin fokus on saatavan realisoinnissa, milloin omistajan oikeus on useimmiten sekundääristä.
Tämän asunnon omistaa mieheni suhteellisen varakas kummitäti. Hän osti tämän vajaa pari vuotta sitten ja antoi meille vuokralle. Maksamme tästä hänelle aivan minimaalisen pientä vuokraa, oikeasti tällä seudulla tämän kokoisesta kämpästä saisi maksaa ainakin tuplasti enemmän.
Minä ja aviomies omistetaan puoliksi tämä omakotitalo tontteineen ja olen varma tästä.
Puoliso omistaa. Ei velkaa.