Työpaikkojen jääkaapilta "lainaajat" = varkaat
Pikku hiljaa koronan jälkeen lähitöihin palatessa olen huomannut, miten ärsyttävä ja raivostuttava ilmiö onkaan, että käydään "ihan vähän tän kerran" lainaamassa työpaikan jääkaapilta kollegan henkilökohtaisia tuotteita. Esim. jos et osallistu yhteiseen kahvimaitoon, vaan juot omia nimikoituja erikoismaitoja, niin eiköhän ole 10 yksittäistä tapausta, jotka käyvät omalla maitopurkillasi vähän "lainaamassa" kun yleiset kahvimaidot on loppu? Ja sitten tiistaina huomaat, että koko viikoksi tarkoitetettu, maanantaina ostamasi litran hintava kauramaito onkin loppu. Sitten Sarit ja Janit käytävältä huikkaavat, että hei otin vähän sun maidosta kun meidän maidot oli loppu, ei kai haittaa. Huikkaat takaisin, että joo hei haittaa, mutta voisit kyllä tuoda ensi viikolla mulle ihan uuden purkin ja saat hekottelua vain vastaukseksi.
Tai tuot työpaikan jääkaapppiin lounassalaattejasi varten salaattikastikepullon, joka etätöissä kotona on kestänyt päivittäisessä käytössä kuukauden päivät, mutta töissä onkin huvennut "lainailijoiden" vuoksi jo viikossa? Tai tuot oivariinia välipalaleivillesi ja sekin on koko 400 gramman rasia viikossa mystisesti tyjentynyt. Kun protestoit, tuo joku sitten korvaukseksi oivariinin sijaan rasian ällöttävää halpis kevyt margariinia.
Onko oman työpaikkani erikoisuus tämä (en kyllä usko) vai miten muualla olette selvinneet näiden "ihan vähän vaan lainaan"-varkaiden kanssa. Ei auta vaikka on nimikyltit liimattu kirjavilla post it-lapuilla purkkien kylkeen. Ei auta, vaikka ihan suoraan sanon, että älkää hei käyttäkö mun salaattikastiketta kun sitä ei riitä sitten mulle, käykää ostamassa omat salaattikastikeet. Lähikauppa on ihan samassa ostoskeskuksen toimitilassa, ei ole vaikea ostaa. Mutta ei.
Ja sanottakoon, ettei ole mikään sukupuoliasia tämä, työpaikallani on aika lalla 50-50 naisia ja miehiä.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Auttaisko jos laittaa vaikka teipillä oman nimen eväisiin? Ja vielä vaikka lisäksi teksti että "älä ota" tms.
Ei auta.
Vierailija kirjoitti:
työpaikan lokeimmat tunnistaa siitä kun viet kahvitauolle vaikka useamman sortin keksejä suklaata sun muuta, ne on ne tyypit jolla on posket eniten pullollaan ja 3 keksiä kerrallaan suussa, jotta saisi koko hyöydyn irti :D eikä sillen saahan näitä syödä, mut huvittaa se silmissä leimuava paniikin alku että saako nyt varmasti tarpeeksi ja kaikkia ja ettei kukaan muu saa enemmän.
Mun työpaikalla oli mies, joka söi jaettavaksi tuodusta keksipaketista tyyliin 3/4 ja muille jäi sitten yksi keksi ja osa jäi kokonaan ilman. Aina.
Vierailija kirjoitti:
työpaikan lokeimmat tunnistaa siitä kun viet kahvitauolle vaikka useamman sortin keksejä suklaata sun muuta, ne on ne tyypit jolla on posket eniten pullollaan ja 3 keksiä kerrallaan suussa, jotta saisi koko hyöydyn irti :D eikä sillen saahan näitä syödä, mut huvittaa se silmissä leimuava paniikin alku että saako nyt varmasti tarpeeksi ja kaikkia ja ettei kukaan muu saa enemmän.
Parhaimmat tulevat valittamaan kuinka "verensokeri on alhaalla" ja kun kysyy niin ei niillä ole diabetesta.
Eväitäni yritetään yleensä syödä kerran ja sen jälkeen todetaan, että ei pysty. Eväät on aina jotenkin överejä. Tylsääkin tylsempää tai aivan liian eksoottista. Aivan liian mausteista tai aivan mautonta. Kaikenlaisia outoja yhdistelmiä ja makuja.
Oman kokemuksen perusteella, mitä epämääräisempi säilytysastia, sitä varmemmin ruoka jää varastamatta. Eli pistä rohkeasti ruokia "vääriin astioihin", ja jos ruuan visuaalisuus ei ole tärkeää, niin elintarvikeväreillä saat sapuskoistasi oikein luotaantyöntäviä. Esimerkiksi se maito ei taatusti kelpaa kenellekään, jos laitat sen johonkin suolakurkkupurkkiin ja värjäät vihreäksi.
Meillä isompi ongelma on ollut jääkaappiin unohtunut pilaantuva ruoka. Siksi ovessa lukee isolla "nimikoi evääsi" ja "vain työvuoron aikaiseen säilytykseen". Kerran viikossa lauantaisin nimettömät ja vanhentuneet heitetään roskiin tai syödään kimpassa pois, tämä on kaikkien tiedossa.
Kahvimaidon ja kauramaidon lainailua esiintyy kyllä, yleensä lainaushalujen vähenemiseen riittää kun purkkiin tussaa oman nimen lisäksi isolla "älä koske", "sisältää laksatiivia", tai muuta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä isompi ongelma on ollut jääkaappiin unohtunut pilaantuva ruoka. Siksi ovessa lukee isolla "nimikoi evääsi" ja "vain työvuoron aikaiseen säilytykseen". Kerran viikossa lauantaisin nimettömät ja vanhentuneet heitetään roskiin tai syödään kimpassa pois, tämä on kaikkien tiedossa.
Kahvimaidon ja kauramaidon lainailua esiintyy kyllä, yleensä lainaushalujen vähenemiseen riittää kun purkkiin tussaa oman nimen lisäksi isolla "älä koske", "sisältää laksatiivia", tai muuta vastaavaa.
Päiväyksen meneminen ei tarkoita, että tuote olisi vanhentunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea aloitusta, mutta jättäkää sinne jääkaappiin joku tosi vanha eines tms. Tai vanha maito. Oppivathan ottamaan.
Minulta jäi kerran vahingossa maito työpaikan jääkaappiin kun lähdin lomille. Tultuani takaisin työkaveri sanoi että hei ei kai haittaa että lainasin vähän maitoasi.
Ei itseasiassa haitannut ja tuon työkaverin kanssa lainailtiin niitä maitoja ja oivariineja puolin ja toisin, mutta en kehdannut sanoa että kyseinen maito oli muhinut siinä vaiheessa jääkaapissa jo viikkoja. :D
Sen näkee kyllä heti kahvista jos maito on vanhentunutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisko jos laittaa vaikka teipillä oman nimen eväisiin? Ja vielä vaikka lisäksi teksti että "älä ota" tms.
Ei auta.
Surullista ettei toikaan auta. Jos eväissä lukee nimi ja vielä "älä ota" niin silloin niiden ottaja täysin tietoisesti _varastaa_ (eikä voi mitenkään perustella millään tekosyyllä "lainasin vaan vähän"). Ihan häpeilemättömän törkeitä tyypppejä joissain työyhteisöissä, inhottavaa.
Vierailija kirjoitti:
En usko hetkeäkään että joku olisi niin tyhmä että uskoo jotain laksatiivi tekstejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko hetkeäkään että joku olisi niin tyhmä että uskoo jotain laksatiivi tekstejä.
Siksi kannattaa laittaa laksatiivi purkkiin ilman varoitustekstiä.
Ne tekevät sen tahallaan, koska onhan se totta, ettei työpaikan jääkaappiin ole tarkoitus tuoda sen tuhannen sortin sörsseleitä ja kastikkeita, koska kaappi täyttyy muuten. Mitäpä tosiaan, jos siellä kaapissa olisi 15 margariinirasiaa ja 12 soosipulloa? Työeväät pakataan kotona rasiaan, eikä vatkuloida siellä samoin kuin kotona. Meillä oli ennen toimistolla tällainen, jonka punajuurisalaatit ja coleslawit ja raejuustot vei yhden koko hyllyn. Iskisi jo kotona ne 10 eri lajia sinne rasiaan, jos ei pärjää työpäivää ilman.
Mä naamioin maitoni. Huuhtelen kotona ja täytän kauramaidolla piimäpurkkeja, joutavien jogurttien purkkeja, kylmäkahvipurkkeja, mehukeittopurkkeja (mustikkakeiton haju ei lähde huuhteluilla). Salaatinkastiketta on hyvä laittaa niihin 2dl kylmäkahvi/juotavien jogujen purkkeihin.
Kaikista pienin oivariinirasia 250g mahtuu ison raejuustorasian sisään.
Ja varkaiden lisäksi ovat nämä "Aijai, Mirkulla on suklaakeksejä, totta maar sä meille kans tarjoot"? No voihan aina tarjota, mutta äkkiäkös se paketti tai karkkipussi on tyhjennetty, kun 20 naista tonkii...
Ja toinen "Mitä sä syöt, toihan on joku uutuus, mä voisin varmaan maistaa tota" tai "Sulla oli jotain aivan ihanan näköistä tuossa rasiassa, oli ihan pakko maistaa, sori" ja päälle vitttumainen hymy.
Onhan tuo järkyttävää, että viedään. Jollekin voi olla tiedossa vaikka eväätön iltavuoro, eikä ruokaa saa enää mistään, ja tosi kivaa syömättä rehkiä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Mä yleensä sylkäsen sinne omaan purkkiin. Kyllä mä omaa kuolaa voin juoda. Sit hihitän jos joku on käyny lainaamassa. Edellisessä kohteessä tein tämän muiden edessä vasta kuukausia sen jälkeen kun tönikät oli tyhjentyny. Oli siellä hieman punaisia poskia kahvihuoneessa, kun kerroin et oon aina tehny noin.
No hihi hihi. Sadisti. En itsekään pidä ilman lupaa lainailusta mutta tuo on jo helv oksettavaa piiloväkivaltaa.
Voi hyvänen aika mitä saitureita te ootte!
Minun minun suklaakeksit ym, no mene muualle mässyttää niitä jos et kestä tarjota. Omituista, itse aina tarjoan jos jotain erikoisempaa herkkua on. Ja ruokaakin myös.
Siis tämä koskee nimenomaan vain sinua? Vain sinun henkilökohtaisia tuotteita käytetään?
Vierailija kirjoitti:
Mä naamioin maitoni. Huuhtelen kotona ja täytän kauramaidolla piimäpurkkeja, joutavien jogurttien purkkeja, kylmäkahvipurkkeja, mehukeittopurkkeja (mustikkakeiton haju ei lähde huuhteluilla). Salaatinkastiketta on hyvä laittaa niihin 2dl kylmäkahvi/juotavien jogujen purkkeihin.
Kaikista pienin oivariinirasia 250g mahtuu ison raejuustorasian sisään.
Tuplarasia on muuten hyvä idea. Sinne voisi vaikka laittaa väliin jonkun lapun, että "tämä ei ole sinun".