Onko värianalyysi humpuukia?
Ei tehdä luonnonvalossa vaan lamppujen loisteessa. Ite saanut 2 eri tulosta. Kevään ja kesän. Mistä helkutista tiedän kumpi oikea? Vai oonko neutraali? Osaako joku sanoa?
Kommentit (126)
Olen luullut, että tämä värianalyysi oli joku 1990-luvun juttu, mutta onko se nyt palaamassa takaisin?
Onko se värianalyytikon pätevyys sellainen, johon ostamalla jonkun aloituspaketin netistä, näitä palveluja voi kuka tahansa alkaa tarjoamaan maksua vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri sain tulokset stylistin etänä tekemästä värianalyysistä. Sain yllätystuloksen, että olen tumma talvi. Olin kuvitellut olevani joku syksy, koska mielestäni ihoni on kellertävä ja tukkakaan ei ole kuin tumma maantie, kun taas jossain nettisivuilla sanotaan että jos ei ole tummanruskea tai musta tukka ei voi olla talvi. Mutta niin vaan siinä analyysin mukana oli perusteluna kuvat, joissa eri vuodenaikojen värejä oli laitettu kasvojeni viereen ja ihan itsekin näin että kyllä ne talven värit vaan parhaiten sopii. Tumman talven värithän ei ole niitä kirkkaimpia ja kylmimpiä talven värejä, vaan vähän syksyn väreihin taittavia monet. Saattaapi hyvinkin olla rahansa arvoinen juttu, 150 euroa maksoi ja tuli se oma väripaletti, meikkivärit ja kuosiopas. Ja vielä edellisenä iltana ennen tuloksia olin varma että höh, miksi tuhlasin siihen analyysiin, näenhän itsekin että olen varmaan pehmeä syksy - ja käytännössä juuri syksyn värit näyttivät oikeasti analyysissa kaikkein pahimmilta minulla, kesä ja kevätkin toimivat paremmin.
Mistä otit tuon analyysin etänä?
Vierailija kirjoitti:
Olen luullut, että tämä värianalyysi oli joku 1990-luvun juttu, mutta onko se nyt palaamassa takaisin?
Onko se värianalyytikon pätevyys sellainen, johon ostamalla jonkun aloituspaketin netistä, näitä palveluja voi kuka tahansa alkaa tarjoamaan maksua vastaan?
Eihän se tosiaan mikään suojattu ammattinimike ole, joten kyllä niitä palveluja voi kuka tahansa myydä. Voisi vaikka keksiä oman luokittelusysteemln värivuodenaikojen tilalle ja kaupata sitä.
Aika monet värianalyysejä tarjoavista on jollekin kauneuden tai muodin alalle koulutettuja, päälle sitten värianalyysioppia. Niitä tarjoavissa on mm kosmetologeja, stylistejä ja vestonomeja.
Tiedä sitren tuleeko tuosta samanlaista villitystä kuin ysärillä, mutta varmaan aina on varsinkin nuorissa ihmisissä sellaisia, joita kiinnostaa selvittää omat parhaat värit vaatteisiin ja meikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googleta niitä alaluokituksia, kuten esim. soft summer, ehkä joku niistä osuu.
Luulen että olen ennemminkin joko light summer tai light spring...en vain tiedä kumpi.
Ap
Kumpi väri sopii paremmin sinulle: sininen vai oranssi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että olen ennemminkin joko light summer tai light spring...en vain tiedä kumpi.
Ap
Mistä sen tietää kumpi sopii paremmin. Sinisen sävyjäkin useita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo on vähän huono kysymys, koska sinisen sävyjä on useita.
Parempi kysymys olisi, sopiiko huuliin paremmin koralli vai neonpinkki.
Jos neonpinkki huulipuna sopii, on joko talvi tai kesä. Jos koralli näyttää hyvältä, on syksy tai kevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos neonpinkki huulipuna sopii, on joko talvi tai kesä. Jos koralli näyttää hyvältä, on syksy tai kevät.
Ei se ole ihan noin yksinkertaista. Mulle sopii pinkki korallia paremmin mutta olen ilmeisesti kevät. Nuorena luulin olevani kesä mutta ihmettelin kun ne sän värit ei millään sopineet mulle.
Mutta huulipunissa pinkki sopii korallia paremmin. Oranssi näyttää jotenkin ummehtuneelta kasvoissani.
Tälläkin palstalla säännöllisin väliajoin on ketjuja, joissa valitetaan miksi ihmiset tykkää pukeutua mustaan ja miten suomalaisten ei pitäisi pukeutua mustaan koska värianalyysi ja miten musta on niin ankeaa jada jada.
Juupajuu. Olen värikartaltani tumma talvi, kas kun ei kaikki suomalaisetkaan ole blondeja. Käytän 80% ajasta mustaa. Enkä menisi kommentoimaan, miten kenenkään ei kannata käyttää vaaleanpunaista, vaikken siitä itse henkilökohtaisesti pidäkään.
Jos olet epävarma väreistäsi, niin analyysista on hyötyä, mutta on ihan laillista pukeutua mustaan tai vaaleanpunaiseen myös vaan siksi, että tykkäät. Jos väri näyttää omiin silmiisi hyvältä (ei ainiastaan tutulta, vaan aidosti kauniilta) niin siitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei se ole ihan noin yksinkertaista. Mulle sopii pinkki korallia paremmin mutta olen ilmeisesti kevä
Jos olet oikeasti kevät, neonpinkki huulipuna ei todellakaan sovi.
On ja ei. Vaikka olen visuaalinen, mun silmä ei aina ymmärrä näitä vivahteita kylmään, lämpimään tai neutraaliin sävyyn enkä pysty erottamaan välttämättä kahdesta sävystä kumpi on henkilölle parempi. Uskon että arvioinnissa on aina subjektiivisuutta mukana eikä kahdella analyytikollakaan ole välttämättä tismalleen samanlainen tulkinta. Mut luulen että hyötyisin siitä että joku ulkopuolinen auttaisi mua valitsemaan sopivia sävyjä ja tunne omista väreistä heijastunee sellaisena parempana tyytyväisyytenä itseensä.
Mä tiedän hyvin mitkä värit mulle EI sovi ja olen vältellyt niitä aina, lisäksi on pari selkeästi mulle sopivaa sävyä. Mut kyllä mä uskoisin hyötyväni ammattilaisen näkemyksistä vaikkei se mikään absoluuttinen totuus olisikaan .
Minut on joskus kauan sitten määritelty kevääksi ja selkeästi ne värit näyttivät hyvältä. Silloin analyysi tehtiin peittämällä (ruskeat) hiukset kokonaan. Olen kuitenkin harmaantunut aika nuorena ja tukka on jo lähes valkoinen. Vanhat värit eivät enää oikein tunnu sopivan vaikka jostain luin, että vuodenaika ei ikääntyessä muuttuisi. Nyt olenkin aika hukassa värien kanssa.
Iltapäivälehdessä oli jotakin juttua värianalyysista. Muistan kun aikoinaan itse kävin värianalyysissa niin minulle todettiin, että lämmin sininen on AINOA väri, joka minulle sopii. Syynä lienee se, että minulla on hyvin kalvakat kasvot ja punertavat hiukset. Aikani hankin sinisiä vaatteita, mutta sitten alkoi kyllästyttää olla "Lady Bluena" ja nykyisin jostakin syystä vaatekaapistani ei löydy ainoatakaan sinistä vaatetta. Itse olen huono arvioimaan mikä väri minulle käy.
Ei ikinä etänä. Valaistus on todella tärkeää sävyjen arvioinnissa. Jos ei sinulla itsellä ole, mutta tutulla on älyvalo, voit verrata näkymää muuttamalla liukukytkimestä valon sävyä kellertävästä siniseen. Myös kirkkaus vaikuttaa, esimerkiksi yökerhoon on ok laittaa hyvinkin tummat meikit (ja vaatteet) ja aurinkoisella säällä pitää välttää liian paksuja kerroksia.
Katsoin itse paljon youtube-videoita ennen kuin menin livenä värianalyysiin. Olin samaa mieltä analyysin tekijän kanssa ja sävyjä oli helppo vertailla, kun käytössä oli suuria kangaspaloja jotka asetettiin harteille ja pystyttiin vertaamaan onko minulle sopivampi lämmin vai kylmä sävy kulloisestakin väristä.
Ei ole humpuukia - jos mietit paljon sävyjä ja vertailet mikä sopii kokonaisuuteen parhaiten missäkin, huomaat että taustalla on ihan logiikkaa eikä hatusta heittoa.
Esimerkiksi https://alpa.fi/tuote/calm-kietaisuneule-klementiini/
Vertaa mallin päällä klementiiniä, ruskeaa ja sinistä neuletta. Mielestäni yksi sävy on selkeä voittaja, kaksi muuta eivät sovi mallin sävyyn ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oletko enemmän viileä vai lämmin, siitähän on kyse? Iho, hiukset, verisuonet, ruskettuuko helposti?
Rusketus, pisamia, vaalea iho, nuorena kullanvaaleat hiukset luonnostaan. Omasta mielestä iho kellertävä kaula, rintakehä ym. Mutta en ole varma tekeekö lämpimät värit entistä keltaisemmaksi ihon. Oon vähän värisokea. Verisuonien väri vaikeasti erottuva. Ei ainakaan sellaiset kylmät siniset.
Ap
Vaikutat keväältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt sanoisi humpuukiksi, mutta aika kalliiksi jonninjoutavuudeksi.
Kyllä siitä voi olla apua ihmiselle, joka ei pysty itse näkemään, missä väreissä hän on edukseen. Kaikilla ei ole niin hyvää värisilmää, ja silti voi olla halu näyttää mahdollisimman hyvältä.
Myöskin muotivärit ja kauppojen tarjonta sotkevat paljon.
Esim. tänä keväänä ei ole kesä-ihminen löytänyt paljon ostettavaa, kun kaikki muotivärit on nyt kevät-ihmiselle sopivia. Mustaa ei saisi ostaa lainkaan myöskään, ja on paljon vaatteita, joita ei edes valmisteta kuin mustassa värissä.
Angela Merkel pärjäsi koko liittokansleriuransa ilmeisesti joko mittojen mukaan ommelluilla ja hänen väreihinsä sopivilla jakuilla sekä mustilla pitkillä housuilla. Julkisuudessa vain yksi kuva päivällisiltä Merkelistä avokaula-aukkoisessa iltapuvussa. Merkelin rintavarustus herätti kiinnostusta miehissä, koska se oli aiemmin ollut julkisuudessa aikamoinen salaisuus.
Mistä Suomessa edes löytää talveksi muita kuin mustia kenkiä jne?
Mä koen sopivani sekä kevääseen, kesään, että syksyyn.
Kevät tulee semmoinen vaalea pastellinen sävy.
Syksyvärit taas korostaa tukan punasuutta ja voimakkaampia sävyjä.
Ei ole siinä mielessä humpuukia, että toiset värisävyt ja materiaalit sopivat eri ihmisille paremmin kuin toiset.
Se on sitten jokaisen omasta kiinnostuksesta kiinni, kokeeko tarpeelliseksi pukeutua niin, että näyttää mahdollisimman hyvältä ja harmoniselta niissä väreissä/materiaaleissa/leikkauksissa joita ylleen laittaa.
No ei ole humpuukia mutta joitakin vaaleita tyyppejä voi olla vähän vaikea erottaa toisistaan. Itse olen niin selkeä tumma syksy, että ei tarvitse käydä analyysissa. Aina käyttänyt niitä värejä enkä oikein muita pysty käyttämäänkään, kuin alaosissa, koska huomaan vaan ettei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Ruskeat silmät, valkoinen iho, punakkuutta hiuspigmentissä.
Mikä olen?
Riippuu siitä, että kuinka suuret kontrastit sinulla on hiustenvärin ja ihon välillä. Joko kirkas kevät tai pehmeä syksy.
Mistä otit tuon analyysin etänä?