Miten lääkäri on hoitanut teitä kun olette kertoneet runsaista kuukautisista?
Kommentit (24)
Käynnisti semmosen pumpun ja jutteli niitä näitä ihan ku joku paskakuski.
Pääsin ferritiinimittauksiin, ihan anelematta.
Tulos oli 9. 🙄
Nyt kyllä tartteis keksiä jotain, kun ei se ferritiini mulla kovin paljoa nouse, vaikka miten syön rautavalmisteita.
Ja monsterimenkat tulevat jopa 2 viikon välein.
Kyselen varmaan kierukkaa kohta, vaikken mitään härveleitä sisälleni haluaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin ferritiinimittauksiin, ihan anelematta.
Tulos oli 9. 🙄
Nyt kyllä tartteis keksiä jotain, kun ei se ferritiini mulla kovin paljoa nouse, vaikka miten syön rautavalmisteita.
Ja monsterimenkat tulevat jopa 2 viikon välein.
Kyselen varmaan kierukkaa kohta, vaikken mitään härveleitä sisälleni haluaisikaan.
Onko sulla aina ollut runsaat?
Tarjosi jotain lääkkeitä, joita en lopulta ottanut. En kyllä muista että miksi en ottanut.
Vierailija kirjoitti:
Tarjosi jotain lääkkeitä, joita en lopulta ottanut. En kyllä muista että miksi en ottanut.
Hormoneja? Miten pärjätte runsaiden menkkojen kanssa sitten?
Mulla runsastui ehkä n. 8 vuotta sitten.
(Täytän tänä vuonna 48.)
Kärsin nuoruudessa kivuliaista kuukautisista ja runsaista vuodoista. Ensimmäinen sanoi, että ei voi mitään ja asian selvittely vaatisi vatsaontelon tähystyksen. Toinen sanoi, että ei voi tehdä mitään ellei sukupuoli yhteydessä koskaan olleelta ensin tehdä tietyssä järjestyksessä testejä - aloittaen sukupuolitesteistä. Ensimmäinen oli gynekologi. Toisenkin ajan tilasin gynekologille, mutta henkilö ei ollut gynekologi vaan oli vasta suorittamassa opintojaan. Molemmat yksityisvastaanotolla.
Minä syön Caprilon-nimistä lääkettä. Ei ole hormoneja. Toimii.
E pillerit. Sitten kierukka. Kohdun poisto jos kierukka ei käy.
Hormonikierukalla ja capriloneilla. Rautaa syön myös
Caprilonia olen syönyt jo hmm 5v.
Ferritiini silti 11 vaikka syön myös rautaa. =/
Kai se joku polttopallohoito pitäis tehdä mutta ei ole ollut rahaa mennä takaisin.
E pillerit ja niitä syödään iman taukoja elikkä en saa ollenkaan menkkoja. Toimii menkat olleet poissa monta vuonta
Mulla kans ehkäisypillerit ja sit kierukka. Antoi jotain kovempia särkylääkkeitä, en hakenut. Kierukasta luovuin kun oli koko ajan väärässä asennossa ja aiheutti kipua. Sen jälkeen on vaan pitänyt tulla toimeen sisulla ja buranalla.
N47
Vierailija kirjoitti:
Minulle tarjottiin e-pillereitä, mutta en niitä ottanut, koska en ymmärtänyt ideaa. Gynekologi ei vaivautunut selittämään asiaa vaan lähinnä vilkaisi "paikkoja" ja olisi kirjoittanut e-pillerit. En ollut aloittanut sukupuolielämää ja tiesin e-pillerien riskeistä (ne ensimmäiset e-pillerit), joten olisin oman tiedon mukaan vain pelanut uhkapeliä riskeillä. Myöhemmin tiedon karttuessa ymmärsin, kuinka e-pillereiden vaikutus hormoneihin olisi saattanut vähentää kuukautisvuotoa.
Nykyään on pillereitä, joilla koko kuukautiset jää pois.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans ehkäisypillerit ja sit kierukka. Antoi jotain kovempia särkylääkkeitä, en hakenut. Kierukasta luovuin kun oli koko ajan väärässä asennossa ja aiheutti kipua. Sen jälkeen on vaan pitänyt tulla toimeen sisulla ja buranalla.
N47
Tiedäthän, että tuo burana pitää ottaa ennen kuin kivut alkavat. Itse kärsin kivuista ja ensimmäinen päivä meni oksennellessa, mutta tilanne helpottui huomattavasti kun minulle kerrottiin, että burana pitää ottaa ennakoiden, koska burana estää niiden kipua aiheuttavien aineiden syntymisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tarjottiin e-pillereitä, mutta en niitä ottanut, koska en ymmärtänyt ideaa. Gynekologi ei vaivautunut selittämään asiaa vaan lähinnä vilkaisi "paikkoja" ja olisi kirjoittanut e-pillerit. En ollut aloittanut sukupuolielämää ja tiesin e-pillerien riskeistä (ne ensimmäiset e-pillerit), joten olisin oman tiedon mukaan vain pelanut uhkapeliä riskeillä. Myöhemmin tiedon karttuessa ymmärsin, kuinka e-pillereiden vaikutus hormoneihin olisi saattanut vähentää kuukautisvuotoa.
Ja nekin pillerit luonnollisesti perustuu, tadadadaa.. hormoneihin. Kuukautiset perustuu hormoneihin. Mikä siinä on pelottavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N47Tiedäthän, että tuo burana pitää ottaa ennen kuin kivut alkavat. Itse kärsin kivuista ja ensimmäinen päivä meni oksennellessa, mutta tilanne helpottui huomattavasti kun minulle kerrottiin, että burana pitää ottaa ennakoiden, koska burana estää niiden kipua aiheuttavien aineiden syntymisen.
En ole tiennyt. Mulla on erittäin korkea kipukynnys ja koska tiedän että ei kuukautisista henki lähde niin otan vasta kun on on oireet päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nekin pillerit luonnollisesti perustuu, tadadadaa.. hormoneihin. Kuukautiset perustuu hormoneihin. Mikä siinä on pelottavaa?
Kannattaa aina lukea se lääkepakkauksen mukana tullut tiedote, niin tadadadaa.. selviää ne riskit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N47Tiedäthän, että tuo burana pitää ottaa ennen kuin kivut alkavat. Itse kärsin kivuista ja ensimmäinen päivä meni oksennellessa, mutta tilanne helpottui huomattavasti kun minulle kerrottiin, että burana pitää ottaa ennakoiden, koska burana estää niiden kipua aiheuttavien aineiden syntymisen.
En ole tiennyt. Mulla on erittäin korkea kipukynnys ja koska tiedän että ei kuukautisista henki lähde niin otan vasta kun on on oireet päällä.
Noin minäkin tein ja kärsin vuosia täysin turhasta kuukautisiin liittyvästä kivusta ja oksentelusta. Otin lääkkeen vasta kun kipu kävi sietämättömäksi. Välttelin mukamas turhaa lääkkeiden syömistä, mutta näin toimimalla kuitenkin söin turhaan lääkettä.
Kun ne kipua aiheuttaneet aineet (Prostaglandiinit) on jo muodostunut, niin on myöhäistä ottaa lääkettä, joka estää näiden aineiden muodostumisen. Kuukautiskipuihin tuo Burana pitää ottaa jo siinä vaiheessa kun havaitsee ensimmäiset oireet eli ennakoi kuukautisten alkavan lähiaikoina.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Prostaglandiinit "Prostaglandiinit ovat kudoshormoneihin kuuluvia tyydyttymättömiä rasvahappoja, joilla on vaikutuksia monien elinten toimintaan. Ne voivat aiheuttaa supistuksia tai supistuksen laukeamista kohdun lihaksistossa, verisuonten seinämissä tai keuhkoputkien sileissä lihaksissa, ja lääketieteessä niitä käytetäänkin usein abortin tai synnytyksen käynnistämisessä. Prostaglandiinien synteesi elimistössä kiihtyy kuumeen ja kivun aikana, sillä ne vaikuttavat tulehdusreaktion syntyyn. Useimmat tulehduskipulääkkeet estävätkin prostaglandiinien synteesiä."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tulehduskipul%C3%A4%C3%A4kkeet "Tulehduskipulääkkeiden kipua lievittävä vaikutus johtuu siitä, että ne vähentävät prostaglandiinien tuotantoa perifeerisessä kudoksessa ja keskushermostossa."
Hormonaaliset ehkäisyt kokeiltu, lämpöpallohoitoa yritettiin, kohdun poisto oli puheissa seuraavaksi, jos siihen päädyn.