Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojelulla on kova pula resursseista, mutta pienetkin huoliepäilyt kyetään silti tutkimaan

Vierailija
05.06.2022 |

Mielestäni esimerkillistä tehokkuutta lastensuojelulta. Oli huoli miten pieni tahansa, kuten vaikka lapsella likaa paidassa tai tukistusepäily, niin lasuun reagoidaan ja asia tutkitaan. Ei siis ole ollenkaan sama juttu kuin mitä esimerkiksi poliisin puolella missä pikkurikokset kuten polkupyörävarkaudet jätetään rutiininomaisesti tutkimatta.

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki edellyttää, että kaikki ilmoitukset käsitellään. Miksi teidän läheisissänne on ihmisiä, jotka tekevät teidän mielestä typeriä ilmoituksia? Ei mulla sellaisia läheisiä ole.

Käsittelyä on toki monenlaista. Periaatteessa ilmoitukset voitaisiin vain kirjata tietokoneelle ja sillä silmänräpäyksellä klikata loppuunkäsitellyiksi. Käytännössä näin ei kuitenkaan lastensuojelun puolella tehdä.

Laki edellyttää perheen kontaktointia 7vrk:n aikana. Se aloitetaanko palvelutarpeen arviointi arvioidaan sen jälkeen. Kerrotko muuten, että miten sossu tietää mikä on turha ilmoitus ja mikä ei kysymättä? Jos lapsi vaikka kertonut päiväkodissa, että äiti lyö? Kristallipallostako sen sossu katsoo, että äiti ei ole koskaan lyönyt?

Mistä sossu sen varmistaa, että äiti ei ole koskaan lyönyt? Kyselytutkimusten mukaan yhä noin joka kolmannessa perheessä käytetään ruumiillista kuritusta vaikka laki sen Suomessa kieltää. Kuulustelussa äiti ei tietenkään myönnä mitään, lääkärintarkastuksessa jälkiä ei löydy ja jos perheen kodissakaan ei esimerkiksi havaita epäilyttäviä remmejä tai vitsoja roikkumassa, niin sossun kannalta tilanne on aika huono. Toki vaikka todisteita ei ole niin huoli voi olla silti, ja perhe todennäköisesti otetaankin pitkäaikaisempaan seurantaan (asiakkuus) siltä varalta, että myöhemmin ilmenee jotain.

Kyseisessä tilanteessa lasta tavattaisiin mahdollisimman pian ennen kuin äitiä on kuultu ja äiti päässyt vaikuttamaan lapsen puheisiin. Sen jälkeen keskusteltaisiin äidin kanssa. Millaisia keinoja äiti käyttää kurittamisessa? Millaisia äidin kasvatuskeinot noin yleisesti ovat jne. Mitä äiti itse sanoo siihen, että lapsi kertoo äidin lyövän? Periaatteessa kuristusväkivaltaan ellei se nyt ole ihan ylimitoitettua riittää esim. perheneuvolan työskentely tai perhetyö. Äidille käytäisiin läpi muitakin keinoja käsitellä lastaan kuin lyömisasiat. Jos äiti lyö, koska on uupunut, voitaisiin miettiä miten äidin uupumista voitaisiin auttaa. Jos se lyöminen sitten liittyy vaikka äidin päihdeongelmaan, aloitetaan lastensuojelun asiakkuus ja äidin päihdearviointi on mukana oleellisesti. Lastensuojelua ei kiinnosta löikö äiti lasta 6.5.2020 vai ei vaan se millä sen toistuminen voitaisiin ehkäistä.

"Lapsella on vilkas mielikuvitus. Esimerkiksi eilenkin kertoi ratsastaneensa leijonalla vaikka oikeasti ei ole ratsastanut. Meidän perheessä ei todellakaan pidetä kuria lapsille vaan lapsille asetetaan lempeät rajat juuri niin kuin neuvolassa on neuvottu. Jos lapsi on rajaton niin tuemme lapsen tunnetaitoja ja edesautamme luottamussuhteen muotoutumista lapseen mm. positiivisen vahvistamisen keinoin. Käsilaukussa minulla on aina mukana tunnekortit."

Vierailija
22/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelisin kyllä miksi joku kieltäytyisi sossujen tapaamisesta? Minulle tulisi mieleen, että salailee jotain.

Ihmiset eivät pidä viranomaiskontrollisita ja arvostavat kotirauhaa ja yksityisyyttä. Sitä paitsi moni tietää että kaikista löytyy jotain virheitä kunhan tarpeeksi tutkitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossun tulee toimia lain mukaan. Perhe pitää nähdä 7 vrk n kuluessa kun asia tullut vireille. Tekevät kotikäynnin tai pyytävät sos virastoon käymään.

Toinen juttu sitten miten jatko sujuu. Kotipalvelua vaikea saada, tukiperhettä samoin.

Vai vielä 7 vrk. Meistä tehtiin just juhannuksen alla lasu, tympäsi lähteä lomille, kun sossuntantat kävi vasta heinäkuun 7 päivä.

Soittivat ja sopivat käynnin varmaankin sen viikon sisällä.

Ehei, ainakin lähemmäs kaksi viikkoa meni soitosta käyntiin, sehän se ottikin aivoon! Eipä näy lakipykälillä olevan väliä.

Se on sitä resurssipulaa juurikin. Vantaalla Hesarin mukaan lähes 130 lasta jonottaa lastensuojelun asiakkuuteen. Tällaiset jonot ovat laittomia, mutta minkä teet, jos sossuja ei ole.

Kyllä. Itse siinä sitten sanoin, että heinäkuu huono, koska saatamme lähteä lomamatkalle. No sossu kertoi, että elokuu sopii heille ja he jäävät lomalle heinäkuussa meidän kotikäynnin jälkeen. No otin tuon heinäkuun, koska halusin alta pois koko jutun...

Vierailija
24/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossun tulee toimia lain mukaan. Perhe pitää nähdä 7 vrk n kuluessa kun asia tullut vireille. Tekevät kotikäynnin tai pyytävät sos virastoon käymään.

Toinen juttu sitten miten jatko sujuu. Kotipalvelua vaikea saada, tukiperhettä samoin.

Vai vielä 7 vrk. Meistä tehtiin just juhannuksen alla lasu, tympäsi lähteä lomille, kun sossuntantat kävi vasta heinäkuun 7 päivä.

Ehei, ainakin lähemmäs kaksi viikkoa meni soitosta käyntiin, sehän se ottikin aivoon! Eipä näy lakipykälillä olevan väliä.

Se on sitä resurssipulaa juurikin. Vantaalla Hesarin mukaan lähes 130 lasta jonottaa lastensuojelun asiakkuuteen. Tällaiset jonot ovat laittomia, mutta minkä teet, jos sossuja ei ole.

Kyllä. Itse siinä sitten sanoin, että heinäkuu huono, koska saatamme lähteä lomamatkalle. No sossu kertoi, että elokuu sopii heille ja he jäävät lomalle heinäkuussa meidän kotikäynnin jälkeen. No otin tuon heinäkuun, koska halusin alta pois koko jutun...

Mikä sun ongelma on? Sulle tarjottiin useita aikamahdollisuuksia ja sait itse valita niistä mieluisimman. Kuitenkin keskellä kesää, kun sosiaalitoimistossakin on kesälomat pahimmillaan ja päivystää ehkä pari sossua ainoastaan.

Vierailija
25/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sun ongelma on? Sulle tarjottiin useita aikamahdollisuuksia ja sait itse valita niistä mieluisimman. Kuitenkin keskellä kesää, kun sosiaalitoimistossakin on kesälomat pahimmillaan ja päivystää ehkä pari sossua ainoastaan.

🤦

Vierailija
26/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan niin, että jos teen huoli-ilmoituksen naapurini lapsesta, perhe saa tietää ilmoittajan?

Vierailija
27/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan niin, että jos teen huoli-ilmoituksen naapurini lapsesta, perhe saa tietää ilmoittajan?

Kyllä. Ja lisäksi aiheettomien ilmoitusten tapauksissa perheellä on mahdollisuus tehdä rikosilmoitus kunnianloukkauksesta.

Vierailija
28/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat itse valita kirjataanko ilmoitukseen nimeäsi vai ei.

Vierailija
29/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valehtele!

Vierailija
30/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vielä 90-luvulla, kun näitä huolia ei ollut ja silloinen lastensuojelu oli vain vakavaan kaltoinkohteluun puuttumista varten. Se oli vapaata aikaa ja huostaanotettuja lapsiakaan ei ollut kuin alle puolet nykyisestä määrästä vaikka syntyvyys oli isompi siihen aikaan.

Vierailija
31/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla tehdä ilmoitusta, koska lapsen isäpuoli on täysi sekopää. Jos saisi tietää ilmoituksesta, niin mulle kävisi huonosti.

Vierailija
32/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä mitä tapahtuisi jos lastensuojelulla olisi yltäkylläiset resurssit. Nehän ottaisivat lapsiperheiden elämän totaalisesti hallintaansa.

Vierailija
33/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä mitä tapahtuisi jos lastensuojelulla olisi yltäkylläiset resurssit. Nehän ottaisivat lapsiperheiden elämän totaalisesti hallintaansa.

Länsimaissakin on rakenteet olemassa jotka mahdollistavat totalitaarisen yhteiskunnan luomisen ja ihmisten yksityiselämän yksityiskohtaisen valvonnan. Eikä se edes vaati mitään perustuslain muutosta tms. vaan tosiaan ihan vaan budjetin uudelleenkohdennuksen.

Vierailija
34/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelisin kyllä miksi joku kieltäytyisi sossujen tapaamisesta? Minulle tulisi mieleen, että salailee jotain.

Ihmiset eivät pidä viranomaiskontrollisita ja arvostavat kotirauhaa ja yksityisyyttä. Sitä paitsi moni tietää että kaikista löytyy jotain virheitä kunhan tarpeeksi tutkitaan.

Ei se mun yksityisyyttä ja kotirauhaa pois vienyt vaikka kävinkin juttelemassa. Ei ne mitään virheitä syynää vaan etsivät oikeasti perheitä, jotka todella tarvitsee apua. Ihme syyllistämistä niitä kohtaan, jotka haluaa auttaa lapsia. Jos lapsi sanoo kokevansa perheessä väkivaltaa niin se on aina selvitettävä. Tää on mun kanta.

T. Se autistin vanhempi

Vierailija
35/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimeä ei kirjata lasun yhteydessä kuin ainoastaan tilanteessa

A) itse antaa luvan

B) on ammatin kautta velvollinen tekemään lasun esim opettaja, psykologi, terapeutti jne

Vierailija
36/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mun yksityisyyttä ja kotirauhaa pois vienyt vaikka kävinkin juttelemassa. Ei ne mitään virheitä syynää vaan etsivät oikeasti perheitä, jotka todella tarvitsee apua. Ihme syyllistämistä niitä kohtaan, jotka haluaa auttaa lapsia. Jos lapsi sanoo kokevansa perheessä väkivaltaa niin se on aina selvitettävä. Tää on mun kanta.

T. Se autistin vanhempi

Totta kai syynäävät virheitä. Esim. ruumiillinen kuritus = virhe.

Vierailija
37/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Se autistin vanhempi[/quote]

Totta kai syynäävät virheitä. Esim. ruumiillinen kuritus = virhe.[/quote]

Ruumiillinen kuritus EI ole VIRHE, vaan pahoinpitely. Toivottavasti sä et ole lisääntyny.

Vierailija
38/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Se autistin vanhempi

Ruumiillinen kuritus EI ole VIRHE, vaan pahoinpitely. Toivottavasti sä et ole lisääntyny.

Pahoinpitelynä ne kuritusväkivaltajutut tutkii poliisi. Lastensuojelua kiinnostaa millaista apua perhe tarvitsee, jotta lapsi saisi jatkossa elää ilman väkivaltaa.

Vierailija
39/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Se autistin vanhempi

Myös jäähypenkin käyttö lapsella ja monet muut ei niin poliittisesti korrektit asiat kirjataan kasvatusvirheiksi. T: kokemusta on

PS. Kenellekään en toivo tuon puljun kanssa tekemisiin joutumista. Lasu = Stasi.

Vierailija
40/121 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Se autistin vanhempi

Kumma kyllä tämä  "pahoinpitely" on täysin sallittua suuressa osassa EU-maitakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi