Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko värianalyysi humpuukia?

Vierailija
05.06.2022 |

Ei tehdä luonnonvalossa vaan lamppujen loisteessa. Ite saanut 2 eri tulosta. Kevään ja kesän. Mistä helkutista tiedän kumpi oikea? Vai oonko neutraali? Osaako joku sanoa?

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ainakin aina tiennyt, että vaaleat ja erilaiset pastellisävyt sopivat minulle. Erityisesti kaikki sinisen eri variaatiot (silmät) sekä vaaleanpunainen, valkoinem, beige, vaalea keltainen.

Kaikki punaisen sävyt taas saavat ihoni ikään kuin punoittamaan.

En ole koskaan kokenut tarvitsevani tätä havaintoa varten mitään maksettua analyysia.

Vierailija
42/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taidan se kevät kuitenkin olla. Vertasin tomaatinpunaista sävyä ja vaaleanpunaista ja tomaatinpunainen oli se parempi. Vaaleanpunainen teki kalpean näköiseksi. Mistä tietää mikä kevät tyypeistä on? Silmät on siniharmaat.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taidan se kevät kuitenkin olla. Vertasin tomaatinpunaista sävyä ja vaaleanpunaista ja tomaatinpunainen oli se parempi. Vaaleanpunainen teki kalpean näköiseksi. Mistä tietää mikä kevät tyypeistä on? Silmät on siniharmaat.

Ap

Minulle tomaantipunainen sopii vaaleanpunaista paremmin ja silmät ovat siniharmaat. Minä olen ihan varmuudella kesä ja vaatekaappini olikin valmiiksi melko kesää, juurikin tuota tomaantinpunaista, sellaista tummanvaaleaa sinistä, ruskeaa. Ei pastelleja, ei kirkkaita värejä, ei keltaista.

https://www.dreamstime.com/stock-vector-seasonal-color-analysis-palette…

Tässä saman sivuston kevät

Kummat ovat enemmän sinun näköisiä?

Vierailija
44/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on se sikäli humpuukia, että ei sinun tarvitse oikeasti maksaa siitä, että menet itse peilin eteen, laitat erivärisiä kangastilkkuja naamasi tasolle ja katsot mikä värisävy saa ihon näyttämään omasta mielestäsi parhaalta ja silmien värin esiin. teet tuon sitten mieluiten luonnonvalossa. Keinovalossakin kannattaa tehdä.

Kaikilla ei vaan ole samalla tavalla värisilmää, olen huomannut. Itselleni värit ovat olleet aina tosi tärkeitä. Harrastan mm. maalausta ja sisustuksessakin on käytössä paljon värejä, mutta ovat kaikki kuitenkin mietittyjä ja harmoniassa keskenään. Näen myös mitkä värit sopivat vaatetuksessa/asusteissa itselleni tai toisille. Kauheinta on ehkä se, kun ihmiset värjäävät hiuksensa itselleen sopimattomalla värillä, esim aivan liian tummaksi tai kirkkaaksi..

Olen myös tutustunut värianalyysiin ja on varmasti ihan hyödyllinen työkalu sellaisille, joilla ei tosiaan niin tarkkaa silmää ole, tai värit eivät ylipäänsä ole niin tärkeitä että niitä jaksaisi miettiä.

Vierailija
45/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän voi muuttaa värjäämällä hiuksia ja kulmia.

Mä tiedän monta, joka on vaihtunut syksystä talveksi vaihdettuaan hiustensa väriä tummemmaksi ja laitettuaan kulmakarvat. Tai sitten epäpäteviä analyysin tekijöitä.

Että se siitä sitten.

Vierailija
46/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että joku erinomaine värianalyysin tekijä osaisi kertoa mnua itseäni paremmin mitkä , vaikk aitten vaaatteiden värit sopisivat minulle paremmin.

Mutta en minä varmastikan alkaisi näitä värejä suosimaan omissa vaatteissani, jos nämä värit olisivat sellaisia, joita en itse kokisi ja tuntisi lainkaan omaksi.

Vaikka eihän näin saisi sanoa, koska näin sanoessanihan osoitan vain millainen juntti olen kun en uskoisi oikeaa asiantuntijaa. 

Vierailija
47/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minulle tomaantipunainen sopii vaaleanpunaista paremmin ja silmät ovat siniharmaat. Minä olen ihan varmuudella kesä ja vaatekaappini olikin valmiiksi melko kesää, juurikin tuota tomaantinpunaista, sellaista tummanvaaleaa sinistä, ruskeaa. Ei pastelleja, ei kirkkaita värejä, ei keltaista.

Kyllähän pastillivärit sopivat kesälle. Itse olen varmuudella kesä, ja minulle sopivat tosi hyvin vaaleanpunainen ja etenkin vaaleansininen. Eikös tomaatinpunainen ole juuri keväälle sopiva väri?

Vierailija
48/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät: Scarlett Johansson, Reese Witherspoon, Katy Perry (jos ei värjäisi lattamustaa tukkaa), Gwyneth Paltrow, Jude Law.

Kesä: Elizabeth Hurley, Grace Kelly, kuningatar Elizabeth, Justin Timberlake, Charlize Theron, Cameron Diaz.

Nämä siis perinteisessä 4 Season menetelmässä. Mikä on lähin?

Vierailija
49/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän voi muuttaa värjäämällä hiuksia ja kulmia.

Mä tiedän monta, joka on vaihtunut syksystä talveksi vaihdettuaan hiustensa väriä tummemmaksi ja laitettuaan kulmakarvat. Tai sitten epäpäteviä analyysin tekijöitä.

Että se siitä sitten.

Kyllä pystyy muuttamaan. Ja myös meikki tekee paljon. Itse olen kesä ja minulla sopii myös talven värit jos meikkaan oikein kunnolla.

Vierailija
50/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllähän pastillivärit sopivat kesälle. Itse olen varmuudella kesä, ja minulle sopivat tosi hyvin vaaleanpunainen ja etenkin vaaleansininen. Eikös tomaatinpunainen ole juuri keväälle sopiva väri?

Ja myös vaaleankeltainen sopii. Sellainen pastilli nimenomaan. Perukeltainen ei.

Vierailija
51/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa rahastusta ja humpuukia. Kannattaa panostaa klassisiin väreihin, niin ei mene metsään.

Vierailija
52/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin aika hukassa värien kanssa, mikä väri mulle sopii ja mikä ei. Tein aika usein virheostoksia, kun esimerkiksi puseron väri sai kasvojen ihon näyttämään "valjulta".

Joitakin vuosia sitten ostin työväenopiston järjestämän väri- ja tyylianalyysikurssin yhteydessä tarkemman värianalyysin, jossa konsultti määritti jonkin ohjelman avulla ihoni, silmieni ja hiusteni värin. Analyysi lähetettiin USA:han.

Tulos oli "kontrastinen syksy" ja sain väripaletin jossa on 40 eri väriä/ sävyä.  Suuri osa väreistä on ihan jotain muuta, kuin tee se itse- värianalyysini mukaista syksyä.

Täytyy sanoa, että kaikki värit, joita saamassani paletissa on, sopivat mulle.  Jotkut hyvin, jotkut tosi hyvin.  Alussa kuljetin väripalettia mukana vaatekaupoilla ja huomioin paletin värit nettikaupasta tilatessa. Nyt paletin värit ovat aika hyvässä muistissa, välillä katselen palettia muistin virkistämiseksi ja vaihteluksi.

Mullakin on tuollainen paletti, olen vastakohtainen dynaaminen talvi (contrasting dynamic winter).

Vierailija
53/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevät: Scarlett Johansson, Reese Witherspoon, Katy Perry (jos ei värjäisi lattamustaa tukkaa), Gwyneth Paltrow, Jude Law.

Kesä: Elizabeth Hurley, Grace Kelly, kuningatar Elizabeth, Justin Timberlake, Charlize Theron, Cameron Diaz.

Nämä siis perinteisessä 4 Season menetelmässä. Mikä on lähin?

Noista tuo Gwyneth lähin koska vaaleat kulmakarvat. Itsellä kyllä vähän tummemmat hiukset mitä hän pitää.

Ap

Vierailija
54/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värikartta pitää kohdallani täysin paikkansa. Luulin joskus olevani kesä ja sen paletin värit tekivät minusta ihan sairaan näköisen.

Rakastamani navy blue löytyikin sieltä omasta värikartasta, joka oli nimetty mahtipontisesti Royal Winter.

Vihreä ja keltainen on mulle ehdoton no no, mutta turkoosi, jossa on sinivivahdetta sopii täydellisesti.

Verisuoneni kuultavat sinisenä ihon läpi ja ihoni on oliivi beige.

Syvä tummanruskea vaikkapa mokkatakkina menettelee, mutta vaatii ihon sävyä korostavan huivin.

Vierailija
55/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sulle sopii keltainen ja vihreä?

Kysymys ei ole väreistä, vaan värisävyistä. 

Vierailija
56/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pastElli. Ei pastilli!

Pastelliväreistä kun puhutaan.

Vierailija
57/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinun verisuonesi ovat siniset niin sitten olet kesä tai talvi jos sinun värityksesi kontrastit ovat jyrkät.

Jos sinun verisuonesi näyttävät vihreiltä, olet lämminsävyinen iholtasi ja olet kevät tai jyrkkäkontrastisena syksy.

Esimerkki 1: tuhkanvaalea tukka, siniset suonet, sinertävä iho vaaleansiniset silmät -> kesä

2. Viileänruskea tukka, tummat kulmat ja ripset sekä voimakkaan väriset silmät sekä sinertävä suonet ja punertavan ruskettuva iho -> talvi.

3. Kullanvaalea tukka, vihreät suonet, vaaleat silmät ja kulmat -> kevät.

4. Punainen tai kastanjaruskea tukka, voimakkaan väriset silmät ja ruskeatukkaisella myös tummat ripset ja kulmat, verisuonet vihreät -> syksy.

Vierailija
58/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreä sopii hyvin keltaisesta en ole varma.

Ap

Jokaiselle vuodenajalle löytyy sopiva keltainen ja vihreä. Musta sopii vain talvelle.

Vierailija
59/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tapa lokeroida ihmisiä

Vierailija
60/126 |
05.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole humpuukia, sen voi kyllä tehdä myös itse, enpä maksaisi moisesta. Harmi vaan, että tajusin ne itselleni parhaimmat värit vasta päälle nelikymppisenä, no parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Ilmeisesti osa ihmisistä kuitenkin on vaikeasti luokiteltavia ja aika neutraaleja väritykseltään.

Joo, ja en pidä tätä kuitenkaan mitenkään elintärkeänä juttuna tietenkään - hyvin pärjää elämässä ilmankin värianalyyseja!

Tein värianalyyseja päivänvalolampun valaistuksessa ennen vaatesuunnitelijaksi opiskelua. Jouduin kouluttautumaan omalla rahalla värianalyysien tekijäksi.

Vaateteollisuus pyrkiikin siihen, että ihmiset ovat enemmän tai vähemmän tyytymättömiä, ostavat itselleen sopimattomia vaatteita ja kauppa käy vuodesta toiseen. Itse en ole enää alan töissä vaan kouluttautunut uudelleen toiselle alalle.

Mielestäni olisi ilmastoystävällisintä, että jokainen käyttää itselleen sopivia vaatteita ja haistattaa huilun trendeille. Laatuun kannattaa kyllä senkin edestä enemmän panostaa.