Työpaikkojen jääkaapilta "lainaajat" = varkaat
Pikku hiljaa koronan jälkeen lähitöihin palatessa olen huomannut, miten ärsyttävä ja raivostuttava ilmiö onkaan, että käydään "ihan vähän tän kerran" lainaamassa työpaikan jääkaapilta kollegan henkilökohtaisia tuotteita. Esim. jos et osallistu yhteiseen kahvimaitoon, vaan juot omia nimikoituja erikoismaitoja, niin eiköhän ole 10 yksittäistä tapausta, jotka käyvät omalla maitopurkillasi vähän "lainaamassa" kun yleiset kahvimaidot on loppu? Ja sitten tiistaina huomaat, että koko viikoksi tarkoitetettu, maanantaina ostamasi litran hintava kauramaito onkin loppu. Sitten Sarit ja Janit käytävältä huikkaavat, että hei otin vähän sun maidosta kun meidän maidot oli loppu, ei kai haittaa. Huikkaat takaisin, että joo hei haittaa, mutta voisit kyllä tuoda ensi viikolla mulle ihan uuden purkin ja saat hekottelua vain vastaukseksi.
Tai tuot työpaikan jääkaapppiin lounassalaattejasi varten salaattikastikepullon, joka etätöissä kotona on kestänyt päivittäisessä käytössä kuukauden päivät, mutta töissä onkin huvennut "lainailijoiden" vuoksi jo viikossa? Tai tuot oivariinia välipalaleivillesi ja sekin on koko 400 gramman rasia viikossa mystisesti tyjentynyt. Kun protestoit, tuo joku sitten korvaukseksi oivariinin sijaan rasian ällöttävää halpis kevyt margariinia.
Onko oman työpaikkani erikoisuus tämä (en kyllä usko) vai miten muualla olette selvinneet näiden "ihan vähän vaan lainaan"-varkaiden kanssa. Ei auta vaikka on nimikyltit liimattu kirjavilla post it-lapuilla purkkien kylkeen. Ei auta, vaikka ihan suoraan sanon, että älkää hei käyttäkö mun salaattikastiketta kun sitä ei riitä sitten mulle, käykää ostamassa omat salaattikastikeet. Lähikauppa on ihan samassa ostoskeskuksen toimitilassa, ei ole vaikea ostaa. Mutta ei.
Ja sanottakoon, ettei ole mikään sukupuoliasia tämä, työpaikallani on aika lalla 50-50 naisia ja miehiä.
Kommentit (164)
Loppuu taatusti, kun aika ajoin juot maitoa OMASTA purkistasi ihan sillä tavalla näyttävän suurieleisesti suoraan purkin suusta. Jotain mainintaa edellispäivän suuseksistä voi heittää myös siinä samalla
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi tomera täti ns kahvihuonevastaava, joka kerää yhteiseen kassaan euroja ja käy kaupassa. Ihan hyvin ainakin meillä toimii. Ja onhan tuossa ihan pointti, että mitä siitä tulisi jos jokainen toisi omat kastikkeensa, oivariinsä, jne. Vajaita purkkeja kaikki nurkat täynnä vanhenemassa.
Tuo on se mikä mua ärsyttää eniten omalla työpaikalla. Jääkaapissa on ties kuinka vanhoja eväitä ja purnukoita.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea aloitusta, mutta jättäkää sinne jääkaappiin joku tosi vanha eines tms. Tai vanha maito. Oppivathan ottamaan.
Toinen vaihtoehto tarjoaa raikkaita voileipiä ja 200 grammaa makoronilaatikkoa . Sen jälkeen sun ruokia ei syödä
Mä siirsin kahvimaitoni tyhjään limupulloon ja suljin senkin vielä muovipussiin ja pussin laitoin kunnolla solmuun. Sai olla rauhassa. Nykyään juon kahvini mustana, joten se siitä maito-ongelmasta. Työpaikka tavallaan mut maidosta vieroitti kyllä, kun piti varkaita varoa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vie mitään omaa sinne jääkaappiin kuin kerta-annos.
No tätä olen miettinytkin, mutta tavallaan olisi niin kätevää, jos voisi säilyttää työpaikan jääkaapissa. Mulla ei ole autoa, vaan kuljen kahdella julkisella töihin. Työmatkoilla mulla on mukana salitreenikassi ja läppärireppu, plus pikku kantokassissa päivän eväät, joten mitä vähemmällä etukäteisvalmistelulla ja purkkien ja purnukoiden kantamisella pärjään, sen parempi. Joo toki voisin esim. salaattikastikkeen pakata erikseen pieneen desin purkkiin ja näin varmaan täytyy tehdäkin, mutta ärsyttävää että lokkeilijoiden takia pitää nähdä muutenkin stressaavassa arjessa lisävaivaa.
ap
ps. joku ihmetteli, miten joku syö työpaikalla välipalaleipiä. No mä kyllä syön! Jos jään illalla ylitöihin, tykkään rouskutella työpisteellä hapankorppuja oivariinilla ja juoda kaakaoo.
Ja sitten ihmetellään miksi suomalaisten vyötärönympärys kasvaa.
- vain päivän eväät, ei mitään salaattipurkkeja, maitoja, margariineja. Päivän maidonkin voi laittaa omaan pieneen purkkiin)
- eväsrasia, jossa kaikki ilman etikettejä eikä varas pysty päättelemään "tässä on sitä kallista kauramaitoa"
- eväsrasia joka säilyy omalla työpisteellä / kaapissa
- oma pieni jääkaappi ja siihen iso lukko ketjulla
- haet sapuskan päivittäin
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi tomera täti ns kahvihuonevastaava, joka kerää yhteiseen kassaan euroja ja käy kaupassa. Ihan hyvin ainakin meillä toimii. Ja onhan tuossa ihan pointti, että mitä siitä tulisi jos jokainen toisi omat kastikkeensa, oivariinsä, jne. Vajaita purkkeja kaikki nurkat täynnä vanhenemassa.
No ei tuossa yhteisostoissa olisi oikein järkeä. Voin kuvitella, että osa haluaisi oikeaa voita, osa oivariinia, osa jotain kevyt levi 40%. Osa haluaa maksaa levitteestään/ketsupistaan/salaattikastikkeestaan enemmän esim. luomun ja paremman laadun muodossa, osa haluaa halvinta mahdollista bulkkia. Ja yhteisostoissa aina joku lokkeilee. Omalla työpaikallani on mm. eräs, joka juo kahvia siten, että pikku liraus suodatinkahvia mukiin, 3/4 mukista maitoa ja muki mikroon. Kuulemma tykkää kahvista vain jos on tarpeeksi maitoa. Kiva vaan, että jos muut käytää kahvimaitoon 0,2 dl maitoa ja tuo 2 dl ja kaikki maksaa saman hinnan.
Ei meillä ole kukaan koskaan ottanut toisen nimikoituja eväitä. t. palvelukeskuksen hoitaja
Vierailija kirjoitti:
No ei sitä toisen omaa Oivariinia mennä silti ottamaan siitä isosta rasiasta, vaan tehdään yhteiset säännöt, että jokainen laittaa levitteensä pieneen rasiaan tai suoraan leivän päälle jo kotona ja tuo eväsleivät jääkaappiin.
Auttaisko muuten esim. jeesusteippi muutaman kerran tuotteen ympäri? Ei ainakaan voi sanoa, että luulin et on mun jogurtti, kun on hopeinen teippi päällä. Tai teipillä maitopurkin suu kiinni? Ihmeen röyhkeetä, jos väkisin alkaa jo tuollaistakin auki repimään.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea aloitusta, mutta jättäkää sinne jääkaappiin joku tosi vanha eines tms. Tai vanha maito. Oppivathan ottamaan.
Minulta jäi kerran vahingossa maito työpaikan jääkaappiin kun lähdin lomille. Tultuani takaisin työkaveri sanoi että hei ei kai haittaa että lainasin vähän maitoasi.
Ei itseasiassa haitannut ja tuon työkaverin kanssa lainailtiin niitä maitoja ja oivariineja puolin ja toisin, mutta en kehdannut sanoa että kyseinen maito oli muhinut siinä vaiheessa jääkaapissa jo viikkoja. :D
Auttaisko jos laittaa vaikka teipillä oman nimen eväisiin? Ja vielä vaikka lisäksi teksti että "älä ota" tms.
Hanki fridge locker työpaikan jääkaappiin.
Itse lopetin kahvin juomisen töissä kun porukat kuvittelivat mun (pienin palkka) maitopurkin olevan yhteiseen käyttöön. Ei auttanu vaikka vaihdoin maidon punaiseen.
Kun kehtasin sanoa että maito on ihan vaan omaan käyttööni ni tuli huutoa ja uhriutumista.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti joku tekee töissä jotain välipalaleipiä?
Oikeesti joku ei tiedä, että moni tekee?
Kyllästyin parin kerran jälkeen, ja ostin lukittavan laatikon. Onneksi nykyisessä paikassa mitään ei varastella, eikä ole hävinnyt ruuat sitä yksittäistä paikkaa lukuunottamatta. Oli aika vahva epäily yhdestä henkilöstä.
Mä pyöräilen töihin ja mulla on tällainen reppu.
https://www.puuilo.fi/iceman-reppu-kylmalaukku-harmaa
Kyllästyin tuohon kuka söi ja toi mitäkin ja vanhentuneihin tuotteisiin ja aloin ottamaan mukaan kerta annoksia, joita säilytän omassa huoneessa ja jos jään ylitöihin otan pienen tauon ja käyn välillä kaupassa.
Teen yövuoroa ja tuon joka päivä eväät. En tuo mitään ylimääräistä päiväkohtaiset ruuat.
Ota oivariinia pieneen purkkiin mukaan. Sama maidon kanssa. Pistä suljettiin muovipussiin ja jääkaappiin. Kirjoita päälle sardiineja.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisko jos laittaa vaikka teipillä oman nimen eväisiin? Ja vielä vaikka lisäksi teksti että "älä ota" tms.
Ei auta.
No tätä olen miettinytkin, mutta tavallaan olisi niin kätevää, jos voisi säilyttää työpaikan jääkaapissa. Mulla ei ole autoa, vaan kuljen kahdella julkisella töihin. Työmatkoilla mulla on mukana salitreenikassi ja läppärireppu, plus pikku kantokassissa päivän eväät, joten mitä vähemmällä etukäteisvalmistelulla ja purkkien ja purnukoiden kantamisella pärjään, sen parempi. Joo toki voisin esim. salaattikastikkeen pakata erikseen pieneen desin purkkiin ja näin varmaan täytyy tehdäkin, mutta ärsyttävää että lokkeilijoiden takia pitää nähdä muutenkin stressaavassa arjessa lisävaivaa.
ap
ps. joku ihmetteli, miten joku syö työpaikalla välipalaleipiä. No mä kyllä syön! Jos jään illalla ylitöihin, tykkään rouskutella työpisteellä hapankorppuja oivariinilla ja juoda kaakaoo.