Lastensuojelulla on kova pula resursseista, mutta pienetkin huoliepäilyt kyetään silti tutkimaan
Mielestäni esimerkillistä tehokkuutta lastensuojelulta. Oli huoli miten pieni tahansa, kuten vaikka lapsella likaa paidassa tai tukistusepäily, niin lasuun reagoidaan ja asia tutkitaan. Ei siis ole ollenkaan sama juttu kuin mitä esimerkiksi poliisin puolella missä pikkurikokset kuten polkupyörävarkaudet jätetään rutiininomaisesti tutkimatta.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelisin kyllä miksi joku kieltäytyisi sossujen tapaamisesta? Minulle tulisi mieleen, että salailee jotain.
Ihmiset eivät pidä viranomaiskontrollisita ja arvostavat kotirauhaa ja yksityisyyttä. Sitä paitsi moni tietää että kaikista löytyy jotain virheitä kunhan tarpeeksi tutkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossun tulee toimia lain mukaan. Perhe pitää nähdä 7 vrk n kuluessa kun asia tullut vireille. Tekevät kotikäynnin tai pyytävät sos virastoon käymään.
Toinen juttu sitten miten jatko sujuu. Kotipalvelua vaikea saada, tukiperhettä samoin.
Vai vielä 7 vrk. Meistä tehtiin just juhannuksen alla lasu, tympäsi lähteä lomille, kun sossuntantat kävi vasta heinäkuun 7 päivä.
Soittivat ja sopivat käynnin varmaankin sen viikon sisällä.
Ehei, ainakin lähemmäs kaksi viikkoa meni soitosta käyntiin, sehän se ottikin aivoon! Eipä näy lakipykälillä olevan väliä.
Se on sitä resurssipulaa juurikin. Vantaalla Hesarin mukaan lähes 130 lasta jonottaa lastensuojelun asiakkuuteen. Tällaiset jonot ovat laittomia, mutta minkä teet, jos sossuja ei ole.
Kyllä. Itse siinä sitten sanoin, että heinäkuu huono, koska saatamme lähteä lomamatkalle. No sossu kertoi, että elokuu sopii heille ja he jäävät lomalle heinäkuussa meidän kotikäynnin jälkeen. No otin tuon heinäkuun, koska halusin alta pois koko jutun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossun tulee toimia lain mukaan. Perhe pitää nähdä 7 vrk n kuluessa kun asia tullut vireille. Tekevät kotikäynnin tai pyytävät sos virastoon käymään.
Toinen juttu sitten miten jatko sujuu. Kotipalvelua vaikea saada, tukiperhettä samoin.
Vai vielä 7 vrk. Meistä tehtiin just juhannuksen alla lasu, tympäsi lähteä lomille, kun sossuntantat kävi vasta heinäkuun 7 päivä.
Ehei, ainakin lähemmäs kaksi viikkoa meni soitosta käyntiin, sehän se ottikin aivoon! Eipä näy lakipykälillä olevan väliä.
Se on sitä resurssipulaa juurikin. Vantaalla Hesarin mukaan lähes 130 lasta jonottaa lastensuojelun asiakkuuteen. Tällaiset jonot ovat laittomia, mutta minkä teet, jos sossuja ei ole.
Kyllä. Itse siinä sitten sanoin, että heinäkuu huono, koska saatamme lähteä lomamatkalle. No sossu kertoi, että elokuu sopii heille ja he jäävät lomalle heinäkuussa meidän kotikäynnin jälkeen. No otin tuon heinäkuun, koska halusin alta pois koko jutun...
Mikä sun ongelma on? Sulle tarjottiin useita aikamahdollisuuksia ja sait itse valita niistä mieluisimman. Kuitenkin keskellä kesää, kun sosiaalitoimistossakin on kesälomat pahimmillaan ja päivystää ehkä pari sossua ainoastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun ongelma on? Sulle tarjottiin useita aikamahdollisuuksia ja sait itse valita niistä mieluisimman. Kuitenkin keskellä kesää, kun sosiaalitoimistossakin on kesälomat pahimmillaan ja päivystää ehkä pari sossua ainoastaan.
🤦
Onko tosiaan niin, että jos teen huoli-ilmoituksen naapurini lapsesta, perhe saa tietää ilmoittajan?
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin, että jos teen huoli-ilmoituksen naapurini lapsesta, perhe saa tietää ilmoittajan?
Kyllä. Ja lisäksi aiheettomien ilmoitusten tapauksissa perheellä on mahdollisuus tehdä rikosilmoitus kunnianloukkauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Saat itse valita kirjataanko ilmoitukseen nimeäsi vai ei.
Muistan vielä 90-luvulla, kun näitä huolia ei ollut ja silloinen lastensuojelu oli vain vakavaan kaltoinkohteluun puuttumista varten. Se oli vapaata aikaa ja huostaanotettuja lapsiakaan ei ollut kuin alle puolet nykyisestä määrästä vaikka syntyvyys oli isompi siihen aikaan.
En uskalla tehdä ilmoitusta, koska lapsen isäpuoli on täysi sekopää. Jos saisi tietää ilmoituksesta, niin mulle kävisi huonosti.
Miettikääpä mitä tapahtuisi jos lastensuojelulla olisi yltäkylläiset resurssit. Nehän ottaisivat lapsiperheiden elämän totaalisesti hallintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä mitä tapahtuisi jos lastensuojelulla olisi yltäkylläiset resurssit. Nehän ottaisivat lapsiperheiden elämän totaalisesti hallintaansa.
Länsimaissakin on rakenteet olemassa jotka mahdollistavat totalitaarisen yhteiskunnan luomisen ja ihmisten yksityiselämän yksityiskohtaisen valvonnan. Eikä se edes vaati mitään perustuslain muutosta tms. vaan tosiaan ihan vaan budjetin uudelleenkohdennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelisin kyllä miksi joku kieltäytyisi sossujen tapaamisesta? Minulle tulisi mieleen, että salailee jotain.
Ihmiset eivät pidä viranomaiskontrollisita ja arvostavat kotirauhaa ja yksityisyyttä. Sitä paitsi moni tietää että kaikista löytyy jotain virheitä kunhan tarpeeksi tutkitaan.
Ei se mun yksityisyyttä ja kotirauhaa pois vienyt vaikka kävinkin juttelemassa. Ei ne mitään virheitä syynää vaan etsivät oikeasti perheitä, jotka todella tarvitsee apua. Ihme syyllistämistä niitä kohtaan, jotka haluaa auttaa lapsia. Jos lapsi sanoo kokevansa perheessä väkivaltaa niin se on aina selvitettävä. Tää on mun kanta.
T. Se autistin vanhempi
Nimeä ei kirjata lasun yhteydessä kuin ainoastaan tilanteessa
A) itse antaa luvan
B) on ammatin kautta velvollinen tekemään lasun esim opettaja, psykologi, terapeutti jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mun yksityisyyttä ja kotirauhaa pois vienyt vaikka kävinkin juttelemassa. Ei ne mitään virheitä syynää vaan etsivät oikeasti perheitä, jotka todella tarvitsee apua. Ihme syyllistämistä niitä kohtaan, jotka haluaa auttaa lapsia. Jos lapsi sanoo kokevansa perheessä väkivaltaa niin se on aina selvitettävä. Tää on mun kanta.
T. Se autistin vanhempi
Totta kai syynäävät virheitä. Esim. ruumiillinen kuritus = virhe.
T. Se autistin vanhempi[/quote]
Totta kai syynäävät virheitä. Esim. ruumiillinen kuritus = virhe.[/quote]
Ruumiillinen kuritus EI ole VIRHE, vaan pahoinpitely. Toivottavasti sä et ole lisääntyny.
Vierailija kirjoitti:
T. Se autistin vanhempi
Ruumiillinen kuritus EI ole VIRHE, vaan pahoinpitely. Toivottavasti sä et ole lisääntyny.
Pahoinpitelynä ne kuritusväkivaltajutut tutkii poliisi. Lastensuojelua kiinnostaa millaista apua perhe tarvitsee, jotta lapsi saisi jatkossa elää ilman väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Se autistin vanhempiTotta kai syynäävät virheitä. Esim. ruumiillinen kuritus = virhe.
Myös jäähypenkin käyttö lapsella ja monet muut ei niin poliittisesti korrektit asiat kirjataan kasvatusvirheiksi. T: kokemusta on
PS. Kenellekään en toivo tuon puljun kanssa tekemisiin joutumista. Lasu = Stasi.
Vierailija kirjoitti:
T. Se autistin vanhempi
Kumma kyllä tämä "pahoinpitely" on täysin sallittua suuressa osassa EU-maitakin.
"Lapsella on vilkas mielikuvitus. Esimerkiksi eilenkin kertoi ratsastaneensa leijonalla vaikka oikeasti ei ole ratsastanut. Meidän perheessä ei todellakaan pidetä kuria lapsille vaan lapsille asetetaan lempeät rajat juuri niin kuin neuvolassa on neuvottu. Jos lapsi on rajaton niin tuemme lapsen tunnetaitoja ja edesautamme luottamussuhteen muotoutumista lapseen mm. positiivisen vahvistamisen keinoin. Käsilaukussa minulla on aina mukana tunnekortit."