Onko värianalyysi humpuukia?
Ei tehdä luonnonvalossa vaan lamppujen loisteessa. Ite saanut 2 eri tulosta. Kevään ja kesän. Mistä helkutista tiedän kumpi oikea? Vai oonko neutraali? Osaako joku sanoa?
Kommentit (126)
Itse ainakin tykkäsin ja nyt uskallan käyttää värejä enemmän. Käyn värikartan kanssa vaateostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oletko enemmän viileä vai lämmin, siitähän on kyse? Iho, hiukset, verisuonet, ruskettuuko helposti?
Rusketus, pisamia, vaalea iho, nuorena kullanvaaleat hiukset luonnostaan. Omasta mielestä iho kellertävä kaula, rintakehä ym. Mutta en ole varma tekeekö lämpimät värit entistä keltaisemmaksi ihon. Oon vähän värisokea. Verisuonien väri vaikeasti erottuva. Ei ainakaan sellaiset kylmät siniset.
Ap
Olet kevät. Luultavasti vaalea kevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt sanoisi humpuukiksi, mutta aika kalliiksi jonninjoutavuudeksi.
Kyllä siitä voi olla apua ihmiselle, joka ei pysty itse näkemään, missä väreissä hän on edukseen. Kaikilla ei ole niin hyvää värisilmää, ja silti voi olla halu näyttää mahdollisimman hyvältä.
Ei minulla ole yhtään värisilmää, mutta ei minua kiinnosta näyttää mahdollisimman hyvältä, enkä varmasti ole yksin mielipiteeni kanssa. Hankin kyllä hyvälaatuisia ja kivannäköisiä vaatteita, mutta sen mukaan mistä itse pidän enkä minkään paletin määräämän värisävyn mukaan.
Tämä. En yhtään tiedä onko sitä nyt paljonkin paremman näköinen niissä kevään sävyissä kuin muiden vuodenaikojen. Sen tiedän ettei myrkynvihreä sovi eikä mustakaan kovin hyvin, myös sinapin keltainen huono. Nykyään pidän hiuksia viileän sävyisinä.
Esim. Eihän kevään sävyissä ole edest talvitakkia saatika kevät/syystakkia.
Ap
Luonnonvalkea ja beige esimerkiksi.
Olen syksy, mutta siniset on kyllä suonet. Onko jollain vihreät 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt sanoisi humpuukiksi, mutta aika kalliiksi jonninjoutavuudeksi.
Kyllä siitä voi olla apua ihmiselle, joka ei pysty itse näkemään, missä väreissä hän on edukseen. Kaikilla ei ole niin hyvää värisilmää, ja silti voi olla halu näyttää mahdollisimman hyvältä.
Myöskin muotivärit ja kauppojen tarjonta sotkevat paljon.
Esim. tänä keväänä ei ole kesä-ihminen löytänyt paljon ostettavaa, kun kaikki muotivärit on nyt kevät-ihmiselle sopivia. Mustaa ei saisi ostaa lainkaan myöskään, ja on paljon vaatteita, joita ei edes valmisteta kuin mustassa värissä.
Mustaa ei kannata laittaa kasvojen lähelle. Totta kai mustia alaosia voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Peili kertoo kaiken oleellisen.
No kun ei kaikille kerro. Ole tyytyväinen, jos koet että sulla on värisilmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taidan se kevät kuitenkin olla. Vertasin tomaatinpunaista sävyä ja vaaleanpunaista ja tomaatinpunainen oli se parempi. Vaaleanpunainen teki kalpean näköiseksi. Mistä tietää mikä kevät tyypeistä on? Silmät on siniharmaat.
Ap
Minulle tomaantipunainen sopii vaaleanpunaista paremmin ja silmät ovat siniharmaat. Minä olen ihan varmuudella kesä ja vaatekaappini olikin valmiiksi melko kesää, juurikin tuota tomaantinpunaista, sellaista tummanvaaleaa sinistä, ruskeaa. Ei pastelleja, ei kirkkaita värejä, ei keltaista.
https://www.dreamstime.com/stock-vector-seasonal-color-analysis-palette…
Tässä saman sivuston kevät
https://www.dreamstime.com/stock-vector-seasonal-color-analysis-palette…
Kummat ovat enemmän sinun näköisiä?
Eipä kuulosta kesältä...
Olen itse diagnosoinut itseni pehmeäksi kesäksi (soft/muted summer), joka on neutraalimpi (syksyyn päin kallellaan) väritykseltään kuin muut kesät.
Värisävyjen ei tarvitse olla äärimmäisen kylmiä sopiakseen minulle ja värjään esim. hiuksiani lämpimillä sävyillä.
Vierailija kirjoitti:
Et ole syksy jos verisuonesi kuultavat sinisenä ihon läpi. Jos ihon pohjasävy on lämmin niin verisuonet kuultavat ihon läpi vihreinä.
Luulen että olen sittenkin kesään päin. Koska viimeisin tulos oli kesä. 2krt siis käynyt. Ihmettelin vaan kun oli lamppujen valossa mutta oli varmaan päivänvalo lamput. Ensin laitettiin lamput asentoon missä näkyi kaikki ihon virheet. Sitten ruvettiin mallailemaan eri sävyjä. Näkyi selkeästi että viileät sopi paremmin. Lämpimät teki ihosta keltaisen tai punertavan. Ja siis sopii sellaiset marjaisat huulipunat myös hyvin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on selkeästi vihreät, osa violetteja, mutta ei missään nimessä sinisiä.
Olen Jessica Alban värinen. Selkeä syksy.
Tässä ketjussa ollut värikartta ja siinä syksyn värit olivat todella upeita. Noita värejä löytyy minulta paljon. Olen niitä ihan automaattisesti ostellut, kun olen niitä pitänyt itselleni sopivina, tässä vuosien saatossa.
Ruskeat silmät, valkoinen iho, punakkuutta hiuspigmentissä.
Mikä olen?
Höh, yritin etsiä netistä tietoa mikä itse olen mutta ei mikään täsmää.
Vihreät silmät, iho ei rusketu, siniset hyvin näkyvät verisuonet, tummat ripset ja kulmat, hiukset ovat keskitummat mutta tietyssä valossa punertavat. Onko kevät sitten lähimpänä?
Vierailija kirjoitti:
Höh, yritin etsiä netistä tietoa mikä itse olen mutta ei mikään täsmää.
Vihreät silmät, iho ei rusketu, siniset hyvin näkyvät verisuonet, tummat ripset ja kulmat, hiukset ovat keskitummat mutta tietyssä valossa punertavat. Onko kevät sitten lähimpänä?
Vastaan itselleni, clear spring taitaa olla aika hyvä. Tuolla väripaletissakin on navy blue ja koralli/salmon/peach/mikälie, joita yleensä suosin koska näyttävät hyvälle.
Olenko talvi vai syksy? Suonet vihertävät. Hiukset tummat pienellä punasävyllä. Silmät tummat vihertävän harmaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole syksy jos verisuonesi kuultavat sinisenä ihon läpi. Jos ihon pohjasävy on lämmin niin verisuonet kuultavat ihon läpi vihreinä.
Selvästi värityksiltäni olen syksy ja syksyn sävyt sopii.
-tumman vihreät silmät
-ruskeat hiukset, joissa punapigmenttiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peili kertoo kaiken oleellisen.
No kun ei kaikille kerro. Ole tyytyväinen, jos koet että sulla on värisilmää.
Pastellit ja vaaleat sävyt saavat mut näyttämään kalpealta/punaiselta/laikukkaalta. Musta ja tummat värit näyttävät hyvältä. Värianalyysin mukaan täytyisi olla juuri päin vastoin. Luotan enemmän peiliin.
Värianalyysi on varmasti hyvä juttu, joko ostettuna palveluna tai itse tehtynä. Sen lisäksi, minkä sävyiset vaatteet toimivat parhaiten on myös tärkeää miettiä mitkä värit sopivat niiden itselle parhaiden sävyjen kanssa. Ja monesti sitä mustaa kyllä tarvitaan ja se tekee asukokonaisuudesta heti tyylikkään ja ryhdikkään. Jos on vaikkapa itselle sopiva sinivihreä paita ja sen kanssa jotkut vaaleat housut, kaulassa vaikka harmaa huivi, niin vaikka kaikki värit olisivat itselle sopivia, niin ne voivatkin olla yhdessä hieman laimea tai sekava kokonaisuus, ja vaihtamalla vaikka mustat housut tai lisäämällä mustan bleiserin, asuun saa heti ryhtiä ja värit tulevat mustan rinnalla hyvin esille.
Suosittelen siis rohkeasti myös mustaa niiden omien suosikkisävyjen rinnalla, vaikka esim. kevätihmisen ei "pitäisikään" käyttää mustaa ollenkaan. Rohkenen kuitenkin olla eri mieltä.
Kuinka muutat ihosi perussävysi?